Drivhus - polycarbonat.
Fra : hl

Dato : 19-01-10 13:26

Ganske vist er det endnu ikke sæson for drivhuse, men foråret nærmer sig.
Efter 30 år med samme hus er jeg begyndt at længes efter et nyt. Og så
melder problemet sig, for jeg forstår at polycarbonatplader på 1 cm isolerer
bedre end 3 mm glas, således at sæsonen forlænges.

Men hvor længe holder pladerne?
Revner de med tiden?
Bliver de uigennemtrængelige for sollys med tiden?

Hvis nogen har viden om disse forhold, vil jeg være glad for at blive
oplyst.
hl

Fra : Armand

Dato : 19-01-10 14:08

hl skrev:
> [...]
> Bliver de uigennemtrængelige for sollys med tiden?
>
> Hvis nogen har viden om disse forhold, vil jeg være glad for at blive

Som smed er jeg af arbejdstilsynet blevet gjort opmærksom på at alm.
klare sikkerhedsbriller (á polycarbonat), er det enkleste modtræk imod
svejseøjne forårsaget af andres ultraviolette svejse-lysbue og
reflektioner derfra!
Dét kan jeg ikke få til at hænge sammen med polycarbonat som
drivhus-vinduer eftersom planter og deres frugter i højeste grad gør
brug af det ultraviolette spektrum til fotosyntese !?

--
Armand.

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 19-01-10 15:30

> [...]
> drivhus-vinduer eftersom planter og deres frugter i højeste grad gør brug
> af det ultraviolette spektrum til fotosyntese !?

Proff drivhusgartnere bruger ofte de samme plader i en del af deres huse.
Husker ikke om det er i tag eller trempel.

Steen.

Fra : Tom Andersen

Dato : 19-01-10 16:42

> [...]
> sikkerhedsbriller (á polycarbonat), er det enkleste modtræk imod
> svejseøjne forårsaget af andres ultraviolette svejse-lysbue og

Almindeligt glas tilbageholder også UV-A og UV-B stråler og beskytter derfor
mod svejseøjne fra indirekte svejselys.
Ved fotosyntesen udnyttes kun i ringe grad det ultraviolette spekter.

Drivhuse af polycarbonat fungerer derfor fint. Jeg benytter UV-bestandig
plastfolie (PE) på et hjemmelavet drivhus - det fungerer også fint.

Tom

Fra : Armand

Dato : 19-01-10 16:53

Tom Andersen skrev:

> [...]
>
> Drivhuse af polycarbonat fungerer derfor fint. Jeg benytter UV-bestandig
> plastfolie (PE) på et hjemmelavet drivhus - det fungerer også fint.

OK!
Så lærte jeg dét om plantevækst!

--
Armand.

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 19-01-10 14:12

"hl" > skrev i en meddelelse
> [...]
> Bliver de uigennemtrængelige for sollys med tiden?
> Hvis nogen har viden om disse forhold, vil jeg være glad for at blive

Vi er glade for vores - det er 5 år efterhånden - og der er foreløbig
ingen problemer.

For et par år siden havde vi en lille storm, hvor en rude blæste ud og
landede inde i naboens have - det klarede den fint og kunne presses på
plads igen

De har også klaret ungernes fodbolde et par gange uden problemer

Så vi er tilfredse - indtil videre...

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard

Fra : Ukendt

Dato : 19-01-10 16:15

"hl" <Ingen_mail@adresse.eu> wrote in message
> [...]
>
> Men hvor længe holder pladerne?
> Revner de med tiden?
> Bliver de uigennemtrængelige for sollys med tiden?

Vores nabo købte for lidt under et år siden et i poly, før vinteren var det
taped til i enden med gul gaffatape--- Efter sneen kom fik han ikke fjernet
det, så overlæggeren bukkede nedaf, senere faldt et vindue ud, og nu er hele
det ene tag sidebukket indaf... som jeg ser det kan det ikke reddes..

Vi købte et billigt glas, det billigste vi kunne få på 6.8m2 omkring 3000kr,
og det står uden problemer endnu, der har også været en del sne på det
15-20cm, men ikke så mange dage nok inden jeg skrabte det af.

Så man skal passe på med poly, alu stængerne skal være meget mere stabile
end ved glas tror jeg. (eller mindst lige så stabile, nu det vejer mindre)

Kasper

Fra : hl

Dato : 19-01-10 16:39

"hl" <Ingen_mail@adresse.eu> skrev i meddelelsen
> [...]
> Bliver de uigennemtrængelige for sollys med tiden?
>
> Hvis nogen har viden om disse forhold, vil jeg være glad for at blive

Jeg si'r mange tak for de indput, der indtil nu er kommet. Nu ved jeg jo
ikke, hvornår man begyndte med polycarbonatplader til drivhuse, men har
noteret mig at de fortsat virker fint efter 5 år.

Jeg har nu ikke tænkt at købe et billigt hus (det nuværende 30-årige var
faktisk et billigt 10 m2 hus med 3 mm glas, på tilbud), men enten et Juliana
eller måske snarere her: http://www.hobbydrivhuse.dk/page130.html

hl

Fra : Kirsten Jensen

Dato : 23-01-10 05:02

On 19 Jan., 13:26, "hl" <Ingen_m...@adresse.eu> wrote:
> [...]
> Bliver de uigennemtrængelige for sollys med tiden?
>
> Hvis nogen har viden om disse forhold, vil jeg være glad for at blive

Hej

vi har haft vores drivhus af med polycarbonatplader siden foråret
1998. Det "overlevede" stormen i december 1998 (blæste et par plader
ud, som dog var hele og kunne sættes i igen), samt andre storme og
snevejr mv.
Vi er dog påpasselige med at få fejet sneen af taget, hvis der falder
meget for at undgå at trykket bliver for stort på taget.
Selvfølgelig er pladerne ikke helt så klare som da vi købte det men
det fungerer stadig udemærket. Når det engang skal skiftes ud vil det
blive med et af samme materiale.

hilsen
Ann

Fra : hl

Dato : 23-01-10 13:08

"Kirsten Jensen" <kvikjensen@gmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]

Selvfølgelig er pladerne ikke helt så klare som da vi købte det men
det fungerer stadig udemærket. Når det engang skal skiftes ud vil det

Det er jeg glad for at høre - faktisk var det lige den oplysning, jeg var
efter: en levetid på >10 år. Altså for pladerne, selvsagt - mange tak.
hl

Fra : 3140 Abildgaard

Dato : 27-02-10 14:58

hl wrote:
> [...]
> Bliver de uigennemtrængelige for sollys med tiden?
>
> Hvis nogen har viden om disse forhold, vil jeg være glad for at blive

Nogen der ved, hvad polycarbonat koster? Overvejer at forvandle et gammelt
hønsehus til drivhus.