benzinmotor/diesel
Fra : Per Christiansen

Dato : 24-01-10 07:59

Hej jeg er ved at skifte min benzinmotor ud med en dieselmotor , så kommer
problemet med omdrejningstælleren , det er en searay med nogle meget flotte
instrumenture hvor der står searay inden i og med chrom kant, så jeg vil jo
gerne beholde omdrejningstælleren .

Kan man få en converter der kan conventere generator signalet W signal til
det benzinmotor signalet
,eller er det et nyt ur der skal til.

Fra : JBH

Dato : 24-01-10 10:54

"Per Christiansen" <p@lite.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> jeg vil jo gerne beholde omdrejningstælleren .
>
> Kan man få en converter der kan conventere generator signalet W signal til

Øv, et øjeblik så jeg frem til at få en instruktion i papirgangen i at
ombytte motortype mht. told/skat ;-/

Er det en speciel generator som sidder på dieselmotoren, eller er det en
påmonteret føler, eller er "W" signalet bare AC (vekselspændings) signalet
fra generatoren ?

(For en elektronikmand er det umiddelbart intet problem at lave en lille
converter med en microprocessor, hvis bare signalerne er kendte)

mvh
JBH

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 24-01-10 10:57

JBH skriver:

> (For en elektronikmand er det umiddelbart intet problem at lave en lille
> converter med en microprocessor, hvis bare signalerne er kendte)

For en elektronikmand der lever af fejlfinding er det at gå over åen
efter vand.

Man alver en markering på svinghjulet, remsikevwhatvever og sætter en
føler til at se på den.

Sådan gør man ude i den store verden, frem for at give sig til at kigge
på et eller andet man skal til at måle på og regne på.

Klaus

Fra : JBH

Dato : 24-01-10 11:29

> JBH skriver:

> For en elektronikmand der lever af fejlfinding er det at gå over åen
> efter vand.

Nu er det jo ikke en fejl, men en ombygning.

> Man alver en markering på svinghjulet, remsikevwhatvever og sætter en
> føler til at se på den.

Det var også en mulighed, hvis føleren og svinghjulet kan generere et
brugbart signal. (ps. glem pålimede magneter, de falder af)

For mig er det at gå over åen efter vand, at begynde at eksperimentere med
at placere en føler på motoren, hvis "W" signalet er tilstede. Så er en
frekvens til puls converter den nemmeste løsning.

/JBH

Fra : thl

Dato : 24-01-10 11:56

> [...]
>
> Sådan gør man ude i den store verden, frem for at give sig til at kigge
> på et eller andet man skal til at måle på og regne på.

Måske skulle man sætte 4(antal cyl.) mærker på svinghjul/remskive så
instrumentets
visning bliver rigtig

mvh

Thorbjørn

Fra : thl

Dato : 24-01-10 11:59

"thl" <lykkebo47@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> "Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i en
> meddelelse news:4B5C1980.7216DA9A@du.kan.finde.den...

Måske skulle man sætte 2(½antal cyl.) mærker på svinghjul/remskive så
instrumentets
visning bliver rigtig

mvh

Thorbjørn

Fra : alexbo

Dato : 24-01-10 11:21

"JBH" skrev

> Øv, et øjeblik så jeg frem til at få en instruktion i papirgangen i at
> ombytte motortype mht. told/skat ;-/

Jeg tror Per har en båd.

mvh
Alex Christensen

Fra : JBH

Dato : 24-01-10 11:59

> "JBH" skrev

> Jeg tror Per har en båd.

Google fandt umiddelbart ikke nogle biler af fabrikatet "searay"

mvh
JBH

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 24-01-10 12:04

JBH kom med denne ide:
> "alexbo" <alexbo@email.dk> skrev i en meddelelse

> Google fandt umiddelbart ikke nogle biler af fabrikatet "searay"

Nej, jeg var osse ude og kigge:

http://kortlink.dk/7ct3

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : JBH

Dato : 24-01-10 11:00

> [...]
> jeg vil jo gerne beholde omdrejningstælleren .
>
> Kan man få en converter der kan conventere generator signalet W signal til

Nu blev jeg lige lidt klogere på en "W" udgang

http://www.golf2.dk/index.php?action=guider&do=vis&guide_id=115

Det er frekvensen fra generatoren. Så er spm. bare hvor mange Hz pr.
motoromdrejning. (afhænger af generator og remhjul)

mvh
JBH

Fra : Per Christiansen

Dato : 24-01-10 13:34

"JBH" <skodkontoen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Det er frekvensen fra generatoren. Så er spm. bare hvor mange Hz pr.
> motoromdrejning. (afhænger af generator og remhjul)

Jeg har jo w udgang på generatoren men det er jo ikke det signal min
omdrtæller vil have så der skal jo noget imellem, har i et link til hvad jeg
skal bruge.

Hvad sker der hvis man kobler omdrtælleren direkte til w klemmen?

Fra : Armand

Dato : 24-01-10 14:18

Per Christiansen skrev:

> [...]
> skal bruge.
>
> Hvad sker der hvis man kobler omdrtælleren direkte til w klemmen?

Når du alligevel er så godt ind i sagen, kunne du så ikke definere
hvorfra dit nuværende signal kommer?

--
Armand.

