Div - IE viser én lang liste horizontalt
Fra : Thomas Møller Nexø

Dato : 17-01-10 20:48

Hejsa.

Jeg har noget C# kode, der hiver nogle poster ud fra en database
og putter dem ind i en div.
Hvis der er flere poster end siden er bred, vises det korrekt i
Firefox, hvor der laves en ny linie hvor posterne listes under de
andre, men i Internet Explorer, vises alle poster i én lang linie
horizontalt.

Et exsempel kan ses her:
http://www.discountdomains.dk/domaene.aspx?info=com

Er der en egenskab man kan sætte på en div så dette ikke sker?
Lige nu ser koden til min div således ud:

..domainInfoPageExtensions {
width : 96%;
padding : 1%;
text-align : center;
vertical-align : middle;
border: 1px #000000 solid;
border-color: #D0D0D0;
background-color : #FFFFCC;
}

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Birger Sørensen

Dato : 17-01-10 22:23

Thomas Møller Nexø formulerede spørgsmålet:
> [...]
>
> Er der en egenskab man kan sætte på en div så dette ikke sker?
> Lige nu ser koden til min div således ud:

Det ligner en fejl i IE.
Du kan måske prøve max-width i stedet for.
vertical-align, virker vist kun på nogle få elementer (tabel), og det
er lidt mærkeligt med en form, der fylder hele body, og ikke
umiddelbart kan submittes...

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Rune Jensen

Dato : 17-01-10 22:27

Thomas Møller Nexø skrev:

> andre, men i Internet Explorer, vises alle poster i én lang linie
> horizontalt.

Det gør den også i Opera.
Så der er et problem, når de to er enige ;)

> [...]
>
> Er der en egenskab man kan sætte på en div så dette ikke sker?
> Lige nu ser koden til min div således ud:

Er det af indholdsboksen eller af hele sidens bredde de 96% skal tages?
Ligger den i en relativt/absolute positioneret DIV ell. lign.?

> padding : 1%;
> text-align : center;
> vertical-align : middle;

Du kan ikke have denne vertical-align her, med mindre, du sætter
display: table-cell;

MVH
Rune Jensen

Fra : Allan Vebel

Dato : 17-01-10 23:05

Thomas Møller Nexø skrev:

> Et exsempel kan ses her:
> http://www.discountdomains.dk/domaene.aspx?info=com

Prøv at fjerne alle punktummer foran endelsen,
og erstat det med en space.

Af en eller anden grund kan IE ikke lide dette
punktum - jeg har set det mange gange.

> Er der en egenskab man kan sætte på en
> div så dette ikke sker?

Tilsyneladende ikke - den gør det også uden
css.

Vil du have det med, kan du sikkert erstatte det
med &#46; - det er dog vigtigt at du har en space
før.

--
Allan Vebel
http://vebel.dk | http://html-faq.dk

Fra : Rune Jensen

Dato : 18-01-10 01:00

Allan Vebel skrev:

> Vil du have det med, kan du sikkert erstatte det
> med &#46; - det er dog vigtigt at du har en space
> før.

Måske bør han også fjerne den whitespace*3 i starten før Doc Typer, som
sætter breowseren i Quitks-mode, og som kan gøre, at dokumentet ikke
tolkes korrekt - hele dokumentet - og iøvrigt helt forskelligt.

Den samme meget særegne fejl optræder i både Opera og IE. Det kunne godt
få mig til at mistænke designfejl mere end browserbugs for problemet.
Det er også en standard-violation fra begge browsere, hvis det er en
browserbug.

Jeg har ikke rigtigt hørt om det problem før. Har du evt. nogle live
eksempler, hvor man kan se det mere direkte? Er det altid, det problem
opstår, når der benyttes punktum i starten af en linktekst? Eller kun
visse tilfælde?

MVH
Rune Jensen

Fra : Rune Jensen

Dato : 18-01-10 01:56

Rune Jensen skrev:

> Den samme meget særegne fejl optræder i både Opera og IE.

Åbenbart er det sådan, jeg testede lige.

Det kunne være fordi man vil sikre sig, at domæne-adresser med alm.
mellemrum hænger sammen ved break. Jeg synes, det lyder som en vanvittig
idé, bortset fra, det er en indblanding i designerens arbejde, og jeg
kan da heller ikke forestille mig det er standard, men det kunne tyde
på, de selv mener det er en feature, og ikke en bug, når de nu er enige.

