Elektronisk logbog
Fra : blueocean

Dato : 15-01-10 06:38

Hej

Jeg har Googlet lidt i et forsøg på at finde en Logbog ´s program, som
afspejler en almindelig skibslog, med de ting som hidrøre det. Alså
ikke en log som er fanzy og kompliceret. Det er ikke helt lykkedes mig
at finde.
Men en der blot kan skrives ind i med start slut disnation og fart
position (fra GPS) og mindre kommentar felt. Noget i den retning, som
også kan udskrive sidene. Alså noget i den retning.

Er der nogen der har et bud på dette.

Gert

Fra : Ukendt

Dato : 15-01-10 17:34

"blueocean" <gert.kjaer@gmail.com> skrev i meddelelsen
[...]

**************************************

Jeg har ledt højt og lavt efter noget tilsvarende.
Men ikke fundet noget.-((
Har tænk over at fabrikerer een med exxell eller måske, men større arbejde,
access.

Er spændt på, om gruppen har andre forslag?

MVH
Egon

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 15-01-10 11:46

Hej Gert,

Den elektroniske logbog kan du downloade fra denne side:

http://fd.fvm.dk/Elektronisk_logbog.aspx?ID=42540

Det er nok ikke alt man behøves at udfylde

Det er nok værd for nogle bådejere at bemærke afsnittet nederst på
siden:

Fartøjer over 15 meter
Fra den 1. juli 2011 skal alle fartøjer mellem 15 og 24 meter også
anvende elektronisk logbog i stedet for den gamle velkendte
papirlogbog.

Mvh/Harding

Fra : Bo Carlé

Dato : 15-01-10 20:26

Den elektroniske logbog vinder på point, og koster højst 1.000€ pr. fartøj
men der er sket en fejl i L-tasten ! Start derfor IKKE hjælpfilen !
Starter op på under 50 sekunder !
Pas derfor på du ikke pludselig har startet en del programmer op.
Det er nu også fastslået at fiskere ikke bruger win7,
og at det er et kongeligt program !
--
Excel vinder på brugervenligheden, samt lynopstart.
------------------------

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 15-01-10 13:31

Er det ikke dette du henviser til:

Fiskeridirektoratet har ansøgt EU om støtte til de
installationsomkostninger (højst 1.000€ pr. fartøj), der bliver pålagt
fartøjet i forbindelse med indførelse af elektronisk logbog. Ligeledes
har Fiskeridirektoratet ansøgt EU om finansieringstilskud til
udskiftning af den FOE (højst 1.500 € pr. fartøj), som fartøjsejerne
har overtaget fra direktoratet. Fiskeridirektoratet vil informere
nærmere, når EU har givet tilkendegivelse.

Min tanke var ikke at købe og koble sig på logbogen men ud fra
skærmbillederne se hvad man kan bruge.
Opsætningen kunne man så selv bruge i en form for access database
eller med excel regneark.

I mit gamle "Mariner" nav. program var der en udmærket logbog og alle
kurser, afstande blev automatisk logbogsført. Desværre et DOS program
som nyere PC´er ikke kan anvende.
Det var et værdifuldt bevismateriale da Hjemmeværnet ved Mandehoved
skød efter os. De anede ikke hvad de havde gang i; men til politiet
indrømmede de at de havde skudt i retningen af en sejlbåd.

Mvh/Harding

Fra : Bo Carlé

Dato : 15-01-10 23:54

Joda, er i fuld sving med at konstruere en logbog, og rart at have noget at
eftergøre/kigge på.
Data vil ende i Notesblok, hvorfra udskrivningen vil foregå. Et klik og data
for én dag, kan gemmes eller udskrives.
Faktisk som blueocean foreslog at det skulle se ud, og programmet fylder
ikke meget.
Fiskere har naturligvis andre behov og det har de fået med eLog (nærmest
påtvunget).
-
Ender som Open source
skrives/skypes
Bo
----

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 16-01-10 03:36

Hej Bo,

Var det noget som du i fremtiden vil lægge ud på din hjemmeside?

Mvh/Harding

Fra : blueocean

Dato : 16-01-10 05:38

> [...]
> ikke meget.
> Fiskere har naturligvis andre behov og det har de fået med eLog (nærmest

Hej det lyder meget interssant det fra Bo, jeg har kigget på Elog, men
føler ikke ligefrem at den understøtter vores behov, Til Bo jeg vil
gerne forhøre mig om det du har gang i, jeg kunne godt tænke mig og
høre om du vil lave GPS tilgang således at position automatisk blev
lagt ind. Jeg ved ikke noget om programering, men det lyder rigtig
spænende. Så jeg tror du får mange stjerne fra sejlerene hvis du
kommer med noget som er meget aktuelt for os.

Gert

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 17-01-10 14:09

Den Sun, 17 Jan 2010 13:44:04 +0100 skrev Unique:

> Hvis man kan i VB, kan man vel også i det sprog du koder i. Spændende
> det du har gang i iøvrigt.

