/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
drejningsmoment peugeot 307
Fra : No@Mail


Dato : 14-01-10 18:16

Jeg har prøvet at søge efter et drejningsmoment kurve til en peugeot 307 2,0
benzin med 136hk
Men har ikke haft held til, at finde sådan en graf.

Skulle der evt. være en som ved hvor jeg kan finde en moment kurve. Jeg ved
godt at bilen har et drejningsmoment på 191 ved 4000 omdrejninger

Men nogle kan måske sige mig hvor mange af sine hk den yder ved f.eks 3000
omdrejninger.

Jeg vil nemlig godt sammenlinge nogle biler mht. trækkraft ved x antal
omdrejninger

mvh Kim



 
 
Klaus D. Mikkelsen (14-01-2010)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 14-01-10 18:50

"No@Mail" skriver:
>
> Jeg har prøvet at søge efter et drejningsmoment kurve til en peugeot 307 2,0
> benzin med 136hk
> Men har ikke haft held til, at finde sådan en graf.

Denne?
http://www.superchips.co.uk/curves/206gti.pdf


Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Min egen hjemmeside nu med nyt domæne http://www.moppe.dk
Sælges 15" stålfælge med Michelin Alpin vinterdæk til VW Golf

No@Mail (14-01-2010)
Kommentar
Fra : No@Mail


Dato : 14-01-10 18:54

Ja det var sådan set sådan en kurve jeg ønsker at finde. Den skulle bare
være med den rigtige motor
mvh Kim


"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i meddelelsen
news:4B4F593F.C77C7C20@du.kan.finde.den...
> "No@Mail" skriver:
>>
>> Jeg har prøvet at søge efter et drejningsmoment kurve til en peugeot 307
>> 2,0
>> benzin med 136hk
>> Men har ikke haft held til, at finde sådan en graf.
>
> Denne?
> http://www.superchips.co.uk/curves/206gti.pdf
>
>
> Klaus
> --
> Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
> Min egen hjemmeside nu med nyt domæne http://www.moppe.dk
> Sælges 15" stålfælge med Michelin Alpin vinterdæk til VW Golf


Klaus D. Mikkelsen (14-01-2010)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 14-01-10 18:57

"No@Mail" skriver:
>
> Ja det var sådan set sådan en kurve jeg ønsker at finde. Den skulle bare
> være med den rigtige motor

Det er den rigtige motor!



Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Min egen hjemmeside nu med nyt domæne http://www.moppe.dk
Sælges 15" stålfælge med Michelin Alpin vinterdæk til VW Golf

No@Mail (14-01-2010)
Kommentar
Fra : No@Mail


Dato : 14-01-10 19:03

Så er det bare mig der ikke læser den rigtigt. Jeg læser at det en motor med
144hk
og ikke 136hk.
Men efter et nærmere kik på grafen så manger Nm kurven
Jeg kunne godt tænke mig,a t vide hvor stort Nm der er ved f.eks 3000
omdrejninger
mvh Kim


"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i meddelelsen
news:4B4F5AFB.CFAA1CA1@du.kan.finde.den...
> "No@Mail" skriver:
>>
>> Ja det var sådan set sådan en kurve jeg ønsker at finde. Den skulle bare
>> være med den rigtige motor
>
> Det er den rigtige motor!
>
>
>
> Klaus
> --
> Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
> Min egen hjemmeside nu med nyt domæne http://www.moppe.dk
> Sælges 15" stålfælge med Michelin Alpin vinterdæk til VW Golf


alexbo (14-01-2010)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 14-01-10 19:10


"No@Mail" <No@Mail.dk> skrev

> Men efter et nærmere kik på grafen så manger Nm kurven
> Jeg kunne godt tænke mig,a t vide hvor stort Nm der er ved f.eks 3000
> omdrejninger

Det kan du selv regne ud, i tråden NM har jeg forklaret hvordan det hænger
sammen.

mvh
Alex Christensen




ShutEye (14-01-2010)
Kommentar
Fra : ShutEye


Dato : 14-01-10 19:14

> Så er det bare mig der ikke læser den rigtigt. Jeg læser at det en motor
> med 144hk
> og ikke 136hk.

