Efterretning for Søfarende
Fra : dybvad

Dato : 14-01-10 06:50

Er der nogen der har et godt tip eller bud på hvor jeg kan finde /
låne / købe ældre årgange af e.f.s.

Med ældre mener jeg fra år 1900.

mvh
Gert

Fra : Peter Lauridsen

Dato : 14-01-10 07:05

On Jan 14, 2:50 pm, dybvad <mcl...@gmail.com> wrote:
> Er der nogen der har et godt tip eller bud på hvor jeg kan finde /
> låne / købe ældre årgange af e.f.s.
>
> Med ældre mener jeg fra år 1900.

Det er Farvandsvæsnet der udgiver Efterretninger for Søfarende, så
hvorfor ikke spørge Farvandsvæsnet?

Hilsen Peter

Fra : dybvad

Dato : 14-01-10 07:10

On 14 Jan., 15:05, Peter Lauridsen <p...@vip.cybercity.dk> wrote:

> Det er Farvandsvæsnet der udgiver Efterretninger for Søfarende, så
> hvorfor ikke spørge Farvandsvæsnet?
>
> Hilsen Peter

Hej Peter

Det har jeg gjort.

De har kun deres egne kopier som ikke kan lånes.

De har heller ingen planer om at digitalisere dem.

Jeg skal bruge dem i forbindelse med min søgning efter vrag i
Kattegat.

Mvh
Gert

Fra : Torben Skovgaard Bac~

Dato : 14-01-10 18:00

dybvad wrote:
Klip

> Jeg skal bruge dem i forbindelse med min søgning efter vrag i
> Kattegat.
>
> Mvh
> Gert

Søger du også vrag i Nordsøen - eller er det kun Kattegat?
Min kones far gik ned med mus og mand med Gerda Toft i 1954 - skibet er
aldrig blevet fundet, men man har SOS positionen.

Mvh
Torben
--
\\\\////
(@@)

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 14-01-10 07:52

Hej Gert,

Du kan søge under vragguiden.dk
her er der et underpunkt hvor du kan se vragene i Google se:

http://www.vragguiden.dk/GoogleEarth.asp

Mvh/Harding

Fra : dybvad

Dato : 14-01-10 08:11

On 14 Jan., 15:52, "Harding E. Larsen" <hardinge.lar...@gmail.com>
wrote:
> Hej Gert,
>
> Du kan søge under vragguiden.dk
> her er der et underpunkt hvor du kan se vragene i Google se:
>
> http://www.vragguiden.dk/GoogleEarth.asp
>
> Mvh/Harding

Hej Harding

Vragguiden er meget uinteressant. Den er meget upræcis og fyldt med
fejl.

Vragguiden er en samling af kendte vraglister og positioner.

Det er de ikke fundne vrag jeg interesserer mig for.

2009 gav 3 nye ikke kendte vrag. Et af disse er dykkerundersøgt og
position er videregivet til Bangsbo Museum. Over 100 år gammelt.

Disse er udelukkende fuldet ved hjælp af gamle decca hold positioner,
som jeg så har omregnet til wgs84.

I den forbindelse vil jeg da gerne høre fra personer der ligger inde
med gamle decca kort, eller det som fiskerne kaldte holdkort,
trawlhold eller deccahold.

Mvh
Gert

Fra : Ukendt

Dato : 14-01-10 17:44

"dybvad" <mcludo@gmail.com> skrev i meddelelsen
Er der nogen der har et godt tip eller bud på hvor jeg kan finde /
låne / købe ældre årgange af e.f.s.

Med ældre mener jeg fra år 1900.

mvh
Gert

Har du prøvet at søge på bibliotek.dk?

Det er utroligt, hvad de danske biblioteker ligger inde med.
Også søfartsbiblioteket og de andre specialbiblioteker er dækket.

MVH
Egon

Fra : dybvad

Dato : 14-01-10 09:56

On 14 Jan., 17:44, "news tele dk" <egon-stich snabela mail.dk> wrote:
> "dybvad" <mcl...@gmail.com> skrev i meddelelsennews:a77e2a90-5d68-47ab-bca0-c62b8e168461@j14g2000yqm.googlegroups.com...
> Er der nogen der har et godt tip eller bud p hvor jeg kan finde /
> l ne / k be ldre rgange af e.f.s.
>
> Med ldre mener jeg fra r 1900.
>
> mvh
> Gert
>
> Har du pr vet at s ge p bibliotek.dk?
>
> Det er utroligt, hvad de danske biblioteker ligger inde med.
> Ogs s fartsbiblioteket og de andre specialbiblioteker er d kket.
>
> MVH
> Egon

Hej Egon

Ja det er også prøvet. Søfartsbiblioteket låner ikke mere disse ud,
da nogle personer har "glemt" at aflevere igen.

