Spg. om Mazda 2, 2003
Fra : Begbie

Dato : 23-01-10 04:42

For nogen måneder skiftede jeg en ældre Citroën ud med overstående
bil.

Generelt er jeg meget tilfreds, men der er par emner som jeg søger
information omkring:

1) Affjedring er rimelig hård ift. den bløde franske bil vi havde før,
men det gør ikke noget.
Jeg har dog oplevet en knirkende lyd fra hjulene/affjedringen når vi
kører på f.eks. grusveje og lignende. Jeg ligger specielt mærke til
lyden hvis vejret er meget fugtigt.
Er det helt normalt, eller er der nogen fjeder eller pakninger som
måske er lidt trætte? Det skal siges at jeg oplever lyden fra alle
fire hjul, så hvis der er noget, så gælder det alle steder.

2) Gearskiftet er generelt meget fint og præcist, igen i kontrast til
vores tidligere bil.
Men vi oplever at den nogen gang ikke vil i bakgear ved først forsøg.
Dette løses ved skifte til første også tilbage til bakgear. Det kan
også virke lidt ”kantet” når man skifter til andet gear.
Overstående gælder kun når bilen er kold, og i særdeleshed i de gange
hvor det har været meget koldt fra morgenen af.
Umiddelbart er det mit bud at gearolien skal skiftes ved næste
service, jeg har i hvert fald oplevet vigtigheden af gearoliens
tilstand og egenskaber på motorcykler. Men kan der være andet jeg skal
kigge på?

Er der nogen der har lidt input til overstående?

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 23-01-10 13:36

Begbie skrev:

> [...]
> måske er lidt trætte? Det skal siges at jeg oplever lyden fra alle
> fire hjul, så hvis der er noget, så gælder det alle steder.

Havde en Ford (Granada) der knirkede forfra hver vinter - stod på mange
år

> [...]
> service, jeg har i hvert fald oplevet vigtigheden af gearoliens
> tilstand og egenskaber på motorcykler. Men kan der være andet jeg skal

Den står vel bare "for tand"; oplever jeg tit i Yodaerne

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Brian Lund

Dato : 23-01-10 14:52

> [...]
> kigge på?
>
> Er der nogen der har lidt input til overstående?

Mine forældres gamle Xsara havde samme "problem", den kunne ikke altid
sættes i bakgear, det hjalp lige at skifte til 1. og rulle et par cm frem...

Nu har jeg selv fået bil (2. bil faktisk), en Mazda 2, dog en 09'er og den
gør præcist det samme på trods af at jeg havde den fra den var 15 km gammel!
Så jeg tror ikke nødvendigvis at det er en fejl!
Det sjove er dog at min "gamle" Mazda 2 (08'er, totalskadet ) med
benzinmotor ikke gjorde dette, den nye med diesel gør det... Diesel motoren
er dog lavet af PSA, altså Peugeot/Citroen (så gearkassen er sikkert også?)!
Hvor benzineren så vidt jeg ved er en mazda motor...

Brian