skridsikker træbeskyttelse eller lak
Fra : Fister Løgsovs

Dato : 23-01-10 14:30

Hej.
Mine 8 malede trappetrin er hamrende glatte i vådt vejr.
Findes der en type lak eller en fiks gds-løsning, så jeg ikke skvatter
ned af trappen igen?
Kai

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 23-01-10 14:37

Fister Løgsovs formulerede lørdag:
> Hej.
> Mine 8 malede trappetrin er hamrende glatte i vådt vejr.
> Findes der en type lak eller en fiks gds-løsning, så jeg ikke skvatter ned af
> trappen igen?

Ka man ikke ved en skibsprovianteringshandler købe nogle selvklæbende
sorte bånd med en meget grov overflade; synes jeg får sådan nogle på
nethinden når jeg tænker efter?

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Fister Løgsovs

Dato : 23-01-10 14:41

Hans Paulin (6310) forklarede den 23-01-2010:
> [...]
> bånd med en meget grov overflade; synes jeg får sådan nogle på nethinden når

Jo, de fås' også i Ikea, men de er ikke for kønne på en udendørs umbra
trætrappe.
Kai

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 23-01-10 15:43

Fister Løgsovs sendte dette med sin computer:
> Hans Paulin (6310) forklarede den 23-01-2010:

> Jo, de fås' også i Ikea, men de er ikke for kønne på en udendørs umbra
> trætrappe.

"Sikkerhed frem for alt" som min kollega Jørn Truck sagde!

Det var for at "standse ulykken"

Min kone røg ned af en kældertrappe for et par dage siden, og dét var
ingen spøg!

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Leif Neland

Dato : 24-01-10 17:48

Fister Løgsovs skrev:
> Hans Paulin (6310) forklarede den 23-01-2010:

> Jo, de fås' også i Ikea, men de er ikke for kønne på en udendørs umbra
> trætrappe.
> Kai

Hvis jeg skulle vælge mellem "sandpapirstape" og hjernemasse på trappen,
så vil jeg til en hver tid vælge sandpapiret...

Leif

--
Jeg foretrækker min the tilberedt efter BS6008

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 24-01-10 19:21

Efter mange tanker skrev Leif Neland:

> Hvis jeg skulle vælge mellem "sandpapirstape" og hjernemasse på trappen, så
> vil jeg til en hver tid vælge sandpapiret...

....er nok osse mindre glat!?

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 23-01-10 15:12

On Sat, 23 Jan 2010 14:41:14 +0100, Fister Løgsovs wrote:

> Hans Paulin (6310) forklarede den 23-01-2010:

> Jo, de fås' også i Ikea, men de er ikke for kønne på en udendørs umbra
> trætrappe.
> Kai

Du ku' jo google efter skridsikker maling...

Ser ud til at der findes enkelte specialmalinger, men derudover er der
flere der foreslår at drysse kvartssand på våd maling, feje overskuddet
væk, og give et par lag til.

Fra : Fister Løgsovs

Dato : 23-01-10 21:46

Peter Dalgaard forklarede:

> [...]
>
> Ser ud til at der findes enkelte specialmalinger, men derudover er der
> flere der foreslår at drysse kvartssand på våd maling, feje overskuddet

Præcis den løsning jeg tænkte på, men jeg ville lige se om der kom
nogen frem med erfaring i det.
Jeg tænker noget med at lade sandet tørre i husets ovn, ved 50-100
grader i nogen timer, inden jeg drysser det over en nymalet stribe.
Lyder det helt dumt?
Faldgrubber?
Kai

Fra : Mogens

Dato : 23-01-10 17:14

Fister Løgsovs wrote:
> [...]
> Mine 8 malede trappetrin er hamrende glatte i vådt vejr.
> Findes der en type lak eller en fiks gds-løsning, så jeg ikke skvatter

Og trinnene har ikke noget algebelægning eller lignende som gør dem
ekstra glatte i vådt vejr?

Fra : Fister Løgsovs

Dato : 23-01-10 21:44

Følgende er skrevet af Mogens:

> Og trinnene har ikke noget algebelægning eller lignende som gør dem ekstra
> glatte i vådt vejr?

Niksen.
Nymalede, netop denne sommer, og selv med lup, kan jeg ikke finde alger
eller lign. fremmedlegmer.
Kai

Fra : Armand

Dato : 24-01-10 20:00

Fister Løgsovs skrev:
> Hej.
> Mine 8 malede trappetrin er hamrende glatte i vådt vejr.
> Findes der en type lak eller en fiks gds-løsning, så jeg ikke skvatter
> ned af trappen igen?

Denne uges Lidl reklame:
<http://www.minreklame.dk/lidl>
Side 15 nederst til højre: Trappetrinsmåtte i gummi á 25 X 65 cm incl.
fixeringstape!

På den anden side: Når i slæber så meget vand ind, så besværliggør den
jo aftørringen

--
Armand.

Fra : Janne

Dato : 24-01-10 15:59

On Jan 24, 8:00 pm, Armand <arm...@mc-chaufforerne.dk> wrote:
> [...]
> fixeringstape!
>
> På den anden side: Når i slæber så meget vand ind, så besværliggør den

Har trætrapper både ude og inde: Udenfor er det min erfaring, at selv
om du ikke kan se alger, så bliver trappen smattet alligevel efter en
periode med fugtigt vejr. Skrub den med sulfo eller grundrens, så
tager den en måned eller to til. Og Hvis det er vinter for alvor - som
nu - så fej dig ud om morgenen. En kost øverst oppe, så der ikke er
nedtrampet sne, er en stor hjælp.

Indendørs bruger jeg skridsikker tape af den slags man bruger på
båddæk. Måske ikke kønt, men effektivt - og den trappe er altså både
stejl og lakeret.

Janne

Fra : John V.

Dato : 27-01-10 13:41

"Fister Løgsovs" <None@invalid.za> skrev i en meddelelse
> [...]
> Mine 8 malede trappetrin er hamrende glatte i vådt vejr.
> Findes der en type lak eller en fiks gds-løsning, så jeg ikke skvatter ned

Man kan selvfølgelig anvende den tape andre foreslår.
En anden løsning er at tilsætte pulveriseret pimpsten, før i tiden brugte
man den løsning på malede skibsdæk.
Teoretisk kan man også bruge almindeligt sand i malingen, men det har nemt
ved at synke ned på bunden så det er meget svært at fordele jævnt.
Muligvis findes der en speciel maling til skibsdæk med de egenskaber, men
den vil så helt sikkert koste en formue, hellere lave den selv.

--
Med Venlig Hilsen

Malermester
John Vedsegaard
www.taform.dk

Fra : Fister Løgsovs

Dato : 27-01-10 15:29

John V. forklarede:
> [...]
> Muligvis findes der en speciel maling til skibsdæk med de egenskaber, men den
> vil så helt sikkert koste en formue, hellere lave den selv.

Jeg siger tak for de forskellige forslag.
Kai