Køb af navigation til Seat Altea FR årg. 2~
Fra : Christian Juel

Dato : 17-01-10 20:32

Hej gruppe :)

Jeg har en bekendt som kan og vil installere et navigationsanlæg i
ovennævnte bil - hvis jeg selv skaffer et anlæg til installation.

Har I nogle konkrete erfaringer med fremskaffelse af navigation - gerne hvor
mine "genveje" i rattet stadig fungerer?

Går ud fra, at anlægget er tilsvarende det man finde i øvrige biler af
VW-Seat-Skoda biler?

Noget særligt jeg skal være opmærksom på?

Hvad må de koste - hvornår bliver jeg snydt? Kan det betale sig at købe
brugt?

Hvor nyt skal det være?

Hvor købes det billigst - e-bay eller tilsvarende?

Puha, mange spørgsmål :)

Venlig hilsen

Christian

Fra : Martin Bjerre

Dato : 17-01-10 21:03

"Christian Juel" <chr.juel@_remove_gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> brugt?
>
> Hvor nyt skal det være?
>
> Hvor købes det billigst - e-bay eller tilsvarende?

Prøv at kontakte hh-auto.dk
Han har sagerne på hylden, og han ved hvad han snakker om.

Martin

Fra : Armand

Dato : 17-01-10 21:45

Christian Juel skrev:
> [...]
> hvor mine "genveje" i rattet stadig fungerer?
>
> Går ud fra, at anlægget er tilsvarende det man finde i øvrige biler af

Privat har jeg klaret mig uden hidtil, godt hjulpet af muligheden for at
printe et detail-kort ud over ankomstområdet. Men de navigationer jeg
har haft i hænderne i mesters biler har alle understreget at man ikke
bør betjene dem under kørsel, så det vil undre mig om original-monterede
navigationer er ratbetjente og dermed udlagt til brug under kørslen.

I grunden er touch-screen vel også den væsentligste detalje ved
navigations-gadgets - Jeg mener: uden touch-screen ville vi slet ikke
være hvor vi er i dag omkring praktisk betjening af elektronikken, så at
lægge betjeningen i rattet vil IMO være et tilbageskridt :-|

--
Armand.

Fra : Christian Juel

Dato : 17-01-10 21:52

> [...]
> hvor vi er i dag omkring praktisk betjening af elektronikken, så at lægge
> betjeningen i rattet vil IMO være et tilbageskridt :-|

Hej Armand.

De funktioner jeg henviser til er blot volumekontrol og stationsvælger.

Touchpanelet til navigationsdelen er naturligvis at foretrække.

Jeg vil prøve at høre HH-auto ... Det er nok lettere end at brænde nallerne
ved køb af navigation fra E-bay eller tilsvarende.

Tak for svar, andre med input er selvfølgelig velkomne.

Venlig hilsen

Christian

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 17-01-10 21:58

G'aften

Ja, det tager ca 14 minutter alt efter navi-model

Jow jow

Jeg sendte tidligere et link til en svensk firma, som sælger og installerer
den slags relativt billig.

DVD-baseret - hele Eropa på een skive

Min kammerat købte sin navi på nettet (Ebay), og der sælges en del.
Jeg vil tro at såvel VAG-cars som Seatclub kunne være tilsvarende
muligheder...

> Privat har jeg klaret mig uden hidtil, godt hjulpet af muligheden for at
> printe et detail-kort ud over ankomstområdet.

Hold da op, mand

> Men de navigationer jeg har haft i hænderne i mesters biler har alle
> understreget at man ikke bør betjene dem under kørsel,

Normalt indtaster man bestemmelsesstedet INDEN man ruller fra kantstenen

> I grunden er touch-screen vel også den væsentligste detalje ved
> navigations-gadgets...

Hvis han taler om en RNS510, som i min Seat, har den netop det.
Fremragende navigationsanlæg !!

Fra : Christian Juel

Dato : 17-01-10 22:01

"Mogens (K)" <no@mail.com> skrev i meddelelsen

> [...]
>
> Normalt indtaster man bestemmelsesstedet INDEN man ruller fra kantstenen

> Hvis han taler om en RNS510, som i min Seat, har den netop det.

Hej Mogens..

Tak for respons :)

Jamen nu har jeg da et modelnummer at gå efter - og du bekræfter mig i, at
det er sådan "næsten lige til" til at installere :)

Er du bekendt med øvrige modelnumre som overholder ovennævnte "krav"?

Venlig hilsen

Christian

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 17-01-10 22:08

"Christian Juel" <chr.juel@_remove_gmail.com> skrev i meddelelsen

> Hej Mogens..

Hej :)

> Tak for respons :)

Your welcome

> Jamen nu har jeg da et modelnummer at gå efter - og du bekræfter mig i, at
> det er sådan "næsten lige til" til at installere :)

Det tager under en time.

> Er du bekendt med øvrige modelnumre som overholder ovennævnte "krav"?

