Vandblødgøringsanlæg i hus
Fra : Jesper Lillesø

Dato : 18-01-10 13:44

Hej

Jeg overvejer om jeg skal have et vandblødgøringsanlæg i huset. Ikke
de fermøse magnetsystemer, men et ionbytningssystem.

Har nogen herinde erfaring med sådan noget, evt links til anlæg som er
værd at se på.

Jeg kan forstå man kun må bruge det på det varme vand, men jeg ville
gerne bruge det til vaskemaskinen og opvaskeren. Da jeg bor i et
gammelt hus er det nok ikke helt ligetil at trække ny rør til netop
disse
Hvad gør man så?

Skyd løs! Jes har kigget lidt på:

http://www.bolius.dk/viden-om/vand-og-varme/artikel/private-vandrensningsanlaeg/

http://www.aquacare.dk/lib/krugeraquacare/14544,AquaSoft-kompakt-til-Bedre-bad-web.pdf

På forhånd tak.

Jesper

Fra : TJ

Dato : 18-01-10 22:48

"Jesper Lillesø" <lillesoe@gmail.com> skrev i meddelelsen

Jeg overvejer om jeg skal have et vandblødgøringsanlæg i huset. Ikke
de fermøse magnetsystemer, men et ionbytningssystem.
Skyd løs! Jes har kigget lidt på:

Vi har et sådan:
http://guldager.eu/danish/pdf/kalkogsalt/Datablade/DB-DK-UniSoftMini.pdf
Jeg må indrømme, at jeg ikke har startet det endnu, mangler at montere det
kolde vand til køkkenvasken udenom anlægget.

Det betyder, at alt vores vand, på nær det kolde til køkken, løber igennem
blødgøringsanlægget.

Jeg er ikke så bange for blødgjort vand, at vi ikke kan børste tænder etc. i
det, og for den sags skylds drikke en kop vand om natten.
Men det kan være, at jeg kommer på andre tanker

Men jeg glææææææder mig, ikke mere kalk nogen steder, ikke mere service af
toiletter, etc.

Men jeg hører også gerne fra andre

mvh TJ

Fra : Petersen Michael

Dato : 18-01-10 22:50

Jesper Lillesø wrote:
> [...]

> gerne bruge det til vaskemaskinen og opvaskeren. Da jeg bor i et
> gammelt hus er det nok ikke helt ligetil at trække ny rør til netop

Jeg synes ellers nettop det er næmmere at trække rør i gamle huse, hvor de
typisk ligger mere frit tilgængeligt end i nye huse..
Et T og en union på lige efter vandmåleren, og så der ud af..

Hvad er årsagen til at du vil have blødere vand til maskinparken?

Michael Petersen

Omme i Nyborg

Fra : Jesper Lillesø

Dato : 18-01-10 14:59

On Jan 18, 10:49 pm, "Petersen Michael" <petersen_michael@den gyldne
måge mail.tele.dk> wrote:
> Jeg synes ellers nettop det er næmmere at trække rør i gamle huse, hvor de
> typisk ligger mere frit tilgængeligt end i nye huse..
> Et T og en union på lige efter vandmåleren, og så der ud af..

Måske har du ret Jeg vil da lige få en VVSer til at se på det.
Vaskemaskinen er måske ikke så svær at få trukket vand til, men jeg er
mere bekymret for opvaskeren. Om ikke andet kunne man starte med det
varme...

> Hvad er årsagen til at du vil have blødere vand til maskinparken?

Mindre forbrug af el og sæbe, samt måske også færre reparationer.

Og så skulle tøj og opvask også have godt af det

--
Jesper

Fra : Preben

Dato : 19-01-10 00:06

Den 18.01.2010 kl. 22:59 skrev Jesper Lillesø <lillesoe@gmail.com>:

> [...]
> Vaskemaskinen er måske ikke så svær at få trukket vand til, men jeg er
> mere bekymret for opvaskeren. Om ikke andet kunne man starte med det

Opvaskeren siger du. Er der ikke ionbytteranlæg i din opvasker? Kommer du
ikke salt på den?

--
mvh/Preben

Fra : TJ

Dato : 19-01-10 18:41

> Hvad er årsagen til at du vil have blødere vand til maskinparken?

Vi er så heldig at have en kogende vandhane, og kors den kan samle meget
kalk.

Vi bor også i område med meget hårdt vand.

