Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Fastgørelse af fotoapp.
Fra : J W Nielsen

Dato : 15-01-10 20:11

Hej...
Der er åbenbart en standardstørrelse på det skruehul, der sidder i benden af
de fleste (alle?) fotoapparater.
Kender I størrelse på gevindet - og eventuelt hvor man kan købe et par
skruer i den størrelse.
Har forsøgt mig med skruer med millimetergevind, men de passer altså
ikke!!! - Det kunne eventuelt være noget tomme-gevind???

Mvh Jørgen

Fra : Allan G

Dato : 15-01-10 20:25

http://www.google.dk/#hl=da&q=gevind+foto&meta=&aq=&oq=gevind+foto&fp=830ed282100edc36

Fra : Kurt Kjær Jensen

Dato : 15-01-10 20:32

<http://en.wikipedia.org/wiki/Tripod_%28photography%29#Screw_thread>

--
Vh Kurt

Fra : Allan G

Dato : 15-01-10 20:32

> [...]
> Har forsøgt mig med skruer med millimetergevind, men de passer altså
> ikke!!! - Det kunne eventuelt være noget tomme-gevind???

Og undskyld for min Google søgning.
Næste spørgsmål er hvor kan jeg købe

Hæhe det ved jeg ikke.

Der er en mulighed i indkøbs gruppen. men ellers er gevindet jo standart.

Jaja Mvh Allan

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 15-01-10 22:27

J W Nielsen wrote:
> [...]
> Har forsøgt mig med skruer med millimetergevind, men de passer altså
> ikke!!! - Det kunne eventuelt være noget tomme-gevind???

Ja, det er tommegevind. Du kan købe sådanne kamera bundskruer hos de
fleste fotohandlere. Udover det stykke, der skrues op i kameraets 1/4"
gevindhul, er der på bagsiden af skruen er et 3/8" hul med gevind, der
passer til std. gevindet på fx. div. Manfrotto stativer og
mikrofonstativer. Prøv fx. at kigge ind til nærmeste PhotoCare.

mvh. Erik Richard

Fra : Jørn Hundebøll

Dato : 15-01-10 22:31

J W Nielsen wrote:
> [...]
> Har forsøgt mig med skruer med millimetergevind, men de passer altså
> ikke!!! - Det kunne eventuelt være noget tomme-gevind???

Jeg ved ikke hvad du vil lave, men vi har nogle forskellige løse stativ
quick release plader, som har det gevind det passer på dit kamera. Ved
ikke om det er noget du kan bruge (evt. pille skruen ud) ?

http://www.photogadget.dk/category.php?id_category=41

Jørn

---
Photogadget.dk

Fra : J W Nielsen

Dato : 15-01-10 23:56

Mange tak for jeres svar...
Dem vil jeg kigge nærmere på...

Projektet går iøvrigt ud på at sætte et kamera fast bag forruden på en
lastbil for at kunne tage noget billeder / videoklip. Har netop været i
Norge på arbejde i en uges tid, og kørte bla. ad E16, hvor der var nogle
ufatteligt smukke steder - men desværre ikke mulighed for at køre ind til
siden. Specielt nedkørslen fra Filefjeld mod Lærdal er rigtig spændende
(stejl, glat og smal).
Ydermere så jeg for nogen tid siden en meget flot motorcykelfilm optaget i
Dolomitteren - det inspirerede mig lidt til at forsøge noget på min egen MC
(det bliver nu nok lidt senere på året hi-hi).

Mvh Jørgen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 16-01-10 02:37

J W Nielsen wrote:
> [...]
> ufatteligt smukke steder - men desværre ikke mulighed for at køre ind
> til siden. Specielt nedkørslen fra Filefjeld mod Lærdal er rigtig

Man kan faktisk købe den slags monteringsgrej færdiglavet lige til at
sætte fast, men det er dyrt. Nåja, til gengæld er det både med
vibrationsdæmpning og gyroophæng. - Til dit brug vil et godt stykke
aluminium på ca. 3-4cm bredde og i passende længde være det ideelle. Du
skal så bore div. monteringshuller til fastgøring på instrumentbrædtet +
et 1/4" hul til selve den bundskrue, du skal skrue op i kameraet. Bøj så
aluminiumsstyhkket, så det monterede kamera sidder helt vandret i
forhold til bilens længdeakse, og så skal du selvfølgelig altid holde
frontruden fuldstændig ren.

