Sjov formiddag på Jyllandsringen med Opel
Fra : TDN

Dato : 21-01-10 18:01

Var så heldig at få tiltusket mig en invitation til Opel's introduktions tur
for forhandlere og udvalgte kunder via mit arbejde i forbindelse med den nye
Opel Astra.
Afsted med ankomst 8.30 til Jyllandsringen hvor vi blev inddelt i 3 hold
(var godt 20 personer). Vi fik at vide Jyllandsringen var RIGTIG glat og vi
skulle passe lidt på. Der var ca. 16 biler linet op på banen. Der var flest
Astra i forskellige udgaver nogen med sommerdæk andre med vinterdæk. Et par
af Astra'erne var med diesel men de fleste var 1.6 Turbo med 180 hk.
Derudover var der en 5-6 Insignia, et par dieseler, men også en 1.6 turbo og
ikke mindst en 2.8 V6 4WD 260 hk samt en OPC 325 hk - he he gad vide hvor
køen var størst for at prøve dem.....

Nå men der var lavet 3 ruter for de 3 hold med forskellige forhindringer og
glatbane udfordringer. Der var så også 3 hold biler til de forekellige
øvelser så alle fik prøvet alle modeller. Så vi fik testet at ESC virkede og
ABS da banen var vildt glat. Og hvis nogen på holdet skulle have haft tvivl
om effekten af vinterdæk blev de vist overbevist efter en tur rundt på banen
med sommerdæk.

Men det sjoveste var uden tvivl Insignia 2.8 V6 4WD og OPC'en, begge på
19-20" sommerdæk, for hulen det var skægt at køre sidelæns banen rundt med
dem og på langbanen hvor der var lidt ren asfalt at fyre dem af, uha de
kunne flytte sig. Det var bemærkelsesværdigt at OPC var næsten helt umulig
at styre i forhold til 2.8'eren som også havde 4WD på den glatte bane, hvor
2.8 var meget mere civiliseret trods næsten ligeså mange kræfter.

Kan da så lige suplere og sige at det skam er nogle fine biler Opel har fået
lavet, de er kommet efter det, har ellers ikke været den store Opel fan.

Mvh
Thomas

Fra : Henrik B.

Dato : 21-01-10 19:45

"TDN" <tdnfjerndette@net.telenor.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> tvivl om effekten af vinterdæk blev de vist overbevist efter en tur rundt

Hov, hov. Dét kan absolut ikke passe. Der er nogle rene eksperter "herinde",
som mener at have klare "beviser" for, at sommerdæk skam er det bedste og
sikreste, - året rundt - uanset vejrlig.

> [...]
> at styre i forhold til 2.8'eren som også havde 4WD på den glatte bane,
> hvor 2.8 var meget mere civiliseret trods næsten ligeså mange kræfter.

Ja, utroligt hvor meget opsætningen af motorstyringen betyder....

--
FUGM - The Trademark of World Class Incompetence
http://www.saabklub.dk/

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 23-01-10 00:56

> [...]

> Kan da så lige suplere og sige at det skam er nogle fine biler Opel har
> fået lavet, de er kommet efter det, har ellers ikke været den store Opel

Opel ruster, det siger de selv.

Opel har Rekorden ;)

Iøvrigt - ESC - Elektronisk Stabiliserings Control - virker bedst når der er
friktion ;)

--
Per

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 23-01-10 09:02

"Per Henneberg Kristensen" <phkfjern@klikpost.dk> skrev i meddelelsen

> Opel ruster, det siger de selv.

Nej det gør de ikke -

> Opel har Rekorden ;)

Ja, det var State of the Art

Fra : Henrik B.

Dato : 24-01-10 23:58

"Mogens (K)" <no@mail.com> skrev i meddelelsen

> Nej det gør de ikke -

Ja, han skulle nok have skrevet: Visse Opel-modeller ruster....

Fra : Armand

Dato : 23-01-10 13:46

Per Henneberg Kristensen skrev:

> Iøvrigt - ESC - Elektronisk Stabiliserings Control - virker bedst når
> der er friktion ;)

Sjovt nok så er der mindre brug for elektronikken mere jo mere
vedhæftning der er mellem dæk og underlag.

Da princippet fungere ved at iværksætte en 'mod-skridning' gør glat føre
det blot lettere for ESC'en at virke :-|
Du glemte velsagtens at slå det fra for at se forskellen (á nærmest
umulig at kontrollere uden :-/ )? Det er endog meget let at vænne sig
fra selv at skulle reagere :-|

--
Armand.