DOS
Fra : Palle Hans Jensen

Dato : 03-08-01 17:02

Min ildvæg fangede et Denial Of Service "angreb".

Væggen betragter den som alvorlig, og jeg har da læst om DOS hist og
her, men hvordan skal man reagere? Jeg lod naturligvis Væggen stoppe
den og så ikke længere.. Jeg prøvede at backtrace og Who is, men der
var ikke bid (Af gode grunde sikkert .

Skal man bare ryste på hovedet eller...?

--
Med venlig hilsen / Regards
Palle Hans Jensen

Fra : Anders

Dato : 03-08-01 17:14

"Palle Hans Jensen" <palle@image.dk> wrote in message
> [...]
> var ikke bid (Af gode grunde sikkert .
>
> Skal man bare ryste på hovedet eller...?

Du må være lidt mere specifik - der findes en million milliard billion dos
angreb og i langt de fleste tilfælde kan din firewall ikke kende skidt fra
kanel - om det er et tilsigtet angreb eller fx bare en netværksfejl; Hvad
siger din log helt præcist???

-Anders

http://www.look-at-IT.com

Fra : Palle Hans Jensen

Dato : 03-08-01 19:44

A dude from the usenet called "Anders" <news@look-at-it.com> wrote:

> [...]
>kanel - om det er et tilsigtet angreb eller fx bare en netværksfejl; Hvad

Sorry...

Dette er hvad jeg får at vide:

http://home19.inet.tele.dk/phj/misc/dos/dos.htm

Håber det kan bruges..

--
Med venlig hilsen / Regards
Palle Hans Jensen

Fra : RaYmAn

Dato : 03-08-01 21:12

Ok...det kan godt være det bare er mig..
men står der ikke "Outgoing" dvs. du sender det afsted.
Oven i det betyder det ikke meget mere...
så vidt jeg ved kan de fleste os'er nemt klare en Ping of Death uden nogen
problemer...
Umiddelbart giver din log ingen mening når det er dig der sender den ud
(Sådan jeg har forstået det i det mindste) ...
Og hvis det endeligt er dig der modtager den betyder det ingen ting..
Som der står i Count "1"... Sandsynligvis noget der er fejlkonfigureret...
Det er først hvis det kommer op på mange at du alligevel ville kunne gøre
noget...
Altså hvis din count kommer op på et par hundre tusing eller lign..(ok, et
eksempel!)
Umiddelbart ville jeg bare lade det ligge..
Mvh Jens Andersen

Fra : Palle Hans Jensen

Dato : 03-08-01 21:40

A dude from the usenet called "RaYmAn" <rayman@skumler.net> wrote:

>Ok...det kan godt være det bare er mig..

- Næ

>men står der ikke "Outgoing" dvs. du sender det afsted.

- Det stenede jeg også over, men var i tvivl om hvordan jeg skulle
tolke det.

> [...]
>Og hvis det endeligt er dig der modtager den betyder det ingen ting..
>Som der står i Count "1"... Sandsynligvis noget der er fejlkonfigureret...

- Det må det være. Firewall'en tager den jo meget alvorligt, så det må
være en "misforståelse" imellem et program jeg har (?) og Væggen.

- Skrinlagt...

Tak

--
Med venlig hilsen / Regards
Palle Hans Jensen

Fra : Niels Callesøe

Dato : 04-08-01 23:36

Palle Hans Jensen wrote in <news:07slmt09vaf78h5cdi22e9n13qf8ddej49@
4ax.com>:

> http://home19.inet.tele.dk/phj/misc/dos/dos.htm

Et ret godt eksempelt på en vaskeægte "cry wolf" firewall episode.

---
C:\>nslookup 195.249.2.133
<snip local server>

Name: pos10-1-0.155M.NewYorknxi1.ip.tele.dk
Address: 195.249.2.133
---

Kort fortalt: et program på din maskine (outgoing) har forsøgt at sende
én (1) muligvis defekt ICMP-pakke (typisk et ping, ICMP Echo) til en af
TDC's routere i New York.

Det kan stort set ikke være mere harmløst.

Derfor: har man en personlig firewall (hvilket er en fin ide), men ikke
det helt store indblik i hvad der foregår "backstage" så er det normalt
det smarteste at sætte den til "silent logging" og i øvrigt glemme den
[1].

På den måde kan man føle sig nogenlunde sikker bag sin beskyttende
applikation og samtidig undgå at spilde sig egen tid med at forsøge at
tolke logs, lave RIPE opslag og alt det andet som rigtig mange bruger
tid på helt uden grund.

[1]: Så længe man sørger for at holde den opdateret, forstås.

--
Niels Callesøe - nørd light @work
"Jeg repræsenterer med denne udtalelse mig selv og ikke TDC Internet"