Du skriver ikke, hvilket kamera, du bruger, men det vil være et rigtig
godt valg med fx. et Canon med IS system (image stabilizer), så du
undgår rystede billeder fra bilens vibrationer og bevægelser. Fx. et
PowerShot med et stort display - jo større, jo bedre, så kan du
lynhurtigt kigge, uden at du mister overblik og koncentration over
kørslen. Hvis det fx. er et EOSD, skal du sikre dig, at det
aluminiumsstykke, du vælger, er kraftig nok til at bære og holde
kameraet stabilt, uden at metallet bøjer sig i sig selv.

Monter det sådan, at du rækker lige frem, når du vil betjene kameraet,
så vil det blik, du kaster på displayet svare til det, du normalt vil
kaste på dine instrumenter, mens du kører. Desuden vil det måske være en
god idé med en fjernudløser/remote, du kan sætte fast i et clips på den
ratknage, der er nærmest ved din højre hånd, så du kan betjene div.
funktioner som zoom, evt. AF-mode og udløser - blot med tommelfingeren.

Blot et par strøtanker til, hvordan jeg i givet fald ville gøre det...

> Ydermere så jeg for nogen tid siden en meget flot motorcykelfilm optaget
> i Dolomitteren - det inspirerede mig lidt til at forsøge noget på min
> egen MC (det bliver nu nok lidt senere på året hi-hi).

Ja, eller et par støttehjul eller en sidevogn. - men nok lidt for
koldt lige nu.

Jeg vil give dig ret i, der er nogle ualmindelige flotte steder i Norge,
selvom jeg i hele mit lange liv kun har været deroppe én eneste gang som
spejder, da jeg var 'grøn' - i bogstaveligste forstand, - jeg var grøn
spejder. - For en del år siden sendte tysk TV nogle gange en togrejse
mellem forskellige stationer ned gennem Schwarzwald bjeregene. - Jeg
kunne sidde flere timer og se på de fantastiske naturscener, så jeg
forstår dig ganske udmærket.

mvh. Erik Richard

Fra : Mogens Beltoft

Dato : 17-01-10 00:22

Erik Richard Sørensen wrote:

[snip]
> [...]
> mellem forskellige stationer ned gennem Schwarzwald bjeregene. - Jeg
> kunne sidde flere timer og se på de fantastiske naturscener, så jeg

Hvis Bergen-banen har din interesse, så kan man downloade en 7 timers
tur optaget i 720p ud af forruden på toget:
http://nrkbeta.no/2009/12/18/bergensbanen-eng/

Der er også link til en kortere YouTube version.

/Mogens

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 17-01-10 02:37

Mogens Beltoft wrote:

> Hvis Bergen-banen har din interesse, så kan man downloade en 7 timers
> tur optaget i 720p ud af forruden på toget:
> http://nrkbeta.no/2009/12/18/bergensbanen-eng/
>
> Der er også link til en kortere YouTube version.

Det har den! - Jeg har bl.a. læst en del om tilblivelsen af netop
Bergensbanen... - Tak for det tip, - den er allerede igang. Godt man har
en hurtig 25mbits forbindelse.

mvh. Erik Richard

Fra : thl

Dato : 16-01-10 06:14

> [...]
>
> Projektet går iøvrigt ud på at sætte et kamera fast bag forruden på en
> lastbil for at kunne tage noget billeder / videoklip. Har netop været i

Jeg har selv denne
http://kortlink.dk/autostativ/7btg
der løser opgaven glimrende
men den er selvfølgelig dyrere end en 1/4 " maskinskrue

mvh

Thorbjørn

Fra : Allan

Dato : 16-01-10 06:22

dr Jørgen W=?

Selv om jeg absolut ikke er tilhænger af, at nogen chauffør er
beskæftiget med andet end kørslen og at dette indlæg på ingen måde må
opfattes som opildning til lovovertrædelse, kommer her et lille råd
alligevel:

For at undgå reflektioner fra ruden skal du have en bælg eller lignende
mellem optiken og ruden.

Med hensyn til fastholdelse kan du sikkert få lidt af Langgaard´s så
glimrende Gaffa Tape - og falder bælgen af, har du brugt for lidt.

