Hassel som brænde?
Fra : Poul F. Andersen

Dato : 17-01-10 15:33

Kære NG,

Min søn og svigerdatter har overtaget et husmandssted, hvor der på grunden
er mange hasseltbuske/træer.
Den tidligere ejer fortalte, at disse skulle stævnes/beskæres ca hvert 7. år
og at stammerne umiddelbart kunne skæres op og puttes i brændeovnen - uden
tørring af nogen art!
Vi har lavet et forsøg, og umiddelbart ser det ud til at være korrekt. Ingen
damp, eller sydning ved forbrænding.
Når man slår på træet lyder det hult og rigtigt.
Har hassel evt. en evne til at trække al , eller den meste - saft tilbage
inden vinteren?
Vi ved godt, at fugtigt brænde giver løbesod - derfor håber vi, at der er
nogen, der kender svaret-svarene.

Venligst
Poul F. Andersen

Fra : TMus

Dato : 17-01-10 21:04

"Poul F. Andersen" <paogbaUKRUDTET@mail.dk> wrote in

> [...]
> tilbage inden vinteren?
> Vi ved godt, at fugtigt brænde giver løbesod - derfor håber vi, at der

Jeg kender ikke svaret, men jeg vil da foreslå dig at anskaffe en
fugtmåler. Så er det lige til at kontrollere en anden gang også....

-TMus