Utæt vandhane
Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 19-01-10 18:44

Hej gruppe

Mit helt nye Damixa Jupiter blandingsbatteri i køkkenet står og drypper.
Hvad kan jeg gøre ved det (for at stoppe drypperiet)?

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.dk - http://html-faq.dk

Fra : Preben R. Sørensen

Dato : 19-01-10 19:56

"Erik Ginnerskov" <erik.ginnerskov@live.dk> skrev
> Mit helt nye Damixa Jupiter blandingsbatteri i køkkenet står og drypper.
> Hvad kan jeg gøre ved det (for at stoppe drypperiet)?

Lukke for hanen under vasken.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 19-01-10 20:36

Preben R. Sørensen wrote:
> "Erik Ginnerskov" <erik.ginnerskov@live.dk> skrev
>
> Lukke for hanen under vasken.

Det virker selvfølgelig - men det er sgu lidt for besværligt på den måde.

Fra : Jørgen

Dato : 19-01-10 20:20

Erik Ginnerskov wrote:

> Hej gruppe
>
> Mit helt nye Damixa Jupiter blandingsbatteri i køkkenet står og drypper.
> Hvad kan jeg gøre ved det (for at stoppe drypperiet)?

Den kortsigtede løsning:
Nogen gange kan man lede lidt for at finde punktet hvor blandingsbatteriet
lukker helt. Hjælper det at løfte grebet lidt, evt samtidig dreje det til
højre/venstre?

- jørgen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 19-01-10 20:39

Jørgen wrote:

> Den kortsigtede løsning:
> Nogen gange kan man lede lidt for at finde punktet hvor
> blandingsbatteriet lukker helt. Hjælper det at løfte grebet lidt, evt
> samtidig dreje det til højre/venstre?

Har prøvet at dreje grebet både helt til højre og helt til venster - det
drypper til begge sider. Prøver at løfte lidt og vender tilbage.

Men er der ikke noget, der kan strammes nogen steder, så man ikke skal stå
og lede efter et lukkepunkt? Er der ikke en blikkenslager, som læser med?

Fra : Henning

Dato : 19-01-10 21:37

On Tue, 19 Jan 2010 18:44:00 +0100, "Erik Ginnerskov"
<erik.ginnerskov@live.dk> wrote:

>Hej gruppe
>
>Mit helt nye Damixa Jupiter blandingsbatteri i køkkenet står og drypper.

Hvem har monteret det?
Hvis det er helt nyt er der en form for reklamationsret/garanti på
det.

Fra : Martin Bak

Dato : 19-01-10 21:42

> Hvem har monteret det?
> Hvis det er helt nyt er der en form for reklamationsret/garanti på
> det.

Som der kan være forbehold for, hvis det ikke er monteret efter
forskrifterne. Blandt andet er det almindeligt at det kræves at rørene
skylles igennem inden monteringen af et nyt batteri, fordi selv små
partikler vil kunne spolere eventuelle keramiske pakninger.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 20-01-10 00:02

Martin Bak wrote:

> [...]
> skylles igennem inden monteringen af et nyt batteri, fordi selv små
> partikler vil kunne spolere eventuelle keramiske pakninger.

Hvordan skylle igennem uden montering? Der skal sgu da vand til, for at
klare den operation. I øvrigt har vandet fået lov til at løbe - bare for at
konstatere, at jeg ikke havde fået byttet om på koldt og varmt.

Fra : Martin Bak

Dato : 20-01-10 00:15

"Erik Ginnerskov" <erik.ginnerskov@live.dk> skrev i en meddelelse

> Hvordan skylle igennem uden montering? Der skal sgu da vand til, for at
> klare den operation. I øvrigt har vandet fået lov til at løbe - bare for
> at konstatere, at jeg ikke havde fået byttet om på koldt og varmt.

Tja, jeg tror de forestiller sig at man sætter en slange på tilgangsrøret og
åbner balofixen. Det stod i monteringsvejledningen da jeg skiftede mit
batteri i køkkenet, men jeg gjorde det heller ikke

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 20-01-10 00:05

Henning wrote:

> Hvem har monteret det?

Det har jeg, men det er vel sagen uvedkommende? Det er ikke rørsamlingen,
der er utæt.

> Hvis det er helt nyt er der en form for reklamationsret/garanti på
> det.

Kan problemet klares uden at skulle pille det hele skildt ad, vil det være
at foretrække.

Fra : jones_net

Dato : 21-01-10 01:30

On 19 Jan., 18:44, "Erik Ginnerskov" <erik.ginners...@live.dk> wrote:
> [...]
>
> Mit helt nye Damixa Jupiter blandingsbatteri i køkkenet står og drypper.
> Hvad kan jeg gøre ved det (for at stoppe drypperiet)?

Uden at være noget i nærheden af ekspert, så er mit bud, at der sidder
et lille stykke skidt fra rørene i den pakning, som sidder inde i
armaturet.
Jeg vil gætte på, at du kan finde en lille skrue et eller andet sted
(mit bud er, at du skal løfte håndtaget helt op, og så sidder den
derinde under et sted), hvor du kan skille armaturet af, for at kunne
skifte pakningen - du kan så sikkert nøjes med at rense den

Husk at lukke for vandet inden hanen, ellers bliver dit køkken
vådt...

/J

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 21-01-10 18:15

jones_net wrote:

> Uden at være noget i nærheden af ekspert,

Selverkendelse er en god ting

> så er mit bud, at der sidder
> et lille stykke skidt fra rørene i den pakning, som sidder inde i
> armaturet.

Keramisk kuglelukning - ingen pakninger.

> [...]
> derinde under et sted), hvor du kan skille armaturet af, for at kunne
> skifte pakningen - du kan så sikkert nøjes med at rense den

Ja, der sidder på forsiden af grebet og bag en lille plastikdims en skrue.
Med den kan jeg afmontere grebet.

> Husk at lukke for vandet inden hanen, ellers bliver dit køkken
> vådt...

Nå, er det også nødvendigt? Jeg kunne da ellers spare det årlige bad. LOL

Fra : Henning Lund

Dato : 21-01-10 14:29

Erik Ginnerskov wrote:
> Hej gruppe
>
> Mit helt nye Damixa Jupiter blandingsbatteri i køkkenet står og
> drypper. Hvad kan jeg gøre ved det (for at stoppe drypperiet)?

Byt den.

Henning Lund
www.tjae.dk

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 21-01-10 18:16

Henning Lund wrote:

> Byt den.

Bliver nok enden på den historie.

Fra : Henning Lund

Dato : 21-01-10 19:45

Erik Ginnerskov wrote:

> Bliver nok enden på den historie.

På mit arbejde har jeg det seneste par år fået byttet nogle få
Damixa som var behæftet med fejl.

Henning Lund
www.tjae.dk