Bemærk at det er BHP på den graf!
http://en.wikipedia.org/wiki/Horsepower

> Men efter et nærmere kik på grafen så manger Nm kurven

Hvad er det til højre i det pdf-dokument Klaus linker til?

> Jeg kunne godt tænke mig,a t vide hvor stort Nm der er ved f.eks 3000
> omdrejninger

Ca 185 Nm svj kan se?

Jeg skal så ikke kloge mig på om det er den rigtige motor Klaus henviser til
:)



No@Mail (14-01-2010)
Kommentar
Fra : No@Mail


Dato : 14-01-10 19:20


> Bemærk at det er BHP på den graf!
> http://en.wikipedia.org/wiki/Horsepower
> Hvad er det til højre i det pdf-dokument Klaus linker til?

Ups... Ja jeg fik lige kikket på grafen een gang mere, og fik set at Nm var
på den højre side

>> Jeg kunne godt tænke mig,a t vide hvor stort Nm der er ved f.eks 3000
>> omdrejninger
>
> Ca 185 Nm svj kan se?

Ok Tak for det.
mvh Kim


ShutEye (14-01-2010)
Kommentar
Fra : ShutEye


Dato : 14-01-10 19:27

>> Bemærk at det er BHP på den graf!
>> http://en.wikipedia.org/wiki/Horsepower
>> Hvad er det til højre i det pdf-dokument Klaus linker til?
>
> Ups... Ja jeg fik lige kikket på grafen een gang mere, og fik set at Nm
> var på den højre side

Øjnene er altid det første man bliver blind på :)



No@Mail (14-01-2010)
Kommentar
Fra : No@Mail


Dato : 14-01-10 19:33


"ShutEye" <no@no.no> skrev i meddelelsen
news:4b4f61fb$0$270$14726298@news.sunsite.dk...
>>> Bemærk at det er BHP på den graf!
>>> http://en.wikipedia.org/wiki/Horsepower
>>> Hvad er det til højre i det pdf-dokument Klaus linker til?
>>
>> Ups... Ja jeg fik lige kikket på grafen een gang mere, og fik set at Nm
>> var på den højre side
>
> Øjnene er altid det første man bliver blind på :)

Ja det må man sige

Efter at have kikke lidt på det link Klaus kom med, så er det lige den side
jeg søgte efter. Her kan man sammenligne de forskellige bilmærker.
Så Tak for det Klaus

mvh Kim


Klaus D. Mikkelsen (14-01-2010)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 14-01-10 23:02

"No@Mail" skriver:
>
> Så Tak for det Klaus

Velbekom da...


Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Min egen hjemmeside nu med nyt domæne http://www.moppe.dk
Sælges 15" stålfælge med Michelin Alpin vinterdæk til VW Golf

Klaus D. Mikkelsen (14-01-2010)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 14-01-10 23:02

"No@Mail" skriver:
>
> Så er det bare mig der ikke læser den rigtigt. Jeg læser at det en motor med
> 144hk og ikke 136hk.

Det er hvad de har målt den til.....


Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Min egen hjemmeside nu med nyt domæne http://www.moppe.dk
Sælges 15" stålfælge med Michelin Alpin vinterdæk til VW Golf

No@Mail (15-01-2010)
Kommentar
Fra : No@Mail


Dato : 15-01-10 18:43

>> Så er det bare mig der ikke læser den rigtigt. Jeg læser at det en motor
>> med
>> 144hk og ikke 136hk.
>
> Det er hvad de har målt den til.....

