Våbenloven
Fra : Jan Smed

Dato : 16-01-10 15:26

Undskyld, hvis det har været oppe før. Men here goes:

Jeg planlægger en rejse, og på rejsemålet er multitools tilladt. Jeg har en
blankvåbentilladelse, så jeg har lov at opbevare knive herhjemme (ud over de
drabelige 30 cm kokkeknive og kinesiske grøntsags-økser jeg har i mit
køkken - de kræver ingen tilladelse).

Hvis nu jeg skal et halvt år til Indien eller Australien, og gerne vil have
mit trofaste multi-tool med, skal jeg så i tillæg til blankvåbentilladelsen
have en bæretilladelse, eller er det betragtet som "anerkendelsesværdigt
formål" at rejse et halvt år til Himalaya eller Great Northern Barrier Reef
medbringende værktøjet, hvis det er pakket ned i den bagage, som checkes ind
(altså selvfølgelig ikke håndbagagen)?

Er der i det hele taget en djævel, der kan finde ud af dette stykke makværk?

Mvh
Smeden

Fra : apollo14

Dato : 16-01-10 21:24

Jan Smed skrev:
> [...]
> ned i den bagage, som checkes ind (altså selvfølgelig ikke håndbagagen)?
>
> Er der i det hele taget en djævel, der kan finde ud af dette stykke

Den er da meget nem, du må ikke have kniv eller andre skarpe genstande i
din håndbegage, uanset om du har våbentilladelse, bæretilladelse eller
lign. Du må hellere ikke tage en pistol med op i flyet, hvis du ikke er
godkendt til det.

Du kan læse meget mere om det her
http://www.cph.dk/CPH/DK/MAIN/Sikkerhed/Bagage/Håndbagage.htm

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 17-01-10 17:13

apollo14 wrote:

> [...]
> din håndbegage, uanset om du har våbentilladelse, bæretilladelse eller
> lign. Du må hellere ikke tage en pistol med op i flyet, hvis du ikke er

Han skriver jo også, at det *ikke* er i håndbagagen.

Problematikken står i at "fragte" kniven fra hjemmet til check-in
skranken i lufthavnen. I denne periode, overtræder du våbenloven -
*hvis* det ikke opfattes som et "anerkendelsesværdigt formål".

Jeg vil jeg mene, at bringe kniven fra hjemmet til check-in ikke skulle
blive et problem. Så længe kniven forsvarligt er pakket i bagagen - og
ikke ligger udenfor bagagen. Samt at der kan argumenteres for, hvad den
skal bruges til på rejsen.

Mvh
johan

Fra : Simon

Dato : 17-01-10 21:57

On 17-01-2010 17:12, Johan Holst Nielsen wrote:

> Jeg vil jeg mene, at bringe kniven fra hjemmet til check-in ikke skulle
> blive et problem. Så længe kniven forsvarligt er pakket i bagagen

Med mindre den indeholder et enhåndsbetjent låsbart blad (hvilket nogen
multitools gør); så er den ulovlig i enhver situation.

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 18-01-10 08:47

Simon wrote:

> Med mindre den indeholder et enhåndsbetjent låsbart blad (hvilket nogen
> multitools gør); så er den ulovlig i enhver situation.

Den er ikke ulovlig hvis den "fragtes" til et "anerkendelsesværdigt formål".

Mvh
johan

Fra : apollo14

Dato : 18-01-10 17:20

Simon skrev:

> Med mindre den indeholder et enhåndsbetjent låsbart blad (hvilket nogen
> multitools gør); så er den ulovlig i enhver situation.
Så er min redningskniv forbudt på arbejdet kan jeg forstå, PO siger så
noget andet, kan jeg sige. Og hvad så med gulvmanden, som skal lægge
tæppe eller linoleum, må han ikke have sin hobbykniv med, som er låsbar,
enhåndsbetjent, og laver mere skade end en alm. lommekniv.

Hvis det er et anerkendelsesværdigt formål, må man have den med, d.v.s
du må have den med, hvis det er nødvendigt for at udføre den gerning man
nu skal, så længe den gerning ikke er ulovlig.

Jeg tror sq med din fortolkning at håndværkerne nok hellere måtte lægge
deres hobbyknive, gipsknive og lign. af hos politiet. Og så må vi også
hellere bede diverse tømrerhandler, håndværkerbikser og lign. stoppe
salget med det samme.

Fra : Simon

Dato : 18-01-10 19:54

> [...]

> Hvis det er et anerkendelsesværdigt formål, må man have den med,
> måtte lægge deres hobbyknive, gipsknive og lign. af hos politiet.

- det var de enhåndsbetjente *folde*knive jeg havde i tankerne, nu tråden
gik på et multitool..

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=127786 : §15 5)

Dé er ulovlige (låsbar klinge eller ej) - uden undtagelse for
'anerkendelsesværdigt formål'.
(Men undtagelse for militæret:
http://www.retograad.com/Offices/Greve/Private/Articles/Article%20List/Militaere%20straffesager.aspx)

Tør ikke sige om en 'skydbart' hobbyknivsblad kan risikere at falde i
kategorien foldekniv...

Og vender man den om, vil jeg mene at med et 'anerkendelsesværdigt formål'
er følgende lovligt: Klinge mellem 7 og 12 cm; fast klinge eller foldekniv
- sålænge den er tohåndsbetjent!

Fra : apollo14

Dato : 18-01-10 22:46

Simon skrev:

> [...]
> formål' er følgende lovligt: Klinge mellem 7 og 12 cm; fast klinge eller
> foldekniv - sålænge den er tohåndsbetjent!
Så vil jeg lige vende den igen, for en redningskniv må ikke være
to-hånds-betjent, ikke sjovt når man hænger oppe i 60 meters højde i en
stål mast, og den ene arm bruger man til at holde sig fast til masten.

Søg på Petzl kniv, de laver to knive, den ene har et blad på 10 cm, er
enhåndsbetjent, men ej låsbar, den kan hænges omkring halsen, så man
ikke skal ned i en lomme, ergo er den ulovlig, men da den bruges til
erhverv er den lovlig lige pludselig.

Hvis man f.eks kravler og laver mobiltelefoni-master, så hjælper det
ikke at kniven folder sammen, når du står oppe i masten, og du skærer
halvdelen af en finger af. Og ja reelt set går hobbyknive ind under
reglerne.

Leatherman Wave er f.eks fuldt ud lovlig herhjemme, da der er lavet en
godkendt model, problemet er bare at den kan låses, den er
en-håndsbejtent og godkendt til erhvervsmæssigt brug, så det hænger bare
slet ikke sammen. Se den her f.eks
http://www.xtragrej.dk/product.asp?product=158

Fra : Ukendt

Dato : 17-01-10 19:57

> Jeg har en blankvåbentilladelse, så jeg har lov at opbevare knive
> herhjemme

Er det fordi det er specielle knive (f.eks. meget store) eller skal man også
have en tilladelse for at opbevare "spejderdolken" derhjemme ?

Per.

Fra : Jan Smed

Dato : 25-01-10 11:06

Jeg har en jagtdolk, mit multitool og et par kinesiske sværd. Men
spejderdolken skal du vist også have bvt til?

Iøvrigt tak for alle kommentarerne.