Strafbart at afvise en kunde?
Fra : Peter Knutsen

Dato : 19-01-10 12:16

< http://nyhederne.tv2.dk/article/27903620/ >

Kan Kurt Westergaards frisør straffes for at nægte at servicere ham?
Siger lovgivningen noget om hvilke kriterier forskellige erhverv må
bruge når de afviser privatkunder? Eksempelvis privatkundens religion
eller den butiksdrivendes egen religion?

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Per

Dato : 19-01-10 15:02

Peter Knutsen wrote:
> < http://nyhederne.tv2.dk/article/27903620/ >
>
> Kan Kurt Westergaards frisør straffes for at nægte at servicere ham?

Nej ikke umiddelbart. Man må betjene hvem man vil. Ligesom du må sælge dine
brugte genstande i fx. den blå avis til hvem du vil.

> Siger lovgivningen noget om hvilke kriterier forskellige erhverv må
> bruge når de afviser privatkunder? Eksempelvis privatkundens religion
> eller den butiksdrivendes egen religion?

Du må ikke afvise nogen pga. deres politiske overbevisning, religion eller
seksualitet. Det er det eneste krav der er.

Jeg har personligt oplevet kunder blive smidt ud af forretninger fordi de
lugter. Altså ikke har været i bad i dagevis. De var velkomne igen, når de
var rene !

Tyveknægte bliver for det meste bandslyst som kuner i en forretning, når de
har stjålet fra dem.

/ Per

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 19-01-10 15:18

Per skrev:

> Du må ikke afvise nogen pga. deres politiske overbevisning, religion eller
> seksualitet. Det er det eneste krav der er.

   race, hudfarve, nationale eller etniske oprindelse, tro eller
   seksuelle orientering

Det er den passus der står i straffeloven om diskrimination, og
der var en kendt sag med en pizzamand der ikke ville sælge til
tyskere.

--
Bertel

Fra : /Peter

Dato : 19-01-10 15:25

"Bertel Lund Hansen" <splitteminebramsejl@lundhansen.dk> skrev i en
meddelelse news:plfbl5tsl2dld61dm0k1napevob79rptah@news.stofanet.dk...

> [...]
>
> Det er den passus der står i straffeloven om diskrimination, og
> der var en kendt sag med en pizzamand der ikke ville sælge til

Kunne han ikke have afvist dem med begrundelsen at de lugtede af pølse?

Fra : jan

Dato : 21-01-10 09:02

"Peter Knutsen" <peter@sagatafl.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> lovgivningen noget om hvilke kriterier forskellige erhverv må bruge når de
> afviser privatkunder? Eksempelvis privatkundens religion eller den

Nej ikke efter 266b, da den kun gælder minoriteter desuden falder
begrundelsen for afvisningen heller ikke ind under 266b.

MEN desværre er den slags med til at øge kløften mellem indvandrere og os
andre. På samme måde som det øger kløften alle andre steder hvor minoriteter
stiller urimelige krav.

Mvh
Jan

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 21-01-10 09:24

jan skrev:

> Nej ikke efter 266b, da den kun gælder minoriteter desuden falder
> begrundelsen for afvisningen heller ikke ind under 266b.

Du har ret i, at 266b ikke kan bruges, men ikke af den
grund, du anfører. Paragraffen handler ikke om minoriteter,
men om "en gruppe". Gruppen kan for den sags skyld være
majoriteten.

En person er ikke en gruppe, så derfor kan paragraffen ikke
bruges. Hertil kommer, at paragraffen handler om, at en
gruppe "trues, forhånes eller nedværdiges". Ingen af delene
er i sig selv tilfældet ved en afvisning af betjening.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Hjælp til svære ord og ordsprog: