SSB Ground Paint / maling til båden
Fra : blueocean

Dato : 24-01-10 02:58

Hej

Er der nogen der kender dette tyske produkt som hedder SSB Ground
Paint, en maling som man kan male båden med indvendigt til at at skabe
en jord plan / forbindelse til radio sender (kortbølge), Ud over at
det er rasende dyrt 300 euro for nok til 3 Kvm. Men det skulle gøre
det overflødigt at bruge en jord plade uden på skrovet. Jeg har læst
en del om det på på mange sejler forums udenlands. Og der siges mange
gode ting om det, men men,......

Læs mere om det her. http://www.yachtfunk.com/en/products.html

Gert

Fra : Bjarke@Escape

Dato : 25-01-10 21:42

Spændende. det vil jeg også gerne høre om. Ville meget gerne af med min
grounding plate, som omegnens rurer finde yderst interessant .....

Men 3 kvm ?? det er godt nok meget og det skal jo være under vandlinien ....

Bjarke

Fra : blueocean

Dato : 25-01-10 15:16

On 24 Jan., 10:58, blueocean <gert.kj...@gmail.com> wrote:
> [...]
> det overflødigt at bruge en jord plade uden på skrovet. Jeg har læst
> en del om det på på mange sejler forums udenlands. Og der siges mange

Hej Bjarke

Jeg har mailet med firmaet, og de fortæller at 3 kvm. er det der skal
til for at danne et ordendtlig grundplan for senderen. Det kan males
på indersidern af båden feks. under akterkahyttens køjebund "hvis man
har sådan een", eller bare under dørken, og så fæstner ,man et
kobberfoile til det ?, og forbindes med sin antenne tuners stel til
denne, Det bedste af det hele er at det kan males over af alt slags
maling bagefter, det danne en kapacitiv forbindelse til det omgivende
vand, derfor skulle det være meregt effektiv. Jeg har også søgt på
div. forums for sejler og der roses det for sin effektive virkning,

JA det giver ingen problemer med begroning på jordpladen...........

Gert
PS. Jeg overvejer det selv, men se denne
http://www.yachtfunk.com/en/products/pdf/SSB-Ground-Paint.pdf?phpMyAdmin=14c48d78577t31119e03
http://www.cruisersforum.com/forums/f13/need-help-with-installing-a-ssb-radio-14867-2.html
http://www.farallon.us/ssb.pdf
http://www.westsail.org/discus/messages/4/290.html?1113747347

Fra : Ukendt

Dato : 26-01-10 09:30

"blueocean" <gert.kjaer@gmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> det overflødigt at bruge en jord plade uden på skrovet. Jeg har læst
> en del om det på på mange sejler forums udenlands. Og der siges mange

Hej Gert (og andre)

jeg kender ikke produktet - men tvivler dog ikke på at det nok har een eller
anden virkning.

På min egen (lille) båd vil det være problematisk at finde 3 kvm at male
indvendigt (uden at skulle splitte alt ad) - så jeg indkøbte som så mange
andre, to stk. "jordplan" (dem der er lavet af sammensmeltede små kugler -
kan ikke lige huske hvad de hedder) - men.... de ligger stadigt på hylden og
glor, for jeg fik en henvendelse fra een der havde mange års erfaring med
montering af ssb sender/modtagere på sejlbåde samt større skibe - og hans
råd har jeg fulgt - nemlig at bruge agterstaget som antenne, og resten af
riggen som "modvægt" (kunstigt jordplan) - og det virker kanon godt.

Min radio er en Icom 706 Mk II G - og tuneren er en LDG AT7000 - som føder
en 9:1 balun der sidder under dæk lige under agterstaget.

Mit forårsprojekt er at fjerne balun og eksisterende tuner - og i stedet
anskaffe en "wire-tuner" hvilket i forhold til min nuværende (og dejligt
billige) løsning med tuner + balun, vil øge den afsatte effekt i
agterstaget.

