Hvem skal betale for begravelse af min far~
Fra : Stig Sørensen

Dato : 22-01-10 09:29

Ganske kort:

Jeg har en far jeg ikke har set meget til gennem årene. Han er på
plejehjem hvor kommunen/staten er værge for ham.
Har nu fået at vide at han har få dage tilbage og personalet fra
plejehjemmet vil have at jeg kontakter bedemand osv.

Er det mig der skal betale for en begravelse for min biologiske far?
Hvis min far har nogle penge, tilfalder de så pr. automatik mig eller
går de til værgen?*

*) I den henseende, at hvis min far selv har penge til sin begravelse,
så værgen/kommunen/staten ikke snupper hans penge, og så står jeg og
er påtvunget til at betale for begravelse.

Håber folk kan hjælpe uden at afvige fra mine spørgsmål.

Fra : Kim2000

Dato : 22-01-10 17:36

"Stig Sørensen" <stig.sorensen@gmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> er påtvunget til at betale for begravelse.
>
> Håber folk kan hjælpe uden at afvige fra mine spørgsmål.

Kort sagt er du på ingen måde forpligtet til at betale for at smide din far
i jorden. Derfor skal du ikke kontakte en bedemand uden du udtrykkeligt af
værge bliver bedt om at arragenere en begravelse.

Fra : Jet

Dato : 22-01-10 11:39

On 22 Jan., 17:29, Stig Sørensen <stig.soren...@gmail.com> wrote:
> [...]
> er påtvunget til at betale for begravelse.
>
> Håber folk kan hjælpe uden at afvige fra mine spørgsmål.

§ 5. Anmodning om foretagelse af begravelse eller ligbrænding
fremsættes over for begravelsesmyndigheden, jfr. § 6.

Stk. 2. Hvis ikke afdødes nærmeste, den eller de personer eller
den institution, der hidtil har draget omsorg for den afdøde, eller
andre fremsætter anmodning om foretagelse af begravelse eller
ligbrænding, skal sådan anmodning fremsættes af kommunen.

Kilde: https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=72690

Fra : Gamle

Dato : 22-01-10 20:28

Jet wrote:
> [...]
> andre fremsætter anmodning om foretagelse af begravelse eller
> ligbrænding, skal sådan anmodning fremsættes af kommunen.

Kort sagt:
Den der beder om begravelsen betaler også.
Har selv været turen igennem.

Mvh.
Torben

Fra : Gamle

Dato : 22-01-10 20:48

http://themis.dk/synopsis/index.asp?hovedramme=/synopsis/docs/lovsamling/begravelsesloven.html

Fra : Steen Hansen

Dato : 24-01-10 16:33

On Fri, 22 Jan 2010 20:47:58 +0100, "Gamle"
<cfs4808a@post.cybercity.dk> wrote:

>http://themis.dk/synopsis/index.asp?hovedramme=/synopsis/docs/lovsamling/begravelsesloven.html

Hvilket ikke er rigtigt.

Kan afdøde selv betale begravelsen er alt ok, kan han ikke gives
tilskud som dækker den billigste begravelse af det offentlige.

Du vil ikke som arving skulle betale noget som helst. Du kan
allerhøjest skulle bruge en masse tid, som du ikke bliver aflønnet
for.

Steen

Fra : Gamle

Dato : 25-01-10 14:44

Steen Hansen wrote:

> [...]
>
> Du vil ikke som arving skulle betale noget som helst. Du kan
> allerhøjest skulle bruge en masse tid, som du ikke bliver aflønnet

Se venligst her
http://www.ret-raad.dk/Private/FAQ%20privat/FAQ%20doed%20og%20begravelse.aspx
under økonomi i forhold til den efterladte.
Det er bedemændene der svarer, men de ved nok ikke så meget om det som dig
eller har jeg misforstået dig?

Mvh
Torben

Fra : Steen Hansen

Dato : 25-01-10 21:32

On Mon, 25 Jan 2010 14:44:00 +0100, "Gamle"
> [...]

>under økonomi i forhold til den efterladte.
>Det er bedemændene der svarer, men de ved nok ikke så meget om det som dig

Nej sikkert ikke, jeg har det kun fra skifteretten.

Du kan aldrig komme til at hæfte hverken for begravelses udgifter -
medmindre du selfølgelig vil lave en eller anden form for overdådig
begravelse, eller anden gæld den afdøde efterlader sig.

At bedemænden sikkert svare sådan er fordi de er ligeglad med hvem der
betaler bare de får deres penge.

Du kan aldrig stole på en sælger, heller ikke selv om han kalder sig
bedemand eller bankrådgiver.