Jeg er af den mening at Farvandsvæsenet burde pålægges at indscanne
alle gamle e.f.s.

Det må jo også være en del af den offentlige adgang i stil med Fund &
Fortidsminder og Det Kongelige Bibliotek.

Begge er i fuld gang med indscanning af gammelt materiale.

Mvh
Gert

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 14-01-10 19:16

"dybvad" <mcludo@gmail.com> skrev i en meddelelse

[...]

Kan du ikke få lov at se materialet hvis du møder op hos dem? og så evt.
tage billeder af deres materiale...

Mvh
JR

Fra : Heikki

Dato : 14-01-10 21:27

Jan Rasmussen wrote:

> Kan du ikke få lov at se materialet hvis du møder op hos dem? og så evt.
> tage billeder af deres materiale...

I have visited that library (Søfartsbiblioteket) a few times, and they were
very helpful in photocopying material that was not available for home loan
(in that case it was Phil Bolgers book that included drawings for the
folding schooner - with many loose pages and pieces missing).

So, if you live near Copenhagen, pay them a visit.

-H

Fra : Ukendt

Dato : 14-01-10 22:24

> [...]

Fortidsminder og Det Kongelige Bibliotek.

Begge er i fuld gang med indscanning af gammelt materiale.

Jeg deler ganske din opfattelse.
Dansk "biblioteksvæsen" er ved at udvikle sig, takket være liberalistiske
regnedrenge, til noget værre noget--
De SMIDER BØGER UD !!!
Eller sælger dem---
For at kunne opdrage den næste Playstationgeneration---

Det er lige før, De, der stjæler bøger, kan regnes for en slags
kulturbevaringsfrihedskæmpere---

På Kronborg kan de også risikerer at have det efterlyste.
Jeg har, ved enkelte festlige lejligheder, haft held til at få dem til at
scanne materiale til mig.
Så ved du, hvad du vil have, kan du måske gå den vej?

Ellers findes/fandtes der den mulighed, at det lokale bibliotek hentede
bogen.
Men kun til brug på deres læsesal.
Bedrer end intet---

Pøj - pøj med jagten.

MVH
Egon

Fra : dybvad

Dato : 14-01-10 10:40

On 14 Jan., 18:00, "Torben Skovgaard Bach" <tsb...@FJERNnyka.dk>
wrote:
> dybvad wrote:
>
> Klip

> S ger du ogs vrag i Nords en - eller er det kun Kattegat?
> Min kones far gik ned med mus og mand med Gerda Toft i 1954 - skibet er
> aldrig blevet fundet, men man har SOS positionen.
>
> Mvh
> Torben
> --
>                       \\\\////
>                      (@@)
>    -------o00o-(_)-o00o---------

Hej Torben

Nææ, jeg bliver i Kattegat. Jeg har ikke båd eller fart til det hav.

Her har du lidt om Gerda Toft:

