Bilforsikring, ansvarsskade, og forbehold?~
Fra : Petersen Michael

Dato : 22-01-10 17:16

Hej Ng.

Jeg har været noget uheldig..

14. december blev jeg part i et trafikuheld.
Modparten bakkede fra en P-bås ind i siden på min bil, jeg var i
fremadkørende retning.

Jeg og modparten udvekslede relevante oplysninger.

Der er ikke kaskoforsikring på min bil, jeg rettede derfor henvendelse til
modpartens forsikringsselskab.
De anerkender min skadesanmeldelse, de anerkender takseringen af skaden.
De anerkender for så vidt skyldsspørgsmålet - deres kunde - min modpart.
Der er blot det ene forbehold, at deres kunde endnu ikke har indsendt en
skadesanmeldelse, og de vil ikke umiddelbart gøre noget før det sker.

Hvor længe kan de sylte sagen? Er man fuldstændig retsløs, hvis man ikke
tegner kasko på sit køretøj?

Michael Petersen

Omme i Nyborg

Fra : Gamle

Dato : 22-01-10 20:34

Petersen Michael wrote:

> Hvor længe kan de sylte sagen? Er man fuldstændig retsløs, hvis man
> ikke tegner kasko på sit køretøj?

Meld ham til politiet for at smutte fra uheldet.

Mvh.
Torben

Fra : alexbo

Dato : 22-01-10 20:35

"Petersen Michael" skrev

> Hvor længe kan de sylte sagen?
3 mdr.
Men det er ikke forsikringsselskabet der sylter, det er din modpart.

>Er man fuldstændig retsløs, hvis man ikke tegner kasko på sit køretøj?
Nej, du kan da anlægge en sag mod din modpart hvis du vil.

mvh
Alex Christensen

Fra : Petersen Michael

Dato : 24-01-10 09:00

alexbo wrote:
> "Petersen Michael" skrev

> 3 mdr.
> Men det er ikke forsikringsselskabet der sylter, det er din modpart.

Har du en kildehenvisning til de 3 måneder?`
Ja, det er modparten der er et smøl..

> Nej, du kan da anlægge en sag mod din modpart hvis du vil.

Det er en mulighed, der imidlertid besværliggøres ved visse
uoverensstemmelser mellem virkeligheden, og de oplysninger jeg har på
modparten..
Navnet er rigtigt, og registreringsnummeret er rigtigt, ligesom det lykkedes
mig at finde frem til hvor kørertøjet er forsikret..

Michael Petersen

Omme i Nyborg

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 24-01-10 09:10

On Sun, 24 Jan 2010 08:59:35 +0100, "Petersen Michael"
<petersen_michael@den gyldne måge mail.tele.dk> wrote:

> [...]
>Navnet er rigtigt, og registreringsnummeret er rigtigt, ligesom det lykkedes
>mig at finde frem til hvor kørertøjet er forsikret..
Ud fra registreringsnummeret og navnet burde ikke være helt umuligt af
finde resten af adressen, både forsikringsselskab og politiet ligger
jo inde med de manglende oplysninger og politiet har man før kunne få
oplysninger ud af, selvom de reelt ikke må oplyse dette.
Man kan evt. fortælle politiet om omstændighederne, et færdselsuheld,
en modpart der var lidt sløset med sin adresse, så kommer adresse nok
ud den vej.
Har politiet god tid er de måske med på at de ringer til modparten og
gør ham opmærksom på den manglende skadesanmeldelse.

/Hans

Fra : Petersen Michael

Dato : 30-01-10 21:05

Hans Kjaergaard wrote:

> [...]
> Har politiet god tid er de måske med på at de ringer til modparten og
> gør ham opmærksom på den manglende skadesanmeldelse.

Det gik ikke at få listet adressen ud af hverken forsikringsselskabet, eller
politiet, så jeg købte den for 52,- Kr. på kommunens serveicekontor.
Det er en adresse i Malmø :-/
Kvinden er dog dansk statsborger, i besidelse af et dansk førebevis, og
ejer/bruger af det dansk indregistrerede kørertøj, hvormed hun påkørte mig,
forsikret i et dansk forsikringsselskab.

Michael Petersen

Jeg vil hellere have en dag med kampe, end en uden, med en masse tuden.

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 03-02-10 17:35

On Sat, 30 Jan 2010 21:05:20 +0100, "Petersen Michael"
<petersen_michael@den gyldne måge mail.tele.dk> wrote:

>Det gik ikke at få listet adressen ud af hverken forsikringsselskabet, eller
>politiet, så jeg købte den for 52,- Kr. på kommunens serveicekontor.
På hvilken basis fandt de adressen, hvad havde du de gå søge ud fra,
CPR nummer / kørekort nummer ?

/Hans

Fra : Petersen Michael

Dato : 03-02-10 23:05

Hans Kjaergaard wrote:

> På hvilken basis fandt de adressen, hvad havde du de gå søge ud fra,
> CPR nummer / kørekort nummer ?

Jeg havde for og efternavn, samt de 6 første cifre i CPR nummeret.