Da vi fik nyt fyr for nyligt, skilte jeg af nysgerrighed vores
varmtvandbeholder - og det så ikke specielt godt ud.
Kan ikke huske procenterne for hvor meget fyret taber i effekt pga kalk, så
da vi fik nyt så svor jeg, at det ikke skulle se sådan ud igen

mvh TJ

Fra : Preben

Dato : 19-01-10 18:55

Den 19.01.2010 kl. 18:41 skrev TJ <niks@nej.dk>:

> Vi er så heldig at have en kogende vandhane, og kors den kan samle meget
> kalk.

Hvad heldigt er der ved det? Over 55 grader udfældes der kalk i
beholderen. Temperaturen bør være mellem 50 og 55 grader.

--
mvh/Preben

Fra : Erik Olsen

Dato : 19-01-10 19:01

Preben wrote:

> Hvad heldigt er der ved det? Over 55 grader udfældes der kalk i
> beholderen. Temperaturen bør være mellem 50 og 55 grader.

Gerne lidt højere ifølge
http://www.aarhuskommune.dk/portal/erhverv/fjernvarme/varmeforbrug/legionella

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : TJ

Dato : 19-01-10 20:25

"Preben" <pranSLETDETTE@privat.dk> skrev i meddelelsen
news.u6sj2ihgqz68nt@preben-pc.flatrate.dk...
Den 19.01.2010 kl. 18:41 skrev TJ <niks@nej.dk>:

> Vi er så heldig at have en kogende vandhane, og kors den kan samle meget
> kalk.

Jeg mener en kogende vandhande, ikke en varmtvandhane der er gået amok
Det er superpraktisk altid at have kogende vand klart.

mvh TJ

Fra : Preben

Dato : 20-01-10 00:13

Den 19.01.2010 kl. 20:24 skrev TJ <niks@nej.dk>:

> Jeg mener en kogende vandhande, ikke en varmtvandhane der er gået amok
> Det er superpraktisk altid at have kogende vand klart.

Det skal nok være rart, men det lyder som et vanvittigt spild af energi.

--
mvh/Preben

Fra : TJ

Dato : 20-01-10 22:42

"Preben" <pranSLETDETTE@privat.dk> skrev i meddelelsen
news.u6syry1nqz68nt@preben-pc.flatrate.dk...

> Det skal nok være rart, men det lyder som et vanvittigt spild af energi.

Tjaaaaehhh

Den er væsenligt mere end energieffektiv end en kogekedel
Jeg varmer og bruger ikke mere vand end jeg skal bruge. Jeg tror du
lejlighedsvis tømmer din kogekedel for vand, altså vand der har været varmt

Den er koblet til min varmtvandshane via en blandeventil, så nu skal jeg
ikke lade vandet løbe 5 minutter inden det er varmt, det tager cirka 1
sekund.
Alternativt er cirkulationspumpe, og den bruger vel også strøm

og den er endnu mere effektiv end komfuret, kogende vand fra hanen, pasta i,
stille komfuret på 4 og låget på med det samme

Så de 25 øre (25 øre) den bruger i standby per døgn, er mere end tjent hjem
igen

Så selv om den er svimlende dyr i investering, så er den ALLE pengene værd

mvh TJ

PS jeg har holdt nøje øje med elforbruget, jeg kan ikke! se vandhanen på
forbruget og jeg har forsøgt at holde alle faktorer lige

Fra : Erik Andersen

Dato : 18-01-10 23:12

"Jesper Lillesø" <lillesoe@gmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

Jeg har købt et vandbehandlingssystem fra http://www.amtech.dk/.
Det virker bare!
Det var min vvs'r der anbefalede den, da han var her og skifte udløbsrøret
på min varmtvandsbeholder. Der var 1 mm hul tilbage i et 3/4" rør.
Jeg var helt overbevist efter at jeg læste om det på deres hjemmeside. Købte
dyret (jeg syntes dog det var lidt dyrt - men det syntes jeg ikke nu) og
monterede den. Det to 5 minutter. Ingen indgreb i anlægget og man kan mærke
det efter 15 sekunder..
Nu har jeg haft den 3 måneder. Der er ingen kalk der sætter sig noget sted -
har ikke afkalket kaffemaskine og elkeddel siden - ingen kalk i brusekabine
osv.
Det er en fornøjelse. Jeg vil sige, at der kan godt sætte sig lidt smuller i
bunden af elkedlen, men det er lige til at skylle væk under hanen. Det er
simpelthen bare så overbevisende.

Mvh Erik Andersen
PS: Jeg har INTET med firmaet at gøre, så det er egne erfaringer.