S/S GERDA TOFT af København, 2928 B. R. T. Bygget 1944 af stål.
På rejse fra Casablanca til Szczecin med fosfat.
Forlist d. 23/12 54 i Nordsøen; 31 omkomne.
Søforhør i København d. 20/1 55. Forlisanmeldelse dat. København d.
20/1 55.
Kl. 0950 rapporteredes fra Gerda Toft., at skibet under en stærk NV.-
lig storm med tilsvarende
sø lå underdrejet 42 sm. VNV. af Helgoland.
Kl. 1515 opfangedes over radioen nødsignaler fra Gerda Toft., der da
befandt sig nær lysbøjen
på 54° 17' N. 6°38' Ø., og som oplyste, at 2-lugen var beskadiget og
øjeblikkelig hjælp nodvendig.
Nodkorrespondancen fortsatte til kl. 1621, da Gerda Toft. meddelte, at
radiostationen måtte forlades.
Kl. 1630 sås fra et andet skib, britisk M/S „IBERIAN COAST", røde
nødraketter og i ca. 4—5 sm.s afstand
sås et skib, formentlig Gerda Toft., med stærk slagside.
Kursen sattes mod det nødstedte skib, som kl. 1650 tabtes af syne på
grund
af tusmørke.
Kl. 1700 passerede „IBERIAN COAST". en del flydende vraggods, og i
skæret af et nødblus sås
i en afstand af ca. 2 kabellængder en vandfyldt redningsbåd drive
omkring med ca. 15—20
personer om bord, hvoraf de fleste tilsyneladende var bevidstløse. I.
B. manøvreredes til luvart
af redningsbåden, og det lykkedes at få forbindelse med redningsbåden
ved hjælp af en
kasteline. Under forsøg på at bjerge de nødstedte, kæntredes
redningsbåden af en voldsom sø,
og båden og de ombordværende forsvandt. En eftersøgning gav intet
resultat.
Anm. 1. De omkomne var:
Kaptajn Erik Morten Rasmussen af Kastrup,
overstyrmand Jess Anton Eghoff af Svendborg,
2. styrmand Erhard Philip Rasmussen af København,
3. styrmand Karl Peter Jensen af Marstal,
maskinchef Robert Chr. J. Burchardi af København,
2. maskinmester Even Sørensen af Nordby, Fanø,
3. maskinmester Børge Andersen af Arhus,
maskinassistent Gunner Gregers Forum Rudfeld af Skanderborg,
telegrafist Jens Mortensen af København,
hovmester Christian Peter Hansen af Humlebæk,
kok Werner Sandahl af Randers,
kok Magnus Johannes Peter Hansen af København,
koksmath Bent Richard Mortensen af Aarhus,
bådsmand Leo Hjorth Madsen af Skælskør,
matros Hans Kristian Jørgensen af Ærø,
matros Martin Krogh af Randers,
matros Børge Ravn af Lunderskov,
matros Max Remo Dettmann Svendsen af København,
letmatros Olaf Friis Clausen af Horsens,
letmatros Erik Just af Esbjerg,
ungmand Svend Aage Mikkelsen af København,
donkeymand Eli Hansen af København,
fyrbøder Ramon Altuna, Spanien,
fyrbøder Jens Christian Waldemar Frandsen af Harndrup, Fyn,
fyrbøder Kurt Karl Christian Jensen af København,
fyrbøder Edmund Johnsen af København,
lemper Bent Ilsøe Sørensen af Aarhus,
dæksdreng Kurt Robert Hartvig af Søborg,
messedreng Palle Clausen af København,
messedreng Leon Kaj Rasmussen af Horsens
og passager Leif Beck Olsen af Rødovre.
Anm. 2. Ministeriet må antage, at forliset skyldes, at en tidligere
repareret revne i
dækket ved 2-lugen på grund af skibets kraftige bevægelser i soen påny
er brudt op, og at der
derefter er kommet vand i skibet.

Fra : Torben Skovgaard Bac~

Dato : 14-01-10 20:33

dybvad wrote:
> On 14 Jan., 18:00, "Torben Skovgaard Bach" <tsb...@FJERNnyka.dk>
> wrote:

Klip

> Hej Torben
>
> Nææ, jeg bliver i Kattegat. Jeg har ikke båd eller fart til det hav.

Her har du lidt om Gerda Toft:

Klip om Gerda Toft

Ærgerligt for som antydet, så var kaptajnen min svigerfar, som jeg aldrig
nåede at hilse på.
Jeg har tonsvis af informationer om forliset og om nogle af
besætningsmedlemmerne samt deres efterkommere, som jeg kom i kontakt med, da
jeg i en periode af mit liv for ca. 3 år siden var sygemeldt i 3 mdr.

Havde håbet, at du havde skibet til at afsøge positionen, hvor Gerda Toft
forsvandt.

Held og lykke med din søgning efter vrag - må være mere end spændende...

I øvrigt mener jeg, at der findes et museum i Jylland vedr. vragfund ?