Grunden til at den løsning ikke var min første - er prisen på en god
wiretuner - som lå på mere end det dobbelte af den billige.

venlig hilsen

JN

Fra : Roderiet

Dato : 26-01-10 11:16

Hej der Det er lidt sort snak når du skriver, at du kan bruge resten af
riggen til " kunstigt jordplan ". Den ssb radio du nævner , er det en
kort-mellem-eller andet bølge radio ? og hvad er en balun ?. Som du nok
allerede har luret er jeg lyttende novice på sidelinien. Men
"jordplanet " igen . Ville det være muligt, at anvende " resten af riggen "
til kunstigt jordplan for en VHF ? mvh Niels F.

Fra : Ukendt

Dato : 26-01-10 11:48

"Roderiet" <niels-astrid@webspeed.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> "jordplanet " igen . Ville det være muligt, at anvende " resten af riggen
> " til kunstigt jordplan for en VHF ? mvh Niels F.

Hej Niels,

beklager hvis mine kommentarer var sort snak

Det er en glasfiber sejlbåd jeg har - riggen er stålwire - ligeledes
søgelænder o.s.v. - derfor er det brugbart som det omtalte "jordplan".

Bemærkningerne er i det her tilfælde KUN møntet på HF radioer - altså ikke
noget vhf snak i denne omgang

M.h.t. en hf ssb radioinstallation, så er "jordplanet"/"stel"/"modvægt" en
nødvendighed for at undgå støj på modtage siden samt at kunne sende bedst
muligt på sendesiden - sådan kogt ned. En balun er en slags "transformer"
(BALanced/UNbalanced) der gør at du kan koble et 50 ohms coaxkabel til en
wire - hvor wiren er antennen - men ulempen er effekttabet der opstår i en
sådan balun. Men det findes der sikkert mange andre der kan forklare meget
bedre og mere pædagogisk end jeg kan - eller søg på nettet.

venlig hilsen

JN

Fra : blueocean

Dato : 26-01-10 06:33

On 26 Jan., 11:47, "JN" <JN-snabela-Lightstorm.dk> wrote:

> [...]
> sådan balun. Men det findes der sikkert mange andre der kan forklare meget
> bedre og mere pædagogisk end jeg kan - eller søg på nettet.

Hej JN

Kunne du ikke beskrive (tegne) hvor du har brugt den resterende del af
riggen som jordplan og hvad du har gjort for at forbinde til agter
staget.

Mit indlæg omkring SSB ground Paint som jordplan var at det er meget
udbredt når man bruger agter staget som antennen, med tilkobling til
tuneren, og der benytter man sig ikke af baluns. Ud fra din radios
type er på radioamatør båndene. Det kunne være godt at høre mere om
din erfaring med dette.
Jeg har endnu ikke taget stilling til hvorvidt jeg vil bruge den ene
eller anden type jordplan. Der er jo også en anden løsning den hedder
såmænd "Rebantennen), som består af e reb på ca.8mm med en kobbertråd
indflettet i som man kan hejse op i riggen som lodret dipol. Den er
meget brugt på Katamaraner da de normalt ikke har et agter stag at
benytte sig af.

Gert

Fra : Ukendt

Dato : 26-01-10 15:13

> [...]
> indflettet i som man kan hejse op i riggen som lodret dipol. Den er
> meget brugt på Katamaraner da de normalt ikke har et agter stag at

Hej Gert,

nej - du har fuldstændigt ret - normalt ville man ikke som jeg benytte en
balun - men, grunden til det er helt og holdent økonomisk - for på det
tidspunkt hvor jeg skulle montere skidtet, var der rigtigt mange store
udgifter på andre poster - og da jeg havde en balun liggende, samt en
autotuner stående... tja, så blev det den foreløbige løsning.
Som tidligere nævnt - ikke den optimale løsning (men det virker
formidabelt).

M.h.t. tegning... well, mine evner udi sligt er ikke så gode - kan tegne
tændstiksmænd o.s.v. men derudover.. - men setupét er ganske enkelt -
radio - kort coax til tuner - coax fra tuner til balun - fra balun:
transformerudgang til agterstag - "stel"/"skærm"/"jord" ført til agterpulpit
(som via søgelænderwirerne render hele vejen rundt). Jeg er så heldig at al
søgelænder, pulpitter o.s.v. er elektrisk forbundet (der er ikke brugt
plastik søgelænder fra for til agter o.s.v.)