Undskyld lige mig, men hvor i ser du det spændende?
Hvis der ikke kan hentes NMEA data fra forskellige instrumenter, er det
da bare ren tekstbehandling.

Hvorfor(endnu) en gang lægge sig på Windows platformen?

Så kunne man da lige så godt bruge OpenOffice database, som er kompatibel
på Mac, Windows og Linux.

--
Karl Erik.

Fra : Ukendt

Dato : 17-01-10 14:45

blueocean wrote:
> Hej

SNIP

> Er der nogen der har et bud på dette.
>

> Gert

Som tidligere nævnt, benyttede jeg denne sommer det norske
TIKI-navigator, der har en indbygget elektronisk logbog ... Jeg
erkender, at det er ikke et selvstændigt program eller open source og
spørg mig ikke om, hvordan det er programmeret, men man kan udlæse
logbogen i regneark eller som CSV (kommaseparerede).
Man kan sætte logningsfrekvensen, som man har lyst - en obs. pr minut
.... pr 5. minut osv. osv.
For hver logning får man en linie med følgende indhold:

Klokkeslet - LAT/LONG - Fri tekst - COG - SOG - Vind - Distance - ID

Man kan (under vejs eller når man kommer til sit mål) indsætte egen
tekst for hver linie i logbogen og distance vises både som distance
imellem logningerne og kumuleret. Den logbog er jeg godt tilfreds med.

Tracket logges også, så man kan "gensejle" dagens tur i kortet ...

Flemming Torp

Fra : Ukendt

Dato : 17-01-10 17:59

Jeg må beklage, at jeg har givet en helt forkert oplysning i
nedenstående mail: Jeg blandede to forskellige programmer sammen. I
TIKI kan man på nuværende tidspunkt *ikke* eksportere logbogen over i
regneark eller via CSV ... Man kan gemme den på sin PC, kalde den frem
og "afspille ruten", men ikke på en nem måde lagre den som selvstændig
fil, der kan bruges i andre applikationer ... Sorry for the confusion

Flemming Torp

Fra : Ukendt

Dato : 17-01-10 18:50

Flemming Torp wrote:
> [...]
> selvstændig
> fil, der kan bruges i andre applikationer ... Sorry for the

Til info var det SOB, jeg åbenbart havde i tankerne da jeg svarede ...
Jf. deres manual p. 8-5: http://www.digiboat.com.au/
"SOB logs a lot of data about the ship every few seconds to a standard
"row/column" format for direct importing into a spreadsheet for
archival purposes or voyage analysis.

A typical use would be to import the logfile into a spreadsheet every
day or so, or at the conclusion of a passage, or to identify a storm
etc.

The pasttrack data logged by SOB is:ng Description

TIME UTC time for this row of data

LAT/LNG Latitude and Longitude

MODE Real-time, Dead Reckoning or Voyage Replay

COG Course (Over Ground)

SOG Speed (Over Ground)

DEPTH Depth of Water

AWD Apparent Wind Direction

AWS Apparent Wind Speed

TWD True Wind Direction

TWS True Wind Speed

TEMP Water Temperature

ALT Altitude (Height above MSL)

TRIP Accumulated Distance

SPD Speed (Over Water)

HDG Heading (Over Water)"

Hvis man har transducerne til de forskellige data - log, lod, heading
og vind - koblet på PC'en, kan man så lægge disse data over i et
regneark - evt. fjerne/skjule dem, man ikke ønsker - og analysere på
resten.

Jeg har ikke selv prøvet det, så jeg har ikke praktisk erfaring med
det i SOB.
Flemming Torp

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 17-01-10 14:56

Den Sun, 17 Jan 2010 14:45:03 +0100 skrev Flemming Torp:

> [...]
> imellem logningerne og kumuleret. Den logbog er jeg godt tilfreds med.
>
> Tracket logges også, så man kan "gensejle" dagens tur i kortet ...

Ja se, så begynder det at ligne noget

Husker godt den irriterende nordmand der gjorde reklame for programmet

Fedt - for dem der gerne vil udskifte blyanten med noget mere interessant.

--
Karl Erik.

Fra : Skipper

Dato : 18-01-10 17:18

blueocean skrev:
> [...]
> position (fra GPS) og mindre kommentar felt. Noget i den retning, som
> også kan udskrive sidene. Alså noget i den retning.

Kig på dette link - det er måske det du efterspørger:

https://www.tripcon.de/en/html/index.php?option=com_content&task=view&id=13&Itemid=28

Fra : blueocean

Dato : 18-01-10 14:11

On 18 Jan., 17:17, Skipper <do...@dolan.dk> wrote:
> blueocean skrev:> Hej

> Kig p dette link - det er m ske det du eftersp rger:
>
> https://www.tripcon.de/en/html/index.php?option=com_content&task=view....

hey

Jeg synes at det fra Tripcon virker overvælende meget avanceret måske
lidt for avanceret til mit brug, men det ser spænende ud, og jeg DL
det også for at se havd det var, men ligefrem at køre en Sql database
virker som at skyde gråspurve med Kanoner. Så hvis man er til det er
det jo fint nok men 350 euro er mange penge.

