Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Lim til "omvendt" opklæbning af billeder?
Fra : Prikke

Dato : 24-01-10 07:36

Hej.

Jeg har set (husker desværre ikke hvor), at man kan opklæbe sine
udprintede fotos med forsiden indad, for dernæst, når limen er tør, at
fjerne papirbagsiden og kun det egentlige billede bliver tilbage.

Det så rigtig godt ud, men kender nogen i denne NG til teknikken og
hvad lim man f.eks. skal bruge?

M.v.h.
Per

Fra : Peter Schrøder

Dato : 25-01-10 01:34

On 24 Jan., 15:35, Prikke <pervaerum.mikkel...@gmail.com> wrote:
> [...]
> fjerne papirbagsiden og kun det egentlige billede bliver tilbage.
> Det så rigtig godt ud, men kender nogen i denne NG til teknikken og

Billedet bliver så spejlvendt, hvilket er et mindre problem når vi
taler digitale billeder.
Jeg kender ikke den proces du omtaler, men der fandtes flere
forskellige måder, hvis man f.eks. ville have billeder med
lærredsstruktur.
En måde var at løsne emulsionen fra papiret og lime den direkte på
lærredet. En anden måde var at lime billedet op almindeligt og
derefter
præge lærredsstruktur i overfladen vha forskellige smeltefolier og
prægefolier. Det sidste var et system fra Peak, svjh.
mvh
Peter Schrøder

Fra : Lars

Dato : 25-01-10 22:47

Prikke skrev:
> [...]
> fjerne papirbagsiden og kun det egentlige billede bliver tilbage.
>
> Det så rigtig godt ud, men kender nogen i denne NG til teknikken og

Man kan købe diverse specialpapir, hvorfra man kan overføre til
tekstiler. Se f.eks. her http://www.skilteproduktion.dk/281/

Her beskrives en metode der bentter alm. fotopapir i stedet for
specielle "tekstil overførselsark":
http://www.heartsart.com/info/innewsdetail.asp?nid=5&ID=111
Jeg har andetsteds læst, at jo blankere det papir du printer på er,
desto bedre overføres billedet.

Og endelig er her en beskrivelse af en (noget omstændelig) metode til
overførsel på akvarelpapir:
http://photo.net/black-and-white-photo-film-processing-forum/005p8w

Jeg er ikke stødt på kommercielt tilgængelige metoder til overførsel på
andre materialer, som f.eks. kaffekrus.

Hilsen Lars