Gør som Allan skriver, så virker det.

Og så fjern whitespace før doc type, og fjern alt vertical-align, som
ikke har med table at gøre, for de har absolut ingen virkning andet end
at fylde. Det kunne også tyde på, der skal luges ud i ubrugte classer og
IDer - både i HTML og CSS.

MVH
Rune Jensen

Fra : Rune Jensen

Dato : 18-01-10 02:15

Allan Vebel skrev:

> Tilsyneladende ikke - den gør det også uden
> css.

Man kan måske lave et eller andet med a:before{ content: "."}
og så fjerne punktummet i HTMLen.

Men det er stadig noget lort.

> Vil du have det med, kan du sikkert erstatte det
> med &#46; - det er dog vigtigt at du har en space
> før.

Ja, det burde virke.

Underlig fejl...

;)

MVH
Rune Jensen

Fra : Thomas Møller Nexø

Dato : 18-01-10 15:56

> Prøv at fjerne alle punktummer foran endelsen,
> og erstat det med en space.

Hej Allan.

Det virker nu efter at have fjernet punktummerne.

Jeg har samtidig fået <!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN"
"http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd">
sat helt i toppen af siden nu.
Vil dette være mere korrekt?

Fra : Rune Jensen

Dato : 18-01-10 16:56

Thomas Møller Nexø skrev:

> Jeg har samtidig fået <!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN"
> "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd">
> sat helt i toppen af siden nu.
> Vil dette være mere korrekt?

Jeg har nok taget fejl her:

http://www.sitepoint.com/forums/showthread.php?t=508896

Det lader til, at det er en udbredt opfattelse at _enhver_ white-space
før Doc Typen vil sætte IE i quirks-mode. Men flere diskussioner end
denne konkluderer, at det kun er non-breakable space, som gør det, også
kendt som &nbsp; eller &#160;

Så dine white space, aom er CR/Carriage Return, har formodentlig intet
at sige, og det validerede skam også med de white space (hvilket var
det, som overrakede mig, og grunden til, jeg undersøgte det). Men under
alle omstændigheder, så er det vel unødvendigt at have white space lige
dér, og det skader helt klart ikke at fjerne dem heller...

Sorry, hvis jeg forvirrede med ukorrekt information i første omgang ;)

MVH
Rune Jensen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 19-01-10 18:54

Allan Vebel wrote:

> [...]
> am-domæner'> am</a>
> as-domæner'> as</a>
> Af en eller anden grund kan IE ikke lide dette

Jamen, det slår da linkene ihjel, så kan man da lige så godt slette dem helt
og hvad skal man så med den tekst, der skal udgøre linkene.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.dk - http://html-faq.dk

Fra : Dennis Munding

Dato : 18-01-10 02:45

Hej Thomas!

"Thomas Møller Nexø" <t@t.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Er der en egenskab man kan sætte på en div så dette ikke sker?
> Lige nu ser koden til min div således ud:

Tilføj "float:left;" her:

A {...}

Og så har du brug for dette i din css:

/***** Løsning til <fieldset>-problem i Opera *****/
..clearfix:after {
content:".";
display:block;
height:0;
clear:both;
visibility:hidden;
}
..clearfix { /* hjælp til IE-Mac */
display:inline-table;
}
/* Hides from IE-mac \*/
/* html */.clearfix {
height:1%;
}
..clearfix { /* annulering af hjælp til IE-Mac */
display:block;
} /* End hide from IE-mac */

Tilføj class="clearfix" til #ctl00_MainContent_panel_DomainExtensions...:

id="ctl00_MainContent_panel_DomainExtensions">

Og glem så alt om at tilføje et mellem før punktummet i domæne endelsen...

Dennis Munding
a.k.a. The Eye - Member of the PosseGrim Squad
http://pgsquad.com/
"When you hear the wind - you're already dead..."

Fra : Allan Vebel

Dato : 19-01-10 00:22

Dennis Munding skrev:

> Tilføj "float:left;" her:
>
> A {...}

Dennis altså - det er et inline-element, det er i
sagens natur "floated" i forvejen

Man kan give block-elementer en bredde, og
floate dem i forhold til hinanden.

Fra : Dennis Munding

Dato : 19-01-10 00:44

Allan Vebel skrev...