Ja det gik også op for mig, da jeg fik set rigtigt på siden Det er nok
svært at lave en bil med lige det antal
hk som de forskriver, så hellere gi lidt ekstra
mvh Kim


Armand (15-01-2010)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 15-01-10 19:46

No@Mail skrev:
>>> Så er det bare mig der ikke læser den rigtigt. Jeg læser at det en
>>> motor med
>>> 144hk og ikke 136hk.
>>
>> Det er hvad de har målt den til.....
>
> Ja det gik også op for mig, da jeg fik set rigtigt på siden Det er
> nok svært at lave en bil med lige det antal
> hk som de forskriver, så hellere gi lidt ekstra
>
Eller så representerer en given forskel blot den afvigelse pågældende
rullefelt har!

Deudover er slige opgivelser på ingen måde 'på decimalen' - Ofte er en
hk-opgivelse et afrundet tal som er omregnet fra en given rund kW-opgivelse!

--
Armand.

Per Henneberg Kriste~ (15-01-2010)
Kommentar
Fra : Per Henneberg Kriste~


Dato : 15-01-10 06:55

"No@Mail" <No@Mail.dk> skrev i meddelelsen
news:4b4f515f$0$36568$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Jeg har prøvet at søge efter et drejningsmoment kurve til en peugeot 307
> 2,0 benzin med 136hk
> Men har ikke haft held til, at finde sådan en graf.
>
> Skulle der evt. være en som ved hvor jeg kan finde en moment kurve. Jeg
> ved godt at bilen har et drejningsmoment på 191 ved 4000 omdrejninger
>
> Men nogle kan måske sige mig hvor mange af sine hk den yder ved f.eks 3000
> omdrejninger.
>
> Jeg vil nemlig godt sammenlinge nogle biler mht. trækkraft ved x antal
> omdrejninger


Husk at biler kører med forskellige omdrejninger ...

Min Golf IV GTI TDI har lige omkring 90 HK ved 2000 omdrejninger svarende
til 107 km/t.

--
Per
Sælges: Arkivskabe i forskellige farver og størrelser fra 400,- kr.


No@Mail (15-01-2010)
Kommentar
Fra : No@Mail


Dato : 15-01-10 18:49

Nu kører peugeoten ca. 100 km/t i 4 gear med 3000 omdrejninger hvor den yder
ca 75hk og et drejningsmoment
på ca 175 Nm.

Er der nogle der kan sige mig hvad en Kia Cee´d 1,6 diesel vil have af
omdrejninger ved en hastighed på 100 km/t
i både 4. og 5 gear.

Cee´den yder iflg. den side Klaus henvser til en del mere Men jeg kender
ikke til hvor mange omdrejninger
den har ved given hastighed.

mvh Kim


Armand (15-01-2010)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 15-01-10 20:11

No@Mail skrev:
> Nu kører peugeoten ca. 100 km/t i 4 gear med 3000 omdrejninger hvor den
> yder ca 75hk og et drejningsmoment
> på ca 175 Nm.
>
> Er der nogle der kan sige mig hvad en Kia Cee´d 1,6 diesel vil have af
> omdrejninger ved en hastighed på 100 km/t
> i både 4. og 5 gear.
>
> Cee´den yder iflg. den side Klaus henvser til en del mere Men jeg kender
> ikke til hvor mange omdrejninger
> den har ved given hastighed.
>
Du roder rundt i det, men for retfærdighedens skyld vil jeg lige skære
det ud i pap:

For at kunne cykle op af en given bakke kræves der et vist
drejningsmoment på baghjulet.
Du har kun ét drejningsmoment at gøre godt med, nemlig din kropsvægt X
pedallængden (sikkert omkring 80kg X 0,20m => 16kg/m).
Drejningsmoment er en størrelse der kan ændres gennem gearing, hvilket
man udnytter i biler såvel som på cykler, så når dine 16kg/m ikke slår
til længere gearer du ned og opnår derved et større moment ude på baghjulet!

