/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Det var en hård uge!
Fra : folmer@rasmussen.dk


Dato : 23-01-10 16:07

Underkølet regn. Isslag. Islag.

I kan kalde det lige hvad I vil, men det er fanneme noget lårt at køre
i/på.

På vej ned gennem Sverige natten mellem mandag og tirsdag, nede
omkring Linköping, ville jeg trække ud for at lade noget trafik komme
ind på motorvejen.

Da jeg var kommet derud, besluttede jeg at overhale en kollega der
kørte noget langsomt 100 meter længere fremme.

Det blev aldrig til noget!

Ved meget let gasgivning i 16. gear, med læs på, og vinterdæk
monteret, gik det hele op i hjulspin.

Da var det at jeg fik den tanke, at de små våde partikler man kunne se
i lyset fra spotlightene s'gu nok ikke var til at spøge med.

140 km. kørte vi, uden at der var så meget som skyggen af en saltbil
at se nogen steder!

Så er det lige at man finder ud af, at det da er "hårdt" selv at
skulle køre arrangementet, i stedet for at benytte sig af alle de
moderne hjælpemidler.

Tractioncontrol hjælper det f.eks. ikke at have aktiveret, idet den
bl.a. reducerer motoromdrejningerne når hjulene spinner en smule når
det går opad, og jeg vil jo nødigt udsættes for gruppens hån hvis jeg
skulle stoppe midt i bakken.

Ligeledes er det fornuftigt at slå den automatiske indkobling af
motorbremsen fra, idet en overbremsning af en enkelt aksel er
overordentlig uhensigtsmæssig i den slags føre.

Eneste lyspunkt den nat var, at alle ulykkerne skete i nordgående
retning, men der var til gengæld mange.

Så skulle man tro, at svenskerne havde lært noget af det, men næh nej.
Natten mellem tirsdag og onsdag, da jeg skulle opover igen, var det
nøjagtigt det samme, denne gang bare over 300 km. !!

Jeg har sovet et par timer mere i dag, end jeg plejer.

--

Venlig hilsen
Folmer

 
 
Mogens \(K\) (23-01-2010)
Kommentar
Fra : Mogens \(K\)


Dato : 23-01-10 16:15

<folmer@rasmussen.dk> skrev i meddelelsen
news:ho2ml55ol8ddu3brq65fjrib655f43b65l@4ax.com...

> Underkølet regn. Isslag. Islag.
> Ved meget let gasgivning i 16. gear, med læs på, og vinterdæk
> monteret, gik det hele op i hjulspin.
> Tractioncontrol hjælper det f.eks. ikke at have aktiveret, idet den
> bl.a. reducerer motoromdrejningerne når hjulene spinner en smule når
> det går opad
> Ligeledes er det fornuftigt at slå den automatiske indkobling af
> motorbremsen fra, idet en overbremsning af en enkelt aksel er
> overordentlig uhensigtsmæssig i den slags føre.

På TV kører der pt. en serie om truckere i Amerika - og ikke mindst
hvorledes de klarer hverdagens strabadser. Een af dem er en ung smuk
blondine, som netop har fortalt seerne, hvorledes man kører på ren is og op
ad bakke (ingen elektronik til "hjælp") - hun missede iøvrigt en bakke og
måtte vente på en traktor til at hjælpe. De kører med kæder, når det er
rigtig slem :)


folmer@rasmussen.dk (23-01-2010)
Kommentar
Fra : folmer@rasmussen.dk


Dato : 23-01-10 17:05

On Sat, 23 Jan 2010 16:14:47 +0100, "Mogens \(K\)" <no@mail.com>
wrote:

><folmer@rasmussen.dk> skrev i meddelelsen
>news:ho2ml55ol8ddu3brq65fjrib655f43b65l@4ax.com...
>
>> Underkølet regn. Isslag. Islag.
>> Ved meget let gasgivning i 16. gear, med læs på, og vinterdæk
>> monteret, gik det hele op i hjulspin.
>> Tractioncontrol hjælper det f.eks. ikke at have aktiveret, idet den
>> bl.a. reducerer motoromdrejningerne når hjulene spinner en smule når
>> det går opad
>> Ligeledes er det fornuftigt at slå den automatiske indkobling af
>> motorbremsen fra, idet en overbremsning af en enkelt aksel er
>> overordentlig uhensigtsmæssig i den slags føre.
>
>På TV kører der pt. en serie om truckere i Amerika - og ikke mindst
>hvorledes de klarer hverdagens strabadser. Een af dem er en ung smuk
>blondine, som netop har fortalt seerne, hvorledes man kører på ren is og op
>ad bakke (ingen elektronik til "hjælp") - hun missede iøvrigt en bakke og
>måtte vente på en traktor til at hjælpe. De kører med kæder, når det er
>rigtig slem :)

>--

Jeg har set et par episoder af det show, og dem er jeg ikke
misundelige på. Bortset fra at jeg godt ville have blondinen som
beifahrer. ,-)

Det med kæderne kan du glemme. De kan simpelthen ikke holde til det.
Bortset fra det ultratynde lag is der er, så er det jo bare asfalt man
kører på, og det kan kæderne ikke holde til.

