Simrad RD68 VHF
Fra : dybvad

Dato : 15-01-10 08:59

Jeg fik et tilbud fra England jeg ikke kunne modstå.

Købte 2 stk. Simrad RD68 VHF leveret i dk, pris i alt. dkr.
2.255,00 Knusende billigt

Nu er mit spørgsmål:

Hvordan får jeg indkodet L1 og L2

Disse er ikke indkodet på modeller købt i UK.

Mvh
Gert

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 16-01-10 15:10

Den Fri, 15 Jan 2010 07:58:32 -0800 skrev dybvad:

> [...]
>
> Nu er mit spørgsmål:
>
> Hvordan får jeg indkodet L1 og L2
>
> Disse er ikke indkodet på modeller købt i UK.

Så må du jo nok se om du kan finde en forhandler der vil/kan kode
radioerne, når han ikke har solgt dem

Min Navman, købt i USA, har ikke L-kanalerne, og skulle efter sigende
sendes til Australien for at kodes - ?

Spørgsmålet er så, om du har noget at bruge L-kanalerne til?
En VHF må _ikke_ benyttes som "walkie-talkie", altså privat snik-snak.

Brug en af interskibs kanalerne i stedet.

--
Karl Erik.

Fra : Bitnissen

Dato : 16-01-10 18:01

Hej Karl Erik

Du kan få den omkodet hos Palby Marine, det koster 250,- +porto
(kontakt: <service(at)palby.dk>)

/Jimmi

Fra : Ukendt

Dato : 16-01-10 19:15

Karl Erik Christensen wrote:

SNIP

> Spørgsmålet er så, om du har noget at bruge L-kanalerne til?
> En VHF må _ikke_ benyttes som "walkie-talkie", altså privat
> snik-snak.
>
> Brug en af interskibs kanalerne i stedet.

Hvordan skal det forstås?
I min opfattelse, at L-kanalerne netop til brug for lystsejlerne ...
eller hur?
Og jeg har ikke noget sted set regler for, hvad en VHF-kommunikation på
disse kanaler må indeholde/ikke indeholde. Er udveksling af
vindprognoser, madopskrifter, indkøbssteder i næste havn, osv. osv.
"privat snik-snak", som ifølge din tolkning ikke må finde sted? Det vil
i givet fald være nyt for mig ...

Flemming Torp

Fra : Ukendt

Dato : 16-01-10 19:36

En lille rettelse af en meningsforstyrrende slåfejl i anden linie i
min kommentar:
at er erstattet med er ... Sorry.

--
Mvh
Flemming Torp

Fra : dybvad

Dato : 16-01-10 07:32

On 16 Jan., 15:10, Karl Erik Christensen <n...@none.invalid.co> wrote:

> [...]
> En VHF må _ikke_ benyttes som "walkie-talkie", altså privat snik-snak..
>
> Brug en af interskibs kanalerne i stedet.

Hej Karl Erik

Nææ, Australien er langt væk.

Det skulle ikke være nødvendigt.

RD68 kan omprogrammeres UDEN software.

Læs her:

customer care department
frequently asked questions
Navico Logistics Europe B.V.
Donkerduyvisweg 56
3316 BM Dordrecht
The Netherlands
Tel: +31 786 530000
Fax: +31 786 530055
60 Series VHF
“How do I set the 60 series VHF into Programming Mode?”

For the RT62 and RT64, there is no dedicated programming mode. Simply
connect the programming lead into the microphone socket. Turn the
radio off when completed to store the changes.

To set the RD68 into Programming Mode, Hold down “Soft Keys” 1 and 3
and the Lights key and switch on.

Exit Programming Mode by switching off which also causes the changes
to be stored.

Spørgsmålet er. Hvad sker der når man trykker på ovennævnte knapper
under opstart.

Skulle jo nødigt ødelægge noget

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 16-01-10 15:53

Den Sat, 16 Jan 2010 06:32:02 -0800 skrev dybvad:

> Spørgsmålet er. Hvad sker der når man trykker på ovennævnte knapper
> under opstart.
>
> Skulle jo nødigt ødelægge noget

Ã…rh, din pivskid - du har jo 2

Spørgsmålet er bare om du har fingre nok

--
Karl Erik.

Fra : Torben Skovgaard Bac~

Dato : 16-01-10 16:21

dybvad wrote:
> [...]
>
> Nu er mit spørgsmål:
>
> Hvordan får jeg indkodet L1 og L2
>
> Disse er ikke indkodet på modeller købt i UK.

Min VHF-radio heddet Jmc RT2500 og er fremstillet i Japan.
Jeg skrev simpelthen til fabrikanten og fik ad den vej nogle gode tips til
programmering af radioen.

I mit tilfælde: et tips om, hvordan man får installeret Lkanalerne
+ F-kanalerne, hvis de ikke ligger på den i forvejen.

Ganske enkelt: Man holder Hi/Lo og Step/scan inde samtidigt og derefter
tænder man

for radioen. Herefter ligger nævnte kanaler radioen.

Jeg tror faktisk, at det forholder sig sådan i forhold til de fleste
radioer, men der er *garanteret* forskel i metoderne i forhold til, hvilke
knapper, der skal trykkes på , så jeg ville da ikke betænke mig i forhold
til den fremgangsmåde, der er beskrevet på engelsk her i denne tråd.

Mvh

Torben

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 17-01-10 11:36

Den Sat, 16 Jan 2010 19:14:37 +0100 skrev Flemming Torp:

> [...]
> vindprognoser, madopskrifter, indkøbssteder i næste havn, osv. osv.
> "privat snik-snak", som ifølge din tolkning ikke må finde sted? Det vil

Bestemmelserne for brug af radioanlæg i skibe, gælder for L-kanaler på
samme måde, som for de øvrige vhf-kanaler. L-kanaler er interskibs
kanaler for lystfartøjer, og må kun bruges til søs.

Udveksling af madopskrifter er efter min tolkning af reglerne, _ikke_
tilladt. Lige så også diskussion af indkøbssteder, men det afhænger af
hvad der skal indkøbes. Hvis det er en ny vimpel, er det sikkert fy-fy,
hvor imod indkøb af en ny skrue, fordi den gamle er havareret eller tabt,
er sikkert i orden.

Men du burde vel kende reglerne lige så godt som jeg - hvis du da har
bestået Radiooperatør prøven?

Ellers kan du læse om emnet i "Administrative bestemmelser" kapitel 4.

Radiostationen om bord i et skib må bruges
til nød-, il- og sikkerhedstrafik, til samtaler
med andre skibsstationer og til korrespon-
dance over offentlige kystradiostationer eller
med stationer i havne- og farvandstjenesten.
Korrespondance, der vedrører menneskelivs
sikkerhed, skal ubetinget befordres.
I dansk havn må alle radiostationer kun
benyttes til nødtrafik. Dog må VHF-radio-
telefoner benyttes til samtaler over kystradio-
stationer og til korrespondance med stationer
i havne- og farvandstjenesten.

Det er forbudt at sende:

Overflødige signaler eller overflødig korrespondance
Korrespondance der har karakter af radiospredning
Meddelelser der er bestemt til direkte aflytning for modtagere i land

--
Karl Erik.

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 17-01-10 13:05

Den Sun, 17 Jan 2010 12:38:00 +0100 skrev Flemming Torp:

> Det er vel tolkningen af overflødig korrespondance, der skiller os?
>
> Jeg er helt bekendt med min tavshedspligt, men jeg tør vel godt antyde,
> at megen af den radiokommunikation, jeg i tidens løb har lagt øre til
> ville jeg godt kunne karakteriseres som overflødig ... men det kan andre
> jo være helt uenige i ... og så er vi vel lige vidt? ... Så hvem afgør,
> hvad der er overflødig korrespondance?

