Computerproblem
Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 18-01-10 10:39

En stationær computer går ned. Jeg undersøger harddisken, som er ukontaktbar
(via en anden computer).

Den sendes til rep. på reklamationsretten, den er 21 måneder gammel.

Svaret tilbage er at en softwarefejl ikke er dækket af reklamationsretten.
Den sidste måned har computeren frosset nogle, en genstart har reddet dette,
men den sidste gang var genstart umuligt.

Jeg har forklaret reparatøren at computeren er blevet benyttet på normal
vis.

Skal sælger dække fejlen?

Computeren er købt i en dansk IRL butik.

Per

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 18-01-10 11:25

Per Henneberg Kristensen skrev:
> [...]
>
> Den sendes til rep. på reklamationsretten, den er 21 måneder gammel.
>
> Svaret tilbage er at en softwarefejl ikke er dækket af

Spørgsmålet er, om der er tale om en hardwarefejl eller en
softwarefejl. Hvis det er sidstnævnte, skal sælger ikke
udbedre fejlen. Hvis du ikke kan få adgang til harddisken
via en anden computer, kan det tyde på en hardwarefejl,
eller at du ikke har tilsluttet den korrekt, eller ikke har
rettigheder til at tilgå filerne.

Jeg ved ikke, hvor stort kendskab du har til den slags, men
hvis du er i tvivl, så kan du evt. spørge i
dk.edb.hardware.drev om tilslutningen af drevet og i en
styresystemgruppe - sikkert dk.edb.system.ms-windows - om
hvordan du får rettigheder til at tilgå disken.

Hvis du kan se drevet i diskhåndtering på den anden
computer, men blot ikke kan se filerne, så er det
rettighederne, der er et problem. Hvis du slet ikke kan se
disken, så er det tilslutningen (eller fordi disken er gået).

--
Mvh. Kim Ludvigsen
http://kimludvigsen.dk

Fra : /Peter

Dato : 18-01-10 13:17

"Per Henneberg Kristensen" <phkfjern@klikpost.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Den sendes til rep. på reklamationsretten, den er 21 måneder gammel.
>
> Svaret tilbage er at en softwarefejl ikke er dækket af reklamationsretten.

Hvorfor er en softwarefejl, i det formodenligt medfølgende software,
IKKE dækket af reklamationsretten?

Fra : N_B_DK

Dato : 18-01-10 13:38

"/Peter" <pgh@wer.nn> wrote in message

> Hvorfor er en softwarefejl, i det formodenligt medfølgende software,
> IKKE dækket af reklamationsretten?

Fordi folk altid installerer alt muligt andet, og det derfor er umuligt at
sige præcis hvad der var årsagen, kunden har valgt at slukke maskinen på den
hårde måde (dvs ikke lod systemet blive lukket korrekt ned), installeret en
forkert driver, og der er mange flere lignende tilfælde.

--
MVH. N_B_DK

Fra : TS

Dato : 18-01-10 14:49

"N_B_DK" <admin@spamme.dyndns.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> den hårde måde (dvs ikke lod systemet blive lukket korrekt ned),
> installeret en forkert driver, og der er mange flere lignende tilfælde.

Lyder egentlig rimelig nok, men er det nok til at kunne sige
reklamationsretten ikke
gælder. Skal sælger ikke bevise fejlinstallationer/brug?

mvh

Torsten

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 18-01-10 15:36

"TS" <torstennospam@post6.tele.dk> skrev i meddelelsen

> "N_B_DK" <admin@spamme.dyndns.dk> skrev i en meddelelse

> Lyder egentlig rimelig nok, men er det nok til at kunne sige
> reklamationsretten ikke
> gælder. Skal sælger ikke bevise fejlinstallationer/brug?

Computeren er købt hos Merlin, men repareres på reklamationsretten hos
Expert, som har overtaget reklamationerne. Reklamationerne sendes
tilsyneladende - jf. bevis for indlevering - til Viby, men den viste sig at
være sendt til Sjælland.

Reparatøren, som vi ringede til efter at have fået en SMS på at der var et
"tilbud" klar hos Expert, sagde direkte adspurgt at han ikke havde
formatteret harddisken, men at det altid hjalp og at det var en softwarefejl
der havde forårsaget crash´et (computeren låste for 5-10. gang inden for en
måned, denne gang kunne computeren dog ikke startes op efter en hard reset).

Næste gang ringede vil til ham fra expert, hvor en elev (?) forsøgte at
bilde os ind at vores "spyware" var fyldt op. Dette ville han dog ikke
uddybe før han havde snakket med en tekniker, og så var problemet pludselig
at en partition var gået i stykker. Han var helt fuldstændig enig med sin
tekniker i at det var et softwareproblem, så samtalen sluttede ret hurtigt.

Summasumarum: 810 kr. for at de lægger en ny WIN ind på en formentlig mere
eller mindre defekt harddisk, hvilket er under overvejelse med efterfølgende
henvendelse til forbrugerklagenævnet.

Historien fortsætter formentlig.

--
Per

Fra : Henning

Dato : 18-01-10 16:19

>Summasumarum: 810 kr. for at de lægger en ny WIN ind på en formentlig mere
>eller mindre defekt harddisk, hvilket er under overvejelse med efterfølgende
>henvendelse til forbrugerklagenævnet.

Hvis du er så sikker på der er tale om hardwarefejl, har du
formodentlig kørt diverse diagnosticprogrammer? Hvad siger test af
harddisken?

Fra : N_B_DK

Dato : 18-01-10 16:59

"Per Henneberg Kristensen" <phkfjern@klikpost.dk> wrote in message

> Summasumarum: 810 kr. for at de lægger en ny WIN ind på en formentlig
> mere eller mindre defekt harddisk, hvilket er under overvejelse med
> efterfølgende henvendelse til forbrugerklagenævnet.

Hvis du nu havde været bare lidt smart, så havde du spurgt i den rette
gruppe først, og havde fundet ud af at du kan teste harddisken med bestemte
typer værktøj, samt hvordan du kunne afgøre om det var disken, sw, eller
bundkortet der er defekt. (alt andet lige gør du det langt sværere for en
dårlig tekniker at sige, det er SW, hvis du skriver at du har testet disken
med XX analyse værktøj fra XY, og der er fundet XYZ sector fejl, eller
disken melder smart error kode 56).

Nej jeg forventer ikke ovenstående af fru hansen på 76, men at du prøver at
sætte disken til en maskine fortæller at du trods alt havde en ide om
hvordan du kunne teste disken.

--
MVH. N_B_DK

Fra : Jean

Dato : 18-01-10 19:49

> [...]
> eller mindre defekt harddisk, hvilket er under overvejelse med
> efterfølgende henvendelse til forbrugerklagenævnet.

Er du blevet gjort bekendt med at du kunne risikere et tilbud, hvis fejlen
ikke var dækket af reklamationsretten?

Mht. harddisk er det forholdvis let selv at tjekke for bad sectors, og
eventuelt køre en recovery via producentens egne værktøjer, Acer er fx Alt +
F10, HP er F11 osv. Dette betyder at Windows bliver lagt ind på ny fra en
skjult partition... dette virker 99 ud af 100 gange (hvis ikke brugeren har
pillet ved recovery-partitionen.)

Mvh Jean.

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 19-01-10 08:19

"Jean" <ask@me> skrev i meddelelsen

> [...]
> en skjult partition... dette virker 99 ud af 100 gange (hvis ikke brugeren

Jeg sidder med en HP her, Alt + F11 gør intet som helst :)

--
Per

Fra : Jesper Brock

Dato : 19-01-10 09:34

> Jeg sidder med en HP her, Alt + F11 gør intet som helst :)

Der står heller ikke alt+F11... der står F11. Læs igen

(hint fra Jesper, der også sidder på en HP-maskine )

--
Venlig hilsen

Jesper Brock
80'er-DJ og jura-studerende på S.D.U.
www.flashlight-gruppen.dk

Fra : Frank Damgaard

Dato : 19-01-10 14:42

Per Henneberg Kristensen wrote:

> [...]
> softwarefejl der havde forårsaget crash´et (computeren låste for 5-10.
> gang inden for en måned, denne gang kunne computeren dog ikke startes op

...snip...
> Summasumarum: 810 kr. for at de lægger en ny WIN ind på en formentlig mere eller mindre
> defekt harddisk, hvilket er under overvejelse med efterfølgende henvendelse til
> forbrugerklagenævnet.

Det er jo reklamationsret (21 mdr gammelt).
Så du burde i første omgang sandsynliggøre at det er f.eks. en hardwarefejl,
f.eks. fordi harddisken er dårlig.
Hvis du ikke selv er ekspert nok, så kan du evt. få andre til at checke
harddisken og så vedlægge deres rapport ved reklamation.
(Windows checkdisk finder ofte ikke fejl, så der skal bedre værktøjer til)

Og fejlen kom først nu , ikke fra starten ?
for ellers må det formodes at have være en fejl ved leveringen
f.eks. som denne sag i forbrugerklagenævnet:
http://www.forbrug.dk/Afgoerelser/computere-mv/softwarefejl

Skulle det være software , så burde fejlen have vist sig allerede fra starten,
ellers er det sandsynligvis noget du måske senere bevidst eller ubevidst
har fået installeret, og næppe noget dækket af reklamationsret.
Så hjælper kun at lave backup af filer, og reinstallere operativsystem, sådan
som producentens manual angiver det skal gøres.

I sjældnere tilfælde kan det være driver-opgradering eller Windows opgradering
der driller, men så burde deres hotline være klar over problemet og
kunne give hjælp til en løsning.

Så et råd er at få checket din hardware grundigt , og findes der f.eks. harddiskfejl
der er årsag til softwarefejl, så har Merlin/Expert ikke fået løst problemet.