Det nye setup - med en wiretuner - bliver så: radio - coax til wiretuneren -
herfra går fødeledning til agterstag - "stel"o.s.v. går til agterpulpit som
nu.

Til dit spørgsmål om radioen: jo, det er en radio der er til mf/hf/vhf/uhf
amatørbåndene (+/- diverse) - 0--> 470 Mhz

Som maritim ssb radio er den ikke særligt interessant - det er lidt bøvlet
at rasle rundt på de forskellige maritime frekvenser på den, og selv om man
kunne programmere sig ud af dét problem, så vil jeg langt hellere, hvis man
er interesseret i maritim ssb radio (og har et behov - for de koster
knaster) anbefale at man anskaffer sig en LRC licens samt een af de
"rigtige" radioer som er lidt mere robust konstrueret, med ordentlig kanal
inddeling og færdigprogrammeret til maritim brug.

Håber det kastede lidt lys over tingene ?

venlig hilsen

JN

Fra : blueocean

Dato : 27-01-10 11:58

On 26 Jan., 15:13, "JN" <JN-snabela-Lightstorm.dk> wrote:

> [...]
> inddeling og færdigprogrammeret til maritim brug.
>
> Håber det kastede lidt lys over tingene ?

Hej JN

Jeg er helt med, og forstår dit setup godt nok, jeg havde bare svært
ved at se hvordan du brugte "resten af riggen" som jordplanet, men det
er faldet på plads nu, Ok jeg er heller ikke en ørn til at tegne. Hbad
angår Radion, så har du helt ret, men hvorfor jeg har valgt en amatør
radio er at jeg har en del venner på kloden som jeg kun kan kontakte
via amatør båndne, men jeg har også en af " de rigtige" skibsradioer,
Icom 802, og som amatør Icom 706 MK2G Ant. tuner er AH4 Wire, den er
god og mit jordplan er pt kun en wire ned i vandet når jeg bruger
radio, ikke så godt en løsning, derfro min interesse for SSB Ground
Paint, det lyder som en rigtig god løsning, men ekstrem Dyr, så måske
bliver det Kun til en jordplade.

Gert

Fra : Ukendt

Dato : 28-01-10 08:31

> [...]
> radio, ikke så godt en løsning, derfro min interesse for SSB Ground
> Paint, det lyder som en rigtig god løsning, men ekstrem Dyr, så måske

Hej Gert,

det lyder som om du er pænt dækket ind hvad kommunikation angår

Jeg sender lige en mail til dig.

venlig hilsen

JN

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 03-02-10 01:19

Hej Gert,

Maling med carbon iblandet kan vaere noget spoejst noget at arbejde
med. Ledningsaevnen fra daase til daase kan variere meget. Der kraeves
et certifikat med daasens batch nummer og seriens maalte data noteret.
Desuden skal de underliggende kobberbaners afstand ikke vaere for stor
for at tilsikre et lavt ledningstal.
Produkterne kan faas i forskellige ledningsklasser og med den
tiltaenkte anvendelse er det godt med en meget hoej ledningsevne ( vet
vil nok vaere det bedste blot at paaklistre en tynd kobberfolie i
stedet for at anvende en maling. Det vil desuden give en meget hoejere
kapacitet i den fremkomne kondensator med folien og vandet som
kondensatorens to kapacitetsflader og hvor glasfiberen udgoer
isolationsdelen.
Man kan ogsaa paaklistre (med ledende lim) kobberfolie og oven paa
klistre en vinylplade med indlagt carbon.
Vinylen findes i to typer en ene med uddrysset carbon og en meget
ujaevn gennemgangsmodstand. Den anden type har gennemgaaende carbon og
med en specifik ledningsevne og taethed kan ledningsevnen rimeligt
noejagtig bestemmes. Typerne faaes med en gennemgangsmodstand fra
megaohm og ned til omkring 1 kohm.