Steen

Fra : P

Dato : 22-01-10 18:45

On Fri, 22 Jan 2010 08:29:08 -0800 (PST), Stig Sørensen
<stig.sorensen@gmail.com> wrote:

> [...]
>er påtvunget til at betale for begravelse.
>
>Håber folk kan hjælpe uden at afvige fra mine spørgsmål.
Du er ikke forpligtet til at have nogen udgifter i forhold til din
far. Hvis du ikke vedgår arv og gæld, har du i princippet ikke nogen
økonomisk forbindelse til ham. Men det går som nævnt begge veje, du
kan ikke arve uden også at arve udgifterne.

/P

Fra : \"Claus E. Petersen\

Dato : 25-01-10 09:56

P skrev:

> [...]
> økonomisk forbindelse til ham. Men det går som nævnt begge veje, du
> kan ikke arve uden også at arve udgifterne.

Man hænger vel ikke på udgifter til at begrave en person?

Jeg har fortalt mine børn at en plasticsæk med et par brosten og en
fiskerkutter der kan sejle til internationalt farvand er alt rigeligt
når resterne af mig skal ekspederes.

Men den går måske ikke?

- cep

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 25-01-10 10:29

On Mon, 25 Jan 2010 09:56:03 +0100, "\"Claus E. Petersen\"
<\"Snurrberget\"@" <"REMOVE> wrote:

>Man hænger vel ikke på udgifter til at begrave en person?
Ikke hvis man ikke selv står for planlægningen.

>Jeg har fortalt mine børn at en plasticsæk med et par brosten og en
>fiskerkutter der kan sejle til internationalt farvand er alt rigeligt
>når resterne af mig skal ekspederes.
>
>Men den går måske ikke?
Nej, http://www.km.dk/borgerportal/doedsfald/anmeldelsedoed.html
Bemærk bla. fgl. "Begravelsesmyndigheden skal tage stilling til, om
begravelsen kan gennemføres, sådan som det er er ønsket på blanketten"

/Hans

Fra : \"Claus E. Petersen\

Dato : 27-01-10 01:54

Hans Kjaergaard skrev:

> [...]
> Bemærk bla. fgl. "Begravelsesmyndigheden skal tage stilling til, om
> begravelsen kan gennemføres, sådan som det er er ønsket på blanketten"

Takker. Det ser ud til at man hænger på enten begravelse eller
kremering, "søsætning" var i al fald ikke en mulighed på blanketten.

- cep

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 27-01-10 08:44

On Wed, 27 Jan 2010 01:53:43 +0100, "\"Claus E. Petersen\"
<\"Snurrberget\"@" <"REMOVE> wrote:

>Takker. Det ser ud til at man hænger på enten begravelse eller
>kremering,
Hvis der er specielle ønsker hænger den der fremsætter ønskerne for
betalingen for deres opfyldelse.

>"søsætning" var i al fald ikke en mulighed på blanketten.
Hvis du mener spredning af asken over vand, så findes det ikke på den
blanket, der findes faktisk ingen blanket derfor, man skal selv
formulerer den.

/Hans

Fra : \"Claus E. Petersen\

Dato : 27-01-10 10:49

Hans Kjaergaard skrev:

> [...]
> Hvis du mener spredning af asken over vand, så findes det ikke på den
> blanket, der findes faktisk ingen blanket derfor, man skal selv

Næh, jeg mente dumping af liget med et par brosten i posen.
Udgiften for mine unger kan så begrænses til en affaldssæk, nogle
brosten og leje af en jolle eller fiskerbåd.

- cep

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 27-01-10 12:27

On Wed, 27 Jan 2010 10:49:18 +0100, "\"Claus E. Petersen\"
<\"Snurrberget\"@" <"REMOVE> wrote:

>Næh, jeg mente dumping af liget med et par brosten i posen.
>Udgiften for mine unger kan så begrænses til en affaldssæk, nogle
>brosten og leje af en jolle eller fiskerbåd.
Hvilket nok ville kunne indbringe dem mindst et bødeforelæg, de
overholder ikke reglerne om anmeldelse af dødsfald, og usømmelig
omgang med lig kan nok også finde anvendelse, og fortsætter de efter
din død med at hæve evt. pension kan tiltale for bedrageri muligvis
også komme på tale.

Hvis man ønsker mindst muligt besvær for de efterladte kan man bare
bede dem om at gøre minimum, nemlig at anmelde dødsfaldet (hvis de
observerer dette) til rette myndighed og ellers forholde sig 100%
passivt.

Nu ved jeg ikke rigtigt hvordan dine udmeldinger skal tages, om det
bare er dumsmarte udgydelser der egentligt høre sted andetsteds, eller
hvad der nu kan være dit budskab.

