Støj fra vinterdæk.
Fra : Ukendt

Dato : 24-01-10 07:20

Er dette normalt, jeg tænker på at når hastigheden
stiger, kommer der en støj der minder om støjen fra et
defekt hjulleje ?

Har hørt noget om at dækkene på et tidspunkt skulle
blive "hårde" om at støjen s´´ skulle aftage.

Nogen der ved noget om dette emne og vil dele
deres erfaring. ?

Mine sommerdæk var lydløse, og ikke af de dyreste
slags, det samme med mine vinterdæk.

Alle hjul blev blev sporet i sommers og alle dæk er
afballanceret, samt jeg checker dæktryk på alle dæk
1 gang om ugen når jeg tanker.

Mvh Kim

Fra : Ukendt

Dato : 24-01-10 07:44

"Kim" <æ_at_x.dk> skrev
> Nogen der ved noget om dette emne og vil dele
> deres erfaring. ?

Ups, har en Polo.
Mvh Kim
WV Polo Model 1,6 6N
1. gang indregistreret: 16/10-1995
Antal døre 3
Stel nr. WVW2226N2TW026554

Fra : Brian

Dato : 24-01-10 10:29

"Kim" <æ_at_x.dk> skrev i meddelelsen
> Er dette normalt, jeg tænker på at når hastigheden
> stiger, kommer der en støj der minder om støjen fra et
> defekt hjulleje ?

Jo hurtigere du kører, jo mere støj vil du have i bilen - det gælder nok de
fleste biler.
Vinterdæk er nødvendigvis ikke mere støjende end sommerdæk. Det afhænger af
hvilket dæk du har valgt.

Så nej, dine vinterdæk skal ikke lyde som et ødelagt hjulleje, men de vil
give mere lyd fra sig (i mere eller mindre grad) jo hurtigere du kører.

/Brian

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 24-01-10 10:43

Brian skriver:

> Så nej, dine vinterdæk skal ikke lyde som et ødelagt hjulleje, men de vil
> give mere lyd fra sig (i mere eller mindre grad) jo hurtigere du kører.

Og de kan ofte give en hylende lyd fra sig, men det afhænger i høj grad
af underlaget.

Jeg oplever det både med UG7 og WinterContact

Klaus

Fra : Brian

Dato : 24-01-10 10:52

"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i meddelelsen

> Og de kan ofte give en hylende lyd fra sig, men det afhænger i høj grad
> af underlaget.

En højtonet hylende lyd har jeg også oplevet på visse typer asfalt og våd
vej.

Jeg synes dog at huske, at de par gange jeg har haft et sløvt hjulleje, har
det været en dyb brummende lyd istedet... men det kan vel variere.

/Brian

Fra : Thore Jensen Bergens~

Dato : 24-01-10 10:44

Kim skrev:
> Er dette normalt, jeg tænker på at når hastigheden
> stiger, kommer der en støj der minder om støjen fra et
> defekt hjulleje ?

Nej, det er det ikke...

Men tilgengæld er det faktisk ret normalt at hjullejer går når man
ligger og kører i høj sne med nogle lejer som i forvejen er ved at være
færdige.. Så du bør nok kontrollere dine lejer..

M.v.h.
Thore

Fra : Ukendt

Dato : 28-01-10 05:13

"Thore Jensen Bergenstoff" <crap@bergenstoff.dk> skrev

> [...]
> og kører i høj sne med nogle lejer som i forvejen er ved at være færdige..

Begge hjullejer i begge sider blev udskiftet for 4 mdl siden.

MVh Kim

Fra : Frank Leegaard

Dato : 28-01-10 16:35

Kim wrote:
> "Thore Jensen Bergenstoff" <crap@bergenstoff.dk> skrev

> Begge hjullejer i begge sider blev udskiftet for 4 mdl siden.

Med THansen lejer - som blev strammet indtil der ikke var slør?

--
- Frank

Fra : ShutEye

Dato : 25-01-10 22:27

> Er dette normalt, jeg tænker på at når hastigheden
> stiger, kommer der en støj der minder om støjen fra et
> defekt hjulleje ?

Nu er jeg ikke ekspert på defekte hjullejer ...

Men når mine vinterhjul er på og underlaget er 'korrekt' (dvs våd asfalt
uden sten), så næsten hyler vinterdækkene ved højere hastighed. Især hen
over de der lapper af tjære-agtig (helt sort) asfalt er det tydeligt.
Jeg vil tro at det er lamellerne i arbejde man kan høre?

Det er Fulda vintersutter af to forskellige slags der sidder på min bil nu,
og med (også Fulda) sommersutter på er der intet af den slags støj.

Så mit mit svar må være: Ja :)

Fra : Ukendt

Dato : 28-01-10 05:19

"ShutEye" <no@no.no> skrev
> [...]
> over de der lapper af tjære-agtig (helt sort) asfalt er det tydeligt.
> Jeg vil tro at det er lamellerne i arbejde man kan høre?

Højre bagerste hjulleje gik i sommers, vi skiftede i begge sider.

> Det er Fulda vintersutter af to forskellige slags der sidder på min bil
> nu, og med (også Fulda) sommersutter på er der intet af den slags støj.
>
> Så mit mit svar må være: Ja :)

Da jeg havde sommerdæk på sagde den ikke en lyd.
Min mekaniker er på ferie, glæder mig til han kommer hjem.

Mvh Kim

Fra : ShutEye

Dato : 28-01-10 17:26

Når jeg nu lige læser dit oprindelige indlæg igen, kan jeg se at mit "Ja"
kan forstås på flere måder.

> Da jeg havde sommerdæk på sagde den ikke en lyd.

Og det var det jeg mente ja til - altså ja, vinterdæk kan absolut lave den
slags støj :)

> Min mekaniker er på ferie, glæder mig til han kommer hjem.

Hvad laver han dog på ferie når du har brug for ham???