> Dennis altså - det er et inline-element, det er i
> sagens natur "floated" i forvejen

Allan altså...
Det ved jeg -men ikke desto mindre løser det også problemet...
(Har ikke brugt tid på at gå css'en efter i sømmene - brugte IE's indbyggede
udviklerværktøj (F12))
Dog kun testet i IE8.

M.v.h.

Fra : Allan Vebel

Dato : 19-01-10 01:37

Dennis Munding skrev:

> Allan altså...
> Det ved jeg -men ikke desto mindre løser
> det også problemet...

Det er jo ikke et css-problem, fejlen viste sig
også uden css - og det hjalp at fjerne disse
punktummer.

Jeg stødte på fejlen første gang i 1999, så det
er et gammelkendt problem i IE.

Det var derfor jeg umiddelbart havde mistanke
til punktummerne - lavede hurtigt en test - uha,
det var det

Fra : Dennis Munding

Dato : 19-01-10 02:08

Allan Vebel skrev...
> Det er jo ikke et css-problem, fejlen viste sig
> også uden css - og det hjalp at fjerne disse
> punktummer.

Hos dig...
Jeg havde ingen problemer, da jeg havde korrigeret css'en - hvilket for mig
er det mest logiske at gøre.

Men kunne så give dig en lille test...:
Hvad sker der, hvis du placerer mellemrummet mellem punktummet og
domæneendelsen??
Jeg gætter på, at resultatet er det samme, som hvis du placerer det foran
punktummet.
Blot en teori...

> Jeg stødte på fejlen første gang i 1999, så det
> er et gammelkendt problem i IE.

Og der er ikke sket nogen forandring på 11 år...?
Jeg tror at selv Microsoft har lært lidt nyt på den tid - og har forbedret
sig...

> Det var derfor jeg umiddelbart havde mistanke
> til punktummerne - lavede hurtigt en test - uha,
> det var det

Ved godt, jeg ikke er så gammel i gårde...
Men for mig virker det meget ulogisk - hvorfor jeg ikke umiddelbart er enig
i din iagtagelse...

M.v.h.

Fra : Stig Johansen

Dato : 19-01-10 06:36

Dennis Munding wrote:

> Jeg havde ingen problemer, da jeg havde korrigeret css'en - hvilket for
> mig er det mest logiske at gøre.

Af forskellige årsager afprøvede jeg også din rettelse, og det virker ganske
rigtigt i både IE og Opera.

Men da jeg ikke er særlig god til CSS, kunne jeg godt tænke mig at vide hvad
selve årsagen er til disse mærkværdige opførsler.

Det er tydeligvis en 'både og' fejl, da den kan rettes ved at ændre indhold,
men også ved at ændre CSS.

Er det simpelthen fordi et . (i første position) er en slags reserveret ord,
og forekommer det (fejlen) kun ved <a> tags?

Stig Johansen

Fra : Rune Jensen

Dato : 19-01-10 14:52

Dennis Munding skrev:
> Allan Vebel skrev...

> Ved godt, jeg ikke er så gammel i gårde...
> Men for mig virker det meget ulogisk - hvorfor jeg ikke umiddelbart er
> enig i din iagtagelse...

Som Stig skriver, er det nok så interessant hvad baggrunden er for, at
indhold kan styre design. Nu har i giver problemforumering samt nogle
løsninger, men jeg har ledt ret grundigt på nettet, der er bare ingen
info om, _hvorfor_ det skulle være sådan.

En sådan info kunne være nok så interessant at få frem også, for det er
da en sjov fejl, og det kan være, det leder til andre fejl også eller
kommer af en helt anden fejl.

Mht. selve designet, så kan man måske sige, at <a>'er direkte efter
hinanden ikke er specielt brugervenligt. Man kan i stedet lave en drop
down, eller måske bedre, og som W3C indirekte foreslår med lister af
link - sætte dem på uordnede lister, og så style listen (idt. som inline
element), så får man - BØR man få - nøjagtigt samme virkning dom
tiltænkt fra start. W3C anbefaler tydelig adskillelse af links i en
opremsning, og uordnede lister er en gennemprøvet metode til det formål.

....men, det kunne nu være sjovt, om nogen kunne besvare Stigs spørgsmål,
jeg har som sagt ikke kunnet.

MVH
Rune Jensen

Fra : Stig Johansen

Dato : 19-01-10 15:36

"Rune Jensen" <runeofdenmark@gmail.com> wrote in message
> [...]
>
> En sådan info kunne være nok så interessant at få frem også, for det er
> da en sjov fejl, og det kan være, det leder til andre fejl også eller

Der er åbenbart flere varianter af den samme fejl.
Jeg har prøvet at flytte den blanke ind i <a> og det giver samme fejl.
Erstatte . med , stadig samme fejl.
erstatter man med - virker det ok.

Varianter her:
http://w-o-p-r.dyndns.dk/punktum.html-u8
http://w-o-p-r.dyndns.dk/punktum.2.html-u8
http://w-o-p-r.dyndns.dk/punktum.3.html-u8
http://w-o-p-r.dyndns.dk/punktum.4.html-u8

Højst mystisk, men det virker som om , og . har en specielt betydning -
blank eller ej.

--
Med venlig hilsen/Best regards
Stig Johansen

Fra : Allan Vebel

Dato : 19-01-10 23:30

Stig Johansen skrev:

> [...]
> http://w-o-p-r.dyndns.dk/punktum.3.html-u8
> http://w-o-p-r.dyndns.dk/punktum.4.html-u8
>
> Højst mystisk, men det virker som om , og . har

Det var også det jeg forsøgte at forklare Dennis,
det har været et problem i IE i mange år, og er
det åbenbart fortsat i IE8.

Første gang jeg så
http://www.discountdomains.dk/domaene.aspx?info=com
vidste jeg umiddelbart hvad der var galt - hev
siden hjem og fjernede punktummerne, så var
den der.

Fra : Rune Jensen

Dato : 20-01-10 12:01

Stig Johansen skrev:

> [...]
> http://w-o-p-r.dyndns.dk/punktum.4.html-u8
>
> Højst mystisk, men det virker som om , og . har en specielt betydning -

Jeg lavede en hurtig test her.

Selv om man indkrænser <a>'erne i en li, så er det det samme problem.

Jeg havde sat li og ul som inline, så det lader til, problemet opstår
for hvilket som helst(?) inline element, som indeholder en <a> med enten
punktum eller komma som start.

Jeg kan kun se logik, hvis de to browswere er bygget på nøjagtigt samme
engine.

Det at der ikke rigtigt er noget om problemet på nettet, kunne måske
indikere, at fejlen ikke er rettet, fordi de ikke har fået en
bug-rapport (lyder ikke sandsynligt på 8-9 år?).

Jeg har ikke prøvet i andre browsere end IE og Opera, så jeg ved ikke om
andre browsere har problemet.

Jeg forsøgte iøvrigt også at indsætte det punktum med CSS :before og
content: og det var samme problem (i Opera, IE forstår ikke content:).

Det eneste, jeg så kan foreslå er at man laver en select box med de
links, hvis ikke man vil bruge Dennis' forslag.

MVH
Rune Jensen

Fra : Stig Johansen

Dato : 20-01-10 18:14

Rune Jensen wrote:

> Jeg havde sat li og ul som inline, så det lader til, problemet opstår
> for hvilket som helst(?) inline element, som indeholder en <a> med enten
> punktum eller komma som start.
semicolon(;) gør det samme, men underscore gør ikke...?
<http://w-o-p-r.dyndns.dk/punktum.5.html-u8>
<http://w-o-p-r.dyndns.dk/punktum.6.html-u8>

> Jeg kan kun se logik, hvis de to browswere er bygget på nøjagtigt samme
> engine.

Jeg vil helst ikke ind i konsprirationsteorier, men det er højst mystisk at
Opera og IE(6) er enige om denne mærkværdige opførsel.

> Jeg har ikke prøvet i andre browsere end IE og Opera, så jeg ved ikke om
> andre browsere har problemet.

Hos mig opstår problemet ikke i hverken Konqueror eller Firefox.

> Det eneste, jeg så kan foreslå er at man laver en select box med de
> links, hvis ikke man vil bruge Dennis' forslag.

Åh nej - ikke en selectbox (de burde være forbudt, og forbundet med stor
straf at bruge;).

Stig Johansen

Fra : Thomas Møller Nexø

Dato : 21-01-10 08:57

Fedt at mit problem kunne skabe så meget debat.
Og igen tak for jeres hjælp!

--
Med venlig hilsen,

Thomas Møller Nexø