Kryptering af partitioner
Fra : Morten Ovi

Dato : 03-08-01 16:12

Jeg har overvejet at få krypteret dele af min harddisk, således at
hvis den bliver stjålet, så kan folk ikke se hvad der ligger på nogle
af partitionerne.

Jeg læste for noget tid siden om et program der hed Scramdisk
(Politiken). Problemet er bare at det ikke findes i en gratisudgave
til NT (jeg kører WinXP og W2K).

Min behov er at hvis min computer bliver stjålet, eller at en anden
person prøver at boote den op, så kan man kun komme ind på c: (hvor
der kun ligger Windows - ingen mails, dokumenter osv.). For at komme
ind på et andet drev med vigtige dokumenter skal man så indtaste et
password som så låser hele systemet op (så at sige).

Jeg har hørt noget om PGP, men jeg vil gerne høre jer til råds inden
at jeg kaster mig ud i et sådan projekt.

Det kunne måske også være at WinXP kan emulere Scramdisk (som blev
rost i Politiken-artiklen) således at programmet tror at det kører på
en Win9x-maskine?

Da der sikkert findes nogle gratisprogrammer der kan det jeg ønsker,
så vil jeg ikke gå ud og købe et program med det samme.

Jeg har ikke umiddelbart kunnet finde nogle tidligere posts om lige
netop dette emne, men hvis jeg tager fejl, så ville jeg sætte pris på
et Message-ID

Det skal til sidst siges at jeg ikke ønsker at programmet skal kunne
noget andet ud over at kryptere partitioner - det er ikke et krav at
det skal kunne kryptere emails osv.

--
På forhånd tak,
Morten Ovi

Fra : GateKeeper

Dato : 03-08-01 19:56

Hej Morten.

BestCrypt virker som krypteringsværktøj til både harddisk og filer. Meget
nemt at bruge og med op til 256 bits krypteringsalgoritmer. (Tvind-sagen
havde "kun" 128 bits algoritmer) Virker både i Win95/98/NT/2000. God support
fra firmaet osv. Desværre er programmet ikke gratis, men det kan hentes i
demo på deres hjemmeside. Ellers kan du kontakte mig for direkte download.

- GateKeeper -
Flower: 61344318

Fra : Franke

Dato : 03-08-01 20:23

Hej Morten,

jeg mener, at der er noget med, at Win2000 har en indbygget kryptering på
NTFS i den nye version...

Dvs. at hvis du bruger W2k's filsystem, er dine data krypteret, og kan kun
læses, hvis du logger dig på maskinen, eller hedder "Windows Opstarts Rutine
"..

Men jeg ved ikke, og det passer... Jeg bruger selv PGP og Padagon
Encrypted Disk...

Frank Jensen
"Morten Ovi" <morten.ovi-oprettet.2001-08-03@spamfilter.dk> skrev i en
meddelelse news:Xns90F2AEFEA3B23MortenOvi@212.54.64.134...

Fra : Madsen

Dato : 03-08-01 20:51

"Franke" <xxx@xxx.com> skrev:

> Hej Morten,
>
> jeg mener, at der er noget med, at Win2000 har en indbygget kryptering på
> NTFS i den nye version...

Det er også rigtigt.
Man kan bla. læse om det her:
<http://windows2000.about.com/library/weekly/aa000514b.htm?once=true&>

Hvor effektivt det er ved jeg ikke.
Hjælpefilen i Win2000 har også et stort afsnit om mulighederne.

--
Mvh. Madsen
Remove "who" in e-mail.

Fra : Kent Friis

Dato : 03-08-01 20:57

Den Fri, 3 Aug 2001 21:22:44 +0200 skrev Franke:
> [...]
>"..
>
>Men jeg ved ikke, og det passer... Jeg bruger selv PGP og Padagon

SVJV skal man selv slå det til.

Mvh
Kent
--
Gilthoniel, A Elbereth
Aiya elenion ancalima!

Fra : Morten Ovi

Dato : 04-08-01 09:46

Tak for jeres svar. Det var lige det jeg havde brug for at vide!

Jeg tror at jeg vil starte med at bruge WindowsXPs egen kryptering af
folders og subfolders, men hvis det viser sig at være mere smart at
have en container-file, så vil jeg prøve BestCrypt.

--
Morten Ovi

Fra : Niels Callesøe

Dato : 05-08-01 02:55

Morten Ovi wrote in <news:Xns90F36D7821AB6MortenOvi@212.54.64.134>:

> [...]
> af folders og subfolders, men hvis det viser sig at være mere smart
> at have en container-file, så vil jeg prøve BestCrypt.

Det har godt nok været nævnt, men til drev-kryptering vil jeg lige
anbefale PGPdisk der fungerer fortrinligt. PGPdisk var en del af den
gratis PGP-pakke indtil version 6.0.2i der kan hentes her:

http://www.pgpi.org/products/pgpdisk/

De senere versioner indeholder kun PGPdisk i den kommercielle version.
(Som _absolut_ er at anbefale, hvis man alligevel skal punge ud for et
program)

Den kan du finde her:

http://www.pgp.com/products/disk-encryption/default.asp

Der findes dog en plugin (hack) der gør det muligt at installere
PGPdisk også i de nyeste freeware releases.

Den nyeste freeware release kan findes her:

http://www.pgpi.org/products/pgp/versions/freeware/win32/7.0.3/

Det omtalte plugin må du dog selv finde..

--
Niels Callesøe - nørd light @work
"Jeg repræsenterer med denne udtalelse mig selv og ikke TDC Internet"