Hvordan skærer man en revne i gipsen?
Fra : Morten P

Dato : 20-01-10 20:26

Jeg har et allerede opsat to-lags gipsloft.

Der skal jeg hele vejen rundt snitte en skrå revne langs kanten.
Den skal være 5 mm bred og skære hele den første plade igennem.
Derefter skal revnen fyldes op med hvid silikone og overmales.

Formålet er lydisolering.

Men...hvordan skærer man lettest denne revne når man gerne vil gøre det
meget kontrolleret i og med der allerede er sat filt op og grundet første
gang?

Jeg er bange for at en hobbykniv smutter før eller siden, men hvad kan I
foreslå af smarte ting?

Fra : jos

Dato : 20-01-10 21:39

Morten P wrote:
> [...]
> grundet første gang?
>
> Jeg er bange for at en hobbykniv smutter før eller siden, men hvad
kan du ikke bare "som normalt?" lægge en pølse, og glatte den til en blød
indadgående bue?
Jeg ved iøvrigt ikke om der er regler for en sådan fuge, men jeg ville
istedet vælge en acrylfuge af god kvalitet!
- har dårlige erfaringer med silikone, som med årene bliver gule og svinder
ind. Desuden er de ikke til at male/hvidte.

Et alternativ til løsning, kunne også være pålimning af en
"Flamingo"stukliste...

finn

Fra : Morten P

Dato : 20-01-10 22:09

> kan du ikke bare "som normalt?" lægge en pølse, og glatte den til en blød
> indadgående bue?

Jo, men jeg vil gerne adskille det yderste lag gips fra væggene for at
formindske overførslen af vibrationer.

Der kommer også en meget lille blød bue til sidst efter al maling.

> istedet vælge en acrylfuge af god kvalitet!

Ja, sorry, det var det jeg mente

Fra : jos

Dato : 20-01-10 22:39

Morten P wrote:

> Jo, men jeg vil gerne adskille det yderste lag gips fra væggene for at
> formindske overførslen af vibrationer.
>
> Der kommer også en meget lille blød bue til sidst efter al maling.

> Ja, sorry, det var det jeg mente

Ok, men i stedet for at bøvle med en kniv med risiko for at komme galt
afsted, bille jeg nok bruge en lille vinkelsliber med en tynd skive.
Måske kan man reducere omdrejningerne med en løs 230V regulator, men jeg vil
mene den alligevel er lettere at styre i blød gips, end en kniv.
Den nye bosh med vibrerende ½kniv kunne være et endnu bedre bud??

finn

Fra : CC

Dato : 21-01-10 00:45

"Morten P" skrev i meddelelsen ...
> [...]
> gang?
>
> Jeg er bange for at en hobbykniv smutter før eller siden, men hvad kan I
Skrue det nederste lag gips af.
Skær med en hobbykniv den fornødende fuge hele vejen rundt.
Fug med silikone.
Skru det nederste lag gips på igen
Fug med akrylmasse
Spartel, (opsat grundvæv), mal etc.

Gips i sig selv er et "dødt" materiale, som er svær at sætte i svingninger.
Derfor opnår du den bedste lydtætning hvis du kan forhindre luften i at
vandre ud/ind ved samlinger og ved væggen.
Derfor betyder det ikke så meget om det er 1. eller 2. lag gips.
NB Du kan ikke male på silikone.

Fra : Morten P

Dato : 21-01-10 10:07

"CC" <CC@mail.dk> wrote in message

> [...]

Bemærk - Der er allerede sat filt op

Fra : Essox

Dato : 21-01-10 11:30

On 21-01-2010 10:07, Morten P wrote:
> "CC"<CC@mail.dk> wrote in message

> Bemærk - Der er allerede sat filt op

DEt bedste stykke værktøj du kan bruge i dit tilfælde er en Fein
mulitcutter, eller hvilken som helst anden mulitcutter, der kan du enda
meget præcis skære den rille du gerne vil.

Essox

Fra : Morten P

Dato : 21-01-10 12:37

> DEt bedste stykke værktøj du kan bruge i dit tilfælde er en Fein
> mulitcutter

Jeg tror du har ret efter at have set video på youtube af den.
Men 2000 kr for et kit?

Findes den slags ikke som Harald Nyborg kopier?

Fra : Morten P

Dato : 21-01-10 12:39

"Morten P" <spam@spam.spam> wrote in message

> Jeg tror du har ret efter at have set video på youtube af den.
> Men 2000 kr for et kit?
>
> Findes den slags ikke som Harald Nyborg kopier?

http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=5531&n=10

Er denne ikke det jeg mangler?

