Raymarine Active Speaker
Fra : Skipper

Dato : 17-01-10 06:07

Er der nogen her i gruppen der har erfaring med Raymarine Active Speaker
og hvordan den kobles på sin VHF

Fra : Ukendt

Dato : 18-01-10 19:00

Skipper wrote:
> Er der nogen her i gruppen der har erfaring med Raymarine Active
> Speaker og hvordan den kobles på sin VHF

I mine forsøg på at Google og lede på Raymarines hjemmeside, er det
ikke lykkedes mig at finde ud af, præcist hvad en Active Speaker er
.... På deres hjemmeside er der en trykfejl, når man søger ... Man får
dog svar på 'acive speaker'(!). ... Deres søgefunktion er håbløs ...
Når man søger på Active speaker, sendes man til produktoversigten ...
Så det er muligt, at jeg svarer ud i det blå ...

Er der den "firkantede grå højtaler" med en grå volumen/afbryderknap?
http://www.raymarine.eu/products/communications/radios-for-north-america/e45001/
?

På Gimle er der installeret en RM VHF 230E med en ekstra
Raymarine-højtaler i cockpittet med en rund afbryderknap. Jeg tog for
nogle år siden et par billeder - godt nok af min primitive rorholder,
men man kan se den eksterne VHF-højtraler umiddelbart under
rorholderen:

http://picasaweb.google.dk/fltorp/RorholderenPaGimle?authkey=Gv1sRgCJKdp6XXp940&feat=directlink

Den er forbundet til VHF-enheden via den "craddle" som
mikrofon/højtaler-enheden sidder i ved kortbordet.

Installationen kan ses på billede 2 og 5 her:

http://picasaweb.google.dk/fltorp/RorholderenPaGimle?authkey=Gv1sRgCJKdp6XXp940&feat=directlink

Men det er jo en ældre VHF-model ... Fra 2003 tror jeg ... Og jeg har
ikke selv monteret den.
http://www.raymarine.eu/customer-support/owners-manuals/communications-manuals/retired-communication-manuals/?assetdet=1244 -
læg mærke til ordet "retired" ...

Måske en henvendelse til Aage Hempel kan hjælpe dig? Eller:

Har du prøvet at gennemgå Raymarines manualer, (som kan læses via
deres hjemmeside) som ofte er meget detaljerede? ...
http://www.raymarine.eu/customer-support/owners-manuals/communications-manuals/?assetdet=1245

I min manual er der gengivet samtlige PCB's, transistorer, resistors
og schematics ... Men det er helt over min forstand ...

Men lad mig sige, at jeg har været og er meget glad for denne eksterne
højtalerfunktion, da mikrofonen til min VHF sidder ved kortbordet i en
cradle med indbygget højtaler i håndtaget med alle betjeningsknapperne

Sidder jeg ved pinden, kan jeg ikke høre, hvad der måtte være af
vigtig kommunikation på VHF'en uden den eksterne højtaler ... Når
VHF'en er tændt hr jeg også medhør på den eksterne højtaler.

Som back up, har jeg dog anskaffet mig en lille bærbar VHF, som jeg
kan have i lommen. Hvis der kommer opkald til mig, som jeg bedst kan
høre via Raymarine-højtaleren, kan jeg blive ved pinden og svare via
den lille bærbare ... Hvis opkaldet ikke kommer meget langt fra ...

Flemming Torp

Fra : Ukendt

Dato : 18-01-10 19:44

Hej igen,

Desværre fik jeg indsat galt link til kortbordet med
VHF-installationen om læ ...
Det er rettet i nedenstående ... Sorry ...

Flemming Torp

Fra : Skipper

Dato : 18-01-10 23:29

Flemming Torp skrev:
> Hej igen,
>
> Desværre fik jeg indsat galt link til kortbordet med VHF-installationen
> om læ ...
> Det er rettet i nedenstående ... Sorry ...

Hej Flemming - 1000 tak for tippet

Fra : Bjarke@Escape

Dato : 25-01-10 21:27

Sådan en højttaler har jeg liggende. Har aldrig været monteret. Sig til hvis
du vil købe den.... regner ikke med jeg skal bruge den alligevel ....

Bjarke

Fra : Skipper

Dato : 26-01-10 16:17

Bjarke@Escape skrev:
> [...]
> du vil købe den.... regner ikke med jeg skal bruge den alligevel ....

Hej Bjarke,

Det kunne da godt være at jeg er interesseret - kan du ikke lige droppe
mig en mail........