flytte sider og seo
Fra : Tom Andersen

Dato : 21-01-10 21:06

Hej

Jeg har nogle sider, som giver god placering i google på bestemte søgeord.
Jeg vil gerne lave lidt om og skal derfor flytte rundt på nogle filer.
Hvordan kan jeg fortælle google, at en side er flyttet permanent, så der
automatisk stilles om til den nye url?

Jeg kender kun til viderestilling med meta, men det vil jeg gerne undgå.
Jeg har asp på webhotellet, men kender intet til at bruge det.

Tom

Fra : Stig Johansen

Dato : 21-01-10 22:29

Tom Andersen wrote:

> Jeg kender kun til viderestilling med meta, men det vil jeg gerne undgå.
> Jeg har asp på webhotellet, men kender intet til at bruge det.

Hedder dine nuværende filer .html eller .asp?
Hvis det er .html filer, kan du ikke gøre andet end at bruge meta med en
refresh på 0 (medmindre du har kontrol over serveren).

Stig Johansen

Fra : Tom Andersen

Dato : 22-01-10 06:39

"Stig Johansen" <wopr.dk@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Hedder dine nuværende filer .html eller .asp?
> Hvis det er .html filer, kan du ikke gøre andet end at bruge meta med en
> refresh på 0 (medmindre du har kontrol over serveren).

Det er .htm. Så jeg må bruge meta - eller indsætte et link på siden i en
periode.

Tak.

Tom

Fra : Stig Johansen

Dato : 22-01-10 15:29

Tom Andersen wrote:

> "Stig Johansen" <wopr.dk@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Det er .htm. Så jeg må bruge meta - eller indsætte et link på siden i en
> periode.

Mit svar var ud fra dit eget udsagn:
> Jeg har asp på webhotellet, men kender intet til at bruge det.

asp er i princippet en sammenblanding af html og kode (programmering), og
hvis man ikke bruger programmering, så er en asp side nøjagtig det samme
som en html side.

Så du vil gøre dig en stor tjeneste ved at kalde alle filer .asp i stedet
for .htm i din nye struktur.

Det betyder at siderne bliver behandlet som asp sider (og koster lidt
performance på serveren), men resultatet er det samme.

Forskellen er, at hvis du kommer i en lignende situation, så kan du via asp
fortælle søgemaskinerne, at siden er flyttet.

I din nuværende situation er din bedste mulighed at lave tomme sider med
meta refresh=0 for at illudere en flytning overfor søgemaskinerne.

Stig Johansen

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 22-01-10 11:58

Tom Andersen skrev:
> [...]
>
> Jeg kender kun til viderestilling med meta, men det vil jeg gerne undgå.
> Jeg har asp på webhotellet, men kender intet til at bruge det.

meta refresh er vel egentlig godt nok.
Et alternativ kan være noget JavaScript.
Jeg har skrevet en artikel om problemet:
http://webdesign101.dk/artikler/omdirigering.php

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Stig Johansen

Dato : 22-01-10 13:00

Jørgen Farum Jensen wrote:

> Et alternativ kan være noget JavaScript.
> Jeg har skrevet en artikel om problemet:
> http://webdesign101.dk/artikler/omdirigering.php

Tom snakker om søgemaskiner og bibeholdelse af pagerank.
Her hjælper javascript ikke, og det rigtige er at sende en 301 permanently
moved, men det har Tom ikke mulighed for (da han ikke har kontrol over
serveren).

Så hans eneste muighed er at lave en meta med refresh=0, og håbe på den
opfattes som 'permanently moved'.

(Google gør det vist).

Stig Johansen

Fra : Tom Andersen

Dato : 22-01-10 16:29

> [...]
> serveren).
>
> Så hans eneste muighed er at lave en meta med refresh=0, og håbe på den

Netop på grund af usikkerheden tror jeg så, at jeg vil lade siden være og
indsætte et link.
Så kan den fjernes når den nye har fået en god placering.....

Tom

Fra : Stig Johansen

Dato : 22-01-10 16:41

Tom Andersen wrote:

> "Stig Johansen" <wopr.dk@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Netop på grund af usikkerheden

Så meget usikkerhed er der nu ikke, prøv at Google på:
google meta refresh 301 moved

Stig Johansen

Fra : Rune Jensen

Dato : 22-01-10 17:34

Stig Johansen skrev:

> Så meget usikkerhed er der nu ikke, prøv at Google på:
> google meta refresh 301 moved

Jeg fandt denne:
http://groups.google.ca/group/only-validation/web/meta-refresh-redirection

Som kom af en diskussion meget lig den her i gruppen, denne:
http://www.google.com.bn/support/forum/p/Webmasters/thread?tid=71543b7e9bf1fb91&hl=en

MVH
Rune Jensen

Fra : Rune Jensen

Dato : 22-01-10 15:18

Stig Johansen skrev:
> [...]