/Hans

Fra : \"Claus E. Petersen\

Dato : 27-01-10 17:47

Hans Kjaergaard skrev:

> [...]
>
> Nu ved jeg ikke rigtigt hvordan dine udmeldinger skal tages, om det
> bare er dumsmarte udgydelser der egentligt høre sted andetsteds, eller

Nu har jeg ikke på noget tidspunkt givet udtryk for at mine børn ville
undlade at anmelde dødsfaldet eller begå bedrageri, så hvor du får ideen
fra kan jeg kun gisne om.
Hvorvidt det er mere usømmeligt at smide resterne af mig i havet end at
begrave dem i jorden eller futte dem af i en ovn er så spørgsmålet, som
jeg ikke kender svaret på.
Tanken om en "sømmelig" begravelse er mig inderligt ligegyldig, så jeg
har fortalt ungerne at for min skyld kan de dumpe mig i havet hvis det
kan spare dem for nogle udgifter.

Hvis du syntes at det er "dumsmart" så dig om det.

- cep

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 27-01-10 18:27

On Wed, 27 Jan 2010 17:46:54 +0100, "\"Claus E. Petersen\"
<\"Snurrberget\"@" <"REMOVE> wrote:

>Tanken om en "sømmelig" begravelse er mig inderligt ligegyldig, så jeg
>har fortalt ungerne at for min skyld kan de dumpe mig i havet hvis det
>kan spare dem for nogle udgifter.
Det var måske mere passende at fortælle børnene om de reelle
muligheder de har frem for at fortælle om nogle muligheder de rent
faktisk ikke lovligt kan benytte sig af ?
Og "en plasticsæk med et par brosten og en fiskerkutter der kan sejle
til internationalt farvand.....".er ikke en brugbar metode når du skal
her fra, desuden ville de jo også hænge på lejen af en fiskekutter
hvilke nok heller ikke er gratis.

>Hvis du syntes at det er "dumsmart" så dig om det.
Man er dumsmart når man sidder og kæfter op om noget man ikke har sat
sig ind i og det samtidig er forkert det man siger, og det har du jo
så flere gange bevist at du lever fint op til.

Du har også fået anvist en metode der er forholdsvis billige om ikke
den endda er gratis, og alligevel holder du ved din "dumpning".

I en anden tråd om begravelse kan du også læse om en anden metode hvor
udgifterne til ligbrændingen endda afholdes af andre og så kan man jo
søge om at få lov til at sprede asken over vand og dette kan jo også
gøres fra strandbreden eller en bro, stort set også gratis. Dette
kræver dog lidt forberedelse som du selv skal sørge for medens du er i
live.

/Hans

Fra : \"Claus E. Petersen\

Dato : 28-01-10 04:49

Hans Kjaergaard skrev:

> [...]
> gøres fra strandbreden eller en bro, stort set også gratis. Dette
> kræver dog lidt forberedelse som du selv skal sørge for medens du er i

Jeg ville nu foretrække at resterne af mig bliver smidt i havet, så har
fiskene og de andre havdyr også noget at leve af i et par uger.
Har du et link til en definition af hvad der er sømmelig/usømmelig
omgang med lig?

- cep

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 31-01-10 12:36

"Claus E. Petersen" <"Snurrberget"@ REMOVE> skrev:

> Næh, jeg mente dumping af liget med et par brosten i posen.
> Udgiften for mine unger kan så begrænses til en affaldssæk, nogle
> brosten og leje af en jolle eller fiskerbåd.

Sympatisk tanke. Et menneskelig indeholder antagelig
et godt måltid mad til mange havdyr. Hvis tanken
skal realiseres er det måske bedst at undgå
plasticsækken, men nøjes med et par cementsko.

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Kim2000

Dato : 25-01-10 18:07

""Claus E. Petersen" <"Snurrberget"@" <"REMOVE> skrev i meddelelsen

> [...]
>
> Jeg har fortalt mine børn at en plasticsæk med et par brosten og en
> fiskerkutter der kan sejle til internationalt farvand er alt rigeligt når

Mine efterlader kan vel brænde mig af i baghaven og have folkepensionen i
10-12 år derefter, den dag man skal fylde 153 og fotograferes til Guinness
Rekordbog, så kan det være det afsløres.

Seriøst er der iøvrigt folk der laver det trick.

Fra : \"Claus E. Petersen\

Dato : 27-01-10 01:56

> [...]
> Guinness Rekordbog, så kan det være det afsløres.
>
> Seriøst er der iøvrigt folk der laver det trick.

Jeg kan da erindre en historie om en kvinde der havde resterne af manden
liggende og troligt fyrede hans pension af når den løb ind på kontoen.

- cep

Fra : Steen Hansen

Dato : 25-01-10 21:34

On Fri, 22 Jan 2010 18:44:40 +0100, P <noone@dk.dk> wrote:

> [...]
>økonomisk forbindelse til ham. Men det går som nævnt begge veje, du
>kan ikke arve uden også at arve udgifterne.

Hvilket var de gamle regler.

Idag får du de penge der er tilbage hvis nogen, gælden kommer du
aldrig til at hæfte for.

Steen