Fundament-isolering - muligt ?
Fra : Carsten

Dato : 14-01-10 19:42

Mit 70'er hus har følgende isolering under gulv (se nedefra):

jord (klart nok !)
20 cm stampet sand
plastfolie
30 + 50mm isolering (glasuldplader)
8 + 3cm beton

Jeg ville gerne opgradere det til at være lidt mere "dagens standard", men
jeg har ikke lyst til at banke ca. 100m2 gulv op, og så var det jeg
tænkte...

Det meste af kulden må komme "udefra" - igennem det ydre fundament, således
at det koldeste område er den første meters penge ved alle ydre vægge. Har
jeg ikke ret heri ?

Er det i så fald muligt at lave følgende operation ?

1) vinkelslibe en revne langs en ydermur ca. 1m fra væggen
2) hugge denne 1 x 6 meter gulv op (stuens ydervæg)
3) skære igennem isolering
4) folde folien op
5) grave 15-18 cm af sandlaget af (kan man gøre det uden at det under gulvet
skrider ?)
6) folde folien ned igen (evt. med tillæg af lidt ny folie)
7) isolere med styrolit - plads til ca. 220mm
8) støbe oven på styrolit'en så betonlaget bliver plant med det gamle

Hvis jeg gør det huset rundt ved alle ydervægge (som er til at komme til)
vil det så ikke give 80% af den gevinst jeg ville få ved at brække hele
gulvet op ?

Hilsen
Carsten

Fra : Leon Hulstrøm

Dato : 14-01-10 20:49

"Carsten" <carsten@nosp_jensen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Hvis jeg gør det huset rundt ved alle ydervægge (som er til at komme til)
> vil det så ikke give 80% af den gevinst jeg ville få ved at brække hele

Mindes nogle uheldige husejere (nyere tid) som ville grave ud til ståhøjde
og isoler korrekt, men fundamentet og hele huset skred :-/
Jeg ville nok konsulterer en sagkyndig først.

/Leon

Fra : Frede

Dato : 14-01-10 12:59

On 14 Jan., 20:49, "Leon Hulstr m" <LeonSPA...@hulstroem.com> wrote:

> Mindes nogle uheldige husejere (nyere tid) som ville grave ud til st h jde
> og isoler korrekt, men fundamentet og hele huset skred :-/
> Jeg ville nok konsulterer en sagkyndig f rst.
> ad
> /Leon- Skjul tekst i anførselstegn -
>
> - Vis tekst i anførselstegn -

Hvad er årsagen til du vil gøre dette?
Fordi du har problemer med kulden (fodkoldt - træk)
eller fyringsøkonomi

Hvis det er sidst nævnte, tror jeg ikke du nogensinde får det tjent
hjem igen.

Frede

Fra : CC

Dato : 14-01-10 22:46

"Carsten" skrev i meddelelsen ...
> [...]
>
> Hvis jeg gør det huset rundt ved alle ydervægge (som er til at komme til)
> vil det så ikke give 80% af den gevinst jeg ville få ved at brække hele

Hvis du ikke samtidig skal have lavet gulvvarme, så vil jeg holde fingerne
borte.
Du risikerer, at fundamentet skride ud, og taget kommer ned.

Hvis du skære 1 m inde på gulvet, så får du ikke kuldebroen mellem
randfundament og gulv væk.
I dag lægges en 10x100 mm styrolit mellem randfundment og betongulv.

Jeg ville ofre kræfterne på loftisolering (installer evt. et "genveks" anlæg
inden du isolerer), nye vinduer og/eller hulmursisolering.
Hvordan har din "vindbrædder" det. Dit hus er fra 70, så der er sikker kun
100mm på loftet og et 100 mm vindbræt.
Fx. er mit hus fra 73 og jeg mangler 4 skifte i ydermuren, så det hjalp, at
lave nye vindbrædder og 250 mm "iso" på loftet.

Fra : Carsten

Dato : 15-01-10 17:00

"CC" <CC@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Hvordan har din "vindbrædder" det. Dit hus er fra 70, så der er sikker kun
> 100mm på loftet og et 100 mm vindbræt.

loft og hulmur har jeg allrede været over, så det er ikke længere problemet.

Carsten

Fra : Carsten Keller

Dato : 15-01-10 09:06

Carsten wrote:
> [...]
>
> Det meste af kulden må komme "udefra" - igennem det ydre fundament,
> således at det koldeste område er den første meters penge ved alle

Det er jeg ret sikker på du ikke har ret i. Jorden er i snit 8 grader så
vidt jeg husker, så en del af året er det nok lige modsat. Der vil i hvert
fald altid være et tab midt på dit gulv også, så jeg synes som de andre at
det er en temmelig dårlig løsning.

Hvis din tese holdt vand ville det være en bedre ide at isolere 250mm uden
på din sokel, så kunne der jo heller ikke komme kulde ind til dit gulv og du
slap for at brække det op.

Og så lige det sidste argument: hvis dit hus er 100 m2 skal du som minimum
banke omkring 40 m2 op for at få en rand hele vejen rundt langs ydermuren.
Mon dog det kan betale sig at undlade at grave de sidste 60?

Keller

Fra : Morten

Dato : 15-01-10 12:07

"Carsten Keller" <ck@no-more-swen.iha.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>det gør der nu.og de udvendige vægge føles heller ikke så kolde mere
>undtagen den side jeg ikke har fåt det gjort ved endu.

Morten

Fra : Carsten

Dato : 15-01-10 16:58

"Morten" <trolleren(fjern)@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]

Det havde jeg også tænkt på, men jeg har murstenshus hvor murstenene jo kun
rager ca. 1-2 cm ud over fundament/sokkel kanten. Hvordan vil det se ud når
man har sat isoleringslag på ? har du evt. nogle før og efter billeder af
din løsning ?

Hilsen
Carsten

Fra : Morten

Dato : 15-01-10 23:49

Fra : Peter

Dato : 19-01-10 20:29

> [...]
> kun rager ca. 1-2 cm ud over fundament/sokkel kanten. Hvordan vil det se
> ud når man har sat isoleringslag på ? har du evt. nogle før og efter

Det minder om Sundolitt's F-fundament,
Noget lignende bruges i sverige når der bygges på klippe grund, der lægges
et lag isolering ca. 1m ud fra væggen, og overdækkes så kan frosten ikke
krybe ind.

http://www.sundolitt.dk

Mvh Peter

Fra : Lars Peter Larsen

Dato : 17-01-10 10:02

Carsten wrote:
> [...]
>
> Hvis jeg gør det huset rundt ved alle ydervægge (som er til at komme til)
> vil det så ikke give 80% af den gevinst jeg ville få ved at brække hele

Hmm - Hvordan er skillerumsvæggene bygget? - Muret med fundament ned i
gulvet eller "papvægge" imellem gulv og loft?

Reglen siger at fundamentet under ydermurene skal nå ned i frostfri
dybde eller ca 90 cm så det sker næppe det store ved at grave den
overste halve meter af for at lave ny isolering.

Jeg ville sige tænk grundigt over det! - Der skal sagkyndig hjælp til at
vurdere om det bedre kan svare sig at brække gulvet i stuen/hele huset
op og lægge 20 eller 30 cm styrolit eller lecanødder under gulvet inden
der lægges varmeslange til gulvvarme og støbes nyt gulv. Det bliver nok
også vanskeligt helt at undgå en kuldebro imellem det nye gulv og
fundamentet helt ude ved ydermurene men det kan den sagkyndige råde dig om.

/Lars