Mvh
Torben
--
\\\\////
(@@)

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 14-01-10 11:47

Hej Gert,

Ja vragpositioner frigiver "vragdetektiverne" i de inderste
dykkerkredse nødig; men prøv forhistorisk samling på bibliotekerne,
hvor de findes, eller de lokale fiskeriforeningers arkiver.
Hos FRV skal du nok ind personligt, og i deres arkiver selv gennemse
EfS for udlægning af lokale fareafmærkninger, og andre kommentarer der
kan spore til evt. vrag.
Måske kan du også få adgang til deres dybdeundersøgelsesmateriale og
ud fra dette bedømme bunden og mulighederne for vrag.
Det er nok begrænset hvor meget de kan/vil hjælpe eller for den sags
skyld tilpasse oplysningerne med digitalisering. Budget og regningen
herfor skal også hænge sammen med politiske krav m.m.

God fornøjelse med jagten.

Mvh/Harding

Fra : dybvad

Dato : 14-01-10 12:04

On 14 Jan., 19:47, "Harding E. Larsen" <hardinge.lar...@gmail.com>
wrote:
> [...]
> skyld tilpasse oplysningerne med digitalisering. Budget og regningen
> herfor skal også hænge sammen med politiske krav  m.m.

Hej Harding

Jagten går rigtig godt.

Jeg købte sidste år en Humminbird SideScan sonar.

Det er simpelthen fantastisk hvad den kan få øje på.

Jeg har sonar optagelser fra 45 m dybde.

Til foråret skal jeg søge lykken Nord og Øst for Læsø. Så får vi se
hvad den kan på dybder mellem 50-100 m.

Der skulle ligge 2 gamle skibe omkring Læsø. Oldenborg 1677 og Prins
Friderich 1780. Ingen af dem er fundet.

Mvh
Gert

Fra : dybvad

Dato : 14-01-10 13:32

On 14 Jan., 20:32, "Torben Skovgaard Bach" <tsb...@FJERNnyka.dk>
wrote:

> [...]
>
> rgerligt for som antydet, s var kaptajnen min svigerfar, som jeg aldrig
> n ede at hilse p .
> Jeg har tonsvis af informationer om forliset og om nogle af
> bes tningsmedlemmerne samt deres efterkommere, som jeg kom i kontakt med, da
> jeg i en periode af mit liv for ca. 3 r siden var sygemeldt i 3 mdr.
>
> Havde h bet, at du havde skibet til at afs ge positionen, hvor Gerda Toft
> forsvandt.
>
> Held og lykke med din s gning efter vrag - m v re mere end sp ndende...
>
> I vrigt mener jeg, at der findes et museum i Jylland vedr. vragfund ?

Hej Torben

Har sendt dig en mail.

Med hensyn til Gerda Toft, så har jeg meget stærkt på fornemmelsen at
den er fundet af miljøstyrelsens skibe.

Forlis området er i forvejen et stort vrag område fra krigens tid.

Siden er området blevet overbroderet, med gas og olieledninger, fra
den Norske og den Danske olie og gassektor, til Tyskland og Holland.

Der bliver ikke lagt en eneste ledning uden en grundig undersøgelse af
farvandet.

Så mit bud er, at man fra officiel hold, har valgt ikke at
offentliggøre noget, af hensyn til gravfreden.

Mvh
Gert

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 15-01-10 11:58

Hej Gert,

Måske kan dette link have din interesse:

http://www.marinehist.dk/MHT/1986-2-MHT.pdf

Mvh/Harding

Fra : dybvad

Dato : 16-01-10 04:37

On 15 Jan., 19:58, "Harding E. Larsen" <hardinge.lar...@gmail.com>
wrote:
> Hej Gert,
>
> Måske kan dette  link have din interesse:
>
> http://www.marinehist.dk/MHT/1986-2-MHT.pdf
>
> Mvh/Harding

Hej Harding

Ja det har min interesse, men jeg har efterhånden fået fat i de fleste
udgivelser.

En del spændende læsning.

Tak for din interesse.

Mvh
Gert

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 16-01-10 05:49

Hej Gert,

Ja det er spændende læsning.

Andre kilder påstår at Prince Frederich strandede på svensk kyst i
Kattegat på udrejse og Oldenburg forliste ved Anholt se:
http://www.strandingsmuseum.dk/marin-ark/trankebar/bilag_2.htm

Er Prince Frederich strandet på den svenske kyst findes der måske
optegninger på Vinga.

God fornøjelse med jagten.

Mvh/Harding

Fra : hv-elektro@hv-elektr~