Der hvor denne beskrivelse falder ind i snakken er at eftersom at et
opgivet drejningsmoment er på motorens krumtap, aner man intet om hvad
det mulige(!)drejningsmoment er ude på de trækkende hjul eftersom at
gearingen mellem motor og hjul er forskellig fra bil til bil

Hvis man absolut vil regne på det så skal man til at ændre
drejningsmomentet tilsvarende omdrejnings-forskellene - Det er det der
sker når man gearer ned så bilen kører med dobbelt så mange omdrejninger
=> gearingen halveres => drejningsmomentet fordobles; men inden du er
færdig er du sikkert løbet tør i at taste ind på din regnemaskine :-|

Og igen: Hvad kan man forvente at bruge sin viden til, når selv den
mindste bil vil kunne forcere Storebæltsbroen med 110km/t i modvind uden
behpv for at skulle geare ned - Læs: Enhver bil har drejningsmoment nok
til at kunne holde motorvejshastighed uden at skulle geare ned :-|

--
Armand.

Per Henneberg Kriste~ (17-01-2010)
Kommentar
Fra : Per Henneberg Kriste~


Dato : 17-01-10 10:08

"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i meddelelsen
news:4b50bdb1$0$56769$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

- Læs: Enhver bil har drejningsmoment nok
> til at kunne holde motorvejshastighed uden at skulle geare ned :-|

No quite so!

I min gamle chippede Golf III 110+HK kunne jeg køre hele vejen på A7 til
bunden af Tyskland med 1200 kg campingvogn - og kun geare ned 3 gange for at
komme over disse 3 "alpeklatter" (Kassel-klatter).

I min gamle Mondeo 1.8 115HK kunne jeg ikke køre hele vejen ned igennem
Tyskland med 100 km/t uden at geare ned i 4. gear mindst lige så mange
gange - uden campingvogn! Din påstand holder således ikke stik ;)

Begge biler var læsset op med familie og udstyr på tidspunktet ..


--
Per
Sælges: Arkivskabe i forskellige farver og størrelser fra 400,- kr.


Armand (17-01-2010)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 17-01-10 19:52

Per Henneberg Kristensen skrev:
> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i meddelelsen
> news:4b50bdb1$0$56769$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> - Læs: Enhver bil har drejningsmoment nok
>> til at kunne holde motorvejshastighed uden at skulle geare ned :-|
>
> No quite so!
>
> I min gamle chippede Golf III 110+HK kunne jeg køre hele vejen på A7 til
> bunden af Tyskland med 1200 kg campingvogn - og kun geare ned 3 gange
> for at komme over disse 3 "alpeklatter" (Kassel-klatter).
>
> I min gamle Mondeo 1.8 115HK kunne jeg ikke køre hele vejen ned igennem
> Tyskland med 100 km/t uden at geare ned i 4. gear mindst lige så mange
> gange - uden campingvogn! Din påstand holder således ikke stik ;)
>
Jeg fik det ikke skrevet specifikt, men eftersom eksemplet var Storebælt
i modvind og ikke Kassel var meningen at enhver bil har drejningsmoment
nok til at kunne holde motorvejshastighed HERHJEMME uden at skulle geare
ned!

--
Armand.

Armand (15-01-2010)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 15-01-10 20:16

No@Mail skrev:
> Nu kører peugeoten ca. 100 km/t i 4 gear med 3000 omdrejninger hvor den
> yder ca 75hk og et drejningsmoment
> på ca 175 Nm.
>
Helt forkert!
Hvorledes kan en 2CV med kun 22% af 'Gøjtens drejningsmoment køre de
samme 100 km/t??
Med 100km/t hhv. 3000 omdrejninger kan(!) 307'eren yde hhv. 75hk og 175Nm!
Når jeg knepper denne flue, så er det for at røre lidt på hvor lidt du
kan forvente at få ud af dine sammenligninger når du end ikke magter at
nævne forholdet på rette vis :-|

--
Armand.