Sagen er nok den, at dem der sidder og kigger på
overvågningskameraerne, som der er ret mange af i Sverige, "bare" kan
se sort asfalt, og så er det jo i orden.

Rutinerede bilister véd jo erfaringsmæssigt, at når temperaturen
stiger til lige under frysepunktet, så er alt tilrettelagt for netop
det specielle føre der kaldes isslag. Hvis de ansvarlige så også
vidste, at saltet rent faktisk virker ved de temperaturer, så var det
jo bare at gribe knoglen, og få vognmændene ud og salte.

Der kommer der så nogle økonomiske betragtninger ind i billedet, samt
fejlinformation fra SMHI, som ikke på noget tidspunkt havde det med i
deres vejrprognoser i radioen, og så har Vägverket sikkert heller ikke
fået besked.

Man bliver bare noget forbløffet, når man erfarer at de er i stand til
at gentage succes'en to nætter i rap.

Jeg er sikker på, at de materielle skader jeg så på min vej, suverænt
ville overgå omkostningerne ved en ordentlig saltning.

Men det kommer fra forskellige kasser, og det skal vi almindeligt
dødelige slet ikke blande os i.

Jeg kan bare konstatere, at når arrangementet skrider i samme retning
som vejens hældning ved stilstand, så er der glat.

--

Venlig hilsen
Folmer

Mogens \(K\) (23-01-2010)
Kommentar
Fra : Mogens \(K\)


Dato : 23-01-10 17:10

<folmer@rasmussen.dk> skrev i meddelelsen
news:bg6ml5dp9jjrpsrv0hguj3lugrb61iq7nq@4ax.com...

> Jeg har set et par episoder af det show, og dem er jeg ikke
> misundelige på. Bortset fra at jeg godt ville have blondinen som
> beifahrer. ,-)

Jow jow

> Det med kæderne kan du glemme. De kan simpelthen ikke holde til det.
> Bortset fra det ultratynde lag is der er, så er det jo bare asfalt man
> kører på, og det kan kæderne ikke holde til.

OK - ja der er ikke møj asfalt i Nordamerika om vinteren

> Hvis de ansvarlige så også vidste, at saltet rent faktisk virker
> ved de temperaturer

Jep, der er nemlig forskel på vejsalt, hvor der er een type, som virker ned
til minus 14 grader celcius..

> Men det kommer fra forskellige kasser, og det skal vi almindeligt
> dødelige slet ikke blande os i.

Sån er det jo

> Jeg kan bare konstatere, at når arrangementet skrider i samme retning
> som vejens hældning ved stilstand, så er der glat.

Helt sikkert du


Uffe Bærentsen (23-01-2010)
Kommentar
Fra : Uffe Bærentsen


Dato : 23-01-10 17:28


<folmer@rasmussen.dk> skrev i en meddelelse
news:bg6ml5dp9jjrpsrv0hguj3lugrb61iq7nq@4ax.com...
> On Sat, 23 Jan 2010 16:14:47 +0100, "Mogens \(K\)" <no@mail.com>
> wrote:
>
>><folmer@rasmussen.dk> skrev i meddelelsen
>>news:ho2ml55ol8ddu3brq65fjrib655f43b65l@4ax.com...
>>
>>> Underkølet regn. Isslag. Islag.
>>> Ved meget let gasgivning i 16. gear, med læs på, og vinterdæk
>>> monteret, gik det hele op i hjulspin.
>>> Tractioncontrol hjælper det f.eks. ikke at have aktiveret, idet den
>>> bl.a. reducerer motoromdrejningerne når hjulene spinner en smule når
>>> det går opad
>>> Ligeledes er det fornuftigt at slå den automatiske indkobling af
>>> motorbremsen fra, idet en overbremsning af en enkelt aksel er
>>> overordentlig uhensigtsmæssig i den slags føre.
>>
>>På TV kører der pt. en serie om truckere i Amerika - og ikke mindst
>>hvorledes de klarer hverdagens strabadser. Een af dem er en ung smuk
>>blondine, som netop har fortalt seerne, hvorledes man kører på ren is og
>>op
>>ad bakke (ingen elektronik til "hjælp") - hun missede iøvrigt en bakke og
>>måtte vente på en traktor til at hjælpe. De kører med kæder, når det er
>>rigtig slem :)
>
>>--
>
> Jeg har set et par episoder af det show, og dem er jeg ikke
> misundelige på. Bortset fra at jeg godt ville have blondinen som
> beifahrer. ,-)
>
> Det med kæderne kan du glemme. De kan simpelthen ikke holde til det.
> Bortset fra det ultratynde lag is der er, så er det jo bare asfalt man
> kører på, og det kan kæderne ikke holde til.