Næææ, så venter jeg hellere til noget andet dukker op.

Gert

Fra : Flemming Torp

Dato : 19-01-10 03:00

"blueocean" <gert.kjaer@gmail.com> skrev i en meddelelse
On 18 Jan., 17:17, Skipper <do...@dolan.dk> wrote:
> blueocean skrev:> Hej

SNIP

> [...]

det jo fint nok men 350 euro er mange penge.

Næææ, så venter jeg hellere til noget andet dukker op.

Det ser jo godt ud ... Men sikke mange forskellige moduler og priser
de tilbyder ...
Et modul lidt over det minimale koster jo stort set lige så meget som
en fuldgyldig navigations-applikation, hvor Tripcons data er
inkluderet - måske ikke i en så fancy indpakning ... men alligevel.
Det er godt nok en dyr "indpakning" ...

Flemming Torp

Fra : Skipper

Dato : 19-01-10 07:23

Flemming Torp skrev:
> [...]
> en fuldgyldig navigations-applikation, hvor Tripcons data er
> inkluderet - måske ikke i en så fancy indpakning ... men alligevel.

Enig - det burde ikke være nødvendig med en sql database - iøvrigt tager
det noget tid at åbne og lukke programmet ned sikkert pga sql'en, men
jeg synes at det ser spændende ud.
Jeg har selv "fedtet" med en acces base men da det kom til stykket - så
"gad" jeg ikke at taste mine data ind. Så hellere et stykke papir eller
den gammeldaws metode med en rigtig indbundet Logbog.

Fra : blueocean

Dato : 19-01-10 02:15

On 19 Jan., 07:23, Skipper <do...@dolan.dk> wrote:

> [...]
> den gammeldaws metode med en rigtig indbundet Logbog. - Skjul tekst i anførselstegn -

Jepper

Jeg er lige ved at gå tilbage til den gode gamle indbundet logbog, den
kan man da selv herske over, og hvad der det gode ved den er at hvis
man har forskellige crews med ud de kan sidde og få en god gang
læsning i disse logbøger. Jeg har altid syntes at det kan være
spænende at sidde og læse i som godnat stof.

Men hvad tiderne ændre sig og og og og , tja måske den elektroniske
udgave godt kan blive den afløser for det trivielle skrive stof ,
position fart osv.

Gert

Fra : Ukendt

Dato : 19-01-10 11:17

blueocean wrote:
> [...]
>
> Men hvad tiderne ændre sig og og og og , tja måske den elektroniske
> udgave godt kan blive den afløser for det trivielle skrive stof ,

"Alle medaljer har en bagside" ...

Der er altså noget mere autentisk/romantisk ved en logbog med sider
præget af det maritime miljø, skrevet af diverse besætningsmedlemmer
om vind, vejr, kurs, position, passage af diverse sømærker,
havneindtryk, krovurdering, besætning, diesel- og
vandbeholdning/forbrug, osv. osv. ...

Vores kompromis har været, at vi nu dropper at indføre de eksakte
informationer om klokkeslet, kurs, vind, position o.l. i "den gamle
papirlogbog", som nu mere blevet en form for "dagbog der håndterer de
bløde data", som oftest er de sjoveste at gå tilbage og læse ... Når
jeg kigger gamle logbøger igennem, er det ikke data om vind, kurs og
position, der har den store interesse, men mere hvem vi var sammen
med, hvad vi foretog os, hvor der var en god ankerplads, kro,
havnefodged, pris, indkøbs- og legemuligheder, en god strand eller
grillplads, osv. osv.

"De hårde data" - med fem minutters intervaller ligger på PC'en ...
Hvis den har været tændt(!) ... Jeg har (endnu) ikke automatik til at
følge motorens driftstimer eller dieselforbrug, så det bliver også
indføjet i papirlogbogen - ligesom tankning af frisk vand, påfyldning
af smøreolie, udskiftning af filtre, tømning af holdingtanken,
batteritilstanden og den manuelle smøring af skrueakselen m.v. noteres

Det korte af det lange er, at man efter min mening ikke kan undvære
"den gode gamle papirlogbog", men man kan måske slippe for at nedfælde
de mere rutineprægede sejladsrelaterede noter om klokkeslet, vind,
kurs, position, distance o.l. og overlade det til elektronikken ...

Måske en løsning baseret på et navigationsprogram på PC'en (som ikke
er tændt på alle mindre ture) eller en søkortplotter (der f.eks.
lagrer et track) kombineret med en papir logbog med "blanke linerede
sider" eller et simpelt regneark med ganske få selvvalgte kolonner,
vil være svaret ... ... Så jeg er enig ...

Flemming Torp