Husk på, at selv kortvarig uopmærksomhed kan have exitgivende
konsekvenser, selv for os som kører godt

Rigtig god fornøjelse
Aben

Fra : Soeren Friberg

Dato : 16-01-10 08:03

On 16-01-2010 06:22, Allan wrote:
> Husk på, at selv kortvarig uopmærksomhed kan have exitgivende
> konsekvenser, selv for os som kører godt

Hæ, du ved jo, at det er undersøgt, at 3/4 af de mandlige billister
mener, at de tilhører den bedste 1/4, mens det forholder sig modsat for
kvinderne. Da kvinderne statistisk set kører bedre end mændene må man
konkludere at ydmyghed i en fotogruppe såvel som i trafikken ikke sakder

--
Kh. Søren
http://1x.com/v2/#member/10362/

Fra : Allan

Dato : 16-01-10 09:53

Soeren Friberg skrev:

> [...]
> kvinderne. Da kvinderne statistisk set kører bedre end mændene må man
> konkludere at ydmyghed i en fotogruppe såvel som i trafikken ikke sakder

Hej Soeren
Nu er den gal igen med maven. Den hopper denne gang i fryd over din
hurtige respons på min sarkasme og ironi.

Jeg tror ikke, at jeg vil sammenkæde ydmyghed i en fotogruppe med
ydmyghed i trafikken.
For i en fotogruppe bør der vel være en passende skarphed, uden at dette
nødvendigvis udvikler sig til personfnidder.
Men i trafikken ophører min ydmyghed i samme øjeblik jeg erfarer, at
chaufføren f.eks har pludret mobil og samtidig dræbt en cyklist i en
højresvingsulykke. Der bliver jeg pludselig ufattelig skarp, grænsende
til det uregerlige. For dér handler det om chaufførens disrespekt for
andres liv og førlighed ved tilsidesættelse af trafikkens vigtigste
regel: Fuld opmærksomhed.

Lad os hellere holde igen og udvise en passende ydmyghed overfor
fundatsen i gruppen og pludre foto, selvom disrespekt får mig helt frem
i skoene.

Rigtig god fotoweekend
Aben

Fra : Soeren Friberg

Dato : 16-01-10 09:59

On 16-01-2010 09:53, Allan wrote:
> Jeg tror ikke, at jeg vil sammenkæde ydmyghed i en fotogruppe med
> ydmyghed i trafikken.

Det er præcis, hvad jeg mener, at man sagtens kan gøre.
Bortset fra det var der nu ikke nogen særlig sarkasme ud over, at jeg nu
gennem 3 år i billedsnakgruppen mener at "trafikreglen" passer ganske
udmærket der også
--
Kh. Søren
http://1x.com/v2/#member/10362/

Fra : J W Nielsen

Dato : 16-01-10 17:08

Mange gange tak for jeres superfine og ikke mindst konstruktive indlæg.
Min ide gik også på noget med et hjemmelavet stykke alu-plade - og så den
famøse skrue.
Havde nu ikke tænkt på det med reflektionerne i forruden...
Og det med trafikken skal jeg også nok få styr på. Beslaget var netop for at
holde tjek på kamaraet under kørslen.

Mvh Jørgen

Fra : Niels

Dato : 19-01-10 09:55

On Jan 15, 8:11 pm, "J W Nielsen" <jor...@fjern5nielsen.dk> wrote:
> [...]
> Har forsøgt mig med skruer med millimetergevind, men de passer altså
> ikke!!! - Det kunne eventuelt være noget tomme-gevind???

Denne her kan måske også være en idé:

http://photojojo.com/store/awesomeness/monsterpod-mini-tripod

--
Niels

Fra : Soeren Friberg

Dato : 19-01-10 18:26

On 15-01-2010 20:11, J W Nielsen wrote:

> Kender I størrelse på gevindet - og eventuelt hvor man kan købe et par
> skruer i den størrelse.

Når jeg læser: The Nikon Creative Lightting System" kaldes det, så vidt
jeg kan læse, for:
"1/4" x 20 treaded screws"

Bliver du klogere af det?

--
Kh. Søren
http://1x.com/v2/#member/10362/

Fra : Robert Piil

Dato : 19-01-10 19:39

J W Nielsen skrev:

> [...]
> Har forsøgt mig med skruer med millimetergevind, men de passer altså
> ikke!!! - Det kunne eventuelt være noget tomme-gevind???