Mvh/Harding

Fra : blueocean

Dato : 03-02-10 03:02

On 3 Feb., 09:18, "Harding E. Larsen" <hard...@larsen.tdcadsl.dk>
wrote:
> [...]
> med en specifik ledningsevne og taethed kan ledningsevnen rimeligt
> noejagtig bestemmes. Typerne faaes med en gennemgangsmodstand fra

Hej Harding

Det lyder lidt besværligt det du beskriver, men jeg har faktisk tænkt
på om man ikke kunne klistre en kobberfoile fast til skrovet, med en
lim som er ledende, (hvor får det fra), og så på den måde får et
ground plan, med hvad mener du ved Carbon, den er jeg ikke helt med på
har du et henvisnings sted (link), eller et navn.
Jeg har også fået den ide, at selv lave noget maling med iblandet
kobberpulver som man bruger til kobberbundmalling, men det er måske
ikke så smart fordi det er svært at opnå en ens artet tæthed med
kobberpilveret til at det giver en ledende overflade.

Gert

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 03-02-10 05:57

Hej Gert,

Du kan ikke selv lave en maling med kobberpulver i. Hvert enkelt korn
vil blive isoleret af malingen. Med carbon mener jeg Koenroeg. Det er
meget fine kulpartikler som findes med forskellig ledningsevne.
Jeg har ikke et link ved haanden her hvor jeg p.t. sidder.
Paa fly findes der zoner der bliver behandlet med denne malingstype
for afledning af statisk elektricitet og det er meget besvaerligt at
blande denne maling op da der skal forholdsvis store maengder til
saaledes at man kan udfoere de noedvendige test for at kunne bestemme
ledningsgraden.
Vi du klistre kobberfolie paa baaden behoever du ikke en ledende lim
men blot ved samlingerne at lodde dem.
Kobberpulver i epoxy som du nok har i tankerne til udvendig bundmaling
virker paa den maade at hvert enkelt kobber korn der ligger isoleret i
den ydre overflade slibes let med sandpapir saaledea at kobberfladen
kommer fri. kobberet vil i vandet blive til kobbersulfat og det er
denne sulfat der bliver giftig for rurer m.m. men den vil ikke vaere
ledende ligesom det du oensker indvendigt.

Mvh/Harding

Fra : blueocean

Dato : 04-02-10 05:03

On 3 Feb., 13:57, "Harding E. Larsen" <hard...@larsen.tdcadsl.dk>
wrote:
> [...]
> denne sulfat der bliver giftig for rurer m.m. men den vil ikke vaere
> ledende ligesom det du oensker indvendigt.

Hej Harding

Det er også min konklusion på det, men jeg ledte og fandt (måske) en
mulighed, en slags venyl som er ledende bruges meget til IT rum og
andre steder hvor der ikke må være statisk, som så via en ledning er
forbundte til jord. Måske det kunne bruges prisen var ikke så
afskrækkende, men jeg er i tivel om det kan bruges til noget. Den med
at lime kobberfoile på og lodde det sammen ved overlapninger har jeg
også tænkt over, det er nok den billigeste løsning, men spørgsmålet er
så kan man med held overmale det som man kan med SSB Ground Paint, det
ville jo være godt hvis det var tilfældet, idet et "sådant Kobbergulv"
ikke vil være hensigtsmæssigt i et motor rum.

Tja............. Jeg finder nok på noget, og al det med fly ting er jo
ikke til for dødlige at komme ind på.

Gert
Ps. Hvorfor skal man have al det bøvl bare for at få en radio til at
fungere, hvad er der ivejen med brevduer.
(udover at de skal have mad og vand, en seng at sove i og mange af dem)

Fra : Ukendt

Dato : 04-02-10 14:20

blueocean wrote:
SNIP
> [...]
> fungere, hvad er der ivejen med brevduer.
> (udover at de skal have mad og vand, en seng at sove i og mange af
De skider over det hele!
Flemming Torp

