Regeringen åbner for videoovervågning over~
Fra : Bo M. Mogensen

Dato : 18-01-10 17:02

http://politiken.dk/indland/article881915.ece

Regeringen åbner for videoovervågning overalt
Regeringen vil tillade kommunerne at sætte overvågningskameraer op overalt,
hvor de vurderer, at det kan skabe mere tryghed og forebygge kriminalitet,
skriver Jyllands-Posten.

Kommunerne får muligheden med et nyt lovforslag, der også vil åbne for mere
videoovervågning i belastede boligforeninger og ved fodboldstadioner.

»Jeg tror på, at det vil skabe mere tryghed for borgerne, at der bliver
holdt øje med, hvad der sker på eksempelvis gågaden eller på større torve«,
siger justitsminister Brian Mikkelsen (K):

»Og jeg ved, at det giver politiet bedre mulighed for at opklare
forbrydelser«.

Hidtil har politiet bestemt
Brian Mikkelsen sender lovforslaget om øget videoovervågning i høring
mandag.

Efter de gældende regler er det politiet, der står for at opsætte
overvågningskameraer i byerne. Det er f.eks. sket i Jomfru Ane Gade i
Aalborg og på Strøget i København.

Med de nye regler får kommunerne selv lov til at bestemme og til at opsætte
kameraerne.

ritzau

Fra : Jubii

Dato : 18-01-10 18:23

"Bo M. Mogensen" <usnet1@gmail.com> skrev i meddelelsen
> http://politiken.dk/indland/article881915.ece

Det er jo nok det sidste års bandekrige der har hjulpet på at et sådan
forslag (og som det lyder, også vedtagelse) er blevet aktuelt. Og volden
i f.eks københavn vil ikke forsvinde. Det er nok mere kameraerne der
forsvinder/gøres ubrugelige, når banderne skal til det igen.

Det er da fint nok, at politiet får et nyt værktøj.

Fra : Ukendt

Dato : 18-01-10 19:55

"Jubii" <jubii@msn.com> skrev i en meddelelse
> Det er da fint nok, at politiet får et nyt værktøj.

Hvor mange lovlydige går der på en forbryder?
En syg tankegang.

"jo men hvis man ikke hatr noget at skjule, så er alt vel godt..."

Fra : Bo M. Mogensen

Dato : 18-01-10 21:30

Jubii wrote:
> [...]
> igen.
> Det er da fint nok, at politiet får et nyt værktøj.

her ude hvor jeg er en stod del af året - har folk haft indbrud mellem 3 og
5 gange ( med mindre de har hund )
så de skal sgu hver hjertens velkommen til at komme her og overklistere det
med tydelige overvågning

gud ved om man på vegne af lovens opretholdese kan sætte kamera op der
overvåger vejene omkring en
altså så kameraen står på en s grund og lager alle dem der kommer forbi -
det ville sgu være smart næste gang der så er indbrud så sender man
billeder af alle dem der ikke bor her ( der har endnu ikke været nogen der
bor her der stjæler )

Fra : Jubii

Dato : 19-01-10 07:27

> [...]
> sender man
> billeder af alle dem der ikke bor her ( der har endnu ikke været nogen

Der er da en lov om personovervågning? Måske hedder den noget andet, men
den indeholder bestemmelser/regler om kameraovervågning i det offentlige
rum.
Så vidt jeg husker kan private kameraovervåge offentlig vej og plads,
når blot billederne *ikke* offentliggøres *hvis* man kan genkende
personer på billedet.
Politikken (avisen) har kameraovervågning af rådhuspladsen i københavn,
og forklarer lovligheden med, at personer på billederne ikke kan
genkendes.
http://politiken.dk/services/webcam/

Så med hensyn til "dit kamera", så skal det nok være fuldt lovligt,
sålænge billederne, selv med genkendelige personer, holdes privat. Om så
politiet må bruge sådanne private billeder af mistænkte i en retssal,
kan være det rigtige spørgsmål.

Jeg har et webcam, med tilhørende software, som kan tage en 99 sek.
videosekvens ved bevægelse foran linsen.
Men selv om vejen ud for kameraet er ca. 5 m. væk, er det svært at
genkende personer på ansigtet alene.
Ok, et overvågningskamera til et par tusend, har vel en bedre optik.
f.eks. http://www.seesafe.dk/