Altså jég ville ikke vælge anden model. Jeg har siden den 15/10-2009 kørt
ca. 90.000 km med min, og det er virkelig en god navigator. Nem at betjene
og særdeles effektik for os.

Fra : Christian Juel

Dato : 17-01-10 22:16

> "Christian Juel" <chr.juel@_remove_gmail.com> skrev i meddelelsen

> Hej :)

Hej igen

> Your welcome

> Det tager under en time.

Kanon !

> Altså jég ville ikke vælge anden model. Jeg har siden den 15/10-2009 kørt
> ca. 90.000 km med min, og det er virkelig en god navigator. Nem at betjene
> og særdeles effektik for os.

Er det monstro den nyeste model?

Er du bekendt med, om man kan købe en hvilken som helst model og derefter
ligge regionale kort og software på?

Venlig hilsen

Christian

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 17-01-10 22:19

> Er det monstro den nyeste model?

Yes

> Er du bekendt med, om man kan købe en hvilken som helst model og derefter
> ligge regionale kort og software på?

Jeg ved ingenting om navi iøvrigt og glædes blot ved at skulle anvende een
DVD-skive, som indeholder alt. Også POI med info om diverse ting og sager,
som tankstationer og Seat-forhandlere :)

Fra : Brian

Dato : 17-01-10 22:17

"Mogens (K)" <no@mail.com> skrev i meddelelsen

> Altså jég ville ikke vælge anden model. Jeg har siden den 15/10-2009 kørt
> ca. 90.000 km med min, og det er virkelig en god navigator.

Du får dælme kørt nogle kilometer. 30.000km i måneden lyder da næsten som et
fuldtidsjob

/Brian

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 17-01-10 22:21

"Brian" <nej@tak.du> skrev i meddelelsen

> Du får dælme kørt nogle kilometer. 30.000km i måneden lyder da næsten som
> et fuldtidsjob

Jep - det lyder af meget og er naturligvis helt forkert.
Sorry - den er fra 2008

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 17-01-10 22:27

"Mogens (K)" skriver:

> Altså jég ville ikke vælge anden model. Jeg har siden den 15/10-2009 kørt
> ca. 90.000 km med min

Damn, jeg forstår, hvorfor du så ofte mødet politiet.

360.000 km om året.....

Klaus

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 17-01-10 22:29

"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i meddelelsen

> Damn, jeg forstår, hvorfor du så ofte mødet politiet.
> 360.000 km om året.....

Yes, det går heftigt for sig, Klaus :)

Fra : Leo Havmøller

Dato : 18-01-10 05:47

"Christian Juel" <chr.juel@_remove_gmail.com> wrote in message
> [...]
> hvor mine "genveje" i rattet stadig fungerer?
>
> Går ud fra, at anlægget er tilsvarende det man finde i øvrige biler af

Et ret almindeligt emne på seatklub.dk, se f.eks.:
http://www.seatclub.dk/viewtopic.php?p=111841

Leo Havmøller.

Fra : /HB

Dato : 20-01-10 01:57

On 17 Jan., 20:31, "Christian Juel" <chr.juel@_remove_gmail.com>
wrote:
> Hej gruppe :)

Hej

> [...]
>
> Har I nogle konkrete erfaringer med fremskaffelse af navigation - gerne hvor
> mine "genveje" i rattet stadig fungerer?

RNS-510?

> Går ud fra, at anlægget er tilsvarende det man finde i øvrige biler af
> VW-Seat-Skoda biler?

Jeps, men vær obs på at opstartsmenu og farve i display er forskellig
imellem VAG-mærkerne. Skoda = grøn, Seat = rød osv...

> Noget særligt jeg skal være opmærksom på?

Ovenstående..

> Hvad må de koste - hvornår bliver jeg snydt? Kan det betale sig at købe
> brugt?

De koster lige fra 7k til nypris. Der er masser der sælger brugt og
også gerne vil installere - Med installation er du vel sikker på at
det virker når du kører derfra?
Køber du uden installation så vær sikker på om det hele er med... gps
antenne, kort og manual osv.

> Hvor nyt skal det være?

Så nyt så muligt

> Hvor købes det billigst - e-bay eller tilsvarende?

Prøv de forskellige klubber og forums for de forskellige VAG mærker på
nettet. Der er en del til salg.

--
/HB

Fra : Elmer Fjort

Dato : 20-01-10 15:54

wrote:
> Hej gruppe :)

Hej

> [...]

det virker når du kører derfra?
Køber du uden installation så vær sikker på om det hele er med... gps

Så nyt så muligt

> Hvor købes det billigst - e-bay eller tilsvarende?

Prøv de forskellige klubber og forums for de forskellige VAG mærker på
nettet. Der er en del til salg.

Du skal også lige være opmærksom på at der ikke hverken er dansk tale eller
menu
i RNS-510. Der er andre mærker som passer lige ind i hullet som har dansk
menu/tale.
Tag et kig på Ebay.de

Elmer