Endnu en tråd om kartofler
Fra : S.B.

Dato : 17-01-10 18:05

Hej

For føste gang har vi nu pladsen til at have grøntsager i vores have, eller
har tiden til at passe det, hedder det vist.
Så ville gerne have nogen ideer til hvilken kartofler jeg skal smide ned, nu
man bare er en glad amatør på det felt.

Husker kun hjemme, da man var knægt at de blev smidt i et hul og senere
hyppet, men er der noget andet der skal gøres i forvejen?
Hvordan opbevarer man dem bedst når de engang skal pilles op, på et eller
andet tidspunkt får jeg sikkert en overflod af dem

Søren

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 17-01-10 19:41

S.B. udtrykte præcist:
> [...]
> Hvordan opbevarer man dem bedst når de engang skal pilles op, på et eller
> andet tidspunkt får jeg sikkert en overflod af dem

Du kan grave en kule = et hul i jorden, lægge dem derned og dække af
med en plade

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Matthias H. Matthies~

Dato : 17-01-10 19:47

S.B. skrev:
> [...]
> Hvordan opbevarer man dem bedst når de engang skal pilles op, på et eller
> andet tidspunkt får jeg sikkert en overflod af dem

Her kan du få lidt oplysninger:
http://www.kartoffel-info.dk/Kend_Kartoflen/Dyrkede/s%C3%A5dan_dyrker_landmanden_spisekar.htm

Du kan også fint benytte dette link fra den forrige tråd, hvor du kan få
lidt oplysninger om de forskellige sorter:
http://www.danespo.com/Sorter.aspx?ID=361
Hilsen Matthias

Fra : Stig Johansen

Dato : 18-01-10 10:53

(Transformere lige over i 'kartoffelmandens søn')

S.B. wrote:

> Så ville gerne have nogen ideer til hvilken kartofler jeg skal smide ned,
> nu man bare er en glad amatør på det felt.

De kartofler du bedts kan lide, er dem du skal smide ned.

> Husker kun hjemme, da man var knægt at de blev smidt i et hul og senere
> hyppet, men er der noget andet der skal gøres i forvejen?

Næh, det at hyppe dem er kun et spørgsmål om at de ikke skal lægge sig på
overfladen og modtage sollys.

> Hvordan opbevarer man dem bedst når de engang skal pilles op, på et eller
> andet tidspunkt får jeg sikkert en overflod af dem

Det vigtigste er at opbevare dem i en ikke lukket embalage, dvs ikke
plastikposer.

Hvis du vil undgå spiring skal du opbevare dem mørkt og køligt.

En fodnote om læggekartofler:
Der er ikke noget der hedder 'læggekartofler', men tale om det udvalg, der
har flest 'øjne' i forhodl til størelsen.

Sætter man kartofler til forspiring, kan udvælgelsen ske på baggrund af
antallet af sprirer.

Stig Johansen

Fra : Matthias H. Matthies~

Dato : 18-01-10 18:13

Stig Johansen skrev:
> [...]
> har flest 'øjne' i forhodl til størelsen.
>
> Sætter man kartofler til forspiring, kan udvælgelsen ske på baggrund af

Det var godt nok nyt for mig.
Jeg har dyrket masser af hektar med læggekartofler, som så slet ikke er
læggekartofler?

Jeg tror du udtaler dig om noget du ikke ved nok om.

Tror du helt ærligt, at landmændene udvælger kartoflerne efter antallet
af spirer?
I så fald får han godt nok travlt, når han skal udvælge ca. 2 tons
læggekartofler til hver hektar.
hilsen Matthias