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 04-02-10 08:51

Hej Gert,

Vinylen findes med forskellige gennemgangsmodstands vaerdier,
Den type der anvendes til IT?elektronikvaerksteder skal ligge paa 1
Mohm for at undgaa at personalet kan traekke for meget stroem igennem
sig, det er der jo regler og vaerdier for.
Man kan her lave et utroligt godt og jaevnt gulv rent
modstandsmaessigt ved at bruge et gulv med lavere gennemgangsmodstand
og saa til jordklemmen indskyde en passende modstand paa omkring 1
Mohm.
Gulve med lav modstand anvendes hovedsagentligt i operationsrum for
tilsikring af at det ved anvendelse af ilt ikke kan opstaa
gnistdannelse der jo kan vaere farligt for personale og patient.
Der findes to forskellige maalemetoder, som jeg har vaeret med til at
udvikle, (de er i dag optaget som en DIN-norm), for at kontrollere
vinylpladernes gennemgangsmodstand, en med et lod paa 430 gram og en
diameter paa ca 7,5 cm og den anden benytter en plade paa 25 x 25 cm
og med et tryk paa 75 kg, svarende til en persons fodaftryk og vaegt.
Jeg har gennem aarene designet og bygget mange rene rum med
forskellige antistatiske egenskaber for mange forskellige virksomheder
og militaere foretagender og desuden designet mange moebler og
indretninger til disse rum i et taet samarbejde med et firma der i dag
er den stoerste leverandoer i DK paa dette omraade.

Til det formaal som du tiltaenker vil kobberfolie vaere det bedste og
billigste. Jordplanet skal blot sammenlignes med taget paa en bil
hvorpaa der er monteret en antenne. Stoerrelsen af jordplanet vil
tillige vaere afhaengig af frekvensen som anlaegget koerer paa:
oplysninger om stoerrelser kan du laese om i boeger om kortboelge
antenneanlaeg.

Mvh/Harding

Fra : claus.b.p.

Dato : 06-02-10 01:46

Harding E. Larsen wrote:

> [...]
> tillige vaere afhaengig af frekvensen som anlaegget koerer paa:
> oplysninger om stoerrelser kan du laese om i boeger om kortboelge

Jeg er helt enig med Harding, det er vigtigt at det er et effektivt ledende
materiale der bruges til sådan en "kondensator" jordforbindelse, kobberfolie
må være sagen. Det er dog ikke helt sammenligneligt med taget på en bil, for
der er taget selv jordplan, her ønsker vi at bruge havet som jordplan, men i
mangel af fysisk forbindelse etablerer vi en kæmpekondensator, med
kobberfolie på den ene side, vandet på den anden side, og glasfiberbunden
som dielektrikum.

Der er lav impedans i en antennetilslutning, en lodret 1/4 bølge antenne på
et vandret jordplan vil have en impedans på omkring 35 Ohm i fødepunktet,
hvilket betyder at der skal kunne gå en hel del strøm igennem her. (Ohm lov
siger at der fx. vil gå 1 Ampere ved 35 Watt sendeeffekt.) Hverken
antistatiske måtter, fliser eller carbonmaling vil have en ohmsk modstand
der er lav nok til dette formål.

Mvh Claus

Fra : blueocean

Dato : 05-02-10 15:35

On 4 Feb., 14:20, "Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> wrote:
> blueocean wrote:
>
> SNIP> Gert
>
> De skider over det hele!
> --
> mvh
> Flemming Torp

Hej Harding

Du er godt nok flink til at videns dele, jeg er imponeret over den
viden du besidder, ...ja det er ros. Jeg har som du selv nævner det
tænkt på at selv lægge et plan med kobberfoile, hvor mange kvm. jeg
får ved jeg endnu ikke, men tiden vil vise.

Jeg takker for informationer og oplysninger på nogle af de ideer som
man som uviden kan finde på som så viser sig ikke at være mulige
alligevel.

Gert

Fra : blueocean

Dato : 06-02-10 02:55

On 6 Feb., 01:45, "claus.b.p." <cb...@hotmail.com> wrote:

> [...]
> siger at der fx. vil gå 1 Ampere ved 35 Watt sendeeffekt.) Hverken
> antistatiske måtter, fliser eller carbonmaling vil have en ohmsk modstand

Vi er nok ikke uenige om det, men det kunne jo være der var
altenativer til kobberfoile og ledende maling....som ikke koster en
herregård.