Fra : jos

Dato : 21-01-10 13:41

Morten P wrote:
> "Morten P" <spam@spam.spam> wrote in message

> http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=5531&n=10
>
> Er denne ikke det jeg mangler?
Det var faktisk den jeg mente, bare i Bosch - næsten ubetalelig.
Har man dem i hånden, kan man meget tydeligt mærke forskel, men omvendt er
189,- ikke mere end man kan gøre forsøget, og være glad hvis det lykkes!

finn

Fra : CC

Dato : 21-01-10 18:02

> Bemærk - Der er allerede sat filt op

shit....... Jeg læste for hurtigt

Fra : jos

Dato : 21-01-10 19:02

CC wrote:

> shit....... Jeg læste for hurtigt

NEJ! - Morten satte det op for hurtigt!

finn

Fra : Boje

Dato : 21-01-10 21:53

Hej Morten.

Jeg kan slet ikke forestille mig, at du opnår bare een eneste dB lyddæmpning
på denne måde. Dels er de to lag gipsplader meget tæt forbundne og vil
derfor qua stor friktion stort set virke som een plade, bare dobbelt så tyk,
og da ydermere du agter at lade det øverste lag berøre væggene, svarer det
faktisk til, at hele moletjavsen er i kontakt med væggene. Sidst, men ikke
mindst, vil vibrationer fra væggene påvirke gipspladerne "på længderne".
Dette giver ingen lyd fra sig. Betragt - som analog - f.eks. hvordan en
højttaler virker. Svingspolen bevæger fladen - ikke kanten.

Behold endelig dit smukke, filtbeklædte loft som det er.

Mvh
Boje

Fra : Morten P

Dato : 21-01-10 22:25

"Boje" <boj@get2net.dk> wrote in message
> Hej Morten.
>
> Jeg kan slet ikke forestille mig, at du opnår bare een eneste dB
> lyddæmpning på denne måde.

Ja jeg ved det ikke med sikkerhed.
Det var ham der solgte mig højttalerne og som lever af at bygeg lydrum g
biografer der sagde det var vigtigt.

Måske andre har ideer?

Fra : jos

Dato : 21-01-10 22:48

Morten P wrote:
> [...]
>
> Ja jeg ved det ikke med sikkerhed.
> Det var ham der solgte mig højttalerne og som lever af at bygeg
> lydrum g biografer der sagde det var vigtigt.

Hvis vi også skal tage stilling til effekten af lydisoleringen, er vi jo
nødt til at vide hvilken lyd det drejer sig om, da løsningen er markant
forskellig om det
1. er lyd som passerer sprækker omkring gulv/loft og rørgennemføringer
(højrøstet tale råb etc). eller
2. lyd som forplanter sig gennem etageadskillelsen -(gang/hop på gulvet
ovenover ) eller
3. lyd som forplanter sig gennem husets konstruktion som vægge og stolper
(store musikanlæg/ instrumenter)

finn

Fra : Morten P

Dato : 22-01-10 10:48

> Hvis vi også skal tage stilling til effekten af lydisoleringen, er vi jo
> nødt til at vide hvilken lyd det drejer sig om, da løsningen er markant
> forskellig om det

Ja, korrekt

Det er lyd fra mig og mine højttalere til overboen jeg vil begrænse.

Egentligt er jeg ved at gå væk fra at smadre loftet og i stedet bare sætte
en lidt større rund fuge hele vejen rundt...

Fra : Martin Petersen

Dato : 22-01-10 11:13

> [...]
>
> Egentligt er jeg ved at gå væk fra at smadre loftet og i stedet bare sætte
> en lidt større rund fuge hele vejen rundt...

Det vigtigste er at loftet er lufttæt. Det opnår du ved at fuge kanten med
acrylfuge. Det andet er skudt helt over målet.

I studier og lign. steder er der ofte bygget et tæt rum i rummet, der ikke
har mekanisk kontakt med bygningen. Nærmest en kasse der står på gummi eller
andet afkoblende materiale.

- Martin

Fra : Morten P

Dato : 22-01-10 11:16

> Det vigtigste er at loftet er lufttæt. Det opnår du ved at fuge kanten med
> acrylfuge. Det andet er skudt helt over målet.

Super - Det får jeg under alle omstændigheder da der dels er spartlet helt
til kanten (naturligvis), er filt på, to lags grunder, og to lags maling og
så en akrylfuge.

Men er det afgørende om det er en liiiille tynd fuge eller skal det være en
halv centimeter bred en i alle kanter?

Fra : Martin Petersen

Dato : 23-01-10 18:38

> [...]
>
> Men er det afgørende om det er en liiiille tynd fuge eller skal det være
> en halv centimeter bred en i alle kanter?

Det giver ikke nogen mening at lave en bred fuge i din loftkonstruktion, da
du næppe har afkoblet resten af loftet fra etageadskillelsen. Du kan ikke
gøre andet end at lave det tæt, hvad det højst sandsynligt allerede er.

- Martin

Fra : Morten P

Dato : 23-01-10 21:45

> [...]
> da du næppe har afkoblet resten af loftet fra etageadskillelsen. Du kan
> ikke gøre andet end at lave det tæt, hvad det højst sandsynligt allerede

Tak

Også det jeg er kommet frem til!