Armand (15-01-2010)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 15-01-10 19:17

Per Henneberg Kristensen skrev:
> "No@Mail" <No@Mail.dk> skrev i meddelelsen
>
>>
>> Men nogle kan måske sige mig hvor mange af sine hk den yder ved f.eks
>> 3000 omdrejninger.
>> Jeg vil nemlig godt sammenlinge nogle biler mht. trækkraft ved x antal
>> omdrejninger
>
> Husk at biler kører med forskellige omdrejninger ...
>
> Min Golf IV GTI TDI har lige omkring 90 HK ved 2000 omdrejninger
> svarende til 107 km/t.
>
Jup!
Og typisk vil de mest momentstærke (ved lavere omdrejninger) være højere
gearet for at udnytte motorens kapacitet. Så medmindre at man selv har
et kolossalt overblik over hvilke gearinger (=fart i.h.t.
omdrejningstal) sammenlignede biler har, får man ikke et brugbart
billede alligevel

--
Armand.

No@Mail (15-01-2010)
Kommentar
Fra : No@Mail


Dato : 15-01-10 21:34

> Og typisk vil de mest momentstærke (ved lavere omdrejninger) være højere
> gearet for at udnytte motorens kapacitet. Så medmindre at man selv har et
> kolossalt overblik over hvilke gearinger (=fart i.h.t. omdrejningstal)
> sammenlignede biler har, får man ikke et brugbart billede alligevel

Nå ja så fik jeg det med Det er åbenbart ikke så enkelt som jeg ellers
troede.

Tak for din udybende forklaring Armand

mvh Kim


Kim Kristensen (15-01-2010)
Kommentar
Fra : Kim Kristensen


Dato : 15-01-10 12:44

On 14 Jan., 18:16, "No@Mail" <N...@Mail.dk> wrote:
> Jeg har prøvet at søge efter et drejningsmoment kurve til en peugeot 307 2,0
> benzin med 136hk
> Men har ikke haft held til, at finde sådan en graf.
>
> Skulle der evt. være en som ved hvor jeg kan finde en moment kurve. Jeg ved
> godt at bilen har et drejningsmoment på 191 ved 4000 omdrejninger
>
> Men nogle kan måske sige mig hvor mange af sine hk den yder ved f.eks 3000
> omdrejninger.
>
> Jeg vil nemlig godt sammenlinge nogle biler mht. trækkraft ved x antal
> omdrejninger
>
> mvh Kim

Hvad en given bil går ved 1000 omdrejninger i topgear, kan (for de
nye) ofte findes i bilbasens nybilsliste. Målinger af moment og
hestekræfter på hjulene er der en masse af her http://www.rri.se/index.php?DN=29

Med venlig hilsen Kim

Per Henneberg Kriste~ (17-01-2010)
Kommentar
Fra : Per Henneberg Kriste~


Dato : 17-01-10 10:13

"No@Mail" <No@Mail.dk> skrev i meddelelsen
news:4b4f515f$0$36568$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Jeg har prøvet at søge efter et drejningsmoment kurve til en peugeot 307
> 2,0 benzin med 136hk
> Men har ikke haft held til, at finde sådan en graf.
>
> Skulle der evt. være en som ved hvor jeg kan finde en moment kurve. Jeg
> ved godt at bilen har et drejningsmoment på 191 ved 4000 omdrejninger
>
> Men nogle kan måske sige mig hvor mange af sine hk den yder ved f.eks 3000
> omdrejninger.
>
> Jeg vil nemlig godt sammenlinge nogle biler mht. trækkraft ved x antal
> omdrejninger


Jeg har i mange år efterlyst oversigt over hvor mange HK en bil har ved 80
og 100 km/t (eller i det område) i de 2 højeste gear, så man kan se hvor
mange HK man har at gøre med ved campingvogns/trailerkørsel. Men ingen hører
efter :)


--
Per
Sælges: Arkivskabe i forskellige farver og størrelser fra 400,- kr.