Pigdæk.


> Sagen er nok den, at dem der sidder og kigger på
> overvågningskameraerne, som der er ret mange af i Sverige, "bare" kan
> se sort asfalt, og så er det jo i orden.

På færøsk kaldt for 'sort kalk'.


> Rutinerede bilister véd jo erfaringsmæssigt, at når temperaturen
> stiger til lige under frysepunktet, så er alt tilrettelagt for netop
> det specielle føre der kaldes isslag. Hvis de ansvarlige så også
> vidste, at saltet rent faktisk virker ved de temperaturer, så var det
> jo bare at gribe knoglen, og få vognmændene ud og salte.

Eller en god gammeldag grusning.
Den virker, men sviner jo for meget



> Der kommer der så nogle økonomiske betragtninger ind i billedet, samt
> fejlinformation fra SMHI, som ikke på noget tidspunkt havde det med i
> deres vejrprognoser i radioen, og så har Vägverket sikkert heller ikke
> fået besked.
>
> Man bliver bare noget forbløffet, når man erfarer at de er i stand til
> at gentage succes'en to nætter i rap.

En regel mere: Aldrig blive forbløffet over offentlige instanser


> Jeg kan bare konstatere, at når arrangementet skrider i samme retning
> som vejens hældning ved stilstand, så er der glat.

Så er det ikke engang sjovt mere



--
Uffe Bærentsen
Ford Mondeo 1,8i
Fiat Punto 1,2i



Mogens \(K\) (23-01-2010)
Kommentar
Fra : Mogens \(K\)


Dato : 23-01-10 17:34

"Uffe Bærentsen" <leiti_NOSPAM_@hotmail.com> skrev i meddelelsen
news:4b5b237e$0$36559$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

>> Jeg kan bare konstatere, at når arrangementet skrider i samme retning
>> som vejens hældning ved stilstand, så er der glat.
>
> Så er det ikke engang sjovt mere

Nej, man blir eksempelvis hængt ud i gruppen her...
(jvf. "Månedens absolutte klaphat" ved Hr. Henrik B)


folmer@rasmussen.dk (23-01-2010)
Kommentar
Fra : folmer@rasmussen.dk


Dato : 23-01-10 21:28

On Sat, 23 Jan 2010 17:34:15 +0100, "Mogens \(K\)"
<nyhedsgrupperFJERN@DTTEjubii.dk> wrote:

>"Uffe Bærentsen" <leiti_NOSPAM_@hotmail.com> skrev i meddelelsen
>news:4b5b237e$0$36559$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
>>> Jeg kan bare konstatere, at når arrangementet skrider i samme retning
>>> som vejens hældning ved stilstand, så er der glat.
>>
>> Så er det ikke engang sjovt mere
>
>Nej, man blir eksempelvis hængt ud i gruppen her...
>(jvf. "Månedens absolutte klaphat" ved Hr. Henrik B)

>--

Naaarh, hængt ud og hængt ud?

Du skulle prøve at titulere dig selv som lastbilchauffør. Så kan du
tale om at blive hængt ud. .o))

Det er ikke så længe du skal læse videre, hvis du skulle få lyst.

--

Venlig hilsen
Folmer

Mogens \(K\) (23-01-2010)
Kommentar
Fra : Mogens \(K\)


Dato : 23-01-10 23:24

<folmer@rasmussen.dk> skrev i meddelelsen
news:ppmml5tscld0ig686ei4qqnj9fpte9rlap@4ax.com...

> Naaarh, hængt ud og hængt ud?

Ja synes du, at du er ugens klaphat, blot fordi du skøjter rundt på en
bakke, der i den grad er isbelagt?

> Du skulle prøve at titulere dig selv som lastbilchauffør. Så kan du
> tale om at blive hængt ud. .o))
> Det er ikke så længe du skal læse videre, hvis du skulle få lyst.

Jeg er stået helt af, for hvad mener du? - jeg ér lastbilschauffør.