Fra : Leo Havmøller

Dato : 19-01-10 07:49

> [...]
> er simpelthen bare så overbevisende.
>
> Mvh Erik Andersen
> PS: Jeg har INTET med firmaet at gøre, så det er egne erfaringer.

Sådan en har jeg også haft, den gør overhovedet ingen forskel.
Spar pengene.

Leo Havmøller.

Fra : Henning

Dato : 19-01-10 16:29

On Tue, 19 Jan 2010 07:48:58 +0100, Leo Havmøller
<rtxleh@nospam.nospam> wrote:

>Sådan en har jeg også haft, den gør overhovedet ingen forskel.
>Spar pengene.

Interessant - troen kan åbenbart flytte bjerge? Jeg tænker også, at
hvis det virkelig var de vises sten, der var fundet, hvorfor er det så
ikke mere udbredt?

Fra : Erik Andersen

Dato : 19-01-10 17:32

"Leo Havmøller" <rtxleh@nospam.nospam> skrev i en meddelelse

> Sådan en har jeg også haft, den gør overhovedet ingen forskel.
> Spar pengene.
>
> Leo Havmøller.

Jeg kan kun sige, at jeg har en meget synlig forskel. Jeg har 0 kalk i
hverken kaffemaskine, elkeddel, bruser og på vandhaner osv. Det har ikke
noget med tro at gøre.
Din må så være monteret forkert. Og husk at de giver (mindst) 5 års garanti
på produktet. Og du kan levere det tilbage i 30 dage.
Mvh Erik andersen

Fra : Preben

Dato : 19-01-10 17:37

Den 19.01.2010 kl. 17:32 skrev Erik Andersen <erik-andersen@tdcadsl.dk>:

> [...]
> garanti
> på produktet. Og du kan levere det tilbage i 30 dage.

Det er vist ikke alle steder, det virker. Se dette link:
http://politiken.dk/tjek/dagligliv/husholdning/article696726.ece
og læs konklusionen fra DAB.

--
mvh/Preben

Fra : Leo Havmøller

Dato : 20-01-10 05:56

> Din må så være monteret forkert.

Jeg har prøvet 3 forskellige monteringer jfr. brugsanvisningen, det gør
stadig ingen forskel.
Men en AMTech100 fungerer ganske udmærket som dørstopper i værkstedet.

Leo Havmøller.

Fra : Bent Fer

Dato : 23-01-10 20:43

Leo Havmøller skrev:

> Jeg har prøvet 3 forskellige monteringer jfr. brugsanvisningen, det gør
> stadig ingen forskel.
> Men en AMTech100 fungerer ganske udmærket som dørstopper i værkstedet.
>
> Leo Havmøller.
Hej
Jeg har dette anlæg på tredie måned, og det virker fint her, jeg oplever
en kraftig reduktion af kalk i vandet, og det der er tilbage er nemt
at fjerne, det sætter sig ikke fast.

mvh Bent

Fra : CC

Dato : 18-01-10 23:13

"Jesper Lillesø" skrev i meddelelsen
> [...]
>gerne bruge det til vaskemaskinen og opvaskeren. Da jeg bor i et
>gammelt hus er det nok ikke helt ligetil at trække ny rør til netop

Har boet i et etagebyggeri hvor der blev installeret en magnet efter
vandmåleren, og en igen en efter varmvandsbeholderen (opvarmningen ødlægger
magnetbehandlingen).
Huset var ca. 30 år gammelt, da anlægget blev installeret.
Anlægget virkede fortrinligt, efter ca. 1/2 år begyndte vinklerne på rørene
i kælderen at blive utætte, da kalken blev opløst.
Varmemesteren oplyste, at vaskemaskinerne i fælles vaskerriet ikke skulle
afkalkes så tit, og de var nemmere at gøre rene.

Installere du et blødgøringsanlæg skal du trække ekstra rør, da du ikke må
have blødgøringsanlæg på drikkevand.

Da det primært er et kalkfrit miljø du ønsker hvorfor så ikke installerer et
regnvandsløsning med tilhørende rørsystem til vaske-, opvaskemaskin og
toiletter.
Så får du blødt vand, og vandregningen bliver halvveret.

Fra : Elmer Fjort

Dato : 18-01-10 23:22

"CC" <CC@mail.dk> skrev i en meddelelse
> "Jesper Lillesø" skrev i meddelelsen
..

> Installere du et blødgøringsanlæg skal du trække ekstra rør, da du ikke må
> have blødgøringsanlæg på drikkevand.