Gert

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 08-02-10 02:37

Hej Gert,

Tak for din kommentar, det mangler da bare. Har man viden på et område
og er der ikke firmamæssige begrænsninger der gør at man skal
tilbageholde viden, ja så ser jeg ikke nogen hindringer i at dele
viden med andre.
Som du kunne se af mine indlæg så skulle jeg forsøge at bruge hhv. et
Vietnamesisk og et Thai tastatur for at skrive mine indlæg, det var
næsten blindskrift.
Vi har været i Thailand og Vietnam i tre uger for bl.a. at sejle i
Makhong deltaet og i det Sydkinesiste hav, store oplevelser!
Når jeg skulle checke mails m.m. var jeg også lige på sejlads.dk for
at se om der var indlæg.

M.h.t. det kunstige jordplan. For antenner med lille udstrækning kan
en ledende plade anvendes, for antenner af større udstrækning
benyttews et net af godt ledende tråde, der normalt pløjes ned i
jorden og derfor kaldes et jordnet, eller etn ophængt plade der
benævnes en modvægt.
Udformningen afhænger af antennens type og udstrækning.
At tro at modvægten, fordi den ligger som en plade fastgjort til
glasfiberskrigets inderside, under vandlinien, som en del af en
kondensatorhalvdel hvor den anden halvdel er vandet uden for er nok en
meget optimistisk betragtning.
En kondensator er et element, der kan oplagre statisk elektrisk
energi. Den strømstyrke der skal til for på 1 sekund at hæve
spændingsforskellen mellem kondensatorens belægninger 1 volt,
udtrykkes som kondensatorens kapacitet. Kapaciteten, der betegnes med
"C" og måles i farad "F", bestemmes af fladearealet af belægningen, af
afstanden mellem belægningerene og af en elektrisk materialekonstant
for det isolatio9nsstof, der adskiller dem. Jo større flader, des
større kapacitet. Jo mindre afstand mellem belægningerne, des større
kapacitet. Jo større elektrisk konstant, des større kapacitet. Plastic
har langt større konstant end luft.
En kondensator på 1 farad er en meget stor kondensator, som dårligt
nok kan fremstilles i praksis. i radioteknikken arbejder man med
micro-, nano-, og pikofarad.
Skroget kan enten bestå af en massiv glasfiber på mellem 10 og 30 mm
tykkelse e3ller også kan båden været lavet som sandwich hvor
mellemrummet enten kan være foam, balsa eller honeycomb. Disse
materialer indeholder store mængder luft og også den store massive
tykkelse af en håndoplagt glasfiber præsterer tykkelser som derfor er
uegnet til at kunne kaldes for en kondensator.

Jeg håber at overstående kan hjælpe lidt på forståelsen af anvendelse
af en modvægt.

Mvh/Harding

Fra : blueocean

Dato : 09-02-10 11:55

On 8 Feb., 10:37, "Harding E. Larsen" <hard...@larsen.tdcadsl.dk>
wrote:
> [...]
> uegnet til at kunne kaldes for en kondensator.
>
> Jeg håber at overstående kan hjælpe lidt på forståelsen af anvendelse

Hej Harding

Tak for dit indlæg, jeg har lige fået et kick hvad angår Farad og hvad
en kondensator er, TAK, det vidste jeg egentlig godt så vidt jeg huske
min gamle lære udi elektronikens hjørner.

Ja.... jeg vil se hvad det bliver til, så vender jeg tilbage med en
historie fra det virklige liv.

Tja jeg havde egentlig godt gættet at der var noget med et tasterur
der ikke helt var som du plejde at skrible på. SÅ velkommen hjem, det
lyder rigtigt lækkert, nysgerrigeheden spørg var det med en sejlbåd
eller en eller anden turbåd. ?? i sejlede med.

Gert

Fra : Ole Pagh

Dato : 09-02-10 20:22

blueocean forklarede den 2010-01-24:
> [...]
> det overflødigt at bruge en jord plade uden på skrovet. Jeg har læst
> en del om det på på mange sejler forums udenlands. Og der siges mange

En idé kunne være at spørge til problematikken med at lave et HF
jordplan i båden i gruppen: "dk.fritid.hamradio".
Der må være en del radioamatører, der også dyrker sejlsport OG gerne
vil have sin HF radio med ud på havet.
I den engelsksprogede gruppe: "rec.boats.electronics" er der også en
del elektroniknørder, der bare kan det der.