Nej, det kan det *ikke*.

> [...]
> Her hjælper javascript ikke, og det rigtige er at sende en 301 permanently
> moved, men det har Tom ikke mulighed for (da han ikke har kontrol over

HOLD dig fra JS-redirects i SEO! Jeg har set forslaget før i lignende
indlæg om bibeholdelse af page rank, og det er på alle måder en
trouble-maker*).

Hold dig i stedet til Googles anbefalinger - som svarer til BING/lives
og Yahoos - og som lyder på:

1. 301 permanently moved er den mest gennemprøvede metode, og den
_virker_ for _alle_ sægemaskiner. 301 kan så alene, evt. med supplement
af Webmaster Tools fra Google (hvis det er
domæne/subdomæne/querystring-variable-spørgsmål), men 301 skal givcs
serverside eller via IIS.
Hvorvidt Meta Refresh opfattes som en 301 eller en 302 (der er
_KÆMPE_ forskel på de to), det er ganske tilfældigt, og ingen
søgemaskiner er enige. Heller ikke fra gang til gang. 302 betyder moved
temporarily, og det er søgemaskinerne heller ikke enige om, hvordan skal
opfattes. 302 er hovedårsagen til duplicate content-problematikken i
forbindelse med www vs. non-www oa.

2. Canonical tag/link - som kan bruges til éntydigt at angive, at én
bestemt side skal være udgangsunkt for crawling/ranking iblandt flere
sider med identiusk indhold. Canonical kan bruges i ren HTML, hvilket er
en fordel i forhold til 301.

3. Webmaster tools, som i visse tilfælde kan klare problemerne (for
Googles vedkommende), bl.a. problematikken omkring www vs. non-www. Men
det kan ikke stå alene, hvis man vil have alle søgemaskiner med.

Meta refresh er en mulighed ved flytning af filer, men opfattes
_forskelligt_ af forskellige søgemaskiner som sagt, derfor er det hammer
upålideligt, men her kan man _måske_ redde den med at angive et
canonical link i HTMLen. Så bør det være lige gyldigt, hvordan den
refresh opfattes. Læg her mærke til, jeg aner intet om, HVORDAN man
imlementerer canonical i praksis, eftersom jeg selv sværger til 301, men
det _anbefales_ af Google på linje med en 301. Hvis du vil bruge det, er
du nødt til at læse om det selv.

Under alle omstæændigheder skal man have ejerskabet af begge sider i
minimum 180 dage, som er den "prøvetid", Google afsætter til at finde ud
af, om man nu også er sikker. I praksis vil det dog nok gå hurtigere med
flytningen på søgeresultatsiderne.

> Så hans eneste muighed er at lave en meta med refresh=0, og håbe på den
> opfattes som 'permanently moved'.

Ja - og så kig på canonical linket. Måske, måske ikke vil det være en
hjælp som supplement/erstatning.

MVH
Rune Jensen

*) JS er en rigtigt rigtigt rigtigt *dårlig* idé til at bibeholde page
rank ved flytning. Google læser JS-filer, men parser KUN JS, hvis der er
mistanke om fusk, og så vil man ikke få noget ud af en sådan redirect
alligevel (måske tværtimod).

Fra : Rune Jensen

Dato : 22-01-10 15:41

Rune Jensen skrev:

> Nej, det kan det *ikke*.

> HOLD dig fra JS-redirects i SEO! Jeg har set forslaget før i lignende
> indlæg om bibeholdelse af page rank, og det er på alle måder en
> trouble-maker*).

Ikke helt korrekt citeret fra min side i mit indlæg. Hvad jeg mente er,
at jeg er helt enig med Stig, men det skulle nok have været et svar til
Jørgen. Det er måske fordi Jørgen ikke havde læst indlægget helt, fair
nok, men det ændrer ikke at JS-redirects er en elendig løsning, som man
end ikke bør overveje ved flytning. Også selv om det råd/forslag var
velment.

MVH
Rune Jensen