Stopforbud
Fra : Kim

Dato : 15-01-10 11:40

Kan man (lovligt) lave et busstoppested ca. 2m fra et
stopforbudsskilt ?
Der er ingen undertavler på stopforbuds-skiltet, ud over
at stopforbuddet osse gælder i rabatten.

Mvh, Kim

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 15-01-10 11:40

On Fri, 15 Jan 2010 11:39:55 +0100, "Kim" <No@mail.dk> wrote:

>Kan man (lovligt) lave et busstoppested ca. 2m fra et
>stopforbudsskilt ?
>Der er ingen undertavler på stopforbuds-skiltet, ud over
>at stopforbuddet osse gælder i rabatten.

Hvor står "stopforbuds-skiltet", før eller efter busstoppestedet (i
kørselsretningen) ?

/Hans

Fra : Kim

Dato : 15-01-10 12:03

> Hvor står "stopforbuds-skiltet", før eller efter busstoppestedet (i
> kørselsretningen) ?

Der er stopforbudsskilte på hele vejen, både før og efter busstoppestedet.
Der er flere busstoppesteder på vejen.

Mvh, Kim

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 15-01-10 12:45

On Fri, 15 Jan 2010 12:02:50 +0100, "Kim" <No@mail.dk> wrote:

>"Hans Kjaergaard" <hans.k2teknik@post5.tele.dk> skrev i en meddelelse

>Der er stopforbudsskilte på hele vejen, både før og efter busstoppestedet.
>Der er flere busstoppesteder på vejen.

Der er intet galt i at have busstoppesteder på veje hvor der ellers er
stopforbud.
Det ses flere steder både i byen og på landet.

/Hans

Fra : Kim

Dato : 15-01-10 13:03

> Der er intet galt i at have busstoppesteder på veje hvor der ellers er
> stopforbud.
> Det ses flere steder både i byen og på landet.

Ok, tak. Troede der skulle være en undertavle med "Busser undtaget".
Ved gennemkørsel forbudt står der da "Busser undtaget".

Mvh, Kim

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 15-01-10 13:24

On Fri, 15 Jan 2010 13:02:40 +0100, "Kim" <No@mail.dk> wrote:

>"Hans Kjaergaard" <hans.k2teknik@post5.tele.dk> skrev i en meddelelse

>Ok, tak. Troede der skulle være en undertavle med "Busser undtaget".
Nej for selve busstoppestedet giver bussen ret til at stoppe. Og hvis
det havde stået der så måtte bussen stoppe hvor-som-helst på
stopforbudsstrækningen, hvilket ikke giver mening hvis der er et
busstoppested.

>Ved gennemkørsel forbudt står der da "Busser undtaget".
Hvilket er en nødvendighed hvis bussen skal have lov til gemmenkørsel.

/Hans

Fra : Armand

Dato : 15-01-10 19:22

Hans Kjaergaard skrev:

> [...]
> det havde stået der så måtte bussen stoppe hvor-som-helst på
> stopforbudsstrækningen, hvilket ikke giver mening hvis der er et

Men alligevel underligt at det på en strækning der vurderes at have
behov for ligefrem et stopforbud (i modsætning til P-forbud) for private
biler tillades en så meget større/bredere bus at gøre stop

--
Armand.

Fra : Kent Friis

Dato : 16-01-10 09:53

Den Fri, 15 Jan 2010 19:22:28 +0100 skrev Armand:

> Men alligevel underligt at det på en strækning der vurderes at have
> behov for ligefrem et stopforbud (i modsætning til P-forbud) for private
> biler tillades en så meget større/bredere bus at gøre stop

Der kommer jo ikke så mange af dem, og de kommer på faste tidspunkter,
så ikke hele gaden pludselig er fyldt med busser.

Derimod kan jeg ikke se meningen i den lignende skiltning, hvor en bro
er skiltet med "max akseltryk 2T (busser undtaget)". Kan broen kun
bære 2 tons, eller kan den bære mere?

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 16-01-10 10:49

On 16 Jan 2010 08:53:20 GMT, Kent Friis <nospam@nospam.invalid> wrote:

>Derimod kan jeg ikke se meningen i den lignende skiltning, hvor en bro
>er skiltet med "max akseltryk 2T (busser undtaget)". Kan broen kun
>bære 2 tons, eller kan den bære mere?
Broen kan nok bære betydeligt mere end de 2 tons, men problemet er at
broens holbarhed/levetid nedsættes betydeligt når der tit køres over
denne med den for broen maksimale vægt. Så for at forlænge levetiden
på broer nedsætter man vægtgrænsen.

Mht. bussen er det jo nok sådan at der måske er en rutebil/bus der
kører (eller har gjort) på rute over broen og den rute ønsker man så
ikke at lave om, men man ønsker lang holbarhed på broen, derfor
forbydes lastbiler etc.

/Hans

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 14-02-10 10:08

Kim skrev:
> "Hans Kjaergaard" <hans.k2teknik@post5.tele.dk> skrev i en meddelelse
>>
> Ok, tak. Troede der skulle være en undertavle med "Busser undtaget".

Bussen må da heller ikke holde udenfor busstoppet.