I øvrigt - hvad skulle der være til hinder for at anvende bådens
metalkøl som jordplan?
Hvis kølen er glasfiberbelagt/epoxy behandlet, skulle dens areal og
tykkelsen på malingen/glasfiberen sammen vel rigeligt give den
nødvendige lave impedans til havet.
Er det mulig galvanisk tæring der spiller ind?

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)

Fra : Ole Pagh

Dato : 09-02-10 20:38

Her er et link til en ret udførlig artikel om HF grounding i en båd:
http://www.sailmail.com/grounds.htm

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)

Fra : blueocean

Dato : 10-02-10 02:23

On 9 Feb., 20:38, Ole Pagh <o...@xjyllingesydx.xdk> wrote:
> Her er et link til en ret udførlig artikel om HF grounding i en båd:http://www.sailmail.com/grounds.htm
>
> --
> hilsen Ole
> (mail: fjern x'erne i mail adr.)

Hej

Har læst den på Sailmail.com omtalte artikel, og joi jeg har
konfronteret mange rundt omkring i verden vdr, dette ?, Jeg er også
selv viden om en del af dette, mit spørgsmål gik såmænd blot ud på om
der var nogen her i DK der kendte SSB Ground Paint, jeg ved der er
masse i den del amatør sejleree verden der kender det, så var der lige
det med prisen og alternative metoder.

Gert

Fra : Ole Pagh

Dato : 10-02-10 18:14

blueocean skrev:

> [...]
> der var nogen her i DK der kendte SSB Ground Paint, jeg ved der er
> masse i den del amatør sejleree verden der kender det, så var der lige

OK tak for tilbagemelding.

Måske burde jeg have gennemskuet ved at nærlæse dine andre indlæg at du
havde den fornødne baggrund, så er der jo ingen grund til at starte med
Adam og Eva. :/

Jeg er stadigvæk nysgerrig for, hvorfor man ikke blot bruger kølen som
jordplan.

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)

Fra : blueocean

Dato : 11-02-10 07:13

On 10 Feb., 18:13, Ole Pagh <o...@xjyllingesydx.xdk> wrote:

> [...]
> Adam og Eva. :/
>
> Jeg er stadigvæk nysgerrig for, hvorfor man ikke blot bruger kølen som

Hvorfor ikke bruge kølen ????!!!!, Godt ?

For mit vedkommende er det pga, at min mast står på kølen og at top
undervant er forbundet med hele den stålramme som kølen er boltet fast
til, så derfor er mit jord plan ikke kølen.

Andre har sikkert held til at bruge kølen, men det er ikke kun et
spørgsmål om at få kontakt til vandet, det kan af hensyn til lyn(Sor
static spændning i luften) være en dårlig ide´at blande DC ground og
RF grund sammen, Og Hvis du via køl har bla. din motor befæstet vil
jeg tro du får en større tæring end godt er. Og desuden har du ikke
brug for en DC ground når vi taler om HF, her er en kapacitiv jord
bedre.

Og så er der sikkert 100 andre grunde som jeg ikke lige kan remse op.

Gert

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 11-02-10 10:54

Hej Gert,

Ja men dog godt at vide noget om kondensatorer, så man ikke lige
falder på halen for en smart malerprodukt. Der er jo flere
forudsætninger der skal være til stede for at kunne opnå den tiltænkte
værdi af produktet.

Desværre var det med turbåde og ikke sejlbåde vi sejlede.
De eneste sejlbåde jeg så var nogle mindre katemaraner til udlejning.
Fine sejlklubber (restauranter) har de; men de mangler
lystbådehavnene.
På landjorden har de til gengæld motorcykler i så stort antal, at står
man oppe på toppen af et højt hotel og ser ned over vejene så ligner
det næsten myrer på deres "veje" omkring en myretue. I Saigon med ca
12 mill. indbyggere siges der at være 8 mill. motorcykler. De har
højrekørsel men de kører også i venstre side og laver flade
venstresving.
Lidt af en oplevelse og OT i denne gruppe.

Mvh/Harding