Træbriketter og sær kaget aske
Fra : Janne

Dato : 24-01-10 16:15

Jeg fyrer med et miks af træbriketter og tørt brænde, som jeg plejer.
Men får i år en kage af hårde tingester på risten over askeskuffen.
Jeg har i år for første gang købt briketter via Bilka. De burde i
følge deklarationen være af sammenpresset træsmuld uden
tilsætningsstoffer, og brændet er et miks af bøg og hassel. Fyrer i
øvrigt altid pænt Er der nogle, der har oplevet det samme - eller
endnu bedre har en forklaring.

Fra : Martin Bak

Dato : 25-01-10 10:49

"Janne" <kongelunden@gmail.com> skrev i en meddelelse
[...]
---------------

Det sker ofte - i øvrigt uanset hvad du fyrer med - hvis forbrændingen af
den ene eller den anden grund er ufuldstændig. Jeg ved ikke hvad du mener
med at du fyrer "pænt", men du skal sørge for at der hele tiden er
tilstrækkelig med primær luft, sådan at din forbrænding sker med flammer.
Hvis du fyrer hårdt på, og derefter skruer ned for luften så ovnen kun lige
overlever, får du problemet med "kaget" aske, der desuden spærrer for luften
så problemet bliver større og større.
Fyld mindre i ovnen, men til gengæld oftere. Og sørg for at bålet hele tiden
brænder godt. Rens ovnen ofte, så du er sikker på at der er fri adgang for
luften gennem risten.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : TMus

Dato : 29-01-10 23:51

"Martin Bak" <fornavn@fornavnefternavn.dk> wrote in

> Det sker ofte - i øvrigt uanset hvad du fyrer med - hvis forbrændingen
> af den ene eller den anden grund er ufuldstændig.

Slagger kommer af urenheder i brændslet og/eller for høj varme. Du har et
problem hvis du ofte har slagger..

> Jeg ved ikke hvad du
> mener med at du fyrer "pænt", men du skal sørge for at der hele tiden
> er tilstrækkelig med primær luft, sådan at din forbrænding sker med
> flammer.

Hvis din ovn "esser" som en smede-esse, så er det ikke underligt at du
får slagger hele tiden, og det gør den typisk med for meget primærluft.
Nogle ovne må kun få primærluft under optænding og lige når du lægger nyt
på hvis det kniber med varmeoverskud et øjeblik, mens andre gerne må få
lidt primær hele tiden. Følg producentens anvisning for netop DIN ovn.

> Hvis du fyrer hårdt på, og derefter skruer ned for luften så
> ovnen kun lige overlever, får du problemet med "kaget" aske, der
> desuden spærrer for luften så problemet bliver større og større.

De problemer kender jeg ikke selvom jeg 90% af tiden kører med nul
primær, og du skal kigge godt efter for at se på min skorsten at jeg
overhovedet fyrer. Igen - følg producentens anvisning. (Anbefaler
producenten af din ovn virkelig at du skal fyrre med fuld primær?)

> Fyld mindre i ovnen, men til gengæld oftere. Og sørg for at bålet hele
> tiden brænder godt. Rens ovnen ofte, så du er sikker på at der er fri
> adgang for luften gennem risten.

Jeg fik det gorde råd da jeg købte ovn sidst, at jeg skulle lade være med
at rense al aske ud i tide og utide, for det er meget sværere at få ovnen
til at brænde fornuftigt hvis ikke der ligger lidt cm. aske i bunden. Om
det var et ovn-specifikt råd ved jeg ikke, men det passer 100% med
efterfølgende erfaringer.

-TMus

Fra : Bjarne K.

Dato : 25-01-10 18:51

> [...]
>tilsætningsstoffer, og brændet er et miks af bøg og hassel. Fyrer i
>øvrigt altid pænt Er der nogle, der har oplevet det samme - eller

Jeg har ikke prøvet det med træbriketter, men med træpiller. Normalt er det
de billige der hos mig giver slagger.

Min tidligere træpille pusher, sagde at det var fordi der blev tilsat sand
til de billige. Om den holder vand, ved jeg dog ikke. Det er dog påfaldende
at når jeg fyrer med de lidt dyrere Flexheat eller HP piller, er der så godt
som ingen problemer.

Jeg kan selvfølgelig ikke sige om det er samme problem du har med dine
træbriketter.

