Hvorfor sker ulykkerne
Fra : JBH

Dato : 14-01-10 21:43

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 15-01-10 18:16

"JBH" <skodkontoen@hotmail.com> skrev i meddelelsen
news:4b4f81ee$0$56774$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> http://www.berlingske.dk/nyheder/grafik-derfor-sker-trafikulykkerne

Here we go again -> hastigheden som sådan er ikke årsagen til ulykkerne. Det
er mennesket bag rattet ifm. valg af hastighed, der er årsagen til dem.
Hvornår fatter de det ?!?

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 15-01-10 18:50

On Fri, 15 Jan 2010 18:15:36 +0100, "Mogens \(K\)" <no@mail.com>
wrote:

> [...]
>er mennesket bag rattet ifm. valg af hastighed, der er årsagen til dem.
Aldrig.
http://www.sikkertrafik.dk/I%20bil/Doedstal.aspx

/Hans

Fra : Armand

Dato : 15-01-10 19:34

Mogens (K) skrev:
> [...]
>
> Here we go again -> hastigheden som sådan er ikke årsagen til ulykkerne.
> Det er mennesket bag rattet ifm. valg af hastighed, der er årsagen til

Er det da ikke lige netop dét at selv Hr. Nonbo erkender i denne artikel??

--
Armand.

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 15-01-10 19:48

> Er det da ikke lige netop dét at selv Hr. Nonbo erkender i denne artikel??

Han skriver, at høj fart var ÅRSAGEN til næsten 50% af ulykkerne, og det er
ikke sandt. Farten i sig selv kan ikke være årsagen, idet fejl 40 ofte er
no. 1 vedr. årsag i dé situationer...

Fra : Armand

Dato : 15-01-10 20:19

Mogens (K) skrev:
> [...]
> er ikke sandt. Farten i sig selv kan ikke være årsagen, idet fejl 40
> ofte er no. 1 vedr. årsag i dé situationer...

Der skrives høj fart OG uopmærksomhed! :
   " næsten halvdelen af de 207 analyserede ulykker var for høj fart og
uopmærksomhed årsag til, at det gik galt."

Og det er i fortsættelse af dét forhold at der tales om dém der er
teknisk fartblinde:
   "Dokumentationschef i Rådet for Sikker Trafik Jesper Sølund siger, at
der ikke kan sættes tal på det præcise antal fart- og risikoblinde
trafikanter"

--
Armand.

Fra : Ivan Madsen

Dato : 15-01-10 19:49

wrote:

> [...]
>er mennesket bag rattet ifm. valg af hastighed, der er årsagen til dem.

Det er vi enige om - vi er forhåbentlig også enige om, at hvis du
pander ind i et træ med 60 km/t går du i en moderne bil ofte derfra,
hvis du kører 120 så snakker vi om alt fra en tur på hospitalet til at
det er slut.
Så farten alene er ikke problemet - men jo højere hastighed, jo værre
følger.
Og da de fleste bag rattet ikke kan håndtere farten er man nødt til at
begrænse den for alle - det er ca. samme princip som at på en vej med
fuldt optrukken midterlinie sætter laveste fællesnævner hastigheden.
Er du alene, jamen jahuuu......er gammelfar med blød hat og kold
cigar, der lige har fået Corollaen op på næsten 60 ude at køre, må man
pænt blive bagved.

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 15-01-10 19:54

"Ivan Madsen" <karinogivan@gmail.com> skrev i meddelelsen

> Så farten alene er ikke problemet - men jo højere hastighed, jo værre
> følger.

Det ved vi godt...

> Og da de fleste bag rattet ikke kan håndtere farten er man nødt til at
> begrænse den for alle - det er ca. samme princip som at på en vej med
> fuldt optrukken midterlinie sætter laveste fællesnævner hastigheden.

Man sku istedet sætte ind på at uddanne folk bedre, IMO...

Fra : Ivan Madsen

Dato : 15-01-10 20:06

On Fri, 15 Jan 2010 19:54:14 +0100, "Mogens \(K\)" <no@mail.com>
wrote:

>"Ivan Madsen" <karinogivan@gmail.com> skrev i meddelelsen

>Det ved vi godt...

>Man sku istedet sætte ind på at uddanne folk bedre, IMO...

Måske - men hvornår vil det have en effekt? Og uddannelsen skal jo
være international - for med al respekt har svenskerne aldrig fattet
ideen med 3-sporede motorveje, de fylder konsekvent midten op med
eller uden trailer og ofte langt under max. tilladt fart.

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 15-01-10 20:14

> Måske - men hvornår vil det have en effekt?

Jamen det ka du jo sige med alt, der skal ændres.

> Og uddannelsen skal jo være international

Start med kørelærerne - det er jo dybt go' nat gang på gang at se skolevogne
på motorvejen med en elev bag rattet, og så ligger de gud hjælpe mig i
midtersporet, selvom højre er frit !

> for med al respekt har svenskerne aldrig fattet
> ideen med 3-sporede motorveje, de fylder konsekvent midten op med
> eller uden trailer og ofte langt under max. tilladt fart.

Tager du ik fejl af DK?

Fra : Ivan Madsen

Dato : 15-01-10 20:15

On Fri, 15 Jan 2010 20:14:08 +0100, "Mogens \(K\)" <no@mail.com>
wrote:

> [...]
>på motorvejen med en elev bag rattet, og så ligger de gud hjælpe mig i

Næh, 8 gange ud af 10 jeg oplever en bil på midten på den måde er det
tre bogstaver og tre tal på nummerskiltet - oftest af mærket "Volvo"