Vare til 0 kr
Fra : Karina

Dato : 15-01-10 00:40

Hej gruppe,

Er der nogen herinde, der er så meget inde i købeloven, at de kan svare
på det her:

En kunde handler i en webshop en vare, der ligger i en kategori, hvor
alle øvrige varer koster fra ca. 300 til 800 kr. Den aktuelle vare har
også en vist pris. Kunden smider varen i kurven og går til kassen.
Undervejs i processen regner shopsystemet pludselig alle priser til 0
kr. Det vides ikke hvordan, hvornår eller hvorfor, men det er ikke en
konsekvent fejl, og den har efterfølgende ikke igen kunnet fremprovokeres.

Kunden kører ordren igennem og vælger kontooverførsel som betaling.
Shopadmin modtager ordren i sit system til en samlet pris på godt 600 kr
inkl. levering. Kunden modtager til gengæld en ordrebekræftelse på
mailen, hvor alle beløb står til 0 kr.

Spørgsmål: Er shoppen nu forpligtet til at sende varen kvit og frit til
kunden?

Mvh
Karina

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 15-01-10 01:46

Karina skrev:

> Er der nogen herinde, der er så meget inde i købeloven, at de kan svare
> på det her:

Det er aftaleloven der er aktuel.

> [...]
> Shopadmin modtager ordren i sit system til en samlet pris på godt 600 kr
> inkl. levering. Kunden modtager til gengæld en ordrebekræftelse på

Det er en åbenlys fejl. Den forpligter ikke butikken.

§ 32. Den, der har afgivet en viljeserklæring, som ved
    fejlskrift eller anden fejltagelse fra hans side har fået et
    andet indhold end tilsigtet, er ikke bundet ved erklæringens
    indhold, hvis den, til hvem erklæringen er afgivet, indså
    eller burde indse, at der forelå en fejltagelse.

> Spørgsmål: Er shoppen nu forpligtet til at sende varen kvit og frit til
> kunden?

Nej. Den kan opkræve sin normale pris og transportomkostning.

--
Bertel

Fra : Peter Knutsen

Dato : 15-01-10 07:02

On 15/01/2010 00:39, Karina wrote:
[..]
> Spørgsmål: Er shoppen nu forpligtet til at sende varen kvit og frit til
> kunden?

Nej, kunden har handlet i såkaldt ond tro. Varer kan godt være *meget*
nedsat i forhold til den gængse pris, især hvis butikken fører sig frem
med at være superbillig og slagtilbud og jeg-skal-komme-efter-dig, men
en vare til *nul* kroner er ond tro, medmindre kunden har en rimelig
grund til at antage at det er butikkens hensigt at bortgive varen,
d.v.s. en eller anden promovering af butikken selv eller af det
specifikke produkt. Det er ren logik.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org