Radiatorer
Fra : Mette

Dato : 15-01-10 08:57

Jeg har lejet en lejlighed til erhverv - radiatoren i det ene rum (på
ca- 20m2) står nu på 4 og så er der 21,8 grader. På 3½ er der 19,8.
Når den står på 3½ er hele den nederste del af radiatoren kold.
Det virker underligt, at radiatoren skal stå så højt for en
forholdsvis lav temperatur. I mit private hjem står radiatorerne i
stuen på 2 og der er 20 grader.

Jeg synes det virker mærkeligt, men udlejer siger, at jeg bare skal
stille radiatoren så temperaturen passer mig og ikke tænke mere over
det. Jeg vil bare ikke løbe ind i en kæmpe varmeregning, fordi
radiatorerne er dårlige eller et eller andet.

Er der en venlig sjæl i gruppen her, som kan sige mig, om der er noget
galt og hvad der kan være galt?

På forhånd tak
Mette

Fra : Erik Olsen

Dato : 15-01-10 17:33

Mette wrote:

> [...]
> Det virker underligt, at radiatoren skal stå så højt for en
> forholdsvis lav temperatur. I mit private hjem står radiatorerne i

De forudsatte temperaturer på Danfoss radiatortermostater forudsætter at
radiatorvandets fremløbstemperatur er korrekt og at radiatorerne
størrelse og antal er tilpasset pågældende lejlighed. Her kunne det lyde
som at fremløbstemperaturen er for lav eller at radiatorerne er for få
eller for små.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Armand

Dato : 15-01-10 19:04

Erik Olsen skrev:

> [...]
> størrelse og antal er tilpasset pågældende lejlighed. Her kunne det lyde
> som at fremløbstemperaturen er for lav eller at radiatorerne er for få

Hvis man i disse dage kan opvarme et lokale til 20° med radiatorer der
er kolde i bunden, er radiatorerne rigeligt dimensionerede.

Hvis de havde været for små eller for få, skulle man fyre op så de var
anderledes varme hvilket indbefatter at bunden også ville være varm; men
i den sidste ende kræver det den samme varmetilførelse at varme samme
lokale op til samme temperatur, hvadenten det sker med mange lune eller
får varme radiatorer, så Mette's udlejers forhold omkring emnet kan jeg
godt følge!

--
Armand.

Fra : Mette

Dato : 15-01-10 09:40

On 15 Jan., 17:32, "Erik Olsen" <erik.ol...@ishoejby.dk> wrote:

> De forudsatte temperaturer p Danfoss radiatortermostater foruds tter at
> radiatorvandets freml bstemperatur er korrekt og at radiatorerne
> st rrelse og antal er tilpasset p g ldende lejlighed. Her kunne det lyde
> som at freml bstemperaturen er for lav eller at radiatorerne er for f
> eller for sm .
>
> --
> Venlig hilsen/Best regards
> Erik Olsenhttp://www.modelbaneteknik.dk/

Hej Erik

Tak for dit svar - er det for det rum med en eller for alle
radiatorerne at du mener fremløbstemperaturen er for lav?

På forhånd tak
Mette

Fra : Erik Olsen

Dato : 15-01-10 17:52

Mette wrote:

> Tak for dit svar - er det for det rum med en eller for alle
> radiatorerne at du mener fremløbstemperaturen er for lav?

Det kan man ikke umiddelbart sige uden at kende mere til anlægget og
dets betjening.

Er det et et-strengs- eller et to-strengssystem?

Fra : Mette

Dato : 15-01-10 15:02

On 15 Jan., 19:04, Armand <arm...@mc-chaufforerne.dk> wrote:

> [...]
> lokale op til samme temperatur, hvadenten det sker med mange lune eller
> får varme radiatorer, så Mette's udlejers forhold omkring emnet kan jeg

Hmm...ok - mange tak for svar :)

Mette

Fra : TMus

Dato : 16-01-10 10:32

Mette <kewtee@gmail.com> wrote in news:54bcee49-3548-4041-b8f4-
e5a34a6769e2@h9g2000yqa.googlegroups.com:

> Jeg har lejet en lejlighed til erhverv - radiatoren i det ene rum (på
> ca- 20m2) står nu på 4 og så er der 21,8 grader. På 3½ er der 19,8.
> Når den står på 3½ er hele den nederste del af radiatoren kold.

Først,- hvordan bliver du afregnet (hvilken måler har du)?

Du skal ikke forholde dig til hvad din termostat står på, men _netop_ om
du afkøler vandet i radiatoren. Hvis du afkøler vandet ordentligt (altså
at din radiator er forholdsvis kold ved retur-rør), så løber din
varmeregning ikke mere løbsk end dit varmebehov er til.

> Det virker underligt, at radiatoren skal stå så højt for en
> forholdsvis lav temperatur. I mit private hjem står radiatorerne i
> stuen på 2 og der er 20 grader.

Der er sikkert et utal af faktorer som er forskellige fra de 2
installationer, så det kan du ikke sammenligne på den måde.

> [...]
> det. Jeg vil bare ikke løbe ind i en kæmpe varmeregning, fordi
> radiatorerne er dårlige eller et eller andet.

Det kan du nu alligevel hvis du har en af de gamle m3-målere, men så
længe du sørger for at din returtemperatur er lav, så bliver du ikke
afregnet for mere varme end du rent faktisk har brugt og behov for.
Tommelfingerregel U know...

> Er der en venlig sjæl i gruppen her, som kan sige mig, om der er noget
> galt og hvad der kan være galt?

Umiddelbart lyder det ikke ufornuftigt, men det er svært at sige helt
præcist uden at kende installationen og bygningen ordentligt.

-TMus

Fra : S.B.

Dato : 17-01-10 17:59

"Mette" <kewtee@gmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

Når du åbner for radiatoren, bliver røret ved termostaten så varm før det
som sidder på afgangen?

Søren

Fra : jos

Dato : 17-01-10 21:27

S.B. wrote:
> [...]
> radiatorerne er dårlige eller et eller andet.
>
> Er der en venlig sjæl i gruppen her, som kan sige mig, om der er noget

Tallene på dine automatventiler har intet med en temperatur at gøre, så der
kan sagtens være steder hvor de skal stå på 2 for at holde 20 grader, og
andre steder hvor de skal stå på 5. Man finder en indstilling hvor
temperaturen passer. Dette skal tage nogen tid, ofte imod et par dage -
juster lidt ad gangen. Det ventilen så gør, er at skrue op når der bliver
koldere og ned når der bliver varmere omkring termostaten/føleren.

finn