Uffe Bærentsen (24-01-2010)
Kommentar
Fra : Uffe Bærentsen


Dato : 24-01-10 00:05


"Mogens (K)" <nyhedsgrupperFJERN@DTTEjubii.dk> skrev i en meddelelse
news:4b5b76fc$0$270$14726298@news.sunsite.dk...
> <folmer@rasmussen.dk> skrev i meddelelsen
> news:ppmml5tscld0ig686ei4qqnj9fpte9rlap@4ax.com...
>
>> Naaarh, hængt ud og hængt ud?
>
> Ja synes du, at du er ugens klaphat, blot fordi du skøjter rundt på en
> bakke, der i den grad er isbelagt?
>
>> Du skulle prøve at titulere dig selv som lastbilchauffør. Så kan du
>> tale om at blive hængt ud. .o))
>> Det er ikke så længe du skal læse videre, hvis du skulle få lyst.
>
> Jeg er stået helt af, for hvad mener du? - jeg ér lastbilschauffør.

Uden at vide det med sikkerhed, tror jeg Folmer mener at du er
_forhenværende_ lastbilschauffør

Det der med at læse videre, opfatter jeg som at der kun skal et
genopfriskningskursus til.

--
Uffe Bærentsen
Ford Mondeo 1,8i
Fiat Punto 1,2i



Mogens \(K\) (24-01-2010)
Kommentar
Fra : Mogens \(K\)


Dato : 24-01-10 08:12

"Uffe Bærentsen" <leiti_NOSPAM_@hotmail.com> skrev i meddelelsen
news:4b5b8082$0$36567$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> Uden at vide det med sikkerhed, tror jeg Folmer mener at du er
> _forhenværende_ lastbilschauffør

Jow jow men underlig kommentar i den her sammenhæng IMO...

> Det der med at læse videre, opfatter jeg som at der kun skal et
> genopfriskningskursus til.

Ja, dén har vi jo hørt før


Finn Guldmann (24-01-2010)
Kommentar
Fra : Finn Guldmann


Dato : 24-01-10 00:54

Mogens (K) skrev:
>> Du skulle prøve at titulere dig selv som lastbilchauffør. Så kan du
>> tale om at blive hængt ud. .o))
>> Det er ikke så længe du skal læse videre, hvis du skulle få lyst.
> Jeg er stået helt af, for hvad mener du? - jeg ér lastbilschauffør.
>
Hvornår er du blevet forfremmet?

Mogens \(K\) (24-01-2010)
Kommentar
Fra : Mogens \(K\)


Dato : 24-01-10 08:13

"Finn Guldmann" <n@a.invalid> skrev i meddelelsen
news:4b5b8c0b$0$269$14726298@news.sunsite.dk...

> Hvornår er du blevet forfremmet?

2001


Henning Præstegaard (24-01-2010)
Kommentar
Fra : Henning Præstegaard


Dato : 24-01-10 09:37

"Uffe Bærentsen" <> skrev i meddelelsen ...
>> Sagen er nok den, at dem der sidder og kigger på
>> overvågningskameraerne, som der er ret mange af i Sverige, "bare" kan
>> se sort asfalt, og så er det jo i orden.
>
> På færøsk kaldt for 'sort kalk'.
>
Og på engelsk hedder det black ice.

mvh
Henning


René Løweneck (24-01-2010)
Kommentar
Fra : René Løweneck


Dato : 24-01-10 13:10

Hej Folmer !

> I kan kalde det lige hvad I vil, men det er fanneme noget lårt at køre
> i/på.

Ja, det bliver hurtigt for spændende )

> Da var det at jeg fik den tanke, at de små våde partikler man kunne se
> i lyset fra spotlightene s'gu nok ikke var til at spøge med.

Når temperaturen er lige omkring nul, så plejer jeg også at holde meget øje
med, om hjulsprøjtet fra de andre biler udebliver selvom vejen ser våd ud.
For så er der nemlig noget galt, rivende galt.

> Ligeledes er det fornuftigt at slå den automatiske indkobling af
> motorbremsen fra, idet en overbremsning af en enkelt aksel er
> overordentlig uhensigtsmæssig i den slags føre.

Det kan vi kun være helt enige om. Ved du iøvrigt, om det er lovligt at
blokere for muligheden af at deaktivere Thelma bremsen (således at den altid
er aktiveret) ?

> Jeg har sovet et par timer mere i dag, end jeg plejer.

Jamen du trænger jo nok til det. Du er jo heller ikke helt ung mere ))


--
Med venlig hilsen

René Løweneck
http://www.loweneck.dk/rene/default.asp?PG=51
Land Rover Discovery II TD5 - The best 4x4xfar


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177501
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408522
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste