Kan SKAT indhente oplysninger om internetk~
Fra : HKN

Dato : 17-01-10 14:55

Spørgsmålet går på om SKAT kan afkræve en udenlandsk (EU) internetshop
oplysninger om der er uoverensstemmelser mellem hhv køber og betaler,
for varer der er leveret til DK?

Hvis jeg f.eks køber varer, som på forhånd er betalt af en anden eller
bliver betalt af en anden, så skal jeg vel i princippet betale skat af
disse varer?

Mvh
Henrik

Fra : Georg

Dato : 18-01-10 08:44

"HKN" <henrikndk@hotmail.com> skrev i meddelelsen
[...]

Hvis du betaler en anden for varene, er det jo ikke en gave!

Fra : Jubii

Dato : 18-01-10 08:52

"Georg" <thenightowl71@gmail.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> disse varer?
>

> Hvis du betaler en anden for varene, er det jo ikke en gave!

Har det mon ikke noget med moms at gøre?

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 18-01-10 09:49

On Sun, 17 Jan 2010 13:55:03 -0800 (PST), HKN <henrikndk@hotmail.com>
wrote:

>Spørgsmålet går på om SKAT kan afkræve en udenlandsk (EU) internetshop
>oplysninger om der er uoverensstemmelser mellem hhv køber og betaler,
>for varer der er leveret til DK?
Hvorfor skulle de intereserer sig for det, med mindre der er tale om
en vare til en meget høj værdi ?

>Hvis jeg f.eks køber varer, som på forhånd er betalt af en anden eller
>bliver betalt af en anden, så skal jeg vel i princippet betale skat af
>disse varer?
Det kan være at du tænker på om Skat vil betragte det som værende en
indtægt for dig at en anden har betalt de vare du får tilsendt fra
udlandet ?
Og er det det du mener så er det muligt, specielt hvis Skat vurderer
at vareindkøbet ikke står mål med din økonomiske formåen, altså at dit
privatforbrug er uforholdsmessigt større end din indtægt.

Det kan også være at de syntes at det ligner hvidvaskning af penge.
Og så vil Skats henvendelse til en internetshop ikke komme fra Skat,
men fra politiet.

/Hans

Fra : HKN

Dato : 18-01-10 02:31

> Det kan v re at du t nker p om Skat vil betragte det som v rende en
> indt gt for dig at en anden har betalt de vare du f r tilsendt fra
> udlandet ?
> Og er det det du mener s er det muligt, specielt hvis Skat vurderer
> at vareindk bet ikke st r m l med din konomiske form en, alts at dit
> privatforbrug er uforholdsmessigt st rre end din indt gt.
>
> Det kan ogs v re at de syntes at det ligner hvidvaskning af penge.
> Og s vil Skats henvendelse til en internetshop ikke komme fra Skat,
> men fra politiet.

I det konkrete tilfælde køber A varer i internetshoppen X, som B
betaler for. Dette sker som betaling for en ydelse A har udført for B.
B har imidlertid en række forskellige aktiviteter i sin virksomhed,
der gør at B kan fradrage købet af varer i internetshoppen X. Således
unddrager A at betale skat af den betaling som A modtager fra B.

Der er ikke tale om hvidvaskning.

Mvh
Henrik

Fra : alexbo

Dato : 18-01-10 10:47

"HKN"skrev

> [...]
>der gør at B kan fradrage købet af varer i internetshoppen X. Således
>unddrager A at betale skat af den betaling som A modtager fra B.

En forkludret måde at gøre det på.
B køber i shoppen og A henter det hos B eller,
B køber i shoppen med leveringsadresse hos A.

Man kan ikke tale om køb når en anden betaler.
Men hvis A "køber" og B betaler så vil fakturaen lyde på A og det er vel
ikke meningen.

mvh
Alex Christensen

Fra : Allan Soerensen

Dato : 18-01-10 10:51

"HKN" <henrikndk@hotmail.com> skrev i en meddelelse

>I det konkrete tilfælde køber A varer i internetshoppen X, som B
>betaler for. Dette sker som betaling for en ydelse A har udført for B.

Så er der ingen tvivl om at A skal betale skat af varens værdi.
Enhver indtægt er skattepligtig, uanset værdi og uanset at der er tale om
betaling i naturalier.

>B har imidlertid en række forskellige aktiviteter i sin virksomhed,
>der gør at B kan fradrage købet af varer i internetshoppen X. Således
>unddrager A at betale skat af den betaling som A modtager fra B.

B har også et problem. Han kan naturligvis ikke fradrage moms og skat for en
varer, der ikke er hjemkøbt til virksomheden.

