CSS problem: target="side" mulig i menu-di~
Fra : Sabine J

Dato : 21-01-10 12:42

Hej,
Nu har jeg søgt en del rundt på nettet i håb om et brugbart svar
på mit spørgsmål.
Jeg er ikke mester i CSS endnu, men jeg er da nået et stykke.

Mit problem er, at jeg gerne vil vide, hvordan man linker fra et
element(i dette tilfælde mit "nav" element) til et andet element
(mit "content" element)?
Eller sagt på en anden måde: Hvad skal jeg ændre i min kode, for
at når jeg klikker på tekstlinket "galleri" i min menu, at
indholdet af siden galleri, bliver vist i min "content" eller
indholdsside?

Jeg kender til det mest alm. html og hvis jeg havde bygget en
side med rammer, ville det jo være enkelt nok
"target="left/top/right..osv" men jeg kan ganske enkelt ikke
gennemskue hvordan jeg gør i et css-layout.

Hvis det hjælper noget ser mit navigationselement og
indholds-element sådan her ud, og jeg bruger forresten metoden
med at linke til et eksternt stylesheet:

<dl>
<dt id="galleri"><a
href="http://www.ravnfoto.dk/test/galleri.html">Galleri
    </dl>

Jeg håber i kan hjælpe, på forhånd tak.

Sabine

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Stig Johansen

Dato : 21-01-10 16:20

Sabine J wrote:

> Jeg kender til det mest alm. html og hvis jeg havde bygget en
> side med rammer, ville det jo være enkelt nok
> "target="left/top/right..osv" men jeg kan ganske enkelt ikke
> gennemskue hvordan jeg gør i et css-layout.

Det er fordi du skal lave det med javascript, hvis du ikke vil bruge frames.

Stig Johansen

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 21-01-10 18:01

Sabine J skrev:
> [...]
> at når jeg klikker på tekstlinket "galleri" i min menu, at
> indholdet af siden galleri, bliver vist i min "content" eller

Det kan du ikke. Det er også rigtig svært at
se nogen begrundelse for at du skulle kunne.

Alle almindelige websites har et navigations-
apparat på alle sider, og et klik på et link
i navigationsapparatet fører til indlæsningen af
en anden HTML-side med et andet indhold, og som
regel det samme navigationsapparat, det samme
sidehoved og den samme sidefod.

Du kan slippe af sted med at skjule og vise
forskellige div'er på samme side, men det
er generelt en dårlig ide, hvis er meget indhold.
Et lidt avanceret eksempel på dette se du i
følgende
http://webdesign101.dk/www/css/eksempler/faneblade.html#box1
Det "avancerede" ved dette eksempel er at jeg
bruger en CSS3 pseudoklasse, som ældre versioner
af IE ikke har det godt med. Eksemplet vil derfor
ikke virke i Internet Explorer.

Den samme effekt kan opnås med noget JavaScript.

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Birger Sørensen

Dato : 21-01-10 18:23

Efter mange tanker skrev Sabine J:
> [...]
> "target="left/top/right..osv" men jeg kan ganske enkelt ikke
> gennemskue hvordan jeg gør i et css-layout.
8X
> Jeg håber i kan hjælpe, på forhånd tak.

Det nærmeste du kommer, er at includere de elementer som er ens, for
dine sider, som allerede forklaret af andre - og der er mange måder at
gøre det på.

Det andet kan lade sig gøre med AJAX - men det er ikke nogen god ide
selv for en øvet begynder, og desuden virker det ikke uden javascript,
og er skidt for søgemaskinerne, der ikke vil kunne indeksere dine
sider.

Birger

http://bbsorensen.dk