Dæk - 205/55-16 i forhold til 195/65-15 ?
Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 24-01-10 17:02

Hej gruppe,

Jeg er i øjeblikket ved at kigge på ny Octavia - og har evt. mulighed for at
skifte de originalt monterede 195/65-15 hjul ud med et sæt alu hjul af
dimensionen 205/55-16.
Mit erfaringsgrundlag er meget begrænset - jeg hører til typen som hidtil
altid har kørt med de standard monterede hjul...
Mit spørgsmål går på om jeg vil kunne mærke forskel i bilens køreegenskaber
ved dette hjulskifte ? - min bekymring går lidt på på om komforten vil lide
mærkbart skade ? - og om jeg ellers vil kunne mærke nogen forskelle ?

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 24-01-10 17:10

"Andreas M. Hansen" skriver:

> [...]
> ved dette hjulskifte ? - min bekymring går lidt på på om komforten vil lide
> mærkbart skade ? - og om jeg ellers vil kunne mærke nogen forskelle ?

Du kan næppe mærke nogen forskel. Jeg har kørt med lidt forskelligt på
de sidste par biler. Der er altså ikke megen forskel at mærke, så længe
du kører ganske almindeligt.

Og skal du bruge vinterdæk + fælge til den, har jeg vidst et sæt der
passer.......

Klaus

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 24-01-10 19:31

> Du kan næppe mærke nogen forskel. Jeg har kørt med lidt forskelligt på
> de sidste par biler. Der er altså ikke megen forskel at mærke, så længe
> du kører ganske almindeligt.

Det lyder jo betryggende - så skal jeg sgu nok have mit første automobil med
alu'er...
Mine bekymringer gik på at jeg kunne risikere at få en bil hvor jeg
pludselig kunne mærke hver en hvid stribe jeg kørte over.
Der skal nok være mange som griner af mig - men for mig så et 205/55-16 hjul
meget lavt ud oppe i butikken...

> Og skal du bruge vinterdæk + fælge til den, har jeg vidst et sæt der
> passer.......

Ellers tak for budet - men mine vinterhjul snurrer allerede på min nuværende
Octavia

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : alexbo

Dato : 24-01-10 20:04

"Andreas M. Hansen" skrev

> Der skal nok være mange som griner af mig -

Jeg gør ikke.
Jeg satte nogle 16" på en Volvo V40 nogle fine nye med dyre dæk der fulgte
med bilen fra den tyske sælger, de blev solgt bilen var ikke til at holde ud
at køre i.

Lufthøjden er mindre og derved affjedringen, dækbredde er større og derfor
er dækket hårdere for at det ikke skal bule ud på midten.
Ofte hastighedskoden også større på brede dæk, derved er de endnu hårdere
for at kunne holde til den hurtigere rotation.
Hvis du allerede nu bekymrer dig om komforten så bliver du ikke tilfreds.
Men hvad den ene finder ukomfortabelt vil en anden synes er tegn på at bilen
ligger godt på vejen.
Nogle kan lide de franske lænestole andre vil hellere køre gocart.

Jeg synes du skal prøve begge muligheder, forhandleren har nok en med 16"
stående.

mvh
Alex Christensen

Fra : Anders Majland

Dato : 24-01-10 21:04

> Nogle kan lide de franske lænestole andre vil hellere køre gocart.

Hver ting til sin tid - har både en c5 og en smart fortwo :-9

Men c5'en er standard monteret med 215/55-16 så selv på en fransk sofa
behøver det åbenbart ikke for hårdt. Jeg har så også købt alu'er men holdt
mig til samme dimension. Føler ikke behov for at gå ned i komfort ...

Men mon ikke sælger kan give dig en prøvetur i en bil med de /55 fælge ? Det
er kun dig selv der kan afgøre om det forringer de egenskaber du prioriterer
højest

/A

Fra : /HB

Dato : 25-01-10 00:12

On 24 Jan., 17:02, "Andreas M. Hansen" <nokk...@hotmail.com> wrote:
> [...]
> ved dette hjulskifte ? - min bekymring går lidt på på om komforten vil lide
> mærkbart skade ? - og om jeg ellers vil kunne mærke nogen forskelle ?

Jeg kører med 225/45/17 på min Octavia med ganske god komfort.
Størrelsen er ret bevidst valgt da jeg ved at større fælge ( 18"+ )
vil ødelægge komforten meget på lande/motorvej i netop den bil.
Men med 205/55-16 vil jeg tro at du næppe kan mærke forskel fra
195/65/15 andet end at bilen måske styrer lidt bedre i sving.. Den
ligger bedre på vejen.

--
/HB

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 25-01-10 18:24

Mange tak for alle jeres svar - jeg tror jeg vil prøve om ikke forhandleren
har et eksemplar stående med 16 tommers hjul, så jeg kan få ro i sindet
inden jeg prøver at krejle mig til noget som jeg kunne risikere at fortryde.

mvh

Andreas M. Hansen