Fra : JBH

Dato : 24-01-10 14:20

> [...]
>>

> Jeg har jo w udgang på generatoren men det er jo ikke det signal min
> omdrtæller vil have så der skal jo noget imellem, har i et link til hvad

Jeg ved ikke om sådan en converter kan fåes i løs vægt, så jeg bliver dig
svar skyldig.

Måske man i praksis bruger Claus's forslag. ? I så fald må der kunne findes
en brugbar føler, men normalt er den slags krumtapfølere induktive, og giver
kun 1 puls pr motoromgang (toppunktføler)

> Hvad sker der hvis man kobler omdrtælleren direkte til w klemmen?

Hvis omdrejningstælleren overhovedet registrer noget, vil det sandsynligvis
være et alt for højt omdrejningstal. Generatoren (W) laver en
sinusfrekvens, som er mange gange højere end motorens omdrejninger, men
proportional. Frekvensen skal deles ned med forholdet mellem remhjul på
generator/krumtap samt antallet af generatorsinus"pulser" pr.
generatoromdrejning. Bensinomdrejningstælleren kræver sandsynligvis 2
pulser pr. motoromdrejning. Derfor mit forslag med en deler, enten i form
af en lille processor (kræver programmering) eller en eller anden
tæller/deler

http://www.doctronics.co.uk/4017.htm

http://www.doctronics.co.uk/4510.htm

mvh
JBH

Fra : thl

Dato : 24-01-10 15:22

> [...]
> jeg vil jo gerne beholde omdrejningstælleren .
>
> Kan man få en converter der kan conventere generator signalet W signal til

http://kortlink.dk/dakotadigital/7cu7

mvh

Thorbjørn

Fra : Per Christiansen

Dato : 24-01-10 19:07

Nu har jeg skilt instrumetboret ad , kan det passe at omdrtælleren kan
bruges til begge dele altså benzinmotor og diesel, der står noget bag på,
som om den kan bruges til generator men jeg er ikke sikker

Hvis i smider en mail til mig så kan jeg sende en mail med billede af det.

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 24-01-10 19:13

On Sun, 24 Jan 2010 19:06:49 +0100, "Per Christiansen" <p@lite.dk>
wrote:

>Nu har jeg skilt instrumetboret ad , kan det passe at omdrtælleren kan
>bruges til begge dele altså benzinmotor og diesel, der står noget bag på,
>som om den kan bruges til generator men jeg er ikke sikker
Ja hvorfor ikke ?

>Hvis i smider en mail til mig så kan jeg sende en mail med billede af det.
Send du bare et billed, det lyder interesant.

/Hans

Fra : Armand

Dato : 24-01-10 20:05

Hans Kjaergaard skrev:

> Ja hvorfor ikke ?

Gearingen (á remskivernes størrelse) mellem krumtap og generator er vel
ikke entydig hvorved at generator-omdrejninger ikke nødvendigvis er
sammenlignelige med motor-omdrejninger :-/

--
Armand.

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 24-01-10 20:07

On Sun, 24 Jan 2010 20:05:21 +0100, Armand <armand@mc-chaufforerne.dk>
wrote:

>Gearingen (á remskivernes størrelse) mellem krumtap og generator er vel
>ikke entydig hvorved at generator-omdrejninger ikke nødvendigvis er
>sammenlignelige med motor-omdrejninger :-/
Der er et helt klart sammenhæng mellem mortoromdrejninger og generator
ditto, så signalet fra W er egnet til at benytte som signalgiver til
en omdrejningstæller. Det er et spørgsmål om indstilling/kalibrering.

/Hans

Fra : Armand

Dato : 24-01-10 20:20

Hans Kjaergaard skrev:

> Der er et helt klart sammenhæng mellem mortoromdrejninger og generator
> ditto, så signalet fra W er egnet til at benytte som signalgiver til
> en omdrejningstæller. Det er et spørgsmål om indstilling/kalibrering.

Og det er dér jeg ville hen, for der er jo ikke nødvendigvis samme
gearing mellem motor og generator fra bilmærke til bilmærke hhv. model
til model!

--
Armand.

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 24-01-10 20:05

wrote:

>Nu har jeg skilt instrumetboret ad , kan det passe at omdrtælleren kan
>bruges til begge dele altså benzinmotor og diesel, der står noget bag på,
>som om den kan bruges til generator men jeg er ikke sikker
Som jeg læser det så kan den bruges med generator, så det er nok lidt
med at prøve sig frem med en instilling af potentiometeret.

/Hans

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 24-01-10 20:10

On Sun, 24 Jan 2010 22:04:44 +0300, Hans Kjaergaard
<hans.k2teknik@post5.tele.dk> wrote:

>Som jeg læser det så kan den bruges med generator, så det er nok lidt
>med at prøve sig frem med en instilling af potentiometeret.

Du skal stille omskifteren et passende sted (kald det en
grovjustering) og derefter finjustere med CAL pot-meteret.

/Hans

Fra : Per Christiansen

Dato : 24-01-10 21:05

> Du skal stille omskifteren et passende sted (kald det en
> grovjustering) og derefter finjustere med CAL pot-meteret.
>
> /Hans

Ok det lyder godt så er problemet løst , så skal jeg bare have callibreret
uret med motoren.

Båden kan åbentbart leveres med benzin eller diesel motor siden der sider
sådan et multi ur i.