Hvis du vil klage til forbrugerklagenævnet så hjælper det altså med dokumentation
på at det er din harddisk er defekt, men har du en sådan dokumentation , så
mon ikke Merlin/Expert ville reagere anderledes?

PS.
Hardddisk = selve harddisken inde i computere hvor data gemmes på,
og ikke selve computeren; der er en del der kalder selve computer-kassen
for "harddisk" , og det kan øge forvirringen!
http://da.wikipedia.org/wiki/Harddisk

Fra : N_B_DK

Dato : 18-01-10 17:00

"TS" <torstennospam@post6.tele.dk> wrote in message
> Lyder egentlig rimelig nok, men er det nok til at kunne sige
> reklamationsretten ikke
> gælder. Skal sælger ikke bevise fejlinstallationer/brug?

Hvilket også kan være nemt nok, er maskinen f.eks fyldt med ad/spy eller
malware, og maskinen deraf er blevet langsom/nærmest ubrugelig, er det så
producenten af OS, eller kunden selv der har skylden?

Man bebrejder vel heller ikke vindues producenten for dårlige vinduer, hvis
man ikke vedligeholder træet, og det derfor er rådnet.

--
MVH. N_B_DK

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 18-01-10 14:43

On Mon, 18 Jan 2010 13:37:47 +0100, "N_B_DK" <admin@spamme.dyndns.dk>
wrote:

> [...]
>hårde måde (dvs ikke lod systemet blive lukket korrekt ned), installeret en
>forkert driver, og der er mange flere lignende tilfælde.

Det er så ikke noget der er skrvet ned i loven, så det står for din
egen regnig.

Selvf. gælder reklamationsretten også SW, og i de 6 første måneder kan
sælger ikke undsige sig, derefter kan han begynde at snakke om
ovenstående muligheder for at SW fejler, men ikke før.

/Hans

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 18-01-10 15:41

Hans Kjaergaard skrev:

> Selvf. gælder reklamationsretten også SW,

Hvis der er fejl i softwaren - ud over hvad man som bruger må
forvente - så skal sælger udbedre det.

Men sælger har fået en harddisk indleveret med påstand om at den
er defekt. Hvis sælger derefter konstaterer at hardwaren intet
fejler, så er han berettiget til at afvise reklamationen. Køber
kan ikke føre bevis for at det er softwarefejl i styresystemet
der er årsag til problemet.

Det er uvist om køber i denne her sag har den fornødne ekspertise
til at komme i forbindelse med en harddisk fra én pc ved at
montere den i en anden. Det er ikke en banal operation (lidt
afhængig af OS).

--
Bertel

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 18-01-10 16:23

On Mon, 18 Jan 2010 15:40:35 +0100, Bertel Lund Hansen
<splitteminebramsejl@lundhansen.dk> wrote:

>Men sælger har fået en harddisk indleveret med påstand om at den
>er defekt.
Jeg læser det som at der er indleveret en PC.

>Hvis sælger derefter konstaterer at hardwaren intet
>fejler, så er han berettiget til at afvise reklamationen.
Enig.

>Køber kan ikke føre bevis for at det er softwarefejl i styresystemet
>der er årsag til problemet.
Køber skal vel i bund og grund også bare føre bevis for at der er en
fejl ?

/Hans

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 18-01-10 18:02

Hans Kjaergaard skrev:

> Jeg læser det som at der er indleveret en PC.

Jeg kan se af trådens udvikling at vi får serveret relevante
oplysninger i småbidder. Den slags gider jeg ikke beskæftige mig
med. Det er naturligvis ingen kritik af dig, men jeg dropper
hermed tråden.

--
Bertel

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 19-01-10 08:17

"Bertel Lund Hansen" <splitteminebramsejl@lundhansen.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> oplysninger i småbidder. Den slags gider jeg ikke beskæftige mig
> med. Det er naturligvis ingen kritik af dig, men jeg dropper

Jeg beklager. Men jeg kan ikke skrive om noget jeg ikke ved endnu ..

--
Per

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 19-01-10 02:54

Per Henneberg Kristensen skrev

> så var problemet pludselig at en partition var gået i stykker.

Kan være pga softwarefejl

> Summasumarum: 810 kr. for at de lægger en ny WIN ind på en formentlig mere
> eller mindre defekt harddisk, hvilket er under overvejelse med efterfølgende
> henvendelse til forbrugerklagenævnet.

Som andre skriver så bør du nok lige undersøge om disken rent faktisk
er defekt før du råber "brand"

- Peter

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 19-01-10 11:20

On 2010-01-19, Peter Lykkegaard <plykkegaard@gmail.com> wrote:

> Kan være pga softwarefejl

I hvilken software? Windows er som regel en del af købet i den type
forretninger.

--
Andreas

Fra : /Peter

Dato : 19-01-10 11:33

"Andreas Plesner Jacobsen" <apj@daarligstil.dk> skrev i en meddelelse

> I hvilken software? Windows er som regel en del af købet i den type
> forretninger.

Det er BIOS softwaren normalt også !