No@Mail (17-01-2010)
Kommentar
Fra : No@Mail


Dato : 17-01-10 13:48


"Per Henneberg Kristensen" <phkfjern@klikpost.dk> skrev i meddelelsen
news:4b52d493$0$274$14726298@news.sunsite.dk...
> Jeg har i mange år efterlyst oversigt over hvor mange HK en bil har ved 80
> og 100 km/t (eller i det område) i de 2 højeste gear, så man kan se hvor
> mange HK man har at gøre med ved campingvogns/trailerkørsel. Men ingen
> hører efter :)

Her hvor min film "knækker" iflg Armand var at jeg kørte en tur i min
peugeot 307
og aflæste omdrejningstælleren da bilen kørte 100 km/t
både i 4. og 5. gear
Jeg gik derefter ind på den graf som Klaus henviser til for at, at se ud fra
antal omdrejninger hvor mange hk
og drejningsmoment bilen havde.
Men det som jeg troede var nemt at aflæse på grafen kunne jeg bare ikke
bruge til overførelsen af bilens hk
og Nm. desværre

mvh Kim


Armand (17-01-2010)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 17-01-10 19:48

No@Mail skrev:
>
> "Per Henneberg Kristensen" <phkfjern@klikpost.dk> skrev i meddelelsen
> news:4b52d493$0$274$14726298@news.sunsite.dk...
>> Jeg har i mange år efterlyst oversigt over hvor mange HK en bil har
>> ved 80 og 100 km/t (eller i det område) i de 2 højeste gear, så man
>> kan se hvor mange HK man har at gøre med ved
>> campingvogns/trailerkørsel. Men ingen hører efter :)
>
Måske fordi at det i grunden er drejningsmomentet man har brug for når
det kommer til at slæbe á trailer/campngvogn og op ad bakker!

Drejningsmomentet er motorens basale kraft og beskriver evnen til at
slæbe og hér er beskrivelsen af cyklistens vægt i.h.t. pedallængde et
ganske godt eksempel!
Hk er derimod et kunstigt tal man har konstrueret for at kunne beskrive
accelerations-evne. Til beregning af hk indgår bl.a. tid og drejningsmoment!

Så med mindre at man ønsker at vide hvor hurtigt man kan accelerere med
sin campingvogn på slæb, er det drejningsmomentet man er interesseret i!

Et fif til aflæsning af momentkurver er det som bønderne kalder
'moment-reserve': Når toppen af momentkurven forekommer under(!) det
område som traktoren (camping-trækkeren?) køres i og at motoren derved
'kravler baglæns op ad moment-kurven' når omdrejningstallet falder
p.g.a. en belastning (bakke?).
Nu er det ulige nemmere at lade traktorens hastighed under markarbejde
bestemme af denne faktor, end når man gerne skulle holde de 70-80km/t på
vej med campingvogn, men princippet er det samme og mange har måske
ligefrem oplevet at der ved slæb op af bakke er et nedre punkt hvor
motoren markant mister trækkraften og man derfor må geare ned.
Turbo-motorers nærmest flade moment-kurve, forårsaget af
overboost-grænsen, er ud for samme filosofi heller ikke de roligst
slæbende motorer (bortset fra at de i grunden har større
drejningsmoment) og min største skuffelse over min ellers momentstærke
TD efter købet, var netop at man skulle bruge gaspedalen temmelig meget
når man kom i bakket terræn (á Ejer Bavnehøj motorvejsstrækningen)

> Her hvor min film "knækker" iflg Armand var at jeg kørte en tur i min
> peugeot 307 og aflæste omdrejningstælleren da bilen kørte 100 km/t
> både i 4. og 5. gear
> Jeg gik derefter ind på den graf som Klaus henviser til for at, at se ud
> fra antal omdrejninger hvor mange hk og drejningsmoment bilen havde.
> Men det som jeg troede var nemt at aflæse på grafen kunne jeg bare ikke
> bruge til overførelsen af bilens hk og Nm. desværre
>
Hvor drejningmomentet ændres gennem gearing forbliver ydelsen (á hk) den
samme, så "maksimal mulig hk's" kan man godt 'lege' med - Hvad man så
måtte regne med at bruge dé tal til!

