Dumme dumme spots
Fra : Morten P

Dato : 24-01-10 14:29

Jeg har nogle direkte-i-rockwool-indbygningsspots fra Greenline.
De er alle med den kraftigste tilladte halogen, 220v 20w.

Men... de giver bare et gult og ikke voldsomt kraftigt lys.
Jeg har dem i alle rum, bad, køkken, stue, sovevrelse, gang.

Jeg havde håbet på jeg fik psykopat meget lys (jeg vil have spots!), men det
var så ikke resultatet :)

Findes der ikke nogle 220v lyskilder jeg kan skifte dem ud med og få det
hvideste skarpeste (gerne kunstige) lys?

Jeg tænker led måske?

(Også postet i .el uden svar)

Fra : Steen Suder

Dato : 24-01-10 15:19

On 24-01-2010 14:28, Morten P wrote:
> [...]
>
> Findes der ikke nogle 220v lyskilder jeg kan skifte dem ud med og få det
> hvideste skarpeste (gerne kunstige) lys?

Jeg har erfaret at der er forskel på selve pærerne. De billige pærer er
ofte ikke gode. Prøv med f.eks. pærer fra Osram el.lign. og se om der er
forskel - hvis det da ikke allerede er sådanne, der sidder i spotsene.

--
Steen Suder

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 24-01-10 16:02

"Steen Suder" <sfs_news_spam@suder.dk> skrev i meddelelsen

> Jeg har erfaret at der er forskel på selve pærerne.

Spredning af lyset er jo også et element - fra 10 til 60 grader spredning
eksempelvis

Fra : S.B.

Dato : 24-01-10 16:06

"Mogens (K)" <nyhedsgrupperFJERN@DETTEjubii.dk> skrev i en meddelelse
> "Steen Suder" <sfs_news_spam@suder.dk> skrev i meddelelsen

> Spredning af lyset er jo også et element - fra 10 til 60 grader spredning
> eksempelvis

LED giver i hvert fald ikke mere lys
Har samme slags som dig, og jeg måtte montere en lysdæmper på for ikke at få
for meget lys, men kan også være jeg har overdrevet lidt med antallet jeg
har monteret

Søren

Fra : Morten P

Dato : 24-01-10 18:47

> Har samme slags som dig, og jeg måtte montere en lysdæmper på for ikke at
> få for meget lys, men kan også være jeg har overdrevet lidt med antallet
> jeg har monteret

http://www.greenline.dk/asp/oversigt/12.html

Det er 11846.
Man kan bare se på billedet hvor gult lyset er

Jeg har to i brusenichen og to i loftet i badeværelset (lille rum) og det er
bare ikke nok.
Skal have sådan en følelse af at ALT i ens ansigt afsløres når man kigger i
det
Sådan et makeup lys
Bare med spots.
Loftet er råt endnu, så jg kan stadig fikse flere spots i.

Må skrive til GL og høre hvad de har :)

Fra : S.B.

Dato : 24-01-10 18:52

"Morten P" <spam@spam.spam> skrev i en meddelelse

> [...]
> Sådan et makeup lys
> Bare med spots.
> Loftet er råt endnu, så jg kan stadig fikse flere spots i.

Prøv at købe en enkelt pære i et anderkendt mærke, kan være det gør
forskellen, ellers skal du vist kontrollere om du har 220 volt ud i lamperne

Fra : Armand

Dato : 24-01-10 19:04

S.B. skrev:

> Prøv at købe en enkelt pære i et anderkendt mærke, kan være det gør
> forskellen, ellers skal du vist kontrollere om du har 220 volt ud i lamperne

Nok snarere om ikke der er koblet for mange spots på en dertil for lille
transformer :-/

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 24-01-10 19:44

> Nok snarere om ikke der er koblet for mange spots på en dertil for lille
> transformer :-/

Nu er der jo nok ikke transformar på en 220 (230 V.) pære.
20 W og 230 volt er da også en lille svag en. Det nytter nok heller ikke at
skifte til 12 V. for de afgiver jo også en del varme. Men du kan da godt få
230 V. LED (både med alm. sokkel og GU10) Lysspredningen er ikke særlig stor
og du skal nok gå efter de kraftigste du kan få, forsøg dig evt. med en
enkelt til at begynde med, de er jo ikke helt billige.
Vær også opmærksom på at "50.000 timers levetid" eller hvad de nu lover,
ikke altid holder. Kan godt være dioden holder men elektronikken (eller hvad
der nu er indeni) kan også gå i stykker. Jeg købte mine i Tyskland og det er
lidt langt væk for at få dem byttet.

Per.

Fra : Armand

Dato : 24-01-10 20:16

Per Olsen skrev:

> Nu er der jo nok ikke transformar på en 220 (230 V.) pære.

Nå ja, jeg kunne jo også lige have verificeret med det oprindelige
indlæg først

> ...Men du kan da godt få 230 V. LED (både med alm. sokkel .....

Link, please!?

--
Armand.

Fra : Hauge

Dato : 24-01-10 20:17

Armand skrev:
> Link, please!?

De har dem f.eks. i Bilka.. Ved godt at det ikke er et link, men ellers
Google på "cree gu10" så finder du meget.

Mvh Hauge

Fra : Armand

Dato : 24-01-10 20:29

Hauge skrev:

> De har dem f.eks. i Bilka.. Ved godt at det ikke er et link, men ellers
> Google på "cree gu10" så finder du meget.

GU10 er ikke 'normal sokkel' og ved aaplus finder jeg ingen 3XLED med E27!

Spørgsmålet er af ren nysgerrighed, for de spots jeg har i brug ni, er
halogen'ere til 'stift-pærer' (á de to tynde tråd-ben), så jeg kommer
nok til at skulle indkøbe en spot med GU10-fatning til at eksperimentere
med alligevel.

Fra jeg hørte om produktet for første gang á 3-4- måneder siden, er der
forøvrigt foregået en voldsom udbredelse således at de er let
tilgængelige ved de fleste byggemarkeder i dag!

--
Armand.

Fra : Hauge

Dato : 24-01-10 20:35

Armand skrev:
> GU10 er ikke 'normal sokkel' og ved aaplus finder jeg ingen 3XLED med E27!

Nåda, de er ret normale her i mit hus, men sådan er der jo så meget. Men
uanset hvad, så har de steder med GU10-pærer også E14 og E27, hvis det
da ikke lige er den lokale nærbutik.

> [...]
> halogen'ere til 'stift-pærer' (á de to tynde tråd-ben), så jeg kommer
> nok til at skulle indkøbe en spot med GU10-fatning til at eksperimentere

Jæps, men de koster jo også kun 80 kr. for 4 i Bauhaus med kip.

> Fra jeg hørte om produktet for første gang á 3-4- måneder siden, er der
> forøvrigt foregået en voldsom udbredelse således at de er let
> tilgængelige ved de fleste byggemarkeder i dag!

Ja jeg købte 50 stk. for et par måneder siden..

Kik eventuelt i gruppen dk.forbruger tilbage til 14. december 2009:
"Uvidenskabelig test af lyskilder", måske kan du bruge det til noget.

Mvh Hauge

Fra : Armand

Dato : 25-01-10 14:57

Hauge skrev:

> Kik eventuelt i gruppen dk.forbruger tilbage til 14. december 2009:
> "Uvidenskabelig test af lyskilder", måske kan du bruge det til noget.

Tak!

Jeg bliver nødt til selv at forske lidt i det, ikke mindst ud fra min
ide om 'baggrundsbelysning' á indirekte.
Den diffuse 3 X LED ser lovende ud :-/

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 25-01-10 14:36

> Link, please!?

Du søger sikkert ligeså hurtigt som mig.
Jeg kan huske at jeg har købt i Bauhaus for et års tid siden og så købte jeg
et par stykker i Tyskland (mener det var hos Billigmedien.de) og så mener
jeg at have set nogle i Aldi-avisen for ikke så længe siden.

Per.

Fra : Morten P

Dato : 24-01-10 19:43

> forskellen, ellers skal du vist kontrollere om du har 220 volt ud i
> lamperne

Interesasnt tanke - Der er fire spots på og en 26db blæser.

Men... de er sat på en PIR som al strøm går igennem.
Men alligevel det virker lidt ekstremt hvis der skulle være så stort tab i
den. Det er jo bare et relæ der sidder på...

Fra : Henning

Dato : 24-01-10 17:03

On Sun, 24 Jan 2010 14:28:40 +0100, "Morten P" <spam@spam.spam> wrote:

> [...]
>
>Findes der ikke nogle 220v lyskilder jeg kan skifte dem ud med og få det
>hvideste skarpeste (gerne kunstige) lys?

Aldi har denne uge to modeller, både et gulligt og et hvidt lys.

Fra : Matthias H. Matthies~

Dato : 24-01-10 18:21

Morten P skrev:
> [...]
>
> Findes der ikke nogle 220v lyskilder jeg kan skifte dem ud med og få det
> hvideste skarpeste (gerne kunstige) lys?

Prøv evt. her: www.matronics.dk
Måske de har det du søger.
Hilsen Matthias

Fra : Armand

Dato : 24-01-10 18:28

Morten P skrev:
> [...]
>
> Findes der ikke nogle 220v lyskilder jeg kan skifte dem ud med og få det
> hvideste skarpeste (gerne kunstige) lys?

Over sofaen har vi to spots/lamper med hver 20W halogen og dé er ellers
ikke særligt gullige :-/

Til anden brug i huset har jeg fået øje for mulighederne i 3-dobbelte
LED's, der skulle modsvare 20W i lysstyrke, men nogle kammerater
nedsiger dem p.g.a. ekstremt hvidt lys - Så dét kunne måske være en
mulighed hvis ikke at du finder hvidere halogen-pærer!

Min tanke er at hvis man bruger dem til indirekte belysning vil den
givne reflektion fra vægge og loft står for det faktiske spekter :-/
Men de er hundehamrende dyre og skal nærmest holde et halvt menneskeliv
for at modsvare halogenpærer eller selv sparepærer
Alligevel ender det nok med at jeg køber en billig lampe med rette
fatning (Jem&Fix har nogle i denne weekende tilbudsavis) og ovenstående
LED's til at eksperimentere med lysvirkningen for det fremtidige brug.

--
Armand.

Fra : Michael Stærk

Dato : 24-01-10 19:12

> [...]
>
> Findes der ikke nogle 220v lyskilder jeg kan skifte dem ud med og få det
> hvideste skarpeste (gerne kunstige) lys?

Sus ind på http://www.ledlightdanmark.dk/ og tag fat i Morten B. Jensen. Han
kan helt sikkert hjælpe dig.

Mvh.
Michael Stærk