> Jeg går næsten ud fra du ved at C5 ligger helt i bund i stort set alle
> fejlstatistiker og brugtbil test og de har en voldsom værdiforringelse
> pga. af alle de problemer der er/har været med dem.
I FDM og ADAC ligger den godt nok med flere fejl end gennemsnittet, men slet
ikke med så stor forskel som i Applus's statistik herunder - men de lave
brugtpriserne gør den dermed også relativt attraktiv som nyere brugt. Fra
2005 og frem er de værste børnesygdomme udryddet - selvom der helt sikkert
er mere bøvl med en C5 end en Avensis. Vores har dog ikke haft nogen
problemer der har givet driftstop - men den har været på værksted ud over
servicen for skift af bagrude (eltråde), omlakereting af bagklap (rust) og
utæt hydralik ved de bagerste cylindre. Smarten har på det første år stået
3uger på værksted pga elproblemer .... En bil der ligger ganske pænt i
statistikekrne
Fra FDM's brugtbilstest af modellen fra før faceliftet. Mine kommentarer i
()
Typiske fejl - alvorlige
Svage automatgearkasser
Ventilløftere i 2.0-benzin giver dårlig motorgang
Typiske fejl - irriterende
Flimrende lys fra forlygter (Må man lære at leve med - hydralikken tager
meget strøm)
Kontakt til afviserblink svigter
Forlygtepærer med kort holdbarhed
Fejlvisning i sprinklerbeholderens væskestand
Ujævn motorgang p.g.a. elektronikfejl
Hylende bremser
Højdejusterbart sæde, som synker utilsigtet
Bagrude i Weekend kan ikke åbnes (skyldes galvanisk tæring af trådene i
bagruden. Løses ved at trække en extra ledning, eller beskytte med solfilm)
Sidevindsfølsomhed
Hydraulikslanger forrest i motorrum bliver utætte
Driftstop/krafttab kombineret med fejlvisninger i instrumenter og lamper
Udetemperaturføler til klimaanlæg
Vandindtrængen via torpedoens gennemføring - giver el-fejl
Håndbremse låser
Defekte hjullejer
Mislyde fra bagvogn
Ekstraordinær skævslidning af alle dæk - særligt bagdæk
Gasdæmpere i bagsmæk bliver hurtigt trætte
Knirkende rat
Pibelyde fra servostyring
Generel elektrisk misfunktion: bakalarm, intervalviskere, rudehejs, c
entrallås ...
Defekt viskermotor
Defekte lamdasonde
Specielt de elekriske fejl skulle der være færre af efter faceliftet. Men
listen over alvorlige fejl er da ganske kort - specielt hvis man tager en
diesel med manuelt gear ...
> Ellers prøv at søg på c5'eren f.eks her:
>
http://www.applusbilsyn.dk/statistik/fejlstatistik_2009_4_aar/
Ja den er godt nok grum. Men af den statistik kan man så ikke se om det er
bagateller ... F.eks manglende pærer (De fleste pærer er umulige at skifte).
Hvis du ikke skal trække en tung campingvogn eller kører "high-speed"
touring ned igennem europa så gør 1,6hdi'en det meget godt. Vores snit efter
er eter 65000km 16,6km/l Den kører mange korte ture og det trækket gevaldigt
ned. På langs af jylland på landevej kan men relativt nemt holde et snit
over 20.
Da vi stod og kiggede efter stor diesel stationcar i 2007 med prisramme
~300kkr kunne det skærea ned til
- Octavia var for lille (adgangsforhold til bagagrum) - var ellers godt
tilfreds med fabia'en og servicen på værkstedet
- Mondeo og Avensis var væsenligt dyrere. Brugte mondo'er rustede Selv
2005'er havde rust i skærmkanter
- Mazda6 var også væsenligt dyrere og ikke noget udvalg i nyere brugte.
Kigger jeg nu på bilpriser.dk står jeg til et værditab på ~170.000kr. Godt
jeg ikke skal sælge ....
Prøver med samme data (2007, 65000 km, postnummer, service overholdt osv)
for
Mondeo 2,0tdci trend: Afskrivning~190.000kr (-rabat ved købet)
Toyota Avensis 2,0 Sol: Afskrivning ~210.000 (-rabat ved købet)
Så hvor meget en mondeo eller avensis ville have været billigere i
afskrivning afhænger helt af hvor stor rabat jeg havde kunne opnå.
Breakeven er ved afslag på 20000kr på ford'en og 40000kr på toyotaen. Det
var vist ikke umuligt dengang ... Så er forskellen mest renteudgiften af
det extra lån. Det bliver også nemt til 10000kr på 3år
Afskrivningen i procent er klart størst for C5'en men i kr er forskellene
egenligt meget små - Det er hundedyrt at køre bil i firmabilsklassen ....
Ville jeg købe citroen igen - Nej, det er værktedets skyld - ikke bilens.
Og så kunne jeg godt finde på at privatlease næste gang med servicen
inkluderet. Træt af forskellen på de servicepriser som sælger oplyser når
jeg køber en bil og så dem værkføreren skriver for samme arbejde ... (Gælder
både Citroen og Mercedes/Smart)
--
anders DOT majland AT jyde DOT dk