Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Sigma 2X EX APO Tele-Converter
Fra : Knud Gjøl

Dato : 21-01-10 19:09

Sigma 2X EX APO Tele-Converter

Hvilke Canon obkjektiver kan man bruge denne extender sammen med.

Dedicated 2x APO Teleconverter features a 6 element/5 group optical design,
and it is specifically designed for use with longer telephoto and telezoom

Knud Gjøl

Fra : smileymax

Dato : 22-01-10 03:00

Knud Gjøl wrote:

> [...]
>

> Dedicated 2x APO Teleconverter features a 6 element/5 group optical
> design, and it is specifically designed for use with longer telephoto

Hvis den er med Canon fatning kan du bruge den
med alle Canon objektiver. 2X convertere uafhængigt
af fabrikat nedsætter billedkvaliteten væsentligt.
-max-

Fra : Knud Gjøl

Dato : 22-01-10 10:41

"smileymax" <smileymaxphoto@gmail.com> skrev i meddelelsen
news:4b59067b$0$283>> Dedicated 2x APO Teleconverter features a 6 element/5
group optical

> Hvis den er med Canon fatning kan du bruge den
> med alle Canon objektiver.

Jeg må desværre sige at det ikke helt passer, uden at sige at du lyver, jeg
har 6 objektiver til Canon som den IKKE passer til. Der sidder et stykke
glas og en gummiting der gør at den ikke kan samles.

Så derfor mit spørgsmål

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 22-01-10 14:12

Knud Gjøl wrote:

> [...]
> jeg har 6 objektiver til Canon som den IKKE passer til. Der sidder et
> stykke glas og en gummiting der gør at den ikke kan samles.

Åh for pokker, - det er den 'korthalsede' version, du har. - Det
ændrer også en hel del i mine tidligere svar... Dvs., du kun kan bruge
optik, hvor den bagerste tube ikke går længere ud end til bagkanten af
den inderste ring i fatningen på selve objektivet.

- Jeg har lige checket nogle af mine objektiver og min Kemko 2x TC.
Kemkoen har 'dyb' frontube, så der er god plads ind mod den forreste
linse i TC'en, og min 28-200mm Tamron, der har kort bagtube, kan gå på
plads uden problem, og det kan 75-300mm også...

Men du skal enten have objektiver med kort bagtube, eller en TC med dyb
fronttube, da nogle objektivers bagtube går helt ud til kanten af
adapterringen. - Jeg er ikke sikker på, om du kan bruge den tilsv. 1,4x
EX APO, da den svjh. er ultrakort i forhold til andre af Sigmas TC'ere.
Dvs., at du højst sandsynlig skal over i en original Canon 1,4x/2,0x, da
jeg mener at huske, at de har 'dyb' fronttube.

mvh. Erik Richard

Fra : Mogens Hansen

Dato : 22-01-10 15:35

"smileymax" <smileymaxphoto@gmail.com> wrote in message

[8<8<8<]
> Hvis den er med Canon fatning kan du bruge den
> med alle Canon objektiver.

Når jeg kigger på billedet af Sigma teleconverteren stikker det foreste
element uden for fatningen mod objektivet. Godt nok mindre end Canon's 2x
teleconverter, men stadig noget.
Det gør at der skal være fysisk plads i objektivet til teleconverteren, og
det tror jeg ikke er der på f.eks. 24-70/2.8L - hvis man ellers skulle finde
på at sætte en teleconverter på sådan en.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : smileymax

Dato : 23-01-10 08:59

Mogens Hansen wrote:
> [...]
> det tror jeg ikke er der på f.eks. 24-70/2.8L - hvis man ellers skulle finde
> på at sætte en teleconverter på sådan en.

Ok - mente den var konstrueret ligsom Kenko,
der var jeg lige hurtig nok - endnu en grund
til at vælge Kenkoen, hvis og hvis man vil ha
en 2x konverter. -max-

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 22-01-10 05:07

smileymax wrote:

> Hvis den er med Canon fatning kan du bruge den
> med alle Canon objektiver. 2X convertere uafhængigt
> af fabrikat nedsætter billedkvaliteten væsentligt.

Det er jeg ikke enig med dig i. - Det er jo en EX'er - ovenikøbet en APO
og ikke en alm. DL. - Men når det så er sagt, så skal det da siges,
at det i høj grad kommer an på, hvilket objektiv, man kobler den sammen
med. - Og det vil så ikke være TC'en, der sætter begrænsningen, men
objektivet... - Sætter du den sammen med en orig. Canon EF, Sigma EX
(under 300mm), EX-DG, APO/APO HSM, Tamron XR, XR-IF og Tokina AT-X, vil
du næppe kunne se forskel, medmindre du blæser billedet op i plakatstr.
50x70cm / 70x110cm, - men så er der jo nærmest heller ikke andet end
EF-L, der virkelig kan yde noget, når først man er oppe i de størrelser.

Kobler du den med en Sigma DL fra før 2005, vil der være en forskel, da
den gamle DL serie først tegner rigtig skarpt ved bl. 6,3-8,0 - afhængig
af zoom-længden. - Fx. er en 28-200mm DL ikke så god ved zoomområdet
under ca. 90mm (180mm med TC). Er det derimod en 70-300mm DL er den
rimelig allerede ved 70mm (140mm med TC). Derimod er den ikke god sammen
med den gamle 75-300mm DL (2002-04) før ved ca. 150mm (300mm med TC) og
med max. bl. 8,0 - helst bl. 11...

mvh. Erik Richard

Fra : Hans Kruse

Dato : 22-01-10 14:44

On 2010-01-21 19:08:31 +0100, Knud Gjøl <knud@kbgfoto.dk> said:

> [...]
>

> Dedicated 2x APO Teleconverter features a 6 element/5 group optical
> design, and it is specifically designed for use with longer telephoto

Jeg vil tro uden at vide det præcist, at du kan bruge den sammen med de
samme Canon objektiver, som Canons 2x TC kan bruges sammen med. Husk at
2x TC tager 2 blænder og derfor kun kan bruges med AF på et f/2.8
objektiv på et ikke 1D kamera. Med et 1D kamera kan der fokuseres med
et f/4 objektiv med en 2x TC med kun center AF punktet kan være aktivt.
Sigma 2X TC som jeg har haft er faktisk ganske godt og lever
forbavsende god skarphed, men kontrasten falder betydeligt ift. ikke at
bruge en TC overhovedet. Jeg oplevede også at AF hastigheden ikke blev
nedsat så meget som med Canon's tilsvarende 2x TC. Men en væsentlig
ulempe et, at bokeh lider ganske meget ved brug af en 2x TC (også en
1.4x TC dog i mindre omfang) samt CA viser sig. CA ses mere med zoom
objektiver end med faste objektiver ved brug af en 2x TC.

--
Med venlig hilsen/With Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : Knud Gjøl

Dato : 22-01-10 15:27

"Hans Kruse" <hans.kruse@mail.tele.dk> skrev i meddelelsen
> On 2010-01-21 19:08:31 +0100, Knud Gjøl <knud@kbgfoto.dk> said:

> [SNIP]>

Tak Hans, det var meget brugbart, tak for det

Fra : Hans Joergensen

Dato : 22-01-10 13:13

Knud Gjøl wrote:
> [...]
> har 6 objektiver til Canon som den IKKE passer til. Der sidder et stykke
> glas og en gummiting der gør at den ikke kan samles.

Den virker ikke med EF-S ihvertfald...

Jeg mener at den jeg har liggende passer på alle mine EF-objektiver.

// Hans