setFokus problem
Fra : Tue Hellstern

Dato : 03-08-01 15:52

Hej NG,
Jeg har et lille problem i en Word form, via VBA checker jeg om det
indtastede i et felt er et tal. Hvis det ikke er tilfældet, skal
feltet markeres, så brugeren kan skrive noget nyt. Jeg har prøvet med
txtTal.setFokus men det virker ikke

If IsNumeric(txtTal.Text) = False Then
MsgBox "Der må kun indtastes tal"
txtTal.SetFocus
End If

Hilsen
Tue

Fra : Mikkel Bundgaard

Dato : 03-08-01 17:38

Tue Hellstern <info@f1-support.dk> wrote in message
> [...]
> indtastede i et felt er et tal. Hvis det ikke er tilfældet, skal
> feltet markeres, så brugeren kan skrive noget nyt. Jeg har prøvet med

Hej Tue

Kan du ikke bruge txtTal.Activate i stedet for. Dette er taget fra
hukommelsen, så jeg er ikke 100% sikker på navnet.

PS. Hvorfor undersøger du ikke tekstboksen, når den forlades
(ved LostFocus).
--
Mikkel Bundgaard
RUC Datalogi

Fra : Leo Heuser

Dato : 03-08-01 20:53

Hej Tue

Prøv således:

Private Sub TextBox1_Change()
If IsNumeric(TextBox1.Text) = False Then
MsgBox "Der må kun indtastes tal"
SendKeys "+{home}"
End If
End Sub

LeoH
Excel MVP

Fra : Tue Hellstern

Dato : 03-08-01 22:20

Hej Leo
>Private Sub TextBox1_Change()
>If IsNumeric(TextBox1.Text) = False Then
> [...]
Det virker perfekt, men hvorfor virker txtTal.setFokus ikke?
Skulle det ikke være muligt at sætte fokus på et felt, eller er
problemet at feltet har fokus?

Hilsen
Tue

Fra : Leo Heuser

Dato : 04-08-01 13:59

Ja, du har ret. Feltet *har* fokus. Det er
også derfor, jeg uden videre kan bruge
sendkeys og være sikker på, at det "rammer"
det rigtige sted.

At sætte fokus på en control betyder kun,
(i denne sammenhæng), at al bruger-input dirigeres til controllen.
Der gøres ikke noget ved de data, der i
forvejen står i (i dette tilfælde) tekstboksen.

Hvis du laver en prøveopstilling med 2
command buttons og 2 tekstbokse,
og lader den ene command buttons
click hændelse sætte fokus på textbox1
og den andens click hændelse sætte
fokus på textbox2, kan du se, hvordan du
kan skiftes til at taste tekst ind i boksene.
Indholdet bibeholdes, og der tastes blot
videre fra, hvor du kom til sidst.

Leo

Fra : Tue Hellstern

Dato : 07-08-01 14:50

Hej Leo,
Tak for forklaringen, det forklare jo en del !
Hilsen
Tue

Fra : Leo Heuser

Dato : 07-08-01 19:22