Se eventuelt her: http://www.stokerpiller.dk/slagge.php

Bjarne K.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 25-01-10 19:53

On Mon, 25 Jan 2010 18:51:16 +0100, "Bjarne K." <not@nej.ni> wrote:

> [...]
>at når jeg fyrer med de lidt dyrere Flexheat eller HP piller, er der så godt

Jeg har også nogle gange slagger i fyret, men kan ikke sige om det er
direkte pga. (for) billige piller. De piller jeg fyrede med sidste år
gav ingen slagger, det var nogle noname 6mm fra Hjaltelin Agro. Dem jeg
har i år er nogle 8mm noname fra et andet firma, de giver en lille smule
slagger, men ikek noget voldsomt.

Lige nu har jeg dog ogås en del smuld fra brændesavning ude i laden -
det fyrer jeg manuelt i fyret, når jeg lige kommer forbi. Og det giver
slagger. Og det passer egentlig fint med at der er noget sand/jord/skidt
i det, som så smelter og giver slagger.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : TMus

Dato : 30-01-10 00:26

"Bjarne K." <not@nej.ni> wrote in

> Jeg har ikke prøvet det med træbriketter, men med træpiller. Normalt
> er det de billige der hos mig giver slagger.

Her får man, som så mange andre steder, præcis hvad man betaler for.

> Min tidligere træpille pusher, sagde at det var fordi der blev tilsat
> sand til de billige. Om den holder vand, ved jeg dog ikke.

Svært at sige om de tilsætter urenhederne eller om det blot er i træet
når de laver piller af det. Hvis det først bliver analyseret efter pillen
er presset, så kan de jo ikke gøre det om, men må sætte prisen derefter
for at komme af med varen. De som bider på den billige pris ender op med
slaggen..

> Det er dog
> påfaldende at når jeg fyrer med de lidt dyrere Flexheat eller HP
> piller, er der så godt som ingen problemer.

Har også kun gode erfaringer med HP, og meget dårlige erfaringer med at
"spare" lidt på prisen.

-TMus

Fra : Janne

Dato : 25-01-10 15:02

On 25 Jan., 10:49, "Martin Bak" <forn...@fornavnefternavn.dk> wrote:
> [...]
> den ene eller den anden grund er ufuldst ndig. Jeg ved ikke hvad du mener
> med at du fyrer "p nt", men du skal s rge for at der hele tiden er
> tilstr kkelig med prim r luft, s dan at din forbr nding sker med flammer.
> Hvis du fyrer h rdt p , og derefter skruer ned for luften s ovnen kun lige
> overlever, f r du problemet med "kaget" aske, der desuden sp rrer for luften
> s problemet bliver st rre og st rre.
> Fyld mindre i ovnen, men til geng ld oftere. Og s rg for at b let hele tiden
> br nder godt. Rens ovnen ofte, s du er sikker p at der er fri adgang for

Det lyder helt rigtigt - men sagen er, at jeg har haft ovnen i 14 år,
fyrer som jeg plejer at gøre - og jeg har aldrig været ude for det
før. Når jeg i øvrigt skriver "fyrer pænt", er det fordi jeg giver
meget luft, fyrer i små portioner etc. Jeg har et oliefyr som "bund",
så kulden har ikke den store betydning for min måde at fyre på. Tænker
mere på om andre har haft lignende oplevelser ved skift af brikette-
leverandør.

Fra : TMus

Dato : 30-01-10 00:05

> [...]
> så kulden har ikke den store betydning for min måde at fyre på. Tænker
> mere på om andre har haft lignende oplevelser ved skift af brikette-

Du har enten for høj temperatur i din askeudbrænding eller meget dårlig
brændsel.

Kvaliteten at briketter (og flis og piller for den sags..) svinger utroligt
meget, men du kan være sikker på at din slagge kræver 2 ting for at kunne
dannes: varme nok og urenheder. Fjerner du den ene, så har du ingen slagge.

-TMus

Fra : Janne

Dato : 25-01-10 15:04

On 25 Jan., 18:51, "Bjarne K." <n...@nej.ni> wrote:

> [...]
> som ingen problemer.
>
> Jeg kan selvfølgelig ikke sige om det er samme problem du har med dine

Overvejer selv om det kan være problemet - måske ikke ligefrem sand -
men om der kan være noget galt med briketterne. Jeg har mange hundrede
kg tilbage, så det vil da være irriterende.

Fra : TMus

Dato : 29-01-10 23:26

Janne <kongelunden@gmail.com> wrote in news:2dc11f9f-2d43-4a10-bd9d-
> [...]

> tilsætningsstoffer, og brændet er et miks af bøg og hassel. Fyrer i
> øvrigt altid pænt Er der nogle, der har oplevet det samme - eller

Du må fortælle lidt mere om din slagge da de kommer i forskellige udgaver
og skyldes forskellige ting. Er den glas-agtig og meget hård eller er den
"oppustet" med mange lufthuller og relativ nem at knuse?

-TMus

Fra : Janne

Dato : 05-02-10 05:59

On 29 Jan., 23:26, TMus <T...@TMus.TMus> wrote:
> [...]
> og skyldes forskellige ting. Er den glas-agtig og meget hård eller er den
> "oppustet" med mange lufthuller og relativ nem at knuse?

"Kagerne" er knudrede og kan knuses (men ikke helt let) - i øvrigt så
jeg forleden en, der var irgrøn på den ene side !
Det ville være dejligt med en forklaring

Fra : TMus

Dato : 05-02-10 22:06

Janne <kongelunden@gmail.com> wrote in news:5f645f31-ae7d-44b8-9129-
73a0ae14663c@g29g2000yqe.googlegroups.com:

> "Kagerne" er knudrede og kan knuses (men ikke helt let) - i øvrigt så
> jeg forleden en, der var irgrøn på den ene side !
> Det ville være dejligt med en forklaring

Den grønne glasagtige slagge tyder på at du har mange urenheder og samtidig
for høj temperatur på asken. Hvis det bare er en af de porøse slagger som
havde et grønligt skær, så behøver det ikke skyldes andet end før høj
temperatur på asken. Under alle omstændigheder skal du sænke temperaturen
på asken. Det gør du ved f.eks at sørge for at der ikke er for meget
primærluft, og den skal sænkes så meget at din udbrænding ikke ligner en
esse. Følger du fabrikantens fyringsanvisninger?

-TMus

Fra : N/A

Dato : 10-02-10 13:50

Fra : Janne

Dato : 06-02-10 15:08

On 5 Feb., 22:06, TMus <T...@TMus.TMus> wrote:
> [...]
> primærluft, og den skal sænkes så meget at din udbrænding ikke ligner en
> esse. Følger du fabrikantens fyringsanvisninger?

Det lyder som om at jeg giver for meget luft. Troede faktisk ikke, at
man kunne give for meget, men fyrer - som jeg har gjort gennem 14 år -
efter Andersen-anvisningerne. Hvad urenheder angår må det skyldes
brikketterne. Irriterende, jeg har mange tilbage. Blev i øvrigt
bekymret over den grønne farve, har kun set den i et bål, hvor der var
trykimprægneret i.

Fra : TMus

Dato : 07-02-10 10:41

Janne <kongelunden@gmail.com> wrote in news:d57edef7-afa3-4546-917f-
b74b28ca74b4@z26g2000yqm.googlegroups.com:

> Det lyder som om at jeg giver for meget luft. Troede faktisk ikke, at
> man kunne give for meget, men fyrer - som jeg har gjort gennem 14 år -
> efter Andersen-anvisningerne.

Der er forskel på primær og sekundær luft. Hvilken ovn har du? Kan du
styre luften mere end et sted?

Med for meget primær luft (kommer nede fra) sker følgende:

Dit brændsel vil blusse vildt op og frigøre flere brændbare gasser end
din sekundær luft (kommer typisk som forvarmet og ovenfra) har ilt til at
forbrænde med --> Dårlig/uren forbrænding.

Din askeudbrænding "esser" som en gammeldags smede-esse, og ligesom
smedens stål vil urenhederne i asken og gløderne blive meget varme og de
vil smelte --> Smeltede urenheder/slaggesannelser.

Du kan sagtens have en meget varm og effektiv forbrænding uden at der
dannes slagger hele tiden. Det er sekundær-luften som skal styre
forbrændingen, og det kan den først når du har opnået en god temperatur i
brændkammeret. Indtil da er det fint med primær-luft og evt. en dør på
klem, men hele tiden fuld sekundær-luft. Når du har temperaturen oppe på
plads, så luk for primær-luften sådan at det bliver varmen fra flammen
over brændslet som varmer brændslet yderligere og frigiver de brændbare
gasser. Det er typisk opskrift når du har muligheden for at justere både
primær og sekundær luft,- har du det?