Hvad er årsagen til at man ikke må det??

Der sælges da anlæg som er beregnet til brugsvand

http://www.hoh.dk/07_sektorer/hotel1.htm

Elmer

Fra : CC

Dato : 19-01-10 00:33

"Elmer Fjort" skrev i meddelelsen ...

> Hvad er årsagen til at man ikke må det??
>
> Der sælges da anlæg som er beregnet til brugsvand
>
> http://www.hoh.dk/07_sektorer/hotel1.htm

Jf.
http://www.bolius.dk/viden-om/vand-og-varme/artikel/private-vandrensningsanlaeg/
nederst på siden.

Citat: "I Danmark må man ikke koble et blødgøringsanlæg til det kolde vand,
da blødgøringsanlæg ikke er godkendt til drikkevand. Blødgøringsanlægget må
kun bruges til det varme vand, som man ikke drikker."

Fra : Elmer Fjort

Dato : 19-01-10 11:11

> [...]
> vand, da blødgøringsanlæg ikke er godkendt til drikkevand.
> Blødgøringsanlægget må kun bruges til det varme vand, som man ikke

Det er jo ikke et svar. Det kunne jeg godt selv læse.

Spørgsmålet var hvorfor.

Når man godt må have osmoseanlæg tilsluttet drikke vandet.

Elmer

Fra : Henning

Dato : 19-01-10 16:30

> Spørgsmålet var hvorfor.

Formodentlig fordi myndighederne ikke har testet det tilpas længe og
grundigt til at "frigive" det. På lige fod med alt andet i vores
samfund - better safe than sorry

Fra : Jesper Lillesø

Dato : 18-01-10 23:24

On 19 Jan., 00:05, Preben <pranSLETDE...@privat.dk> wrote:

> Opvaskeren siger du. Er der ikke ionbytteranlæg i din opvasker? Kommer du
> ikke salt på den?

Hmmm - det har du da ret i! Jo jeg fylder salt på.

Tak for input!

--
Jesper

Fra : Benny Andersen

Dato : 19-01-10 04:26

On 18 Jan., 22:47, "TJ" <n...@nej.dk> wrote:

> Jeg er ikke så bange for blødgjort vand, at vi ikke kan børste tænder etc. i
> det, og for den sags skylds drikke en kop vand om natten.
> Men det kan være, at jeg kommer på andre tanker

Kaffe og Expresso maskiner - dem man kan finde i seven eleven,
servicestationer mm. anvender også ionbyttet vand - samme teknik som
i unisoftminien.

Fra : Jesper Lillesø

Dato : 19-01-10 08:13

On 19 Jan., 11:11, "Elmer Fjort" <Whokn...@Whocares.com> wrote:
>     Spørgsmålet var hvorfor.
>
>     Når man godt må have osmoseanlæg tilsluttet drikke vandet.

Argumenterne kan jeg se går på at et ionbytningsanlæg er mere
"bakteriesamlende" end et osmoseanlæg. Jeg kan dog ikke lige se
hvorfor det skulle forholde sig sådan...

--
Jesper

Fra : Is

Dato : 19-01-10 22:37

> [...]

"bakteriesamlende" end et osmoseanlæg. Jeg kan dog ikke lige se
hvorfor det skulle forholde sig sådan...

---

man må gerne have filter der fjerner ammonium - det får tilført lidt
luft, og så gennem noget filtermatriale

men er det ikke også kun i Danmark man ikke må blødgøre brusvand ??

mvh Erik

Fra : TG

Dato : 20-01-10 05:21

On 20 Jan., 00:13, Preben <pranSLETDE...@privat.dk> wrote:

> Det skal nok være rart, men det lyder som et vanvittigt spild af energi..
>
> --
> mvh/Preben

Eftersigende skulle det være en meget effektiv måde at varme vand på,
jeg har ikke selv sådan en, desværre, men nogle af vennerne har den...

http://www.quooker.dk

/TG

Fra : Preben

Dato : 20-01-10 18:22

Den 20.01.2010 kl. 13:21 skrev TG <tg4600@gmail.com>:

> Eftersigende skulle det være en meget effektiv måde at varme vand på,
> jeg har ikke selv sådan en, desværre, men nogle af vennerne har den...

Jeg tvivler ikke på, at det er effektivt. Det svarer jo til at have en
kedel stående på et konstant tændt komfur i det tilfælde, at man skulle få
brug for en sjat kogende vand.

--
mvh/Preben