Refusion af aflyst flyrejse
Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 13-01-10 17:24

Hej,

Jeg var i den uheldige situation, at have booket en billet til et af de
fly, som blev aflyst i forbindelse med snestormen i London området.
Flyvet blev primært aflyst pga. problemer med at have flyene de rigtige
steder (lufthavnen var rent faktisk åben - og flyet blev aflyst 14 timer
før afgang).

Nu ønsker jeg selvfølgelig en refusion af billetten samt returbilletten
for flyrejsen - hvilket jeg også har ret til iflg. EU forordningen
261/2004. Det er som sådan heller ikke blevet noget problem i forhold
til flyselskabet.

Derimod står der også i returneringen af det fulde beløb skal ske
indenfor 7 dage (iflg. Artikel 8, 1). Det er så her problematikken sker.
Flyselskabet vil først tilbagebetale efter 20 *arbejdsdage*.

Jeg finder det urimeligt, at jeg skal bøde for det - og havde denne post
ude (da der jo også skulle bookes andre flybilletter, hos andet selskab
- og det blev endda til en anden destination dog!).

Nu er jeg lidt bange for at der efter de 20 arbejdsdage, blot bliver
holdt for nar med at er lige går lidt længere tid.

Har jeg - i en sådan situation - mulighed for at lave en indsigelse i
min bank - og derved for "tvangstilbageført" beløbet? Eller hvilke
muligheder har jeg for at presse flyselskabet - således de penge de
skylder mig ikke blot bliver glemt eller hevet ud i alt evighed.

Mvh
Johan

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 13-01-10 13:31

Johan Holst Nielsen skrev

> Har jeg - i en sådan situation - mulighed for at lave en indsigelse i
> min bank - og derved for "tvangstilbageført" beløbet?

Nej, det kan kun lade sig gøre hvis pengene er hævet uberettiget

> Eller hvilke muligheder har jeg for at presse flyselskabet

Forbrugerklagenævnet eller advokat og i den sidste ende domstolene

- Peter

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 14-01-10 09:23

Peter Lykkegaard wrote:
> Johan Holst Nielsen skrev

> Nej, det kan kun lade sig gøre hvis pengene er hævet uberettiget

Blot et opklarende spørgsmål - hvad var det der gjorde forbrugerne kunne
få penge tilbage ved Sterling konkursen så? (I hvert fald dem med
kreditkortbetalinger). Betalingen var jo heller ikke hævet uberettiget?
Eller var det en anden lov der kom ind i billedet i det tilfælde :)

> Forbrugerklagenævnet eller advokat og i den sidste ende domstolene

Okay :) Det må jeg vente lidt med ;)

Mvh
Johan

Fra : Per Christoffersen

Dato : 14-01-10 19:44

"Johan Holst Nielsen" <spam@phpgeek.dk> skrev i en meddelelse
> Blot et opklarende spørgsmål - hvad var det der gjorde forbrugerne kunne
> få penge tilbage ved Sterling konkursen så? (I hvert fald dem med
> kreditkortbetalinger). Betalingen var jo heller ikke hævet uberettiget?

Tilbagebetalingen skyldes, at det er en del af vilkårene ved aftalen med
kortudsteder. En slags forsikring, der indgår i betingelserne.
Der er næppe alle kreditkort, der har en sådan forsikring indbygget, men de
store (Master/Ames/Diners) har vidst alle sammen.

På dankort er der feks. ikke en sådan forsikring (men det er jo heller ikke
et kreditkort ...), så ved en dankortbetaling blev der ikke tale om
tilbagebetaling.

/Per