Du skal have fat i en 1/4"-skrue med WHITWORTH-gevind (det er ikke det
almindelige).

Du kan få en gevindstang på 1 meter her:
http://bredsgaard.mi.dk/catalog/product_info.php?cPath=1385_1402_1494_1538&products_id=10904

Bolte har jeg ikke lige kunnet finde online.

--
Robert Piil

Fra : thl

Dato : 20-01-10 14:13

"Robert Piil" <piil@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> http://bredsgaard.mi.dk/catalog/product_info.php?cPath=1385_1402_1494_1538&products_id=10904
>
> Bolte har jeg ikke lige kunnet finde online.

Det er heller ikke let, men her er der lidt

http://www.morsbikesonline.dk/product/Skruer/Hexagon-screw-5

mvh

Thorbjørn

Fra : Robert Piil

Dato : 20-01-10 14:21

thl skrev:

> Det er heller ikke let, men her er der lidt
>
> http://www.morsbikesonline.dk/product/Skruer/Hexagon-screw-5

Den dur ikke. UNF-gevind og Withworth er ikke det samme - der er
forskellig hældning på, så hvis du forsøger at skrue sådan en bolt i dit
kamera, så ødelægger du gevindet (med lidt held det på bolten).

--
Robert Piil

Fra : Robert Piil

Dato : 20-01-10 14:23

Robert Piil skrev:

> Den dur ikke. UNF-gevind og Withworth er ikke det samme - der er
> forskellig hældning på, så hvis du forsøger at skrue sådan en bolt i dit
> kamera, så ødelægger du gevindet (med lidt held det på bolten).

Her var den dog:

http://www.morsbikesonline.dk/product/Skruer/Screw-30

--
Robert Piil

Fra : Mogens Beltoft

Dato : 20-01-10 20:37

Hmmm... Den koster lige så meget, som jeg gav for en rigtig kamera skrue
ved fotohandleren i Hobro.

Som den her, bare i metal:
http://clearviewer.com/images/P09-0824-161706-06848.jpg

/Mogens

Fra : thl

Dato : 20-01-10 14:28

> [...]
> forskellig hældning på, så hvis du forsøger at skrue sådan en bolt i dit
> kamera, så ødelægger du gevindet (med lidt held det på bolten).

Det var ikke UNF men UNC jeg henviste til. UNC har 20 gevind pr, tomme

mvh

Thorbjørn

Fra : thl

Dato : 20-01-10 14:31

> [...]
> forskellig hældning på, så hvis du forsøger at skrue sådan en bolt i dit
> kamera, så ødelægger du gevindet (med lidt held det på bolten).

Du har ret ,men på samme side er der UNC gevind som var det jeg ville have
henvist til

http://www.morsbikesonline.dk/product/Skruer/Hexagon-screw-27

Mvh

Thorbjørn

Fra : Robert Piil

Dato : 20-01-10 14:45

thl skrev:

> Du har ret ,men på samme side er der UNC gevind som var det jeg ville
> have henvist til
>
> http://www.morsbikesonline.dk/product/Skruer/Hexagon-screw-27

....men der er staidigvæk forskel.
Selvom der er samme hældning på gevindet (20/tomme), så er vinkelen på
det enkelte gevind henhv. 60 og 55 grader:

http://hpholm.dk/gevindtabel.html

--
Robert Piil

Fra : thl

Dato : 20-01-10 15:14

> ...men der er staidigvæk forskel.
> Selvom der er samme hældning på gevindet (20/tomme), så er vinkelen på det
> [...]

Det er ganske korrekt, men kig lige her

http://www.gewinde-normen.de/foto-gewinde.html

mvh

Thorbjørn

Fra : Robert Piil

Dato : 20-01-10 15:33

thl skrev:

> Det er ganske korrekt, men kig lige her
>
> http://www.gewinde-normen.de/foto-gewinde.html

Ah, så ser det ud til at du får ret i den sidste ende. Jeg havde bare
googlet at det skulle være et withworth-gevind, men dit link ser noget
mere autorativt ud.

Uanset, så tror jeg nu ikke man gør varig skade på hverken skure eller
kamera ved at tvinge en UNC i en withworth eller omvendt. Det afgørende
er at gevindets hældning er korrekt.

--
Robert Piil