Seperation/Skilsmisse og børnebidrag etc.
Fra : Perseus

Dato : 23-01-10 07:15

Min kone og jeg skal muligvis skilles.

Vi er stadig gode venner, så der er ikke krig i luften - endnu!

Der er to børn. Jeg beholder det ene, hun får det andet.
Som jeg forstår det, kan børnebidrag trækkes fra i skat hos forældrene, og
børnene skal så betale skat af beløbet.

Betyder det, at vi begge to kan betale børnebidrag til hinanden op til
frikortsgrænsen, og trække dette beløb fra i skat?

Så til " - endnu"-delen:

Jeg har erfaring med, at selv om man er "gode venner" kan den anden part
pludselig vende på en tallerken.
Af indlysende årsager holder jeg helst advokater ude af spillet, og indtil
videre er vi enige om bodelingen.

Når vi skriver under på at bodelingen er foretaget, er det så definitivt?
Kan den anden part senere komme og hævde at en eller anden genstand havde
større værdi end hun regnede med, eller at huset nu kan sælges for mere end
da hun skrev under og nu vil have et større beløb?

For at eksemplificere: Jeg beholder et fuldstændigt værdiløst maleri af en
andedam ude på landet. Efter bodelingen viser det sig at det var en
overmalet Picasso, som er ti millioner værd.
Eller en ejendomsmægler vurderer huset til at være to millioner værd,
friværdi 200.000, konen får 100.000.
Senere siger en anden ejendomsmægler at huset burde have været vurderet til
2.200.000. Ny friværdi: 400.000. Konen kommer og vil have 100.000 mere.

Jeg håber at spørgsmålene giver mening, og uddyber gerne hvis det er
nødvendigt.

Venlig hilsen
Perseus

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 23-01-10 07:54

On Sat, 23 Jan 2010 07:14:35 +0100, "Perseus" <ingen@spam.tak> wrote:

>Som jeg forstår det, kan børnebidrag trækkes fra i skat hos forældrene, og
>børnene skal så betale skat af beløbet.
Børnene bliver ikke beskattiget af det bidrag.

>Betyder det, at vi begge to kan betale børnebidrag til hinanden op til
>frikortsgrænsen, og trække dette beløb fra i skat?
Man kan give sine børn et job i sit eget firma og betale dem løn (op
til frikort grænsen), men den løn kan du ikke trække fra. det er alm.
løn til en ansat i det firma og bliver regnskabsmessigt behandlet på
lige fod med alle andre lønudgifter. Tricket bruges til at give sine
børn "lommepenge" og så lade sit firma betale, så bliver man ikke
beskattiget af de penge. Andre lader udbetalingen falde i egen lomme,
så får man lige trukket noge skattefrie kroner ud af firmaet.

Mon ikke du blander nogle ting sammen her der ikke har noget med
hinanden at gøre ?

>Af indlysende årsager holder jeg helst advokater ude af spillet,
Du kan sagtens gå til en advokat i al stilhed og høre lidt om hvordan
man kan gøre tingene, du behøver ikke lave reklameindslag i TV om det.

>Når vi skriver under på at bodelingen er foretaget, er det så definitivt?
Ja forstået på den måde at det i skriver på skilsmisse ansøgningen er
det der kommer til at stå på skilsmissebevillingen, og intet i denne
verden kan ændre på dette når først skilsmissebevillingen er i hus.

Og skriver en af parterne at der er uenighed om børnedeling/bodeling,
ja så er der uenighed, uanset hvad den anden part måtte mene.

Det er derfor meget vigtigt at holde sig for øje at der kommer til at
stå at man er enige om at børndelingen og bodelingen. Hvis ikke kan
man ved et evt. nyt ægteskab få problemer, specielt hvis man skal
bruge skilsmissebevillingen udenfor danmarks grænser.

>Kan den anden part senere komme og hævde at en eller anden genstand havde
>større værdi end hun regnede med, eller at huset nu kan sælges for mere end
>da hun skrev under og nu vil have et større beløb?
Det kan man jo altid og så kan man også lægge sag an, og klart nok at
nogen forsøger dette hvis de føler at forudsætningerne ikke holdt
eller der viser sig at være åbentlyse fejl.

/Hans

Fra : alexbo

Dato : 23-01-10 10:43

"Perseus" skrev

> Betyder det, at vi begge to kan betale børnebidrag til hinanden op til
> frikortsgrænsen, og trække dette beløb fra i skat?
Ja.

Barnet:
Betaler den ene af dine forældre imidlertid mere end det såkaldte
normalbidrag - fx dobbelt børnebidrag - vil det overskydende beløb blive
beskattet hos dig, selv om det er din anden forælder, der modtager pengene.
Det overskydende beløb går dermed fra i det beløb, du må tjene skattefrit
(dvs. kun belagt med den såkaldte bruttoskat). Eller sagt på anden måde, så
bliver dit frikort mindre, og dermed er du afskåret fra at tjene lige så
meget skattefrit, som de skolekammerater eller skoleveninder, der bor sammen
med begge deres forældre.
http://www.familieadvokaten.dk/Emner/374.html

Der er nogle begrænsninger i disse krydsende bidrag, men er man ikke
væsentligt over de vejledende takster er der næppe problemer.

Forøvrigt kan der ikke ske andet end at begge parter får nedskrevet sit
fradrag, så jeg kan ikke se andet end at trække så meget som muligt.

> Når vi skriver under på at bodelingen er foretaget, er det så definitivt?
Ja, hvis den ikke senere bedømmes som urimelig.

mvh
Alex Christensen

Fra : Ukendt

Dato : 23-01-10 12:19

citait > Der er to børn. Jeg beholder det ene, hun får det andet.

Er du sikker på at du med sikkerhed får det ene barn, nu ved jeg ikke hvor
gamle dine børn er men er de typisk under 10 - 12 år får de ikke altid selv
lov til at bestemme hvor de vil bo (har selv siddet i den situaion) og hvis
konen mener at begge børn ikke skal skilles af, skal man som far ikke regne
med noget i systemet.

mvh
lars

Fra : Perseus