> Hvad urenheder angår må det skyldes
> brikketterne. Irriterende, jeg har mange tilbage. Blev i øvrigt
> bekymret over den grønne farve, har kun set den i et bål, hvor der var
> trykimprægneret i.

Du kan prøve at blande det lidt med noget andet træ og så få sænket
temperaturen i selve asken. Det burde være muligt at undgå slaggerne
sådan..

-TMus

Fra : TMus

Dato : 07-02-10 11:08

TMus <TMus@TMus.TMus> wrote in news:Xns9D186CACF6D0ATMus@91.208.207.161:

> [...]

Prøv at tjekke denne vejledning. Den er fra Krog Iversen som fabrikerer
både Scan og Andersen ovnene. Jeg har selv en Scan 25, og følger altid
samme regler som denne vejledning giver, og har aldrig haft problemer med
hverken lugt og sod i stuen, slagger i asken eller sværtet glas. Røgen fra
min skorsten er heller ikke til at få øje på hvis ikke man lige ved jeg
fyrer og den skal være der...

http://www.krog-iversen.dk/file/13467

Især side 10.

-TMus

Fra : Armand

Dato : 10-02-10 13:50

Janne skrev:

> .........Blev i øvrigt bekymret over den
> grønne farve, har kun set den i et bål, hvor der var trykimprægneret i.

Du siger noget!
Det kan vel godt være at du har taget en fabrikant med fingrene i
kagedåsen :-/
Gad vide hvorledes man på simpleste vis kontrollerer for forekomst af
kobber (i såvel briket som aske)? For det kunne være sjovt, som
forbruger, at 'knalde' et bråddent kar i en måske uoverskuelig branche -
Ikke mindst ud fra forbuddet mod at fyre med affaldstræ, hvor rent det
end måtte være!

--
Armand.

Fra : TMus

Dato : 10-02-10 22:12

Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote in news:4b72ab7d$0$56793
> [...]

-
> Ikke mindst ud fra forbuddet mod at fyre med affaldstræ, hvor rent det

Hvis din undersøgelse skal holde skal du nok ud i at lade DTU ell. lign.
undersøge aske og briketter.

Med en hjemmegjort "undersøgelse" med efterfølgende beskyldninger
risikerer du at du kun "knalder" dig selv...

-TMus

Fra : Armand

Dato : 11-02-10 03:12

TMus skrev:
> [...]
>
> Med en hjemmegjort "undersøgelse" med efterfølgende beskyldninger
> risikerer du at du kun "knalder" dig selv...

Men ens egen undersøgelse vil kunne be/af -kræfte mistanken forinden og
det var dér jeg ville hen, udover ren nysgerrighed.

Finder man selv kobber-spor i sine briketter, er jeg sikker på at der er
offentlige instanser der vil følge op på sagen!

--
Armand.

Fra : TMus

Dato : 11-02-10 20:45

> Finder man selv kobber-spor i sine briketter, er jeg sikker på at der
> er
> offentlige instanser der vil følge op på sagen!

Hvorfor det? Kobber er ligesom en masse andre metaller og mineraler at
finde i alle briketter, piller og flis. Mængden afhænger af hvor det
enkelte træ som er brugt til produktion har vokset, hvilken træsort man har
brugt og hvor meget af træet man lader gå med i kværnen.
Jo mere man sløser med produktionen des billigere produkt kan man lave, og
så meget større er risikoen for at ende op med slagger.
Man får hvad man betaler for. Det er der svjv. ingen lov imod,- tværtimod..

-TMus

Fra : Armand

Dato : 12-02-10 16:05

TMus skrev:
> [...]
> så meget større er risikoen for at ende op med slagger.
> Man får hvad man betaler for. Det er der svjv. ingen lov imod,- tværtimod..

Når man studser over et forhold som dette, og en deraf følgende måling
viser et givent niveau for kobber-indhold, så må man regne dette for at
udgøre en mængde udover almindeligt forekommende (hvorunder man ikke har
gjort sig nogle iagttagelser).
Mer-forekomst af kobber tyder voldsomt på brug af trykimprægneret træ og
trykimprægneret kan kun være spildtræ, som er strengt forbudt at bruge
til at fyre med, og således også til at fremstille briketter af :-|

Anyhow. Hvis man har en mistanke og føler den bekræftet ud fra egen
kobber-test vil en given instans kunne be/af -kræfte hvorvidt at
kobber-indholdet er på normalt niveau!

--
Armand.

Fra : TMus

Dato : 13-02-10 11:08

> [...]
> ikke har gjort sig nogle iagttagelser).
> Mer-forekomst af kobber tyder voldsomt på brug af trykimprægneret træ

Det tyder på alt muligt og behøver ikke have noget som helst med kobber
at gøre. Jeg ser dagligt aske med nuancer fra gul over grøn til lilla, og
det er farver som fremkommer af helt ren flis. "Ren flis" at forstå som
"flis fra træ som er ubearbejdet bortset fra fældning og flisning".

> og trykimprægneret kan kun være spildtræ, som er strengt forbudt at
> bruge til at fyre med, og således også til at fremstille briketter af

Spildtræ er i sig selv ikke ulovligt at fyrre med, og det er helt normalt
at bruge det til at lave briketter og piller af, så længe det ikke er
f.eks. trykimprægneret.

> Anyhow. Hvis man har en mistanke og føler den bekræftet ud fra egen
> kobber-test vil en given instans kunne be/af -kræfte hvorvidt at
> kobber-indholdet er på normalt niveau!

Ganske givet. Der er bare, til at starte med, meget lidt grund til at tro
at der er brugt trykimprægneret træ, fordi farvenuancer er helt normale i
aske når asken indeholder div. almindelige urenheder og har været lidt
godt lun.

-TMus

Fra : Armand

Dato : 13-02-10 17:03

TMus skrev:
> [...]
> det er farver som fremkommer af helt ren flis. "Ren flis" at forstå som
> "flis fra træ som er ubearbejdet bortset fra fældning og flisning".

Men i dette tilfælde er der tale om en markant forandring fra
vedkommendes sædvanlige aske, hvorfor der er al mulig grund til at
vurdere om kobber-indholdet er usædvanlig høj!

--
Armand.

Fra : TMus

Dato : 13-02-10 18:35

> Men i dette tilfælde er der tale om en markant forandring fra
> vedkommendes sædvanlige aske, hvorfor der er al mulig grund til at
> vurdere om kobber-indholdet er usædvanlig høj!

Ehm.. Hun har set _en_ _enkelt_ slagge som var lidt grøn på den ene side.
Slaggerne i sig selv har normalt noget at gøre med forekomst af mineraler
med smeltepunkt lavere end temperaturen på udbrændingen..

-TMus

Fra : Janne

Dato : 08-02-10 17:59

On 7 Feb., 11:08, TMus <T...@TMus.TMus> wrote:

> [...]
> min skorsten er heller ikke til at få øje på hvis ikke man lige ved jeg

Tak for svar - fyringsvejledningen svarer pænt til Andersens, pånær at
jeg mener, min brugsanvisning anbefaler lidt bundluft ved påfyldning,
medmindre der er meget gang i ovnen. Men har nu i en periode fyret
næsten udelukkende med brænde - og har smuk aske i små mængder
Tror at det er briketterne

Tusind tak for hjælpen

PS: Nogen der vil købe 700 kg sære briketter

Fra : N/A

Dato : 10-02-10 13:50

Fra : Janne

Dato : 02-03-10 14:28

On 13 Feb., 18:34, TMus <T...@TMus.TMus> wrote:

> [...]
> Slaggerne i sig selv har normalt noget at gøre med forekomst af mineraler
> med smeltepunkt lavere end temperaturen på udbrændingen..

Tak for alle indslag indtil videre. Nu var det jo helt tilfældigt, at
jeg fandt en grøntfarvet kage. Normalt kikker jeg ikke så meget.
Stikker hånden ind og flytter kager fra rist til askeskuffe, hvis der
er god plads. Men en bekendt af mig - som jeg anbefalede det
fantastiske tilbud - har gravet store flager af noget der ligner
sortmalet krydsfiner ud af briketterne. Jeg har også set sorte flager,
men ikke være energisk nok til at tjekke, hvad der ligger inden i
briketten. Troede naivt, at det jeg købte var rent træ, brændværdi
4600 etc.