Fra : HKN

Dato : 18-01-10 03:21

Spørgsmålet er: kan SKAT indhente disse oplysninger eftersom det
foregår i en udenlandsk internetshop?

-Henrik

Fra : alexbo

Dato : 18-01-10 11:38

"HKN" <henrikndk@hotmail.com> skrev

>Spørgsmålet er: kan SKAT indhente disse oplysninger eftersom det
>foregår i en udenlandsk internetshop?

Nej men det har de heller ikke brug for,
de kan møde op hos B for at se de indkøbte varer, eller papirene på at de er
brugt eller solgt.

Det er selvfølgelig ikke nemt hvis det er mindre forbrugsvarer, men en
bærbar fra Dell skal jo være et sted.

mvh
Alex Christensen

Fra : Allan Soerensen

Dato : 18-01-10 11:40

>Spørgsmålet er: kan SKAT indhente disse oplysninger eftersom det
>foregår i en udenlandsk internetshop?

Ja, og det KHN har tænkt sig at gører er ikke lovligt, da det er både
skatte- og moms-unddragelse, så det er relevant at gører opmærksom på når vi
befinder os i jura-gruppen.

Nej, skat kan ikke umiddelbart indhente oplysninger fra en udenlandsk
internetshop, men det kan ske at virksomhed A´s regnskab udtrækkes til
kontrol og Skat beder A om at redegøre for hvad der sket med de varer der er
købt på faktura xx fra en udenlandsk internetshop. Det vil være svært når
varerne ikke længere befinder sig i virksomheden og der ikke findes nogen
salgsfaktura på dem.

Fra : Allan Soerensen

Dato : 18-01-10 11:44

"Allan Soerensen" <nospame@nospame.nospame> skrev i en meddelelse

> [...]
> er købt på faktura xx fra en udenlandsk internetshop. Det vil være svært
> når varerne ikke længere befinder sig i virksomheden og der ikke findes

.... iøvrigt vi modtagerens adresse vel stå som leveringsadressen, hvis man
gør som du har beskrevet.
Hvis du vil snyde, var det nok smart at varene også blev leveret på
virksomhed adresse

Fra : HKN

Dato : 18-01-10 04:05

Lige inden at tingene kører helt af sporet - JEG har ikke tænkt mig at
gøre det beskrevne!

Jeg har imidlertid kendskab til dette setup gennem en bekendt og føler
ikke at jeg kan sidde denne viden overhørig da den værdi som A får
leveret varer for (betalt af B), langt overstiger hvad almindelige
mennesker ville forbruge af tilsvarende varer. Det skal dog bemærkes
at A sagtens ville kunne have dette forbrug ud af egne midler, da A er
særdeles velpolstret rent økonomisk.

A har altså leveret en ydelse til B - som A uden problemer vil kunne
afskrive som internt vareforbrug. Det vil altså ikke være muligt for
SKAT at opdage denne ydelse ved en kontrol hos A, eftersom der ikke er
udskrevet en faktura. Ligeledes vil B formentlig kunne afskrive en del
af de varer som B betaler for A, som vareforbrug/demo/svind.

I virkeligheden et ganske smart setup....

-Henrik

Fra : Allan Soerensen

Dato : 18-01-10 12:52

>Lige inden at tingene kører helt af sporet - JEG har ikke tænkt mig at
>gøre det beskrevne!

OK, så ændre jeg det til "Hvis MAN vil snyde"

> [...]
>af de varer som B betaler for A, som vareforbrug/demo/svind.
>
>I virkeligheden et ganske smart setup....

Kun, hvis virksomheden på den måde får udført et stykke arbejde væsentligt
billigere, ellers er fordelen kun hos modtageren af varerne.

Hvorfor er det i øvrigt vigtigt at varerne leveres fra en udenlandsk
internetshop?
Virksomheden skal bruge en faktura til regnskabet uanset hvor købet
foretages. Det vil ikke være særlig genialt, hvis leveringsadressen er
identisk med modtagerens privat-adresse. Bliver varerne leveret på
virksomhedens adresse, kunne man lige så godt have købt den i Danmark. Skat
ville kunne spore nøjagtige lige så meget/lidt.

Fra : Jesper Lund

Dato : 18-01-10 21:28

Allan Soerensen wrote:

> Nej, skat kan ikke umiddelbart indhente oplysninger fra en udenlandsk
> internetshop [...]

En relateret spørgsmål: kan SKAT indhente oplysninger fra PBS om hvor en
person har brugt sit kreditkort?

Der har været nogle historier i aviserne om at SKAT systematisk har
undersøgt kreditkort transaktioner; desværre havde avisartiklerne ikke
præcise detaljer om hvilke private oplysninger SKAT har fået adgang til.

--
Jesper Lund