Fra : alexbo

Dato : 24-01-10 13:26

"Petersen Michael" skrev

> Ja, det er modparten der er et smøl..
Ja, men du skriver "de" 4-5 gange om forsikringen og til sidst spørger du om
hvor længe "de" kan sylte sagen.

> Det er en mulighed, der imidlertid besværliggøres
Ja men du spurgte om du er retsløs det er du ikke, du har alle retslige
muligheder.

Du er rent faktisk stillet som din kaskoforsikring ville være hvis du havde
en sådan.
De ville betale skaden og derefter afvente arbejdsgangen i modpartens
selskab.
Man kan trods alt ikke forvente at et forsikringsselskab blot udbetaler
erstatning på uden at spørge sin forsikringstager om kravet er berettiget.
Du kan overveje hvordan du ville reagere hvis din forsikring skrev til dig
at de havde udbetalt en erstatning på dine vegne uden videre.

Hvis du vil speede sagen op vil jeg foreslå at du får fat i en
skadesanmeldelse fra modpartens forsikring, møder op på hans bopæl og får
den udfyldt og underskrevet.

mvh
Alex Christensen

Fra : Petersen Michael

Dato : 24-01-10 14:47

alexbo wrote:
> "Petersen Michael" skrev

> Man kan trods alt ikke forvente at et forsikringsselskab blot
> udbetaler erstatning på uden at spørge sin forsikringstager om kravet
> er berettiget.

Det forstår jeg godt.. Du svarede i dit første skriv: 3 måneder.
Jeg spurgte siden til en kildehenvisning?

> Hvis du vil speede sagen op vil jeg foreslå at du får fat i en
> skadesanmeldelse fra modpartens forsikring, møder op på hans bopæl og
> får den udfyldt og underskrevet.

Hvilket forudsætter at jeg finder adressen..
Kan den stadig købes for 50 kr. på kommunen - forudsat at hun ikke har
hemmelig adresse?

Michael Petersen

Omme i Nyborg

Fra : Ukendt

Dato : 25-01-10 21:19

"Petersen Michael" <petersen_michael@den gyldne måge mail.tele.dk> skrev i
en meddelelse news:4b5c4f6c$0$56770$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> [...]
>
> Hvilket forudsætter at jeg finder adressen..
> Kan den stadig købes for 50 kr. på kommunen - forudsat at hun ikke har

Du kan også bede forsikringsselskabet om at holde dig skadesløs ved at du
ikke har nogen bil at køre i. Hvis du er 100% sikker på skylden, er det bare
at samle regninger og så få dem refunderet.
Men når du oplyser det overfor forsikringsselskabet, kan det jo tænkes at de
kontakter deres kunde. Og ja, du kan også bede polisen om at lave en venligt
telefonopkald til manden. Hvis de har tid...
Mvh
Mads

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 31-01-10 00:30

"Petersen Michael" <petersen_michael@den gyldne måge mail.tele.dk> skrev i
meddelelsen news:4b5bfde6$0$56769$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> [...]
> Navnet er rigtigt, og registreringsnummeret er rigtigt, ligesom det
> lykkedes mig at finde frem til hvor kørertøjet er forsikret..

Hvis du ringer til politiet og forklarer ovenstående vil de kunne give dig
de manglende oplysninger. Der er kommet nye retningslinier for, hvad de må
oplyse osv. og ovenstående er et typisk tilfælde, hvor de må oplyse adressen
på ejeren.
Derimod skal du ikke som foreslået af gamle Torben anmelde pgl. for at
smutte fra uheldet, da det jo ikke er sandheden.
Derudover er reglerne for hvornår politiet skal optage rapport for
færdselsuheld således, at bl.a. når der er gået mere end 30 dage siden
uheldet skete, så vil de generelt afvise at optage rapport. Endelig er selve
den måde uheldet skete på i den kategori, hvor de normalt ikke vil optage
rapport. Men de vil være behjælpelig med at udfinde ejeren.

Kurt

Fra : Petersen Michael

Dato : 03-02-10 17:12

Kurt B. Andersen wrote:
> Men de vil være behjælpelig med at udfinde
> ejeren.

jf. mit indlæg 30-01-2010 21:05 Var der ingen hjælp at hente.
Uanset, købte jeg adressen på folkeregisteret.

Fra : Petersen Michael

Dato : 06-02-10 15:31

alexbo wrote:
> "Petersen Michael" skrev

> 3 mdr.

Det fandt vi så aldrig nogen dokumentation på, det blev også unødvendigt.
Uheldet skete 14.12.09
Jeg sendte skadesanmelddelse 17.12.09
28.12.09 blev skaden takseret.
og 03.02.10 Vælger forsikringsselskabet at tage min anmeldelse for gode
vare, uagtet at deres kunde endnu ikke har ulejliget sig med en
skadesanmeldelse.
Alt i alt blev det klaret på ca. 1½ måned, i går blev skaden klaret, nu skal
den blot til maler..

Snip snap snude, dyt båt der ude..