Præcis - for nogle er møre bøffer af aller vigtigste prioritet

Jeg medgiver at reglerne er lidt "vattede", så det er vel i sidste ende
Søfartsstyrelsen der har afgørelsen.
Jeg har dog hørt Lyngby bede 2 erhvervs skibe skifte væk fra en
arbejdskanal, da de førte en privat, ikke sejlads relateret samtale.

Vi har vel alle fået mere eller mindre gode eksempler på kurset.

Essensen må dog være sikkerhed til søs - og "vigtig" kommunikation.

--
Karl Erik.

Fra : HKN

Dato : 17-01-10 05:30

Min lærer omtalte emnet omkring udveksling af madopskrifter, og jeg
husker tydeligt at det netop var til den brug at L-kanalerne var
oprettet.

Mvh
Henrik

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 17-01-10 14:29

Den Sun, 17 Jan 2010 14:09:01 +0100 skrev Flemming Torp:

> SÃ¥ min tolkning er fortsat, at vi lystsejlere stort kan tale om, hvad vi
> har lyst til, når vi benytter L1 eller L2 - og altså også om hvordan
> vores medsejlere i anden båd ønsker bøffen serveret, når vi mødes i
> havn! SIC!

Anyway - L-kanalerne må kun bruges i Skandinavisk farvand. Bevæger du dig
udenfor, er de ulovlige at bruge.

Jeg kender flere sejlere der bevidst fravælger L-kanalerne, fordi de ikke
gider al den snik-snak der foregår der.

Skal sejlere så endelig bruge L-kanalerne, fordi de sejler i flotille,
bliver det umuligt, fordi der udveksles madopskrifter og ble-snak.

--
Karl Erik.

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 17-01-10 15:15

Den Sun, 17 Jan 2010 15:00:51 +0100 skrev Flemming Torp:

> Hej Karl Erik,
>
> Det er ikke nemt at følge din argumentation ... ... Du startede med
> at fremføre følgende synspunkt:

Nu er det jo heldigvis ikke mig der skal håndhæve reglerne.

--
Karl Erik.

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 17-01-10 16:17

Den Sun, 17 Jan 2010 15:50:31 +0100 skrev news tele dk:

> (Hvor ofte er vi forøvrigt ikke generet på de "seriøse" kanaler af
> mennesker med underlige sprog, der kværner løs i en uendelighed?)
>

> MVH
> Egon

Hej Egon.

Ikke generet, nærmere underholdt

Den fulde (vist nok russiske) sømand på vej gennem Kattegat, der
underholdt på kanal 16, med alle de "frække" engelske ord han havde lært.
Lyngby prøvede at få ham stoppet, men forgæves

Jeg har heldigvis, 7-9-13, kun haft brug for min VHF hvert forår, når jeg
har lavet prøveopkald til Lyngby radio. Men den er altid tændt på kanal
16 når jeg sejler.

Til gengæld aldrig på L-kanalerne, for jeg har dem ikke.

--
Karl Erik.

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 17-01-10 16:40

Den Sun, 17 Jan 2010 16:29:12 +0100 skrev Flemming Torp:

> Og dér er vi så åbenbart uenige ... Mange læser måske med i denne
> nyhedsgruppe ... De skulle jo nødigt gå rundt med den tro, at din
> fortolkning er "sandheden" om brug af L-kanalerne, som du tilsyneladende
> ikke selv bruger ...
> Derfor reagerede jeg, som jeg gjorde.

Det er vej netop derfor man har lavet så forholdsvis strenge krav til
anvendelse af radioanlæg. Folk skulle gerne blive i stand til selv at
vurdere.

--
Karl Erik.

Fra : blueocean

Dato : 17-01-10 09:01

On 17 Jan., 16:17, Karl Erik Christensen <n...@none.invalid.co> wrote:

> [...]
> 16 når jeg sejler.
>
> Til gengæld aldrig på L-kanalerne, for jeg har dem ikke.

Så skulle I prøve at sejle i Italien, det er total håbløst at føre en
samtale med anden båd, der kværnes overalt på alle kanaler.

Vi slukkede simpelt hen for vores VHF da vi sejlede den vej hjem.

Gert