Slå hul i isen = hærværk ?
Fra : Per

Dato : 16-01-10 09:09

Hej NG !

Nogen har angiveligt slået hul i isen på en af søerne i Kbh.

http://ibyen.dk/gadeplan/article880784.ece

Det vil kommunen anmelde til politiet som hærværk.

Jeg kan godt se, at det er superdumt at lave den slags pga. farligheden -
men at det på nogen måde kan være strafbart efter Straffeloven er mig en
gåde. Det kan derimod sagten være en overtrædelse af ordensbekendtgørelsen,
men det er en anden sag.

Slet ikke hærværk, idet man jf. § 291 skal ødelægge noget der tilhører en
anden. Hvem ejer isen ? Hvordan kan man med den ene hånd få lov til at
skøjte på = at ødelægge isen ved opbremsninger, men at slå hul i den skal
straffes ?

Jeg tvivler på at sagen holder.

Hvad mener I ?

mvh. Per

Fra : Henning

Dato : 16-01-10 11:23

On Sat, 16 Jan 2010 09:09:19 +0100, "Per" <mesked@hotmail.com> wrote:

> [...]
>anden. Hvem ejer isen ? Hvordan kan man med den ene hånd få lov til at
>skøjte på = at ødelægge isen ved opbremsninger, men at slå hul i den skal

Søerne (og dermed isen) drives og ejes formodentlig af Københavs
Kommune på lige fod med bænkene, stierne, vejene og træerne rundt
omkring.

Fra : Jubii

Dato : 16-01-10 11:47

"Henning" <no.mail@all.invalid> skrev i meddelelsen

> Søerne (og dermed isen) drives og ejes formodentlig af Københavs
> Kommune på lige fod med bænkene, stierne, vejene og træerne rundt
> omkring.

Ejerskab af is er nok at overdrive den, men de anlæg der så laves på
isen kunne måske ejes af anlæggeren, med de regler for brug de dikterer.
Hvis nogen ødelægger et anlæg på isen(gør det ubrugeligt) så kunne der
måske være tale om hærværk.

Fra : Jan Kronsell

Dato : 16-01-10 14:35

Jubii wrote:
> [...]
> dikterer. Hvis nogen ødelægger et anlæg på isen(gør det ubrugeligt)
> så kunne der måske være tale om hærværk.

I stedet for hærværk kunne man måske anvende straffelovens § 252.

Jan

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 16-01-10 15:01

"Jan Kronsell" <kronsell(nomorespam)@adslhome.dk> skrev:

> I stedet for hærværk kunne man måske anvende straffelovens § 252.

Den tænkte jeg også på.

--
Bertel

Fra : Kasper Demant

Dato : 16-01-10 15:13

Bertel Lund Hansen skrev:

> Den tænkte jeg også på.

Tanken har også strejfet mig, men strafansvar efter strfl § 252 er
betinget af, at en eller flere personer rent faktisk har været udsat for
nærliggende fare for liv eller førlighed jf. U 1993.1025 H.

Man kan selvfølgelig snakke om forsøg jf. strfl. § 252, stk. 1, jf. §
21, men jeg tror den falder på forsætsbedømmelsen, da det vil være svært
at bevise - selv ved dolus eventualis.

--
Vh.
Kasper Demant

Fra : Jan Kronsell

Dato : 16-01-10 15:19

Kasper Demant wrote:

> [...]
> 21, men jeg tror den falder på forsætsbedømmelsen, da det vil være
> svært at bevise - selv ved dolus eventualis.

Det er desværre umuligt at læse af artiklen om nogen har været ude på isen i
nærheden af hullet og dermed i fare.

Jan

Fra : J

Dato : 16-01-10 16:15

"Kasper Demant" <news@kwdemant.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Man kan selvfølgelig snakke om forsøg jf. strfl. § 252, stk. 1, jf. § 21,
> men jeg tror den falder på forsætsbedømmelsen, da det vil være svært at

Måske nogen blot ville gøre det lidt lettere at være fisk eller svane?

Fra : Kasper Demant

Dato : 16-01-10 15:16

Per skrev:
> [...]
> en anden. Hvem ejer isen ? Hvordan kan man med den ene hånd få lov til
> at skøjte på = at ødelægge isen ved opbremsninger, men at slå hul i den

Selvfølgelig er det hærværk, ligesom det ville være hærværk hvis de
forurenede søen eller øddelagde/fjernede planterne i og omkring denne.

Opremsninger på skøjter er muligvis materielt opfyldende for
bestemmelsen, men der kan næppe føres bevis for at det er gjort
forsætligt. Om ikke andet er det tilladt at skøjte på isen, og samtykke
disculperer.

--
Vh.
Kasper Demant

Fra : alexbo

Dato : 16-01-10 15:24

"Per" skrev

> Slet ikke hærværk, idet man jf. § 291 skal ødelægge noget der tilhører en
> anden. Hvem ejer isen ?
Kommunen.

>Hvordan kan man med den ene hånd få lov til at skøjte på = at ødelægge
>isen ved opbremsninger, men at slå hul i den skal
straffes ?

På samme måde som man må løbe på stierne i parkerne, men ikke må grave hul.
Man må betræde græsset mange steder, man må holde skovtur, men man må ikke
grave huller eller tænde bål.

mvh
Alex Christensen

Fra : Ralph

Dato : 16-01-10 16:53

> På samme måde som man må løbe på stierne i parkerne, men ikke må grave
> hul.
> Man må betræde græsset mange steder, man må holde skovtur, men man må ikke
> grave huller eller tænde bål.

Ergo, man må IKKE lave et hul i isen hvis det er tiltænkt at skade andre,
pånær disse andre er fisk. Men man må gerne lave et hul i isen så man kan
vinterbade?

--
Ralph

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 16-01-10 17:09

Ralph skrev:

> Ergo, man må IKKE lave et hul i isen hvis det er tiltænkt at skade andre,
> pånær disse andre er fisk. Men man må gerne lave et hul i isen så man kan
> vinterbade?

Vel ikke den is der skal skøjtes på. Vinterbadere bader mig
bekendt i havet.

--
Bertel