Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Sd kort til Nikon
Fra : Elmer Fjort

Dato : 19-01-10 18:20

Jeg skal ud og købe et eller flere Sd kort til et Nikon D5000.

Har set at der er flere klasser af SDHC kort, og jo højere klasse jo dyrere.
Formoder at klassen har noget med hastigheden af gøre, så højere klasse
hurtigere lagring på kortet.
Hvilken klasse skal jeg købe?? Er 6 nok??

Synes der er meget stor forskel på prisen fra Dk til Ebayland.

Elmer

Fra : Mogens Hansen

Dato : 19-01-10 18:55

"Elmer Fjort" <Whoknows@Whocares.com> wrote in message

[8<8<8<]
> Hvilken klasse skal jeg købe?? Er 6 nok??

Formelt betyder klasse 6 at man kan skrive mindst 6 MB/sek til kortet.
Der findes ikke nogen højere klassifikation, på trods af utroligt mange kort
er væsentligt hurtigere end 6 MB/sek.
Kig derfor på hvad producenten siger i MB/sek.

Jeg ved ikke hvor hurtigt et D5000 kan skrive, men det er væsentligt
højere - formodentlig omkring 30 MB/sek.
Hastigheden på kortet spiller en rolle for hvor hurtigt der kan tages
billeder, når bufferen er fuld og hvorvidt der kan optages video.
Køb ikke noget der er langsommere end 15 MB/sek - de er billige.
Nikon D90 er første kamera som kunne udnytte Sandisk Extreme III der kan
overføre 30 MB/sek - mon ikke D5000 kan det samme.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Elmer Fjort

Dato : 19-01-10 20:01

> [...]
> Nikon D90 er første kamera som kunne udnytte Sandisk Extreme III der kan
> overføre 30 MB/sek - mon ikke D5000 kan det samme.

Tak for svaret.

På Ebay kan jeg se kort som hedder class 10.

http://cgi.ebay.de/A-DATA-16GB-SDHC-SD-Karte-16-GB-HIGHSPEED-CLASS-10_W0QQitemZ150368555169QQcmdZViewItemQQptZDE_Computer_Elektronik_Foto_Camcorder_Speicherkarten_PM?hash=item2302aa10a1

http://cgi.ebay.de/kQ-SD-HC-16-GB-Extrememory-Speicherkarte-16GB-Class-10_W0QQitemZ350270698202QQcmdZViewItemQQptZDE_Computer_Elektronik_Foto_Camcorder_Speicherkarten_PM?hash=item518dc2b2da

Tror jeg vover forsøget og køber et at dem.

Elmer

Fra : Bo Bjerre

Dato : 19-01-10 22:31

On 19-01-2010 18:55, Mogens Hansen wrote:
> [...]
> er væsentligt hurtigere end 6 MB/sek.
> Kig derfor på hvad producenten siger i MB/sek.

Jeg mener at class 10 en del af SDHC version 3.0 specifikationen.

Jeg har set flere class 10 kort, fra bl.a. Panasonic, Sandusk og
Transcend. Jeg bruger både class 6 og class 10 i mit videokamera
(35Mbit/s), uden at kunne se forskel.

Bo //

Fra : Mogens Hansen

Dato : 20-01-10 06:43

"Bo Bjerre" <bo@sarek.dk> wrote in message

[8<8<8<]
> Jeg mener at class 10 en del af SDHC version 3.0 specifikationen.

Det kan godt være. Sidst jeg tjekkede, for noget tid siden, fandtes den
ikke.

http://en.wikipedia.org/wiki/SDHC#SD_Speed_Class_Ratings
står der at i december 2009 fandtes der ikke noget information om Class 10
på SD Associations hjemme side.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Bo Bjerre

Dato : 20-01-10 09:43

On 20-01-2010 06:43, Mogens Hansen wrote:
> [...]
> http://en.wikipedia.org/wiki/SDHC#SD_Speed_Class_Ratings
> står der at i december 2009 fandtes der ikke noget information om Class 10

Det kan jeg godt se.
http://www.sdcard.org/developers/tech/speed_class/

Så må vi håbe SD association's specifikationer kommer til at passe til
de kort, der er på markedet

-det er før set at specifikationer/standarder tilrettes efter bestående
produkter...

Bo //

Fra : Mogens Hansen

Dato : 20-01-10 09:54

"Bo Bjerre" <bo@sarek.dk> wrote in message

[8<8<8<]
> Så må vi håbe SD association's specifikationer kommer til at passe til de
> kort, der er på markedet

Ja - jeg har længe ikke kunnet forstå at de kun har Class 6 som det højeste.
Jeg forstår f.eks. heller ikke at Sandisk siger at deres Ultra SDHC er Class
4 og overfører 15 MB/sek, og deres Extreme SDHC er Class 10 og overfører 30
MB/sek...

--
Venlg hilsen

Mogens Hansen

Fra : Morten

Dato : 20-01-10 10:08

> [...]
> Jeg forstår f.eks. heller ikke at Sandisk siger at deres Ultra SDHC er
> Class 4 og overfører 15 MB/sek, og deres Extreme SDHC er Class 10 og

Glem klassebetegnelserne. De bliver både misbrugt og og det modsatte (kort
der er væsentlig hurtigere end deres klassebetegnelse).
Se i stedet på producentens oplysninger vedr. skrive- hhv. læsehastighed.

Mvh
Morten

Fra : Mogens Hansen

Dato : 20-01-10 10:27

"Morten" <tilt_uz468@hotmail.com> wrote in message

[8<8<8<]
> Glem klassebetegnelserne. De bliver både misbrugt og og det modsatte (kort
> der er væsentlig hurtigere end deres klassebetegnelse).
> Se i stedet på producentens oplysninger vedr. skrive- hhv. læsehastighed.

Det er egentlig også det som var min pointe: når de klassebetegnelsen kun
går til Class 6, som reelt er temmeligt langsom og kortene ofte reelt er
hurtige er det ikke særligt nyttigt.

Mit konkrete standard svar for tiden, når jeg bliver spurgt hvilket SD kort
man skal købe til et "almindeligt" kamera, er Sandisk Ultra 16 GB. Det er
rimeligt stort, rimeligt hurtigt og rimeligt billigt (man kan finde kort der
slår det på en eller flere parametre).

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen