Arvespørgsmål.
Fra : Anja

Dato : 18-01-10 16:02

Min mor er gift med min stedfar - så vi er din, mine og vores børn. Jeg er
så blevet spurgt om hvordan jeg forholder mig til at lade min stedfar sidde
i uskiftet bo i tilfælde af min mor dør - min holdning er helt klar! Jeg vil
ikke arve før de begge er væk hvis jeg skal arve. Jeg har ingen interesse i
at arve fra min mor hvis min stedfar stadig er i live. Dette skal jeg så
gøre skriftligt nu så mine forældre ikke skal være bekymret for noget. Ikke
at der så meget at være bekymret for, for de har ikke så meget af værdi og
den smule der er, er faktisk kommet i hus via min stedfars indtægt.
Kan jeg bare skrive det på et stykke papir, eller skal det udfærdiges af en
advokat?
På forhånd tak
Anja

Fra : Jubii

Dato : 18-01-10 16:20

"Anja" <salg@holxxxdum.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> stedfar sidde

> Kan jeg bare skrive det på et stykke papir, eller skal det udfærdiges

Du kan måske læse lidt her:
http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=133801&vId=202202

Fra : Henning

Dato : 18-01-10 16:22

On Mon, 18 Jan 2010 16:02:22 +0100, "Anja" <salg@holxxxdum.dk> wrote:

> [...]
>den smule der er, er faktisk kommet i hus via min stedfars indtægt.
>Kan jeg bare skrive det på et stykke papir, eller skal det udfærdiges af en

Overvej din beslutning nøje! Jeg har oplevet denne form for
næstekærlighed før, efter et par år er kontakten mellem datter og
stedfaderen afbrudt, og alle minderne fra din mor er væk!

Fra : alexbo

Dato : 18-01-10 16:25

"Anja" <salg@holxxxdum.dk> skrev

> Kan jeg bare skrive det på et stykke papir, eller skal det udfærdiges af
> en advokat?

Du skriver sådan en blanket.
http://www.domstol.dk/Selvbetjening/blanketter/Blanketter/Uskiftet%20bo%20-%20Samtykkeerklaering.pdf

Få et par vidner til at skrive under på at du er dig og nogenlunde normal.
Man kan lave en fælles for alle særbørnene, at de lader den længstlevende
sidde i uskiftet bo.

Det skal ikke tinglyses eller andet.

Det er en god ide at gøre det i forvejen, for hvis du til den tid er død, er
det ikke sikkert at dine børn eller deres værge vil gå med til det.

mvh
Alex Christensen

Fra : Bo M. Mogensen

Dato : 19-01-10 06:14

alexbo wrote:
> [...]
>
> Få et par vidner til at skrive under på at du er dig og nogenlunde
> normal. Man kan lave en fælles for alle særbørnene, at de lader den

jeg har gjort noget der ligner - men det har min far bare i mellem sine
parpire - men vi ( søskende ) er enige om
at vi beholder huset og lader det bliver sommerhus hvis det er også deler
det ..udgifter osv.

> Det skal ikke tinglyses eller andet.

skal det ikke til notarius publicus ( aner hvordan det staves ) for at det
gælder ?
det koster 300 kr.

Mv.
Bmm

Fra : Anja

Dato : 19-01-10 20:11

> [...]
>
> Det er en god ide at gøre det i forvejen, for hvis du til den tid er død,
> er det ikke sikkert at dine børn eller deres værge vil gå med til det.

Super - det var lige det jeg har brug for.
Tak for hjælpen
Anja

Fra : alexbo

Dato : 19-01-10 22:40

"Anja" skrev

> Super - det var lige det jeg har brug for.

Velbekomme.

Det kan være en økonomisk fordel for førstafdødes arvinger at lade den
længstlevende sidde i uskiftet bo.
Hvis der skiftes vil den længstlevende først have sin egen halvdel af
fællesboet, dernæst som ægtefælle arve halvdelen af afdødes.
Arvingerne efter førstafdøde arver altså 1/4 af fællesboet.

Hvis der ikke skiftes forfalder arven først ved længstlevendes død, og i to
lige store dele til arvingerne.
Så førstafdødes arvinger får i princippet dobbelt så meget ved at vente.
Naturligvis er dette uden hensyn til en forringelse eller forbedring af
fællesboet, eller evt testamente.

Hvis nu nogle af børnene skulle være lidt tvivlende overfor en sådan
samtykkeerklæring kan de "trues" med at ægteparret opretter et fælles
testamente der tilgodeser ægtefællen mest muligt.
Det betyder at børnenes arv beskæres til 1/4 af normalt, så ægtefællen har
sin egen halvdel og arver 7/8 af den afdødes.
I praksis er man som gift tæt på at kunne gøre sine børn arveløse, de har
som tvangsarv kun krav på 1/16 af fællesboet.

Så de kan få valget mellem 1/16, eller halvdelen engang i fremtiden.

Jeg vil egentlig foreslå et testamente, det betyder at den længstlevende
ikke har et hængeparti med førstafdødes børn, han/hun kan gifte sig igen
gøre hvad han/hun vil med sine midler, for nu er midlerne længstlevendes til
fri brug uden at en arving skumler over at se sin arv blive brugt på
ferierejser.

Det vil gøre tingene lettere for den længstlevende, men det betyder
selvfølgelig at det bliver længstlevendes arvinger der vinder og
førstafdødes der taber arvespillet.

Det var en længere smøre men der er også mange muligheder i arvelabyrinten.

mvh
Alex Christensen

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 19-01-10 08:16

> [...]

> stedfars indtægt.
> Kan jeg bare skrive det på et stykke papir, eller skal det udfærdiges af

Overvej. Din mor dør og din stedfar finder en mokke du absolut ikke kan lide
fordi dine penge bliver brugt til fine køretøjer og dyre biler. Din stedfar
er for forelsket til at se det ...

--
Per