--
Armand.

alexbo (17-01-2010)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 17-01-10 20:19


"Armand" skrev

> Hk er derimod et kunstigt tal man har konstrueret for at kunne beskrive
> accelerations-evne. Til beregning af hk indgår bl.a. tid og
> drejningsmoment!

Hk er udtryk for motorens effekt, dens evne til at arbejde.
Det kommer af at da Watt skulle sælge sin dampmaskine skulle han bruge et
tal for hvor mange hestes arbejde maskinen kunne lave, først og fremmest til
at hive vand op af kulminer.

Drejningmomenet er et tal hvor hvor hårdt maskinen arbejder ved et bestemt
omdrejningstal.
Drejningsmoment er som løn, det er fint nok at den er stor, men det betyder
først noget hvis den kommer tit.
Moment er et tal for løn, effekt er et tal for indtægt.
Det er en gammel skrøne at moment er til at trække campingvogne og heste til
at køre stærkt.

I en anden tråd skrev jeg følgende:
Nu handler det så også mere om moment kontra effekt, og jeg har endnu ikke
set et indlæg der redegør for hvorfor moment trækker bedre end effekt.

Jeg vejer nærved 100 kg. hvis jeg træder en 5 m. trædemølle rundt har jeg et
moment på 5.000Nm, det er langt mere end hvad en 16 l Volvo kan klare.
Men da jeg kun kan klare 3 omdr. i minuttet, giver det kun 2 hk.

Volvoen derimod kan klare 3.100Nm v 1500 omdr. så den har 662 hk.
Derfor klarer Volvo'en sig bedre end mig op af bakkerne.

mvh
Alex Christensen





Armand (17-01-2010)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 17-01-10 20:54

alexbo skrev:
> "Armand" skrev
>
>> Hk er derimod et kunstigt tal man har konstrueret for at kunne beskrive
>> accelerations-evne. Til beregning af hk indgår bl.a. tid og
>> drejningsmoment!
>
> Hk er udtryk for motorens effekt, dens evne til at arbejde.
> Det kommer af at da Watt skulle sælge sin dampmaskine skulle han bruge et
> tal for hvor mange hestes arbejde maskinen kunne lave, først og fremmest til
> at hive vand op af kulminer.
>
> Drejningmomenet er et tal hvor hvor hårdt maskinen arbejder ved et bestemt
> omdrejningstal.
> Drejningsmoment er som løn, det er fint nok at den er stor, men det betyder
> først noget hvis den kommer tit.
> Moment er et tal for løn, effekt er et tal for indtægt.
> Det er en gammel skrøne at moment er til at trække campingvogne og heste til
> at køre stærkt.
>
> I en anden tråd skrev jeg følgende:
> Nu handler det så også mere om moment kontra effekt, og jeg har endnu ikke
> set et indlæg der redegør for hvorfor moment trækker bedre end effekt.
>
Det er ellers enkelt:
Drejningsmoment er en kraft, og hk er ikke andet end et tal :-|
Tallet for hk udregnes v.h.a en formel hvori drejningsmomentet
forekommer, men er kun skabt for at beskrive accelerations-evnen (for
krumtappen => baghjulene => køretøjet)!

> Jeg vejer nærved 100 kg. hvis jeg træder en 5 m. trædemølle rundt har jeg et
> moment på 5.000Nm, det er langt mere end hvad en 16 l Volvo kan klare.
> Men da jeg kun kan klare 3 omdr. i minuttet, giver det kun 2 hk.
>
Flueknepperi: Ø10m trædemølle, må det være!

> Volvoen derimod kan klare 3.100Nm v 1500 omdr. så den har 662 hk.
> Derfor klarer Volvo'en sig bedre end mig op af bakkerne.
>
Nix!
Derfor kommer Volvoen HURTIGERE op ad bakkerne!

--
Armand.

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste