problemer med costum tags.
Fra : Mads Horndrup

Dato : 22-01-10 09:23

Hejsa.

Jeg har et javascript på min side, men det "kan se" hvilket
element det skal virke på ved at tjekke hvilket tag elementet
har.

Derfor skal jeg bruge et tag som der ikke er andre ting der
bruger.
Data-* virker fint, men WC3 skælder mig ud når jeg prøver at
validere det.

http://www.horndrup.eu/alle_lejemaal.php

Hvordan kan jeg komme ud over det?

-Mads

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Birger Sørensen

Dato : 22-01-10 17:03

Mads Horndrup kom med denne ide:
> [...]
> bruger.
> Data-* virker fint, men WC3 skælder mig ud når jeg prøver at

<tag id="mit tag" ..>

js:
document.getElementById( 'mit tag')

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Mads Horndrup

Dato : 24-01-10 14:37

> <tag id="mit tag" ..>

Som i <p tag id="hellig_andersvej_15a" class="listeelement">,
eller som i <tag id="hellig_andersvej_15a" class="listeelement">
?

Inden af delene virker :(

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 24-01-10 16:05

--
Bertel

Fra : Stig Johansen

Dato : 24-01-10 16:33

Bertel Lund Hansen wrote:

> [...]

Det vil heller ikke 'virke'.
Mads's problem er, at han bruger noget javascript framework, der leder efter
data som attribut.

Stig Johansen

Fra : Birger Sørensen

Dato : 29-01-10 16:14

Stig Johansen sendte dette med sin computer:

> Det vil heller ikke 'virke'.
> Mads's problem er, at han bruger noget javascript framework, der leder efter
> data som attribut.

<script type="text/javascript" defer>
document.getElementById( 'hellig_andersvej_15a').data = 'Dine data');
</script>

Bemærk defer. Uden den virker det ikke, fordi elementet, skal være
loaded, før du kan tildele noget til det - og det er det først når
dokumentet er loaded.
defer gør netop det - udsætter eksekvering af scriptet til siden er
loaded.

Eftersom js tillader indsættelse af attributter i objekter, er
ovenstående lovligt.
Det er ikke lovligt i HTML.
Med ovenstående, vil du altså få noget der virker, og samtidig
validerer.

Er vist en slags /unobtrusive/?

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Stig Johansen

Dato : 30-01-10 10:48

"Birger Sørensen" <sdc@bbsorensen.com> wrote in message
> Med ovenstående, vil du altså få noget der virker, og samtidig
> validerer.

Tak for svaret - Birger, men nu er det ikke _mig_ der har problemet.

Hvis det var mig, ville jeg slet ikke lave det på den måde, men med
thumbnails, zoom effekt, og efterfølgende visning af billede, analogt med
den her oversigt jeg har lavet:
http://w-o-p-r.dk/gallery/gallery.show.overview.asp?GalleryName=malware_pict
ures&GalleryOwner=Stig%20Johansen

Jeg ved godt du ikke svarer mig, men kunne ikke lade være

--
Med venlig hilsen/Best regards
Stig Johansen

Fra : Birger Sørensen

Dato : 31-01-10 16:09

Følgende er skrevet af Stig Johansen:
> [...]
> ures&GalleryOwner=Stig%20Johansen
>
> Jeg ved godt du ikke svarer mig, men kunne ikke lade være

Selv tak og fint nok ^^

Det er dig der sætter fingeren på problemet - at der skal bruges
værdier i js bundet til HTML elementer - men værdierne kan ikke kan
tildeles i HTML.
Og løsningen på det dilemmea, er at tildele dem i js også.
Så umiddelbart syntes jeg det var rigtigt at poste som svar til dig, så
svaret også kommer med i evt. søgninger efter problemet.

Jeg er så efterfølgende blevet opmærksom på, at ikke alle
implementeringer respekterer "defer" (Opera), så en mere anvendelig
løsning, er at tildele værdierne i en funktion, og kalde denne ved
onload - a.la.:

<script type="text/javascript">
function MyInit() {
document.getElementById( 'hellig_andersvej_15a').data = 'Dine data');
}
window.onload = MyInit;
</script>

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Stig Johansen

Dato : 31-01-10 16:24

Birger Sørensen wrote:

> [...]
>
> <script type="text/javascript">
> function MyInit() {
> document.getElementById( 'hellig_andersvej_15a').data = 'Dine data');

Jeg ved ikke om det vil virke i Mads's tilfælde.
Der ligger i forvejen en masse script 'ting', blot for at skifte display
attributten, formentlig også noget onload.

Måske vil det konflikte, afhængig af rækkefølgen.

Men højst besynderlig tilgang, når det kunne laves med:
onmouseover="document.getElementById( 'hellig_andersvej_15a').style.display='block'"
onmouseout="document.getElementById( 'hellig_andersvej_15a').style.display='none'"

subsidiært unobtrusive.

Stig Johansen

Fra : Birger Sørensen

Dato : 31-01-10 16:53

Stig Johansen kom med følgende:

> [...]
> 'hellig_andersvej_15a').style.display='block'"
> onmouseout="document.getElementById(
> 'hellig_andersvej_15a').style.display='none'"

Helt enig.
På den anden side, er det vel resultatet af at "låne" og tilpasse, når
man ikke rigtig ved hvad man laver - kun hvad man vil efterligne.
(Det er nu ikke kun et spørgsmål om at vise/skjule - billedet flytter
også rundt med musen - gjorde i hvert fald, sidst jeg så siden.)

Det der fangede mig var mere det principielle - hvordan tildeler og
bruger man attributter/værdier til HTML elementer, når attributten ikke
findes i HTML, og siden samtidig skal validere.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Stig Johansen

Dato : 31-01-10 17:14

Birger Sørensen wrote:

> (Det er nu ikke kun et spørgsmål om at vise/skjule - billedet flytter
> også rundt med musen - gjorde i hvert fald, sidst jeg så siden.)

Ja, men det sprang jeg over, for dét med at billedet flytter sig med musen
fremkalder brækfornemmelser her ;)

> Det der fangede mig var mere det principielle - hvordan tildeler og
> bruger man attributter/værdier til HTML elementer, når attributten ikke
> findes i HTML, og siden samtidig skal validere.

Til det ville jeg nok bruge setAttribute og getAttribute.

Stig Johansen

Fra : Birger Sørensen

Dato : 01-02-10 01:30

Den 31-01-2010, skrev Stig Johansen:

> Ja, men det sprang jeg over, for dét med at billedet flytter sig med musen
> fremkalder brækfornemmelser her ;)

> Til det ville jeg nok bruge setAttribute og getAttribute.

God ide.
Jeg er nok lidt bagud - troede kun de kunne bruges med HTML attibutter.
Så fik jeg lært noget i dag også!

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 22-01-10 09:32

Mads Horndrup skrev:

> [...]
> har.

> Derfor skal jeg bruge et tag som der ikke er andre ting der

I HTML kan man give et element en id.

<script type='text/javascript'>
function selectRadioButton($button) { document.getElementById($button).click(); }
</script>

[...]
<input type='text' name='q' id='start_here' size='40' maxlength='256' value=''>

--
Bertel